Høyttalere Burmester 995 mk3, hvordan få de til å spille!?

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
20161004_155719.jpg


Som overskriften tilsier har jeg et par burmester 995 mk3 drivende av en arcam a90, arcam irdac, bluesound node2 og billige kabler fra Vdh.

Stuen er ganske stor med åpen løsning til kjøkken og generelt harde murvegger
Plassering av høyttalere er det lite å gjøre noe med.
Musikk jeg lytter til er veldig variert, med musikk fra 60 tallet og frem til idag.

Jeg lurer på hvordan jeg skal få mere ut av høytalerne.
Jeg liker lyden godt, med nydelig diskant mye detaljer, god rytme og driv. Bassen et også veldefinert og virket å gå dypt.
Men jeg føler jeg må dra godt på med volum før bassen og dybden kommer inn, og skulle ønske mere dybde og trøkk i bunn. (subwoofer er ikke aktuelt)

Her er det antageligvis mye å hente på forsterker?
Kanskje bruke arcam a90 som pre og koble til en god effektforsterker?

Håper noen har erfaring med disse eller gode forslag :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hadde 995 da med Burmester forsterker.
Hegel skal være en liten god ting på disse. Har ikke testet det selv.

Går du for pre og effekt, så best mulig pre er tipset og en del effekt på effektforsterkeren.

Hør og med Espen L, han kan sikkert svare på det.

Men hold tråden oppdatert.
Er så kjedelig med tråder der en ikke får svar. :)
 

HalvorV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
164
Antall liker
81
Torget vurderinger
1
Prøv en god DSP løsning.
MiniDSP (DDRC-24) med Dirac anbefales og koster ikke mer enn en "hifipriset" signalkabel.
Ble en udiskutabel opptur i mitt oppsett hvertfall.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det HalvorV sa. Det er den eneste "tweaken" som kan utgjøre en virkelig dramatisk forskjell, dersom det er slik at høyttalere og plassering står fast. Jeg kan bare tenke meg én tweak til som virkelig kan bety mye. Sitter du og lytter sånn ca der du har tatt bilde fra? Det ser ut for meg som om du da kommer såpass langt fra høyttalerne at stereoperspektivet kan bli skadelidende, siden lyden som når ørene dine vil være like mye refleksjoner som direktelyd. Det kan også være at romakustikken gjør at bassen blir svak akkurat der. Det du evt. kan prøve da, er å dra spisebordet en meter lenger ned eller så. Så kan du ha en behagelig klappstol stående, som du setter fram foran høyttalerne hver gang du skal høre på musikk og virkelig finlytte. Jeg tipper at det vil gi det et enda mer realistisk og skarpt stereobilde.

Edit: Det at du må føler at du må dra på en del voum før bassen kommer inn, er forresten helt naturlig. Vi mennesker hører rett og slett mer bass på høyere volum. Fletcher-Munson-kurver osv. Hvis du ikke ønsker å gi deg selv tinnitus, er den enkle løsningen på dette å bruke en equalizer, og øke bassen i musikken noe. En mulighet er som sagt minidsp/dirac. En annen mulighet er å spille musikk gjennom sonos-systemet, altså en sonos connect. Sonos har en veldig brukervennlig equalizer inni appen sin, som gjør det veldig enkelt å skru bassen litt opp eller ned. Vet ikke om bluesound har eq innebygd i systemet eller ikke. Hvis bluesound også har eq er det jo bare å skrue opp bassen litt der også:)
 
Sist redigert:

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Burmester 995 er en del av Rondo serien og laget for å "passe" sammen med resten av Burmester Rondo serien. En integrert Burmester 991 som kan fås for ca10k eller 051 som du nok må ut med over det dobbelte for kan gi det du savner. Når det er sagt så betyr rommet mye og gode forslag er allerede kommet når det kommer til det.
 

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Takk for svar.
Ja, jeg sitter et godt stykke unna høyttalere, omtrent 3 ganger avstand til sofa som avstand mellom høyttalerne.
Skjønner utgangspunktet er vanskelig med sån plassering. Men tenkte kanskje det var noe å hente på en steømsterk forsterker.
Synd jeg akkurat solgte hegel h160 før jeg rakk å få disse i hus :(
Har kikket litt på burmester 991 forsterkeren, men utfra det jeg har lest virker den også å være litt tam i bunn.

