Bybanen i Bergen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva mener folket om bybanen i Bergen?

Etter min mening skulle den aldri vært bygget. Det er for det første ikke befolkningsgrunnlag for at den kan drifte seg selv. Absolutt ikke samfunnsøkonomisk.

For det andre går den alt for seint. Å bygge en slik kostbar bane med trikke fart er ikke fremtids rettet. Bussen fra Nesttun til sentrum brukte kortere tid utenom rushen. Og det sier sitt når bussen må stoppe på rødt lys, kjøre i samme bane hvor bilene går og det var et ineffektivt betalingssystem sammenlignet med bybanen.

Og for det tredje går ikke banen i særlig grad der hvor folk bor og man blir da avhengig av mate busser eller kjøre til parkeringsanlegg og dette tar ekstra tid.

Vi blir nå tvunget over på et dårlig kollektiv tilbud. De fleste bussrutene er blitt lagt ned fra sør i Bergen.

At vi trengte en utbedring av kollektivtilbudet i Bergen er det ingen tvil om. Selv om veinettet kan bygges noe ut, så når man en grense hvor det sprenges. Og det er viktig å ta hensyn til lokalmiljøet. Men når man først satset på det kollektive, så er det viktig at det er et godt tilbud og at folk ønsker å velge dette framfor bil. Det naturlige i Bergen hadde vært å bygge egen trasé til bussene. Dette hadde vært mye rimeligere, bussen hadde gått fortere enn bybanen med tilsvarende betalingssystem (hvor man betaler før man går ombord) og forkjørsrett. Og bussen kan i tillegg gå der som folk bor før den går inn på en egen trasé. Man måtte også ha supplert med såkalte lange metro busser for å ta unna køer. Sjåfører kunne man eventuelt hentet fra utlandet.

Når det gjelder Flesland, så har NSB lenge sagt at de ønsker å bygge flytog til sentrum. Og det burde de ha fått grønt lys for. Flytoget ville ha gått forbi kokstad hvor mange jobber, videre gjennom Fyllingsdalen til sentrum. Dessuten har NSB sagt at de ville bygge den videre ut til Åsane. Så da hadde man fått et kollektivtilbud til flere bydeler i samme slengen og med høy hastighet og kort reisetid.
Men nå satses det altså på en trikk fra Flesland til Bergen som vil ta ca. 44 min.

Hva med miljøet? Flere vil hevde at en bybane er mer miljøvennlig enn buss. For det første så det mest miljøvennlige å begrense biltrafikken og dens utslipp. Og det gjør man best ved å skape et godt kollektiv tilbud. For det andre kunne man ha bygget trolleybusser og før eller siden vil få mer miljøvennlige busser. Vi vet også at strøm ikke nødvendigvis kommer fra kilder uten forrurensing. Man må se på helheten og hva som ville ha gitt best totaltresultat. Og jeg er overbevist om at satsing på buss og flytog ville ha vært både mer miljøvennlig (fordi flere bilister ville ha valgt det) og et mer samfunnsøkonomisk prosjekt i det lange løp enn en bybane. Og i tillegg hadde passasjerne fått kortere reisetid.

G

Gjestemedlem

Gjest
Bybanen er gode greier, selv om vi har mye igjen før den er utbygd nok til virkelig å gjøre en forskjell.

En hurtiggående bane/tog til Flesland ville vært bra. Og vi kan godt ha det i tillegg til bybanen.

I tillegg bør containerterminalene flyttes fra Jekteviken og Lunggården og ut til fleslandsområdet. Det vil gi enda bedre grunnlag for banen.

Jo mer skinnegående kollektivtrafikk jo bedre.

Bybanen bør utvides i alle retninger, og bør kombineres med store parketingsplasser utenfor byen med gratis ordning med park'n'ride til sentrum.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.846
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er stor tilhenger av kollektive løsninger og reiser med de daglig (inkl bybanen), men bybanen er et blindskudd. Langsom og ufleksibel, hovedproblemet er at man kunne fått MYE mer kollektivtransport for pengene dersom man hadde satset på å forbedre og videreutvikle busstraseer på strategiske punkter og videreutviklet tilbudet med direkte- og ekspressbusser.

Alt for mange stopp for de som reiser lengre deler av strekningen og alt for mange overganger siden de færreste bor i gangavstand av traseen er noe av problemet. Og som nevnt, alt for dyr i forhold til hva man kunne fått for pengene dersom man ikke allerede i utgangspunktet hadde giftet seg med tanken om at Bergen er en europeisk metropol, og alle sånne må selvsagt ha et skinnegående tilbud.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.685
Torget vurderinger
24
Er i Bergen noen ganger i året, sist gang tok jeg den nevnte bybane for morro skyld.

