Burmesters venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Roysen

    Gjest
    Burmester`s venner

    Noen som vet hvilke forsterkere som befinner seg i Burmester S8 subwooferne? Er det en av Burmesters egne modeller eller noe klasse D?
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Burmester`s venner

    Etter hva jeg har blitt fortalt skal det være en variant av 911, brokoblet tror jeg, men det er ikke klasse D.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Burmester`s venner

    Hei igjen, jacob! Takk for svar og hyggelig invitasjon. Sender deg pm om jeg skal til bergen og har litt fritid. Tror acutusen ikke preges av spenningsvariasjoner om du kjører den gjennom 948 slik jeg gjør. Derimot preges lyden betydelig av lp-kvalitet og innspilling. Jeg har kjøpt en okki nokki platevasker som bør brukes før man spiller brukte plater, men blir foreløpig mest til at jeg velger de beste platene for å spare tid. Plassering av høytaler betyr en del. Det virker som du har tatt tilstrekkelig grep. Bør minimum være 70 cm fra forsiden av ht til bakvegg. Bra med enda litt mer plass til sidevegg, men det fine med burmester ht er at de bare fyrer bassen innover. Hadde forøvrig vært veldig spennende å høre om det er vesentlig forskjell på ditt oppsett nå og om du hadde testet med å bruke volumkontrollen på 089 og koblet forbi 088 som en test.
    Jakob61 skrev:
    Beklager noe forsinket tilbakemelding OES men har mye på tapetet for tiden. Sier det med det samme, eg er ingen annalytiker men nyter musikken sammen med gode kvaliteter.
    I utgangspunktet vart eg annbefalt til å ta en større innvistering enn planlagt. Etter en vurdering, tok eg monoblokkene som var fabrikk produsert for dette.
    For det første, har eg heller ikke forsøkt koblet om til 1 forsterker ei heller koblet ut pre ampen.
    Tilbake til poenget. Når eg spilte fra begynnelsen (bare med cd 089), merket eg hvilke enorm forskjell fra min abrahamsen oppsett. Hvilke krefter og kjapphet som lagde lydbildet med min vanlige musik (gammelrock,blues, jazz). Gjorde forsøket med diverse klassisk / opera sjanger og ble bare bergtatt av de komliserte fremføringene av slike som Tschaikovsky, Mahler, Brahm, Caballe., hvor konsekvent reaksjoner og total stillhet uten å høre anntydning til svikt i lydbildet (bass/diskant)og det selv på moderat høyt volum (med andre ord, helt uanstrengt og liksom utømmelig for krefter, liksom på en arrogant måte spør om , whats the case ?
    Alle saker har en nedside også hos meg. Forhandler fortalte att høytalerne godt kan stå til vegg men fra sidevegg med ressultat av noe grøtete bassgjenngivelse, flyttet ca 40 cm fra vegg og meteren fra sidevegg og dette kom seg betraktelig. Siden eg bare har stue på 22 kvadrat, er vel dette ett problem frem til flytting.

    Når det gjelder Acutusen Sp, oppdager eg noe variasjoner i lydbildet men noe usikker om dette kommer av kvaliteten på LP eller spenningen. Lyden varierer betraktelig, slik at ag vil annta dette kommer fra innspilling. Muligens eg oppgraderer til reff series men tror nok dette vil komme seg. Bortsett fra dette er Acutusen no innspilt og vanligvis en nytelse for meg og innviterte venner. Til slutt vil eg barre avslutte med att siden komplett kjøp av dette oppsettet, har eg ikke angret i det hele tatt og vurderer ett mindre Burmester system på hytten. Dersom det passer, er du hjertelig velkommen til meg privat for en lytte senanse.
    Mvh.
    Jakob Sæbø
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Burmester`s venner

    oes: Ta å sett deg en kveld og vaske plater! Så slipper du slike valg når musikken skal nytes ;)
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Burmester`s venner

    Hei

    Melder meg inn som Burmestervenn ;)
    Jeg er imponert over hva B30 presterer,fikk disse i innbytte på salget av mine forige ht og hadde tengt å selge de fortløpende.
    De blir stående da jeg finner de musikalske med funnfaktor og fungerer veldig bra i stuen min.
    ;D
     