Forslaget om minidsp skal sjekkes bedre :)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei!

995 trenger litt futt for å få bassen rett, og vil anbefale en annen forsterker enn Rondoserien, den låter best med litt større saker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Full Dieter, Sindre..da spiller de!
 

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Okei, godt tips å ta med seg.
Erfaringer med noen spesielle forsterkere?
Tenker makspris 20000, brukt er vel enklest å finne noe da?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ligg en Hegel H300 ute til 16 tusen her inne på torget.

Men hvordan det låter vet jeg ikke.

Jeg hadde 991 og den var grei, men for liten.
Testet så vidt Hegel 100 og den dro dei i gang 991 ikke var i nærheten av.

Så 300 må jo da bli bra folkens??
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.289
Antall liker
9.529
Torget vurderinger
2
Å bytte transistorforterke for å bedre bass er helt fåfengt, med midre det du har er helt undermåls, og det er Arcamen ikke. , Du får ikke bedre bass av å byttet ut arcam A90, du har 90 watt og rett frekvensgang allerede, Det er rommet og høyttaler og din plassering som avgjør lyden/bassen, Det du trenger er en loudness knapp, men det finnes ikke så DSP er et alternativ, men sitter du på feil sted i rommet hjelper ikke det heller.
Sorry...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Totalsindre, Balle Clorin: Plasseringen er en faktor, ja . Det gjelder alle høyttalere. MEN: De høyttalerne der trenger velforspent, ultraraffinert effekt for å spille. Watt og watt er to forskjellige ting. Det veit Totalsindre fra sin tid med Dynaudio.
Dieter matcha dem opp for å spille knall med eget forsterkeri og kilder. Det gjør de også. Tilogmed med Rondopakka, selv om den er liten. Hegel låter spisst og skarpt ift Burmesters eget, så hvis du vil ha liv i de der er mitt tips fortsatt komplett Burmester. Men- som med Sonus Faber: Det koster å få dem til. Alternativ fra Norden? Prøv Bladelius Brage (Klasse A). Større forsyning enn Hegel, like presis. Men samtidig varm og musikalsk som en Burmester. Til ca 25k bør du dog få en større Burmester også- kanskje tilogmed med en brukt 113 (..tror jeg det var..) DAC.

Hvis du vil prøve Bladelius: Akkurat modell Brage kan ikke bygges ut med digitalkort, som en Tyr 2/3. Den er tvert imot fullanalog og bygget for å være det. Låter deretter også . Og blant Mickes forsterkere er nok Brage den beste Burmatchen. Deler chassis og kabinett med Tyr 3, dog..og kan lett kombineres med en Mimer. Da har du digitalinngangene. Beskjedne oppgitte, men råsterke tall.

www.norskaudioteknikk.no
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ligg en Hegel H300 ute til 16 tusen her inne på torget.

Men hvordan det låter vet jeg ikke.

Jeg hadde 991 og den var grei, men for liten.
Testet så vidt Hegel 100 og den dro dei i gang 991 ikke var i nærheten av.

Så 300 må jo da bli bra folkens??

Ikke noen som vet hvordan Hegel Spiller på disse høyttalerne?

En mulighet er vel å prøve hvis noen har en slik i nærheten ? Fikk tips selv om Hegel på disse da jeg hadde sånne.
Fikk tips fra butikk og på PM.
Var aldri til at jeg fikk testa det den gang, da de måtte selges pga trengte penger.

Rondo 991 er for liten syns jeg. Han som kjøpte mine hadde en Hegel H100 usb, som virkelig dro de i gang og de ble 50.000 kr dyrere med en gang, sånn lydmessig.
Verdt å teste Hegel tror jeg. Den H300 får en nok solgt igjen for samme pris.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.516
Antall liker
6.921
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er en MI til salgs på torget nå for 5k.

Forøvrig støtter jeg forslaget om DSP.

Johan-Kr
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.607
Antall liker
3.141
Torget vurderinger
0
Vis vedlegget 403083
Stuen er ganske stor med åpen løsning til kjøkken og generelt harde murvegger
Plassering av høyttalere er det lite å gjøre noe med.

Håper noen har erfaring med disse eller gode forslag :)
Hvis du er låst med plasseringer jfr. foto bør et anlegg til max 5k gjøre susen....
Mer til overs.....
 