Hva i all verden har dette prosjektet KOSTET? Når jeg ser på de strukturelle endringer og tillegg som er gjort i bygningsmasse og veinett gjennom hele traseen så må det ha blitt et anstendig beløp???

Men det er jo koselig med en sånn trikk selvsagt, og det har vel gitt diverse spin-off's og sysselsetting i byggefasen. Lønnsom kan den aldri bli sett i kr. inntjent, men det er vel mange hensyn og momenter i det regnestykket selvsagt.

Et fint prestisjeprosjekt for en eller annen kan det kanskje ha vært, også..??

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Prestisjeprosjekt for venstre siden hvor skinner er mer politisk korrekt uavhengig om det er lønnsomt eller fornuftig. Og i utgangspunktet var et klart flertall av bergenserne motstanderne av bybanen. Dette snudde da Bergens Tidende kjørte propaganda for bybanen og hvor de stengte ute kritiske røster i en lengre periode.

Vi får neppe både flytog og bybane til Flesland slik jeg har forstått det. Det blir sansynligvis bare bybane og det er langt bedre å bruke flybussen til sentrum som tar halve tiden.

Problemet med skinner er dessuten at det nesten ikke er reversibelt. Og dessuten er traseen for smal til og legges om til to kjørefelt. En egen busstrasé kunne man enkelt ha endret til noe annet hvis det skulle være behov for det en gang. Men buss passet ikke med drømmene til venstresiden.

Mange har nå fått lengre reisetid med det kollektive etter omlegging til bybane. Det burde selvsagt gått motsatt vei. Å komme seg sentrum med bybanen for min egen del tar 37-39 min med gange og noen minutters venting på banen. Bil med parkering tar 20-22 min. Med buss tidligere gikk det 31-33 min totalt sett så sant det ikke var rush. Avstanden nå mellom tiden det tar å kjøre og å bruke bybanen er for stor. En egen busstrasé ville neppe ha matchet bil i reisetid, men kommet mye tettere på. Det hadde kanskje bare vært noen minutters forskjell og da er det langt enklere å velge kollektivt. Og det må jo være hele poenget, at man ser fordelen med å reise kollektivt.

Å bygge ut bybanen enda mer, er å gi beboerne dårligere kollektivtransport. La det bli med bybanen på sørsiden av byen og sats på buss til andre bydeler. Eneste muligheten for at bybanen skal lykkes til en viss grad er bruk av tvang. Høyere avgifter for bilistene inn til sentrum. God kommunistisk politikk med andre ord. Men dette kunne man ha unngått ved å satse på noe som folk ønsket å velge framfor bil.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.846
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Er i Bergen noen ganger i året, sist gang tok jeg den nevnte bybane for morro skyld.

Hva i all verden har dette prosjektet KOSTET? Når jeg ser på de strukturelle endringer og tillegg som er gjort i bygningsmasse og veinett gjennom hele traseen så må det ha blitt et anstendig beløp???
2.5 milliarder for 11 km; en strekning hvor alt streng tatt fungerte bortsett fra at vi manglet 1 km busstrase forbi to tett trafikkerte kryss. Hadde disse kryssene vært fikset hadde reisetida med buss også vært lavere enn med banen (i tillegg til at mange trafikanter hadde beholdt direktebussene sine i stedet foor å tvinges til overgang til bybanen som de gjør nå).

Sagt på en annen måte; utenom rushtida reiste jeg raskere med buss selv med den elendige infrastruktturen den hadde, enn med banen i dag. Og ikke le; det er dine skattepenger de bruker (samt bompengene fra alle bilistene som insisterer på å stå i kø).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.846
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Prestisjeprosjekt for venstre siden hvor skinner er mer politisk korrekt uavhengig om det er lønnsomt eller fornuftig. Og i utgangspunktet var et klart flertall av bergenserne motstanderne av bybanen. Dette snudde da Bergens Tidende kjørte propaganda for bybanen og hvor de stengte ute kritiske røster i en lengre periode.

Vi får neppe både flytog og bybane til Flesland slik jeg har forstått det. Det blir sansynligvis bare bybane og det er langt bedre å bruke flybussen til sentrum som tar halve tiden.
Vesntre og venstre fru Blom; det endtee vel med at Høyre la seg flat og til og med FrP lot seg mer eller mindre kue.

Siste nytt fra BKK er forøvrig at den nyanlagte sykkelveien til Flesland til 115 mill (jepp, trolig 1 mill pr syklist som kommer til å bruke den) trolig må graves opp for å få plass til en fremtidig forlengelse til Bybanen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Bybanen er jo mest genialt for dem som bor i nærheten av traseen. Men med flere traseer og utvidelser vil jo flere og flere nyte godt av den.

Å komme seg hjem i sene timer er blitt mye enklere for tusenvis av bergensere, og drosjenæringen merker stor nedgang på trafikken ut av sentrum i sene timer siden folk har fått e mye bedre og billigere tilbud.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Kjoerer-ned-overskuddet-2486216.html

Bybanen er et supert prosjekt og en stor oppgradering for Bergen. Jeg tar den mer enn gjerne hvis det passer slik, men busser unngår jeg hvis jeg kan. Det er alltid noen som er sur på den, men det gjør det hele egentlig enda bedre. Det er bare kos med sure Frp-ere.

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Sagt på en annen måte; utenom rushtida reiste jeg raskere med buss selv med den elendige infrastruktturen den hadde, enn med banen i dag. Og ikke le; det er dine skattepenger de bruker (samt bompengene fra alle bilistene som insisterer på å stå i kø).
Legges mer og mer av kollektivtrafikken på skinner blir det mer plass til biler når busser forsvinner fra veien, og busstraseer åpnes igjen for vanlig ferdsel.

En annen god ting med banen er jo at den er immun mot køer på veiene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.846
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Bybanen er et supert prosjekt og en stor oppgradering for Bergen. Jeg tar den mer enn gjerne hvis det passer slik, men busser unngår jeg hvis jeg kan. Det er alltid noen som er sur på den, men det gjør det hele egentlig enda bedre. Det er bare kos med sure Frp-ere.
Hvis du ser bort fra at den er et vanvittig sløseri med midler som kunne skaffet oss mye mer transport om de var blitt brukt på en vettug måte så kan jeg forstå det synspunktet. Men hverken jeg eller andre her opplever den som noen reell oppgradering (og jeg har reist kollektivt til/fra jobb i sentrum i 20 år) til tross for de vanvittige beløpene som er brukt. Og jeg er heller ingen FrPer eller bilfantast som du sikkert er klar over.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
erato skrev:
orso skrev:

Vesntre og venstre fru Blom; det endtee vel med at Høyre la seg flat og til og med FrP lot seg mer eller mindre kue.

Siste nytt fra BKK er forøvrig at den nyanlagte sykkelveien til Flesland til 115 mill (jepp, trolig 1 mill pr syklist som kommer til å bruke den) trolig må graves opp for å få plass til en fremtidig forlengelse til Bybanen.
Stemmer at Høyre ble tungen på vektskålen og det var ikke særlig troverdig da de i utgangspunktet var en klar motstander. Men greit å vite noe om bakgrunnen. Det sto mellom at byrådet skulle rakne eller gjennomføring av banen. Det kunne de godt ha gjort for å ha stått rakrygget i ettertid, men de visste også at bybanen ville da fått flertall uansett senere. Det var vel også litt i samme gate for FrP i forhold til videre utbygging til Lagunen. Så det er helt klart venstresiden som har innført bybanen i Bergen. Både Høyre og FrP ønsket busstrasé.

Hehe. Det der med sykkelveien er typisk planlegging i Bergen.

G

Gjestemedlem

Gjest
En hver by med litt selvrespekt må ha en bane. Får våge seg at kollektivtransport koster litt. Buss er for skolebarn og de som er uheldig å bo for langt fra bybanetraseen.

Vel anvendte penger. Kos å ta banen, jeg gjorde det selv i et par uker når bilen var på verksted.

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
2
Norge på skinner!

Jeg synes det burde vært satset mye mer på tog/trikk/metro i Norge, på langs og på tvers!

Det største ankepunktet med Bybanen er at den ikke går under bakken. Ja, det ville kostet mer, men infrastruktur er såpass viktig at det hadde vært vel verdt pengene. Det gjelder å bygge for fremtiden, nå mens vi vasser i penger!

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
Med de problemer man til stadighet får avdekket m.h.t. luftkvaliteten i Bergen, må det jo være et must å få fjernet mest mulig dieselrøkspyende busser fra bykjernen??

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Gjestemedlem skrev:
En hver by med litt selvrespekt må ha en bane. Får våge seg at kollektivtransport koster litt. Buss er for skolebarn og de som er uheldig å bo for langt fra bybanetraseen.

Vel anvendte penger. Kos å ta banen, jeg gjorde det selv i et par uker når bilen var på verksted.
Så du synes det er helt ok at andre må ta banen, men du gjør det helst ikke selv?

Gledelig å se at flere av kabelfornekterne tross alt er Bybanefornektere, da er det altså håp for dem... ;D

Denne Drittbanen de snakker om å forlenge til Flesland er jo et kapittel for seg. Den har kostet noen milliarder, og flere milliarder skal den koste, men de kollektivreisende har faktisk stort sett fått et dårligere tilbud siden bybanen bruker lenger tid (den erstatter FLERE ulike bussruter/ strekninger, slik at ruten er blitt litt snirklete så og si), stoppestedene er færre og setene er også hardere enn de myke bussetene. Og til nå har den neppe erstattet en eneste bilist. Giftlokket om vinteren er ikke blitt redusert etter banen kom. (Banen har faktisk lagt beslag på flere kjørefelt mange steder, slik at bilene antagelig stamper enda mer i kø.)

Energimessig er banen neppe særlig vellykket; det kjører lange tog hele dagen, tog som antagelig ikke alltid er særlig fulle, og om vinteren må banen faktisk kjøre kontinuerlig gjennom døgnet (natten) for at ikke kjøreledningen og slikt skal fryse til..

En av hovedarkitektene bak banen er forresten samme damen som sto bak valg av kampfly som minister...sunt vett der i gårdan, altså. ;D

Er ikke motstander av kollektivtrafikk (tar selv bussen til/ fra jobb hver dag), det er jo det som er fremtiden i større og større grad, ser det ut som, men denne banen som på folkemunne heter "Somletrikken", og som ble tvunget gjennom av visse politikere som et prestisjeprosjekt mot bergensernes vilje, burde ha blitt laget "skikkelig" når de først var i gang. Nå er det hverken fugl eller fisk, trafikkfarlig er den også for andre trafikanter..I det minste har de klart å fjerne den interfernalske, skingrende lyden de kjørte på med når dørene ble åpnet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Med de problemer man til stadighet får avdekket m.h.t. luftkvaliteten i Bergen, må det jo være et must å få fjernet mest mulig dieselrøkspyende busser fra bykjernen??
Nå er det flere grunner til "giftlokket" over Bergen om vinteren. Det har vært en problem i lang tid, også da det var langt mindre trafikk. Det har mye med geografien å gjøre. Det kommer forrurensing fra andre kilder enn trafikk, noe som mange glemmer. Både bedrifter, vedfyring og cruiseskip bidrar. Og fått skiftet alle gamle ovner/peiser til moderne hadde alene gjort mye.

Biltrafikken har selvsagt noe å si, og spesielt på svevestøvet, men da er det jo enda viktigere å skape et kollektivtilbud som frister. Får man 10 bilister over til en buss, er det langt bedre enn en bybane som man ikke velger. Problemet med bybanen er ikke bare at den er for dyr å drifte, men også reisetiden. Bor man rett utenfor sentrum, som f.eks på Minde, så vil man ikke merke det. Men det merkes godt for de som bor lengre unna. Å reise fra f.eks Skjold til Åsane (3 mil) tar under 30 halvtimen med bil. Men en bybane hele veien snakker vi om minst det dobbelte. Da velger selvsagt de aller fleste bil. En buss som derimot hadde gått utenfor sentrum (Fløyfjellstunnelen) ville ikke ha brukt så mye mer tid enn bilen. Og kanskje mindre dersom den hadde hatt egen trasé.

Så vil det selvsagt komme mer miljøvennlige busser med årene. Dette kan også politikerne legge til rette for.

N

Nifelheim

Gjest
At det har blitt dårligere breddekollektivtilbud med bybanen får bergenserne skyte sittende bystyre for. Det er dem som har lagt ned ekspressbussruter.

Argumentet om at siden inntjeningen på kollektivtilbudet ikke dekker kostnadene og dermed er det samfunnsøkonomisk tap. Det er direkte feil. Det er bedriftsøkonomisk tap.

Samfunnet ville ikke gått rundt uten infrastruktur. Å legge til rette for enkel, effektiv og tilgjengelig transport av folk og varer er samfunnsøkonomisk fornuftig. At det koster litt i kroner og øre for samfunnet får samfunnet igjen i mer effektivitet, flere jobbmuligheter, kortere reisetid, oftere avganger. Man må bruke penger for å tjene penger er et uttrykk.

Å styre infrastruktur etter bedriftsøkonomiske prinsipper er tåpelig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:

En by uten bane og piazza er ingen by, det er et avansert veikryss med bebyggelse. ;D

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Det samfunnsøkonomiske regnskapet for Drittbanen er nok horribelt, uansett hvordan man vrir og vender på det. Men slik blir det når politikerne og deres planleggende organer (Bybanekontoret) får bestemme.

Siden jeg ikke har bil, slipper jeg i det minste å være med og finansiere dritten med bompenger.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
161
baluba skrev:
Gjestemedlem skrev:

En by uten bane og piazza er ingen by, det er et avansert veikryss med bebyggelse. ;D
Sant nok.. ;D

Men siden det er så mye motstand mot banen i Bergen: Er denne banen tregere og dårligere enn tilsvarende baner i andre byer?

orso: En buss med dieselmotor, er nødvendigvis ikke så mye mer miljøvennlig for byluften enn 10 bilister med bensinmotorer er.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nifelheim skrev:
At det har blitt dårligere breddekollektivtilbud med bybanen får bergenserne skyte sittende bystyre for. Det er dem som har lagt ned ekspressbussruter.

Argumentet om at siden inntjeningen på kollektivtilbudet ikke dekker kostnadene og dermed er det samfunnsøkonomisk tap. Det er direkte feil. Det er bedriftsøkonomisk tap.

Samfunnet ville ikke gått rundt uten infrastruktur. Å legge til rette for enkel, effektiv og tilgjengelig transport av folk og varer er samfunnsøkonomisk fornuftig. At det koster litt i kroner og øre for samfunnet får samfunnet igjen i mer effektivitet, flere jobbmuligheter, kortere reisetid, oftere avganger. Man må bruke penger for å tjene penger er et uttrykk.

Jeg kjøper ikke det der som argument for bybanen. Det gjelder like mye som argument for bedre veier.
mvh

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Bussene i Bergen går vel stort sett på gass? I hvert fall en god del av dem..blir lite forurensning av det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.190
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Gjestemedlem skrev:

En bybane er på sin plass.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
baluba skrev:
Gjestemedlem skrev:

Sant nok.. ;D

Men siden det er så mye motstand mot banen i Bergen: Er denne banen tregere og dårligere enn tilsvarende baner i andre byer?

orso: En buss med dieselmotor, er nødvendigvis ikke så mye mer miljøvennlig for byluften enn 10 bilister med bensinmotorer er.
Problemet ligger nok mye i det ekstreme presset det er i rushtiden, da de som normalt ville tatt forskjellige bussruter trenger seg inn på noen få avganger. Ellers i døgnet (når jeg har tatt banen) fungerer den helt greit.

N

Nifelheim

Gjest
tkr skrev:
Nifelheim skrev:

Jeg kjøper ikke det der som argument for bybanen. Det gjelder like mye som argument for bedre veier.
mvh
Det gjør det. Problemet med veier er at det er smertegrensene nådd. Mer veier betyr mer kø, mer forurensning osv. Det gjelder bang for buck innenfor samfunnsøkonomi også. Bane gir mye mer for pengene enn vei for vei har vært prioritert de siste 50 årene så potensialet for gevinst er mindre da mye allerede er tatt ut.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.776
Torget vurderinger
1
Seriøst? Norsk veibygging suger, det er bygget med for lav kapasitet, for dårlig kvalitet og elendige løsninger for trafikkflyten.

Når det gjelder bane burde førstepri være å øke godskapasiteten så man får redusert mengden trailere på veiene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Det er ikke mye motstand mot banen. Bergensere flest er storforøyd med den, men det er jo alltid noen som skal være anderledes.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kule-Trygve skrev:
Så du synes det er helt ok at andre må ta banen, men du gjør det helst ikke selv?
Ja, jeg kjører bil når jeg skal noen steder. Kollektivtransport er for sosialklienter og pensjonister, studenter og folk som ikke har råd til bil selv, eller fylliker som har mistet lappen. Dessuten bor jeg i sentrum så jeg har gangavstand til det meste.

Men må jeg først kjøre kollektivt så er banen langt å foretrekke. Buss er bare trist.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
2.148
Torget vurderinger
1
Erfaringsmessig er det diverre slik at dei som mange av dei som argumenterer for at det hadde vori betre med eigne traseer til bussen og er blant dei som hadde hissa seg opp over at det hadde lagt avgrensingar på biltrafikken.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Gjestemedlem skrev:
Karma skrev:
Det er ikke mye motstand mot banen. Bergensere flest er storforøyd med den, men det er jo alltid noen som skal være anderledes.
Dette er noe sprøyt. Det var forslag om folkeavstemning i Bergen for å avgjøre om banen skulle bygges, men politikerne som ville ha den turde ikke. De visste hva svaret ville bli..

Topp Bunn