Bunnpris-kjeden; hva driver de med?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som tittelen sier. Jeg er overrasket og ikke så rent lite skuffet over at Bunnpris, som har skaffet seg en vesentlig posisjon i dagligvaremarkedet (her i byen iallefall), nå bruker denne til å dreie vareutvalget over fra kvalitetsmatvarer til møkkamatvarer.

De har sin egen merkevare "B", og selv om jeg ikke er noen ernæringsfysiolog så er det ikke vanskelig å se at mye av produktene under dette flagget er det verste av elendig industrimat. Er ikke ultrabilligproduktene fulle av svineri som f.eks palmeolje (deres tacoskjell inneholdt f.eks 20% av svineriet!!) så er det undermåls kvalitet av det man ellers oppfatter som greie råvarer (eks laber oljesyre i matoljer).

De hadde her i byen (Kristiansund) iallefall et utvalg av kvalitetsvarer med sunt innhold tidligere år, men nå har det tilsynelatende skjedd en betydelig fjerning av disse til fordel for eget møkkavaremerke... hva er det de driver med? Tror de at forbrukerne er så dumme? Eller er de det?
 
V

vredensgnag

Gjest
Forbrukerne er dumme, og Bunnpris er ute etter større marginer.

Enig i utviklingen. En stund var det overraskende hva man kunne finne i Bunnpris, nå har jeg sluttet å stikke innom for å sjekke kjøttdiskene o.a.
 
N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Tror de at forbrukerne er så dumme? Eller er de det?
Regner med det er et lurespørsmål?

Basert på mine observasjoner av oppførsel i dagligvarebutikker er urovekkende mange forbrukere virkelig dumme. Om vi lar poenget begredelig kosthold ligge et øyeblikk, så er det mulig å ta tredobbel pris for et så enkelt produkt som løk kun ved å pakke den inn i en strømpe. Selv om akkurat samme løken ligger ved siden av i løsvekt til 1/3 av prisen velger veldig mange likevel den strømpen. De treger neppe fire løk heller, men det er en annen sak. Å forholde seg til enhetspris (f.eks pr. kilo) ser ut til å være en nær uoverkommelig oppgave for mange. Om man først har bestemt seg for å handle rimelig - noe jeg antar er noe av motivasjonen for å dra på Rimi/Kiwi/Whatever så skulle man kanskje forvente en viss rasjonell oppførsel når varene legges i vogna, men dengang ei.

Ang Bunnpris: Du har min medfølsese, heldigvis bor jeg langt unna Lykke-land, men har fått min dose Buinnpriis fra studietiden i Trondheim. Om jeg ikke husker helt feil hadde de en stund noen skjulte skatter i form av søramerikansk og afrikansk kjøtt til en svært bilig penge, men det er ganske lenge siden jeg har satt mine føtter i en Bunnpris-butikk nå.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.120
Antall liker
9.429
Hva kan man forvente seg når kjeden kaller seg "Bunnpris" ?
 
V

vredensgnag

Gjest
Pink_Panther skrev:
Hva kan man forvente seg når kjeden kaller seg "Bunnpris" ?
Vel, det rare var at det en stund var rene guldfynd å finne i hyllene - en rekke utenlandske produkter man ikke fant andre steder, og av virkelig høy kvalitet, til meget gode priser. Men det er slutt nå.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Som kjent er Meny-butikkene realitivt høyt priset på en del varer. 1 liter biola ligger på rundt 30 kroner. Ica Maxi, lenger nede i byen jeg holder til i, klarer å prise samme varen til 37,-! Og de markedsfører seg som et billig supermarked. Jaja, glad jeg ser på priser. Det markedet er det sjelden verdt å besøke.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Har ikke tenkt noe over at Bunnpris har begynnt og selge ''møkkaprodukter''. Har vært brukbart så langt med egenproduserte produkter (husets) i ferskvare disken ;) Hvis også det forsvinner til erstatning for såkalte niceprice varer som inneholder tvilsomme ingredienser, da blir jeg skektisk. Får ta en tur innom i kveld og ta et overblikk. mvh Guit
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Det er nok Lykke d.y. som i praksis driver sjappa i dag, ja. Men far sjøl har vel det endelige ordet om han vil.

Slik er det også hos nabofamilien Reitan og det er nettopp Reitan som er den største endringen for Bunnpris.
Siden nyttår har alle deres avtaler, innkjøp og distribusjon vært en del av Reitan Gruppen.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Bunnpris på Blinderen,UiO har lenge vært uten menneskelig personale, bortsett fra post i butikk. Nu skal de innføre "fingerprint file", som skal avsløre mindre-årige øl & tobakks-kjøpere. Handler der av ren tids-nød. Dritt-butikk :'(.

mvh
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Jeg handlet malerkoster på bunnpris tidligere. De førte et merke som het mastercraft som var meget gode, epoksystøpte børst og det hele, det hendte selvsagt at jeg handlet litt dagligvarer også. Nå er mastercraft byttet ut med noe mannskit som slipper hår og ikke holder like godt på malingen... Siden jeg ikke lenger stikker innom for å handle pensler så er det også lite daglivarer hjemme fra B.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Vidar P skrev:
Tror de at forbrukerne er så dumme? Eller er de det?
Regner med det er et lurespørsmål?