8

8x12_TOM

Gjest
Her er forutsetningene for god lyd, så dårlig , at jeg ville prioritert annerledes(se at det er understreket "jeg"). Hva er prisen på oppsettet? Får sikker noe som funker til en tienedel av prisen og det kan legges masse ekstra grunker i feriekassen.
Sikkert et uvesentlig tips fra en som er fryktelig lite opptatt av bilng og er glad i å reise:)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Her er forutsetningene for god lyd, så dårlig , at jeg ville prioritert annerledes(se at det er understreket "jeg"). Hva er prisen på oppsettet? Får sikker noe som funker til en tienedel av prisen og det kan legges masse ekstra grunker i feriekassen.
Sikkert et uvesentlig tips fra en som er fryktelig lite opptatt av bilng og er glad i å reise:)
Du er en mann etter mitt hjerte, Tom :)

Med fare for å gjenta noe av det som har vært sagt, her er de tingene jeg ville vurdert (også her med fokus på jeg):

- kjøre opp bassen i equalizeren i bluesound-systemet. Googlet og fant ut at bluesound også har eq innebygd. Jeg vet ikke hvordan den fungerer, da. Hvis ikke kan jeg anbefale sonos connect, der equalizeren fungerer framifrå, og det også er en loudness-setting som justerer bass og diskant ut fra volumet man spiller på (ved høyt volum justerer den ingenting). Selv bruker jeg den equalizeren svært aktivt, både loudness-kontrollen og tonekontrollene, fordi jeg ofte lytter på lavt volum på kveldstid, og fordi jeg synes en del av musikken som kommer i dag er mastret med for mye bass.

- Vil det hjelpe med en mer strømsterk forsterker? Den enkleste måten å finne ut det er å bestille en Behringer A500 til 2400 kroner på 4Sound. Noen mener den ikke er den mest raffinerte forsterkeren, men den har en god del mer kraft enn den du har nå (2x125 i 8 ohm). Hvis du synes det gjør stor forskjell, kan du enten beholde den, eller sende den tilbake til 4sound innen 30 dager - og kjøpe en dyrere kraftig forsterker. Hvis du ikke synes det gjør forskjell, kan du uansett sende den tilbake.

- prøve romkorreksjon med dirac live, gjennom DRC-22 fra minidsp. Plug n play, slett ikke noe som krever avansert kunnskap om akustikk og DSP. Kan potensielt føre til en stor bedring. Den enkle måten å finne ut om det er noe for deg er å prøve dirac live gratis i to uker, hvis du kobler en pc til anlegget. Men du trenger uansett en målemic.

- tenke litt mer om høyttalere og plassering, selv om det sitter et stykke inne... Plasseringen du har nå gjør det veldig vanskelig å få til et ordentlig stereoperspektiv. Hvis det er slik at møblene skal stå der de står, ville jeg evt. vurdert dette: Har du prøvd å flytte den venstre høyttaleren to meter lenger til venstre, sånn at det kan stå inne i "hjørnet" inntil veggen som vender mot kjøkkenet? Da tror jeg du vil få et lydbilde som fyller rommet mye bedre, og stereoperspektivet vil nesten garanteret bli renere. Og rent estetisk blir det vel heller ikke så halvgærent. Tipper at det vil forandre bass-responsen også, selv om det er vanskelig å vite i hvilken retning (kan bli mer, kan bli mindre). Sammen med romkorreksjon med dirac live, kan det fort være at det da ordner seg en del... :)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei,

rimeligste forsterker som fungerer på denne er T+A Power Plant Balanced.

Hilsen
Øystein

Ligg en Hegel H300 ute til 16 tusen her inne på torget.

Men hvordan det låter vet jeg ikke.

Jeg hadde 991 og den var grei, men for liten.
Testet så vidt Hegel 100 og den dro dei i gang 991 ikke var i nærheten av.

Så 300 må jo da bli bra folkens??

Ikke noen som vet hvordan Hegel Spiller på disse høyttalerne?

En mulighet er vel å prøve hvis noen har en slik i nærheten ? Fikk tips selv om Hegel på disse da jeg hadde sånne.
Fikk tips fra butikk og på PM.
Var aldri til at jeg fikk testa det den gang, da de måtte selges pga trengte penger.