    Vedlegg

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Burmester`s venner

    Grattis!! :)

    får enda mer lyst på samme høyttalermerke, vis jeg har råd ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Burmester`s venner

    enw skrev:
    Også hentet fra CES 2012, Stereophile (hmm ser spennende ut ift min Mac Mini med Amarra..);


    Burmester 113 DAC
    By Jon Iverson • Posted: Jan 16, 2012

    Also in the Burmester room is the new 113 DAC which retails for $6k and is available now. The DAC is rather modest-sized next to the rest of the Burmester line and includes Toslink, 24/96 USB (24/192 on Mac only) and Bluetooth (wireless!) inputs and both balanced and unbalanced outputs. The Bluetooth input means you can stream from any Bluetooth audio device like a Blackberry or iPhone in the vicinity
    Nå er Burmester 113 DAC i utstilling! 24.995,-
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Burmester`s venner

    ..Og en 113 tas med hjem på test i dag... :)

    erikno
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.982
    Antall liker
    10.558
    Sted
    Skien
    Burmester`s venner

    enw skrev:
    ..Og en 113 tas med hjem på test i dag... :)

    erikno
    Spennende Erik,flott vis du legger ut kommentarer etter at du har fått testet den litt over tid :)
    Espen L
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Burmester`s venner

    Så langt Espen, og med helt nye prøve kabler (red dawn xlr, og usb nordost blue heaven) samt ny DAC, låter dette bedre enn den gamle dCS'en. Har tenkt å la dette pusle å gå noen døgn så får vi se.. Husk på den gamle dSC'en hadde jeg Tyr signalkabel. Merker spesielt en tilstedeværelse som er rå, og hører allerede nå detaljer i et par opptak som jeg ikke har hørt før (adagio, 30 års Fidelity). Vil uansett nok oppgradere fra mine eksisterende red dawn rca til antakelig Tyr 2 XLR, som nok vil gi et enda bedre løft, men det er helt klart at jeg trenger balanserte kabler, stor forskjell her.

    Vi må dog i bakhodet huske på at alle mine filer er rippet til Apple lossless fra egne cd'er, at Mac Mini har en god strømkabel, alt står på karbon føtter, og at jeg bruker Amarra 2.3 fullversjon program ved siden av Itunes. Men likevel, ift DAC'en til D2v... :p

    erikno
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Burmester`s venner

    Hei! Hvilken dcs sammenligner du med?
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Burmester`s venner

    enw skrev:
    ..Og en 113 tas med hjem på test i dag... :)

    erikno
    Ser den bedre ut i virkeligheten enn på bilder? For på bildene av det ser det ut til at Burmesters meget kompetente designavdeling har tatt seg ferie når denne ble designet.... Hvis den tanna lyser blått tror jeg det godt kan være det mest glorete de noen gang har laget ;)
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Burmester`s venner

    Så lenge blåtann ikke er aktivert ser det hele svært så bra ut. Fargen kan også justeres. Kommer til å legge ut noen bilder senere i uken. Men erfaringen så langt er topp!

    erikno
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Burmester`s venner

    Rajapruk skrev:
    Hur går det enw? Jag ska låna hem en 113 i helgen och testa.
    Ja, da har jeg fått testet 113 en del. Mitt sammenligningsgrunnlag er min gamle dCS P8i samt at jeg har brukt dac'en til min D2v over lengre tid.

    For å ta det siste først, 113 er selvfølgelig overlegen D2v. Nedtur å bytte tilbake.... . Ergo blir utlånet igjen - permanent!

    Det som for meg kjennetegner 113 er rytme og tilstedeværelse med "kjøtt på beina. Spesielt fundamentet er svært bra med en veldig sammenhengende mellom- og dypbass. Stemmer kommer godt frem uten å være fremtredene. På en måte er hele musikkbildet utrolig sammenhengende og "der". Et engelsk utrykk er "coherent". samtidig merker jeg at nye detaljer kommer frem som jeg ikke tidligere har hørt, spesielt lyder som ligger litt bak i lydbildet. Klassiske plata til Roger Waters, Amused to Death, har en del effekter og de sitter som ei kule! Faktisk bedre plassert og med en langt større dybde enn hva jeg har hørt før, på en måte med større trykk. Kanskje det er rett å slett bedre dynamikk som vi har snakker om?

