Ønsker anbefaling Burmester preamp...

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Jeg har nærmest ved en tilfeldighet endt opp med et nesten rent Burmester-oppsett. Når jeg sier nesten rent så er det fordi en Auralic Vega G2 står for digital til analog convertering. Ellers består oppsettet av en 061 CD-spiller og en 956mk2 effektforsterker, samt et 948 strømfilter.

I dag går Auralic DAC’en rett i effektforsterkeren, men OHFC mener at jeg vil tjene mye på å plassere en preamp imellom. Er det noen som har erfaring med dette? Er det mye å tjene på å ha med en forforsterker i kjeden?

OHFC har en 035 til salgs som blir for dyr for meg. Jeg trenger absolutt ikke noen innebygget DAC. Kun en ren fullbalansert Burmester preamp. Noen som har gode råd eller kanskje t.o.m noe de skal kvitte seg med? Tenker at en 935mk2 kan være det rette for meg. Noen andre forslag?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.474
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvorfor vil du tjene mye på en ekstra komponent i mellom? OHFC vil jo tjene på det ;) Er ganske sikker på at volumkontrollen i dacen din er av god kvalitet.
Det eneste jeg kan komme på er tilført forvrengning og/eller noe impedansetilpasning.

Jeg ville testet (gratis) og gjort opp en egen mening.
Har gjort samme øvelsen selv. Satte inn en god pre i kjeden der dac sto for kilde/volum. Følte at det ble litt bedre, mer "kjøtt og blod".
Slo meg til ro med det helt til jeg skulle gjøre noe med preampen. Tok den derfor ut av kjeden igjen og joda - som mange andre bytter/tester så ble det berømmelige sløret borte igjen... Siden den tid har preampen stått ubrukt..
Som sagt - gjør deg selv dine egne erfaringer. Sikkert mulig å låne en god pre en eller annen plass.

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
12.139
Sted
Skien
Jeg har nærmest ved en tilfeldighet endt opp med et nesten rent Burmester-oppsett. Når jeg sier nesten rent så er det fordi en Auralic Vega G2 står for digital til analog convertering. Ellers består oppsettet av en 061 CD-spiller og en 956mk2 effektforsterker, samt et 948 strømfilter.

I dag går Auralic DAC’en rett i effektforsterkeren, men OHFC mener at jeg vil tjene mye på å plassere en preamp imellom. Er det noen som har erfaring med dette? Er det mye å tjene på å ha med en forforsterker i kjeden?

OHFC har en 035 til salgs som blir for dyr for meg. Jeg trenger absolutt ikke noen innebygget DAC. Kun en ren fullbalansert Burmester preamp. Noen som har gode råd eller kanskje t.o.m noe de skal kvitte seg med? Tenker at en 935mk2 kan være det rette for meg. Noen andre forslag?
`

Spør uansett OHFC om å få låne 035 preampen så hører du raskt om du liker det du hører!
Etter min erfaring så mener mine ører att man aldri bør undervurdere en god preamp!
Om du liker det eller eventuelt synes det er vært pengene må man selv bare bedømme :)

Mvh: Espen L

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oes

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Antall liker
538
Torget vurderinger
7
Jeg har samme effekttrinn som deg, og det er jeg veldig godt fornøyd med.

Her finnes det to leire: de som foretrekker digital volumkontroll rett i effekttrinnet, og de som foretrekker at signalet går via forforsterker. Jeg hører klart til i siste gruppe. Folk er forskjellige. For meg låter det mest naturlig med forforsterker.

Hvis du skal forsøke dette uten å blakke deg så er det en rimelig Burmester 785 forforsterker fra ca.1978 på Finn som har vært til overhaling nylig. Jeg ville forsøkt den

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
544
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg har litt blandet erfaring her. Jeg tror et avgjørende punkt er om utgangen på dac'en har "guffe" nok til å drive effektforsterkeren skikkelig.

Jeg hadde en dCS Delius dac som matet et par ML 436 monoblokker. Da jeg satte inn en ML 326S i kjeden, gav det et kjempeløft.

Deretter byttet jeg Delius med Debussy og var fortsatt fornøyd, men nytt hakeslepp kom da preampen måtte ha service og jeg koblet Debussy'en rett i effekt. Etter det har jeg aldri mer hatt noen preamp i systemet selv om jeg har byttet både dac og effekttrinn senere.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har litt blandet erfaring her. Jeg tror et avgjørende punkt er om utgangen på dac'en har "guffe" nok til å drive effektforsterkeren skikkelig.