Rondo 991 er for liten syns jeg. Han som kjøpte mine hadde en Hegel H100 usb, som virkelig dro de i gang og de ble 50.000 kr dyrere med en gang, sånn lydmessig.
Verdt å teste Hegel tror jeg. Den H300 får en nok solgt igjen for samme pris.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
3.138
Sted
Oslo
- Vil det hjelpe med en mer strømsterk forsterker? Den enkleste måten å finne ut det er å bestille en Behringer A500 til 2400 kroner på 4Sound. Noen mener den ikke er den mest raffinerte forsterkeren, men den har en god del mer kraft enn den du har nå (2x125 i 8 ohm). Hvis du synes det gjør stor forskjell, kan du enten beholde den, eller sende den tilbake til 4sound innen 30 dager - og kjøpe en dyrere kraftig forsterker. Hvis du ikke synes det gjør forskjell, kan du uansett sende den tilbake.
Nå har jeg ikke 995, men Burmester B25 og den skal være litt enklere å ha med å gjøre, men hos meg hjalp det med en mer strømsterk forsterker. Alt annet uendret siden store ommøblieringer ikke var aktuelt. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
DagT: Strømmen skal og må være der, men det hjelper lite om resten av den lydmessige matchen- inklusive akustikken- kødder til totalen. Jeg HAR testet Hegel OG MI der, og likte det IKKE. De førstnevnte passer mye bedre på en liten Faber. Spisst, skarpe kanter, lite musikalsk, Lovemusikk. Da heller en liten Rondopakke akkurat der.
Totalsindre: Hørte du noengang svensk forsterkeri hos NAT på Dynaudio? Det skulle du gjort..
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
3.138
Sted
Oslo
DagT: Strømmen skal og må være der, men det hjelper lite om resten av den lydmessige matchen- inklusive akustikken- kødder til totalen. Jeg HAR testet Hegel der, og likte det IKKE. De passer mye bedre på en liten Faber. Spisst, skarpe kanter, lite musikalsk, Lovemusikk. Da heller en liten Rondopakke akkurat der.
Rondopakken kunne jeg nok ha vurdert, ja, jeg har litt tro på at samme produsent (prøver å) lage ting som passer sammen. Med B25 passer Densen B175 med DNRG veldig bra.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.440
Antall liker
12.560
Sted
Sørlandet
Aldri hørt om før. Fascinerende. Blir litt skeptisk når jeg leser om det... men skal prøves ut!
Jeg var også skeptisk og du må bruke litt tid på å "tune" deg inn. For mye "pimping" og for mye volum vil bare føre til rot og forvrengning. Du må også laste ned Soundflower og sette opp audio ut/inn på din PC for å kunne benytte Soundpimp.

Mvh
BB
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
DagT: Dieter var en mester i å få synergien riktig. Det kunne han- tro meg. Rondopakken er kanskje liten, men en sånn forsterker/CD-pakke, kombinert med en 113 er pinadø noe av det mest musikalske Tyskland noen gang har kommet opp med i betalbar klasse. Rondo er IKKE komplett uten en strøken CD.
 

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Takker for veldig mange gode forslag.
Skal sjekke opp i noen av de nevnte.

Mulig jeg skal kjøpe litt lengere høyttalerkabler sån at jeg kan plassere høyttalerne bredere ved lengere lytting ihvertfall.

Forsterker er jeg på utkikk etter(flere typer nå)
Eq vil jeg helst unngå å bruke da jeg helst vil ha lyden nærmest mulig det som er tenkt fra studio :)
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Ligger en MBL 7006 på Finn som jeg vil anbefale å vurdere også. Den spiller ganske likt Burmester 991/051 men er en god dose kraftigere.
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.648
Sted
Skien
Hei
Skal prøve her å komme med noen konstruktive tips istedenfor: et anlegg til max 5K bør gjøre susen i rommet/ fyll opp feriekassa isteden osv... Ganske spesielt (men ikke uvanlig her inne fra enkelte) å det når du starter tråden med Hvordan få de til å spille!!
Du skriver at du har liten mulighet til å flytte noe særlig på de, litt synd med tanke på det flotte systemet du har stående. Men det er mange som deg og undertegnede som har systemet i stuen ut av flere grunner og kanskje uansett ikke ønsker å ha det noen annet sted! selv med de begrensninger dette medfører. Du skriver at det er lite å gjøre med plasseringen, men tro meg lite kan hjelpe noe som for eksempel dra de litt frem osv.... å prøve seg litt forsiktig frem er uansett gratis :) Skulle du også få mulighet til å få noe mer på veggene så kan du fort oppleve det som positivt for ørene dine. 995 er høyttalere som ikke går ekstremt dypt mener å huske at de går ned til 45Hz? Sitter som du sikkert vet 2 stk 7" elementer inni disse ,usikker på om dette går under Isobarik eller bandbass? (er ikke så veldig begavet teknisk, er mer begavet med gode ører heldigvis:))
Uansett det jeg vil frem til er at det er noe begrenset med trykk å bunndrag i disse (etter mine ører) så vis du ikke spiller for høyt så mistenker jeg at dette fungerer bedre enn enkelte tror selv med plasseringen din!

Så til det du lurer på angående at du føler du må spille forholdsvis høyt for å få bass, min erfaring er at med en større forsterker V/S en mindre forsterker så bevarer du mer fundament når du spiller lavere volum med en stor strøm sterk forsterker, dette er min erfaring men påstår ikke at det er noen fasit.
Jeg vil ikke si at du for mere bass nødvendigvis men det kan høres sånn ut da du beholder fundamentet mer. Min erfaring er at når man spiller på lavere volum er da man for høre kvalitetene i et system og her skiller uansett jeg i vertfall klinten fra hveten når jeg er ute på lytte runder.
Om du oppnår nok med å bytte forsterker er det kun dine ører som bestemmer så her ville jeg bare reist ned til OHFC vis du har mulighet å be de om å koble opp litt forskjellige forsterkere på 995 da vil du uansett få en pekepinn før du eventuelt handler, (ta helst å test hjemme i din egen stue før kjøp uansett)

Må også si at 995 er noen smykker av høyttalere etter min smak, og personlig så liker jeg de i blank å sølv som du har. De spiller åpent og detaljert dog med noe begrensninger nedover (er ikke så rart med tanke på størrelsen) et tips og min erfaring er at man må være noe forsiktig med utstyr som heller for mye mot det lyse så test før man kjøper noe elektronikk til disse.

PS! Jeg snakker ikke her bare ut av et bilde da jeg selv har hatt 995 stående i min stue for en del år tilbake.

Lykke til med testing av elektronikk :)


Mvh: Espen L
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei
Skal prøve her å komme med noen konstruktive tips istedenfor: et anlegg til max 5K bør gjøre susen i rommet/ fyll opp feriekassa isteden osv... Ganske spesielt (men ikke uvanlig her inne fra enkelte) å det når du starter tråden med Hvordan få de til å spille!!
Du skriver at du har liten mulighet til å flytte noe særlig på de, litt synd med tanke på det flotte systemet du har stående. Men det er mange som deg og undertegnede som har systemet i stuen ut av flere grunner og kanskje uansett ikke ønsker å ha det noen annet sted! selv med de begrensninger dette medfører. Du skriver at det er lite å gjøre med plasseringen, men tro meg lite kan hjelpe noe som for eksempel dra de litt frem osv.... å prøve seg litt forsiktig frem er uansett gratis :) Skulle du også få mulighet til å få noe mer på veggene så kan du fort oppleve det som positivt for ørene dine. 995 er høyttalere som ikke går ekstremt dypt mener å huske at de går ned til 45Hz? Sitter som du sikkert vet 2 stk 7" elementer inni disse ,usikker på om dette går under Isobarik eller bandbass? (er ikke så veldig begavet teknisk, er mer begavet med gode ører heldigvis:))
Uansett det jeg vil frem til er at det er noe begrenset med trykk å bunndrag i disse (etter mine ører) så vis du ikke spiller for høyt så mistenker jeg at dette fungerer bedre enn enkelte tror selv med plasseringen din!