    Hvis jeg skal sammenligne med P8i, som jeg var fornøyd med, så er nok den mer "nøytral", den hadde vel ikke helt den boogiefaktoren som 113 har. Nå er det vel 10 måneder siden jeg hørte P8i, men at komboen med Mac Mini, Amarra 2.3.3 og Burmester 113 totalt sett er en bedre pakke er jeg ikke i tvil om!

    Den så meget omtalte blåtannlyset, er ved audiofile avspillinger ikke i bruk. Man bruker da USB eller digitalkabel... Faktum er at blåtann, avhengig av standard, legger opp til enten 128 eller 256 bit, hvilket er vel komprimerende. En annen ting jeg lærte er at DAC er i utgangspunktet lik den som sitter i 089, 061 og 069, dvs brikken. Dette borger jo for et godt utgangspunkt.

    Legger ved noen bilder nedenfor, og med lysene til 113 i litt forskjellige tilstander. Også mulig å slå av alt lys..

    erikno
     

    Vedlegg

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Burmester`s venner

    Så fin ut den der ja. :)
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Burmester`s venner

    I kveld lærte jeg meg å hente ut musikken å lage playlists i Amarra. Dæven dette ble enda bedre......! Omgår iTunes i større grad, nå er vi i ordentlig highend land.

    erikno
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Burmester`s venner

    Vi har to gutter på hhv 2 og 6 år. Sistnevnte har aldri vært noe klåfingret, men yngstemann er en liten rakker..... :p
     

    vetting

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Burmester`s venner

    enw skrev:
    Vi har to gutter på hhv 2 og 6 år. Sistnevnte har aldri vært noe klåfingret, men yngstemann er en liten rakker..... :p
    Hehe, ser den :) ville vært kjipt å se at mellomtonen er trykt inn en dag...
     
    R

    Roysen

    Gjest

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Burmester`s venner

    Roysen skrev:
    Skink_123 skrev:
    Roysen skrev:
    Skink_123 skrev:
    Er den sluppet på markedet ennå?

    Mvh
    Roysen
    Ikke enda,

    det er visstnok kun systemdisken som er SSD, resten er normale som kan byttes ut senere.

    Mvh
    Har dere fått noen release-dato eller pris på den enda?

    Mvh
    Roysen
    Vi skal ha messe her den 23-25 mars og da er det mulighet å snakke med Burmester sin representant som vil være her hele messen.

    Med Vennlig Hilsen
    Øystein
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Burmester`s venner

    Jag har nu haft hemma 113 och 052 på prov som dacar. Väldigt lika i ljudet, men en liten fördel för 052 hemma hos mig.
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Burmester`s venner

    Rajapruk skrev:
    Jag har nu haft hemma 113 och 052 på prov som dacar. Väldigt lika i ljudet, men en liten fördel för 052 hemma hos mig.
    Interessant! Er forskjellen du opplevde mulig å beskrive?

    Og sammenlignet med DacMagic? "Står" i signaturen din så vidt jeg så...
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Burmester`s venner

    G-nøkkel skrev:
    Rajapruk skrev:
    Jag har nu haft hemma 113 och 052 på prov som dacar. Väldigt lika i ljudet, men en liten fördel för 052 hemma hos mig.
    Interessant! Er forskjellen du opplevde mulig å beskrive?