Jeg hadde en dCS Delius dac som matet et par ML 436 monoblokker. Da jeg satte inn en ML 326S i kjeden, gav det et kjempeløft.

Deretter byttet jeg Delius med Debussy og var fortsatt fornøyd, men nytt hakeslepp kom da preampen måtte ha service og jeg koblet Debussy'en rett i effekt. Etter det har jeg aldri mer hatt noen preamp i systemet selv om jeg har byttet både dac og effekttrinn senere.
Og den preampen din - ML326s - endte opp hos broren min. Som landet på akkurat motsatt konklusjon med sin dCS-DAC: Bedre lyd med ML326s i signalkjeden enn med den dyreste dCS-pakken rett i effekttrinn.

Jeg tror at du er inne på noe vesentlig når du snakker om "guffe" til å drive effekttrinnet skikkelig.

Jeg tror at grunnen til at mange DACer skuffer litt når de kjøres rett i et effekttrinn, er forskjellen på inngangsimpedanser. Mitt inntrykk er at forforsterkere gjennomgående har mye høyere inngangsimpedanser enn det et effekttrinn har - og at en forforsterker derfor fremstår som en mindre stressende last for en DAC eller CDspiller enn et effekttrinn. En forforsterker vil typisk være designet for å tåle disse litt lavere inngangsimpedansene - det er jo å levere et signal til et effekttrinn som er jobben til en forforsterker. En DAC eller CDspiller kan hende er mer innrettet på å levere signal til en forforsterker - for dette er vel fortsatt den vanligste signalveien for DAC/CDspiller. Helt sikkert en masse unntak her - men det kan trolig lønne seg å prøve ut dette med eget utstyr for å finne ut hva som låter best i eget anlegg.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.608
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Viktigste produktet i kjeden, må bare poengtere viktigheten med en god preamp :)

Ha en fin helg

mvh

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.193
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Hos meg var det ikke tvil om at en god pre gjorde lyden bedre.
Bedre gain, bedre harmonics, lyd og timing satt bedre sammen.
Skal du investere ville jeg absolutt forsøkt en pre med rør, for å bringe litt mer "kropp" inn i lyden.
En pre åpner jo også for andre kilder enn kun digitalt.

Ser forrestsen at det ligger en AR pre/dac på torget for tida. Ikke rør, men skulle tro det er bra saker som kommer fra den kanten.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hvorfor vil du tjene mye på en ekstra komponent i mellom? OHFC vil jo tjene på det ;) Er ganske sikker på at volumkontrollen i dacen din er av god kvalitet.
Det eneste jeg kan komme på er tilført forvrengning og/eller noe impedansetilpasning.

Har gjort samme øvelsen selv. Satte inn en god pre i kjeden der dac sto for kilde/volum. Følte at det ble litt bedre, mer "kjøtt og blod".
Slo meg til ro med det helt til jeg skulle gjøre noe med preampen. Tok den derfor ut av kjeden igjen og joda - som mange andre bytter/tester så ble det berømmelige sløret borte igjen... Siden den tid har preampen stått ubrukt..
Som sagt - gjør deg selv dine egne erfaringer. Sikkert mulig å låne en god pre en eller annen plass.
Det er dette tallet som er drivende: Input Impedance XLR 1.88 kΩ

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Ganske mye lavere enn inngangsimpedansen på min ML326s forforsterker - som er på 100 kOhm - bare for å illustrere hvor store forskjeller det kan være på å levere signal til et effekttrinn og til en forforsterker.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
544
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Enig i det. I tillegg kommer sluttrinnets følsomhet.

(Dette var ment som kommentar til Ulf-Bs første innlegg i tråden.)

Sist redigert:

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hvis du skal forsøke dette uten å blakke deg så er det en rimelig Burmester 785 forforsterker fra ca.1978 på Finn som har vært til overhaling nylig. Jeg ville forsøkt den
Forsåvidt et bra tips, men jeg vil ha en Burmesterpreamp som er fullbalansert, og det er ikke 785. 935 derimot er det, og der betaler man heller ikke noe ekstra for en DAC jeg ikke trenger, så jeg tenkte en slik kunne være et greit kompromi til å begynne med. Jeg har ingen Burmesterforhandler der jeg bor, så jeg får ikke testet dette på annet vis enn å kjøpe en preamp.

De kravene jeg har til preamp er altså at den må være fullbalansert, være høvelig moderat priset og må hete Burmester ??????