Så til det du lurer på angående at du føler du må spille forholdsvis høyt for å få bass, min erfaring er at med en større forsterker V/S en mindre forsterker så bevarer du mer fundament når du spiller lavere volum med en stor strøm sterk forsterker, dette er min erfaring men påstår ikke at det er noen fasit.
Jeg vil ikke si at du for mere bass nødvendigvis men det kan høres sånn ut da du beholder fundamentet mer. Min erfaring er at når man spiller på lavere volum er da man for høre kvalitetene i et system og her skiller uansett jeg i vertfall klinten fra hveten når jeg er ute på lytte runder.
Om du oppnår nok med å bytte forsterker er det kun dine ører som bestemmer så her ville jeg bare reist ned til OHFC vis du har mulighet å be de om å koble opp litt forskjellige forsterkere på 995 da vil du uansett få en pekepinn før du eventuelt handler, (ta helst å test hjemme i din egen stue før kjøp uansett)

Må også si at 995 er noen smykker av høyttalere etter min smak, og personlig så liker jeg de i blank å sølv som du har. De spiller åpent og detaljert dog med noe begrensninger nedover (er ikke så rart med tanke på størrelsen) et tips og min erfaring er at man må være noe forsiktig med utstyr som heller for mye mot det lyse så test før man kjøper noe elektronikk til disse.

PS! Jeg snakker ikke her bare ut av et bilde da jeg selv har hatt 995 stående i min stue for en del år tilbake.

Lykke til med testing av elektronikk :)


Mvh: Espen L
Flott innlegg Espen og til trådstarter: Hjertelig velkommen innom! Men jeg kan ikke understreke godt nok hvor mye akkurat disse høyttalerne liker krefter for å spille bass.

Hvilke føtter står de på?

Hilsen
Øystein OHC
 

Arnt M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
85
Antall liker
40
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
10
Hei
Skal prøve her å komme med noen konstruktive tips istedenfor: et anlegg til max 5K bør gjøre susen i rommet/ fyll opp feriekassa isteden osv... Ganske spesielt (men ikke uvanlig her inne fra enkelte) å det når du starter tråden med Hvordan få de til å spille!!
Du skriver at du har liten mulighet til å flytte noe særlig på de, litt synd med tanke på det flotte systemet du har stående. Men det er mange som deg og undertegnede som har systemet i stuen ut av flere grunner og kanskje uansett ikke ønsker å ha det noen annet sted! selv med de begrensninger dette medfører. Du skriver at det er lite å gjøre med plasseringen, men tro meg lite kan hjelpe noe som for eksempel dra de litt frem osv.... å prøve seg litt forsiktig frem er uansett gratis :) Skulle du også få mulighet til å få noe mer på veggene så kan du fort oppleve det som positivt for ørene dine. 995 er høyttalere som ikke går ekstremt dypt mener å huske at de går ned til 45Hz? Sitter som du sikkert vet 2 stk 7" elementer inni disse ,usikker på om dette går under Isobarik eller bandbass? (er ikke så veldig begavet teknisk, er mer begavet med gode ører heldigvis:))
Uansett det jeg vil frem til er at det er noe begrenset med trykk å bunndrag i disse (etter mine ører) så vis du ikke spiller for høyt så mistenker jeg at dette fungerer bedre enn enkelte tror selv med plasseringen din!

Så til det du lurer på angående at du føler du må spille forholdsvis høyt for å få bass, min erfaring er at med en større forsterker V/S en mindre forsterker så bevarer du mer fundament når du spiller lavere volum med en stor strøm sterk forsterker, dette er min erfaring men påstår ikke at det er noen fasit.
Jeg vil ikke si at du for mere bass nødvendigvis men det kan høres sånn ut da du beholder fundamentet mer. Min erfaring er at når man spiller på lavere volum er da man for høre kvalitetene i et system og her skiller uansett jeg i vertfall klinten fra hveten når jeg er ute på lytte runder.
Om du oppnår nok med å bytte forsterker er det kun dine ører som bestemmer så her ville jeg bare reist ned til OHFC vis du har mulighet å be de om å koble opp litt forskjellige forsterkere på 995 da vil du uansett få en pekepinn før du eventuelt handler, (ta helst å test hjemme i din egen stue før kjøp uansett)

Må også si at 995 er noen smykker av høyttalere etter min smak, og personlig så liker jeg de i blank å sølv som du har. De spiller åpent og detaljert dog med noe begrensninger nedover (er ikke så rart med tanke på størrelsen) et tips og min erfaring er at man må være noe forsiktig med utstyr som heller for mye mot det lyse så test før man kjøper noe elektronikk til disse.

PS! Jeg snakker ikke her bare ut av et bilde da jeg selv har hatt 995 stående i min stue for en del år tilbake.

Lykke til med testing av elektronikk :)


Mvh: Espen L
Hei, ønsker bare å tiltrede det som her blir skrevet av Espen.
Alt for mye dumt oppgulp (5k og feriekassa) fra enkelte på forumet som jeg håper trådstarter ignorerer.

Burmester er en av få merker der ute som tilbyr komplette anlegg som har en lydsignatur ment for dine høyttalere.
Går du for noe annet, ja da ønsker du også en annen lydsignatur.

Lykke til :)

Mvh
Arnt Åge
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Vanskelig å si noe konkret her da bildet du har i første post overlater en del til fantasien. Har du, eller kan du ta flere bilder?

Tror det kan være lurt å vurdere en DSP her som flere er inne på, det vil være er relativt rimelig og ganske fornuftig "tweak". ;) Du skriver du ikke ønsker dette, da du vil "komme så nært opptaket som mulig", men i praksis må du tenke litt motsatt. Det en DSP bør(etter min mening) brukes til er å fjerne rombidraget der oppsettet står i den grad det er mulig, ikke til farging av lyden. Ergo vil jeg anbefale deg å revurdere den tanken.

På bildet i 1. post ser rommet litt nakent ut. Har du vurdert/mulighet til litt demping? Det vil forandre den tonale balansen(slik at bassen oppleves som mer kraftig) og gir mer kontroll på lyden i det område øret er mest kritisk. I et relativt nakent rom hjelper forøvrig alt, typ tepper, gardiner, stoffmøbler, etc. Jo tykkere, desto bedre naturligvis.

Ser også du vurderer lengre kabler for å kunne flytte høyttalerne. Igjen anbefaler jeg å tenke motsatt, lytteposisjon er vesentlig mer kritisk i forhold til frekvensgang enn plassering av høyttalerne.

Mine tips, i korte trekk. Behold forsterker, demping om mulig(tak, vegg nær høyttaler, etc), DSP og sist men ikke minst en flyttbar lyttestol om du ikke har mulighet til å flytte plassen du lytter i allerede.

Lykke til! :)


Geir Arne
 
8

8x12_TOM

Gjest
Enig med Geir Arne, og unnskylder mitt noe unødvendig innlegg lengre opp her. Men dere skal vite at det kom fra hjerte, og var ikke ment som oppgulp.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Bare et lite tillegg ang eq: Som jeg forstod det ønsket ikke Totalsindre å bruke eq for å øke bassen feks, hvis han dermed endrer på det som finnes på opptaket. Og det er et fint prinsipp. Så vil bare utdype enda mer det Geir Arne skriver over her: Når man gjør DSP eller "eq" med et program som Dirac feks, så er det ikke for å øke diskant eller bass eller midrange, eller liknende. Det dreier seg heller om å rette opp de ujevnhetene som høyttalerne og rommet skaper. Hvis høyttalerne eller rommet ikke gjengir nok bass ut fra hva som finnes på opptaket, feks, så kan DSP rette opp i det. Så det dreier seg faktisk om å få fram enda bedre hva som finnes på opptaket - ikke om å endre det i den ene eller andre retningen.

Uansett, lykke til!
 

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Innlegg
72
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Takk for meget gode tips. Mange flinke folk her inne, så jeg leser og vurderer alle forslag dere kommer med.

Det er lite demping, har 2stk diy akustikk bilder mellom høyttalere, og et stort teppe under stuebordet.
Ellers er det lite demping, og ingen bilder på veggene, da vi sannsynligvis skal flytte etterhvert kommer jeg ikke til å smelle opp noen bilder på veggene.
Jeg skal lese meg litt opp på dsp og vurdere det likevel.
Det med lytteposisjon kan jeg flytte litt rundt på, men ønsker at det skal være enkelt å lytte til musikk uten at det må omøblering for hver gang.

Skal ta noen nye bilder å legge ut etthvert og oppdatere endringer, men er travle dager fremover så kan sikkert ta litt tid.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Takk for meget gode tips. Mange flinke folk her inne, så jeg leser og vurderer alle forslag dere kommer med.

Det er lite demping, har 2stk diy akustikk bilder mellom høyttalere, og et stort teppe under stuebordet.
Ellers er det lite demping, og ingen bilder på veggene, da vi sannsynligvis skal flytte etterhvert kommer jeg ikke til å smelle opp noen bilder på veggene.
Jeg skal lese meg litt opp på dsp og vurdere det likevel.
Det med lytteposisjon kan jeg flytte litt rundt på, men ønsker at det skal være enkelt å lytte til musikk uten at det må omøblering for hver gang.