Basert på mine observasjoner av oppførsel i dagligvarebutikker er urovekkende mange forbrukere virkelig dumme.
Eg har gjort liknande observasjonar på eit ganske breitt grunnlag. Det er svært mange dumme der ute......og ikkje berre på Bunnpris.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med dere alle; det er imidlertid veldig merkbart her i byen som flere herover påpeker at det hos Bunnpris spesielt har skjedd en betydelig dreining mot innskrenkning av utvalg til fordel for forverret kvalitet på basisutvalget. Ganske entydig negativ utvikling!

Eia hadde man Meny, som Rumath nevner. De var her men dro. Fabelaktig butikk hadde de også. Noen kroner mer for noen varer, men en pris det er enkelt å være komfortabel med å betale når man slipper å bli småparanoid ved å forsøke å finne matvarer som ikke er direkte helseskadelige. Jeg hadde gladelig handlet akkumulert i Meny's utvalg om jeg så måtte reise, men dessverre har de også lagt ned i nabobyen Molde.

Velvel, jeg tror at mange forbrukeres oppmerksomhet er større enn hva Bunnpris klarer å lure.
Helt åpenbart er det selvsagt et stort antall "prisjegere" som ikke bryr seg om varedeklarasjoner eller konsekvenser ved hva de spiser. De om det. Det er deres koronararterier.
For en annen gruppe er deres kjøpsvaner i et ekvilibrium med deres lommebok. Det fins andre "lavpris" matvarekjeder som tydeligvis har større krav til seg selv og hva de selger, herunder f.eks Kiwi her i byen iallefall.
For andre igjen er kanskje ikke matvarebudsjettet noen betydelig utfordring i det daglige, og dersom deres oppmerksomhet rettet mot hva de egentlig spiser (helsemessig sett) er av betydning så vil de neppe bli stamkunder hos Bunnpris slik de driver idag.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Heldigvis finnes Angus Gaupset slakterforretning og Olav Elgsaas fiskeutsalg så muligheten for å kjøpe gode råvarer er fortsatt tilstede.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
De selger hardt gammelt brød. Foretrekker derfor andre butikker.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.234
Dette gjelder ikke bare Bunnpris. Det er sikkert et desperat forsøk på å matche Rema på pris.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Dette gjelder ikke bare Bunnpris. Det er sikkert et desperat forsøk på å matche Rema på pris.
Bunnpris er ikke i nærheten av Rema og Kiwi på pris, strengt tatt er navnet villedende.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.120
Antall liker
9.429
janix skrev:
De selger hardt gammelt brød. Foretrekker derfor andre butikker.
Kaller du det de selger hos Bunnpris/Rema/Rimi... for brød?
Utgangspunktet er noe greier, også kalt brøddeig, fra Kina.Denne guggen blir ferdigstekt hos Bakers eller hvor nå det er og fraktet halve Norge rundt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.234
Anonym skrev:
BT skrev:
Dette gjelder ikke bare Bunnpris. Det er sikkert et desperat forsøk på å matche Rema på pris.
Bunnpris er ikke i nærheten av Rema og Kiwi på pris, strengt tatt er navnet villedende.
Var ikke disse B-varene så billige da?
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Pink_Panther skrev:
janix skrev:
De selger hardt gammelt brød. Foretrekker derfor andre butikker.
Kaller du det de selger hos Bunnpris/Rema/Rimi... for brød?
Utgangspunktet er noe greier, også kalt brøddeig, fra Kina.Denne guggen blir ferdigstekt hos Bakers eller hvor nå det er og fraktet halve Norge rundt.
Her hvor jeg bor (Namsos), selger Rema brød fra Hamstad bakeri. Et lokalt kvalitetsbakeri med lange tradisjoner.

Forøvrig er byens eneste Bunnpris lagt ned (og vil ikke bli savnet). Det var en butikk full av "billig" dritt av Lidl-standard.

Rema i Namsos vil jeg til tross for at de stadig presser prisene opp (ikke ned), berømme for at de selger lokalt produserte varer som, egg, fisk, kjøtt, smør, brød, grønsaker, sopp, bær og blomster. Dette ser jeg at ikke er typisk for kjeden ellers i landet, så det handler trolig om de som står for den daglige driften i Namsos og deres engasjement.
Ellers så fikk vi for noen år siden også tilbake vår gamle slakterforretning Aakervik, som igjen så at markedet etterspurte ferskvarer. (De hadde kun levert varer til andre butikker/kjeder siden 80-tallet.)
Med utgangspunkt i det, så kan det faktisk synes som folk her er i ferd med å bli litt mer bevist på hva de legger i handlekurven, ikke mindre.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Bunnpris assosierer jeg med dyr kjip mat til nesten bensinstasjonspriser. dvs et sted man kun handler i nøden..
 
Topp Bunn