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Antall liker
538
Torget vurderinger
7
Ja, du har rett. Den 40 år gamle på Finn er ikke fullbalansert, i motsetning til alt annet jeg har vært borti fra Burmester. Legg ut en ønsket kjøpt-annonse på 035/935, så ser du. Jeg har ikke hørt 935, men tror det er et godt steg opp med 035 - så betalingsviljen bør være lavere for 935. Har hatt 035 før jeg oppgraderte til 088 i serien over for 5-6 år siden. Fordelen med 035 i classic-serien er bedre innstillingsmuligheter inkl heving/senking i bass og diskant - mens 088 kanskje er enda stillere. Begge låter veldig bra.

Lykke til!

Forsåvidt et bra tips, men jeg vil ha en Burmesterpreamp som er fullbalansert, og det er ikke 785. 935 derimot er det, og der betaler man heller ikke noe ekstra for en DAC jeg ikke trenger, så jeg tenkte en slik kunne være et greit kompromi til å begynne med. Jeg har ingen Burmesterforhandler der jeg bor, så jeg får ikke testet dette på annet vis enn å kjøpe en preamp.

De kravene jeg har til preamp er altså at den må være fullbalansert, være høvelig moderat priset og må hete Burmester ������

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.474
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

Oi - det er latterlig lavt balansert. Vanskelig å drive skikkelig - de fleste rørpreer er uaktueller ihvertfall.
Ser den har noe høyere ubalansert: 13.6kohm.

Uansett bør det ikke være noe problem i dette tilfellet.
Utgangsimpedancen til dacen til trådstarter er lave 5ohm balansert og 50ohm ubalansert.
Skulle ikke by på store problemer.
https://www.upscaleaudio.com/products/auralic-vega-g2-streaming-dac

De har gjort seg flid med volumkontrollen også
Fully Passive Volume Control

Precise control, distortion free, noise free. The only way to get all three is to painstakingly construct a R-2R resistor ladder network — and that’s exactly what we’ve done for the VEGA G2.
Så da ser jeg ikke noen fordel elektrisk sett i å innføre en ekstra komponent. Tilført forvrengning er jo noe endel liker da....
Om ikke trådstarter egentlig allerede har bestemt seg for å få inn en burmester komponent til.... evt trenger flere analoge innganger.

Sist redigert:
T

TLN

Gjest

Selv har jeg kuttet ut PRE siden resultatet ble bedre uten. Har hatt flere gode PRE, men sist ut var Bryston BP17-3. Resultatet ved å kjøre T+A DAC 8 DSD rett inn i effekt ble bedre. Samme gjelder PS Audio Directstream DAC Jr. som jeg har nå. Eneste endringen jeg måtte gjøre var å skaffe meg ett seriøst RIAA med digital ut.

Ett mellomledd kan kun tilføre ekstra støy. Men klart det avhenger av at du har en god volumkontroll på DAC. Antar at Vega G2 slettes ikke er så ille...

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Så da ser jeg ikke noen fordel elektrisk sett i å innføre en ekstra komponent. Tilført forvrengning er jo noe endel liker da....
Om ikke trådstarter egentlig allerede har bestemt seg for å få inn en burmester komponent til.... evt trenger flere analoge innganger.
Nei, jeg er ikke ute etter å tilføre forvrengning, men det kunne absolutt vært praktisk med flere analoge innganger. Vega G2 har én, så jeg får koblet på platespilleren, men en eller to balanserte i tillegg kunne vært en fordel, men hvis det faktisk reduserer lydkvaliteten så klarer jeg meg uten. OHFC er såpass overbevist om at en preamp vil bedre lyden hos meg at de mener en 935 vil være bedre enn ingen ting. Det vil i så fall ikke være noe de tjener penger på, så at de utelukkende ønsker å skvise penger ut av meg er ikke tilfelle. Så jeg er fortsatt åpen for tilbud om noen skulle ha en Burmesterpreamp de vil selge :)

T

TLN

Gjest
Nei, jeg er ikke ute etter å tilføre forvrengning, men det kunne absolutt vært praktisk med flere analoge innganger. Vega G2 har én, så jeg får koblet på platespilleren, men en eller to balanserte i tillegg kunne vært en fordel, men hvis det faktisk reduserer lydkvaliteten så klarer jeg meg uten. OHFC er såpass overbevist om at en preamp vil bedre lyden hos meg at de mener en 935 vil være bedre enn ingen ting. Det vil i så fall ikke være noe de tjener penger på, så at de utelukkende ønsker å skvise penger ut av meg er ikke tilfelle. Så jeg er fortsatt åpen for tilbud om noen skulle ha en Burmesterpreamp de vil selge :)
Eneste måten for deg å finne ut av det på er å prøve :)

Topp Bunn