Skal ta noen nye bilder å legge ut etthvert og oppdatere endringer, men er travle dager fremover så kan sikkert ta litt tid.
Man må alltid ta en tradeoff når anlegget står i en stue, her er det kun egne meninger som bestemmer hvordan man ønsker å prioritere lyd og estetikk. Lytteposisjon er som nevnt kritisk(!) og man kan aldri korrigere for "feil" som skyldes dårlig plassering da rommets geometri dikterer frekvensgangen ved en gitt posisjon. Men det er ikke gitt at du finner noen plass mer "riktig" bass der det er fornuftig å sitte heller... Spisebordet mellom høyttalerne og lytteposisjon er heller ikke ideelt, dytt det mot frontvegg når du skal lytte skikkelig. Men for all del, selv om hifi-parameterne antagelig ikke er på topp er det nok mulig å nyte musikk uansett.

Utover det ville jeg vurderte tykkere gardiner, teppe under spisestuen og flere planter dersom det er mulig. Ikke dramatiske forskjeller, men alt hjelper og det er ting man kan ta med til neste bolig og relativt lett å få aksept for. Uansett om du går for DSP eller ikke vil resultatet bli bedre dersom utgangspunktet er bedre. På hardware-siden er det slik jeg ser det kun DSP, forsterker med tonekontroll eller en sub som kan øke mengden bass. ;)


Geir Arne
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.991
Antall liker
10.648
Sted
Skien
Hei
Det å bruke DSP som en diskre regulering kan i mange tilfeller hjelpe, men når jeg leser start innlegget ditt (du synes du har nok bass men ikke ved lave volum) så mistenker jeg nettopp det jeg selv opplevde med 955 som var samme opplevelse. De trenger en virkelig strømsterk forsterker! måtte selv bytte til en mer strømsterk forsterker den gangen (gikk da fra electrokompaniet til en krell) Når jeg også ser at Øystein som jobber på OHFC som jeg vil tru kjenner godt til disse sier det samme så kan det være at vi er inne på noe fornuftig? men det å bruke DSP i tillegg for å rette opp eventuelt ujevnheter kan godt være er med på å hjelpe for det du mener mangler i lydbildet.
Jeg synes for mange totalt sett undervurderer viktigheten av en forsterker i et system, for meg så blir det som å ha en båt uten propell. Der hvor jeg selv har lagt mest ressurser i mitt system er i forsterkeren å det er ikke tilfeldig for min del!
Ellersmessig synes jeg ganilsen har mye fine forslag med demping osv....viktig å få ned etterklangstiden.
Men uansett ikke lett dette da vi ikke har dine ører og ikke minst ikke har vært i din stue å lyttet.
Rommet ditt og plasseringen har du jo ikke så mye hjelp i men sånn er det jo bare noen ganger.

Lykke til


Mvh: Espen L
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.563
Antall liker
102.993
Torget vurderinger
23
Ærlig talt - trådstarter etterlyser mer fylde i bunn, mer bass og trykk. Subwoofer er ikke-tema. Dette ligner mistenkelig på en kamp mot fysiske lover...? Hva slags bestykning er det på disse høyttalerne? De står allerede inntil bakvegg og delvis i et hjørne så de får jo den drahjelp i bunn som er mulig.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ærlig talt - trådstarter etterlyser mer fylde i bunn, mer bass og trykk. Subwoofer er ikke-tema. Dette ligner mistenkelig på en kamp mot fysiske lover...? Hva slags bestykning er det på disse høyttalerne? De står allerede inntil bakvegg og delvis i et hjørne så de får jo den drahjelp i bunn som er mulig.
Du er absolutt inne på noe, tror jeg. 2x170mm basselementer (2xca. 6,5") er jo ikke allverden. OK for en grei bassrespons - men så var det disse fysiske lovene da. Det ER størrelsen det kommer an på. OK - man kan koble på en litt råere forsterker, eller prøve med equalizer, og dermed prøve å tyne noe ekstra ut av disse små basselementene - og dermed få en slags illusjon om at man har løst problemet, men det er urealistisk å tro at man har løst alle problemene på den måten.
 
Topp Bunn