    Og sammenlignet med DacMagic? "Står" i signaturen din så vidt jeg så...
    Egenskaper som är svåra att sätta ord på tyvärr, allt bara bättre med Burmester vs. Dacmagic. Dacmagic skrikigare, och kortare efterklang på varje ljud kanske man kan säga.
    Basen mer naturligt/verkligt låtande, på tex en elbas eller trumma.
    Till saken hör att min dacmagic är rätt rejält modifierad, och låter mycket bättre än en orginal.
    113 vs 052 är svårt för mig att säga, jag testade dem inte samma dag. Magkänslan till fördel 052. Testade den sist, kan också spela in.
    Jag äger Från och med idag en 052 :)
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Burmester`s venner

    Ja, da har vi testet ytterligere siste uke, inkludert en guttemusikkvinchampagnefilmkveld hvor anlegget virkelig ble kjørt til det ytterste ;D. Må bare si at jeg er mektig imponert over den lille tassen av en 113! Makan til lyd er det lenge siden jeg har hatt i heimen. Dette drar virkelig langt inn i High End Land. Denne gangen så vi på en del musikkvideo, og jeg har aldri hørt Live konserten med Police bedre - Wow. Selv om jeg kan kjøre full hd lyd via hdmi inn i D2v, som er en fantastisk professor, og Marantz 8004, er ikke akkurat direkte dårlig heller, så var lyden via 113 som pcm signal overlegen. Nærvær, balanse og fenomenal bass, stram og kontant, men med et trykk som var nesten utenkelig fra selv B50, vel, dette overgår dCS P8i med svært klar margin.

    Akkurat nyter jeg uinnspilte Tyr 2 signalkabler, som erstatter mine Red Dawn. Dette løft selvfølgelig lyden et klart hakk, men vi får vente å se hvordan kablene utviklet seg i løpet av de neste dager.

    En ting er klart, til prisen er 113 det nærmeste i hvertfall jeg har kommet til et løp å kjøp innenfor denne hobbyen... ;)

    erikno
     

    vetting

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Burmester`s venner

    Er det noen som har sammenlignet 113 og 099?

    Ville også vært intressant om det var noen plasse en kunne se hvilke dacer som står i de forskjellige forforsterkerne, cd-spillerne og dacene.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.982
    Antall liker
    10.558
    Sted
    Skien
    Burmester`s venner

    Hei
    Noen i Burmester`s venner som var på messen på OHC i helgen? de skal jo ha fått inn B100 så vis noen fikk lyttet på de så hadde det vært fint med en liten melding om inntrykk
    Espen L
     

    enw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    2
    Burmester`s venner

    Hei Espen!

    Ingen B100 ble lyttet til denne gangen, selv om jeg har lånt mitt øre til de tidligere ved flere anledninger. For å si det sånn, stooort lydbilde, men man må jo ha 4 m under taket og 100 m2 for å dra full nytte av de.... :p

    Derimot driver jeg nå med sluttinnbrenningen av mine Tyr 2 Signalkabler. Og det må jeg si, for noen kabler! Matchen med Burmester ellers er utrolig! Jeg hadde Tyr tidligere, men dette er noe heeelt annet. Dette lukter på en måte Odin i karakter. Jeg har noen red Dawn XLR av siste versjon, og syntes det var kjekt (visste jeg kom til å bytte de), men gud bedre så mye bedre Tyr 2 var, og det før jeg leverte de tilbake til innbrenning... . Over 4 dager forrige helg vokste de for hver dag, og jeg hadde vel egentlig ikke lyst å levere de tilbake, så jeg er spent når jeg henter de i morgen etter snart 6 dagers innbrenning. Den nye stilen til Nordost for i hvert fall tomlen opp fra meg....!

    Det eneste som gjenstår er å bytte om mellom Valhalla og Tyr 2 i rekkefølge for å se om noe skjer.

    erikno
     

    balto

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    11
    Burmester`s venner

    Hei,
    Må melde meg inn som Burmester venn med min flotte 011 preamp og 911mk3 amp :).

    Roy
    Stavanger
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Burmester`s venner

    balto skrev:
    Hei,
    Må melde meg inn som Burmester venn med min flotte 011 preamp og 911mk3 amp :).

    Roy
    Stavanger
    Flotte saker; 011 og 911. Er godt fornøyd med småbrødrene 035 og 956mk2, men liker tanken på enda mer av det gode.

    Hva slags utstyr bruker du sammen med burmesterkomponentene? Hvordan vil du beskrive lytteopplevelsene hjemme hos deg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn