Bunad

C

Cyber

Gjest
For noen tullete bemerkninger her da, bunad er et flott plagg - og spesielt på damer. Kona har dameversjonen av trådstarters og den er flott synes jeg. Eneste bunaden jeg ikke helt har sansen for er Setesdalsbunad for menn med et svært skinnstykke over baken... Ellers er jeg for og hva i hekken er det som er galt i å være litt nasjonalist i ny og ne?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jøgga skrev:
Dårlig smak er en ting, dårlig folkeskikk er noe annet.
Og hvis du bryr deg om trådstarters intensjoner vil du se at dette er en tråd for bunad, ikke imot.
Tror ikke jeg har spesielt dårlig utvikla folkeskikk. Om det ble oppfatta sånn, er jeg lynsnar ute med et solid "unnskyld"! Det har seg bare sånn at jeg synes jeg sjøl og mange andre mannfolk som er litt runde over beltestedet, og med tynne legger, ikke tar seg så veldig ut i bunad. Derfor; ingen bunad på meg. Men bunadene i seg sjøl, synes jeg er en heilt grei sak.

Mvh. VilhelmW

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Personlig har jeg ikke sansen for bunader da jeg finner de altfor overpyntede og glorete, men mangfold er bra og det er som kjent et frivillig valg. Som med andre plagg er det noen som ikke i det hele tatt kler bunad og litt selvkritikk kunne sikkert vært nødvendig noen ganger. Men det spiller ingen stor rolle.

P

Parelius

Gjest
decibelius skrev:
Syns bunad er sexy jeg (på damer). Uendelig mye bedre enn de kjedelige tightsene som 90% av damene her i byen går i - kjeeedelig, skjerpings damer og på med sommerkjolen - NÅ!
De bærer intet under stakken, de kvinner som vet hvordan bunaden skal bæres. Besnærende!

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.894
Sted
Hus
Interessant det derre :p Mye flotte damer i bunad ja. :D

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Fortrekker a`bunadh, den på flaske. Den gjør det vakre vakrere og den er en sikker vinner uansett vær.Ja, man slipper sågar gå ut i all korpsmusikken for å nyte den ;)

Mvh
Sniff

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.187
Torget vurderinger
4
Dersom norske mannsbunader hadde noe like staut som skottenes kilt, ja da ville jeg vurdert å bruke det.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Trane skrev:
Dersom norske mannsbunader hadde noe like staut som skottenes kilt, ja da ville jeg vurdert å bruke det.
Favorittgruppe "Under the kilt"??? Så faktisk en frelsesarme-representant ( har ikke peiling på gradene i den armeen ) i uniform og kilt på nasjonaldagen. Mulig han var skotte??

Mvh. VilhelmW

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.049
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Så var vi der igjen, da dere ;D

Bunadsskjortene strykes, mens jeg spiller fokemusikk og serverer Hardangersider til rødrussen.
Huset fullt. Skål!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gymsalen er dekorert. Fyrstekaken er avlevert skolekjøkkenet. Nå får jeg slappe av noen timer før morgendagen kaller. Men i år går jeg ikke i toget med guttungens skole. Han er dessuten forkjølt og skal sannsynligvis få slippe. Det betyr at jeg kan ta meg god tid til frokost i morgen. Ingen barn i hus heller.

Da kunne det passet med småkaker, lapsang souchong, en liten opiumspipe og Madama Butterfly fram til avreise sentrum?
Dessverre er jeg tom for lapsang, ICA på Måseskjæret har sluttet å selge opium og har ingen Madama Butterfly. Men jeg har sveler, spansk spekeskinke og Illy. Hvis det kombineres med håndrullet Petterøes Mørk 3 og Ole Bulls sør-europeiske flørter over høyttalerne tror jeg likevel det kan bli en verdig 17. mai-frokost i ro og fred for en gangs skyld. Jeg har faktisk ikke opplevd det på endel år. Og det føles helt fenomenalt og riktig som rolig oppkjøring med ansvar for deler av arrangementet på skolen i morgen. Jeg tror faktisk jeg gleder meg nu. :D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.049
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Gymsalen er dekorert. Fyrstekaken er avlevert skolekjøkkenet. Nå får jeg slappe av noen timer før morgendagen kaller. Men i år går jeg ikke i toget med guttungens skole. Han er dessuten forkjølt og skal sannsynligvis få slippe. Det betyr at jeg kan ta meg god tid til frokost i morgen. Ingen barn i hus heller.

Da kunne det passet med småkaker, lapsang souchong, en liten opiumspipe og Madama Butterfly fram til avreise sentrum?
Dessverre er jeg tom for lapsang, ICA på Måseskjæret har sluttet å selge opium og har ingen Madama Butterfly. Men jeg har sveler, spansk spekeskinke og Illy. Hvis det kombineres med håndrullet Petterøes Mørk 3 og Ole Bulls sør-europeiske flørter over høyttalerne tror jeg likevel det kan bli en verdig 17. mai-frokost i ro og fred for en gangs skyld. Jeg har faktisk ikke opplevd det på endel år. Og det føles helt fenomenalt og riktig som rolig oppkjøring med ansvar for deler av arrangementet på skolen i morgen. Jeg tror faktisk jeg gleder meg nu. :D
Og bunaden henger klar? Du stryker skjortene selv, formoder jeg? ;D
Ha en riktig fin dag, forresten !

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.208
Vidar P skrev:
Flotte bunader. Nå er det vel forresten ikke lenge før jeg ser dere på min særs viktige og opphøyde symaskintråd; ting må jo tråkles, sømmer må utbedres og så videre. I så måte så kan den nyinnkjøpte Pfaff Expression ikke annet enn å anbefales på det varmeste.
Nå er det best å dempe seg Vidar... Ellers kommer det rosa kattedyret og tar deg...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ottone skrev:
baluba skrev:

Og bunaden henger klar? Du stryker skjortene selv, formoder jeg? ;D
Ha en riktig fin dag, forresten !
Så var det det med bunaden da. Jeg har vel tidligere ymtet frempå om ikke kilt hadde vært noe for meg i en annen tråd, og jeg har egentlig kikket på bunader i mange år. Men fortsatt er det lindressen som er søttende for meg, så jeg er vel litt OT i mangel på en bedre tråd. Selvfølgelig stryker jeg mine egne skjorter og bukser. :)

leifen skrev:
Vidar P skrev:
Flotte bunader. Nå er det vel forresten ikke lenge før jeg ser dere på min særs viktige og opphøyde symaskintråd; ting må jo tråkles, sømmer må utbedres og så videre. I så måte så kan den nyinnkjøpte Pfaff Expression ikke annet enn å anbefales på det varmeste.
Nå er det best å dempe seg Vidar... Ellers kommer det rosa kattedyret og tar deg...
Det er et eller annet forferdelig forstyrrende med det svaret. :-\

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.049
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
OT er fint på OT, baluba. :)
Tråden våkner til liv fordi vi nærmer oss søttende, og da blir det vel en søttendemaitråd.
Jeg forbereder meg på å vekke nablaget med den hardeste marsjmusikken som er å oppdrive. Og her snakker vi tiiidlig morgen. De hater det, og det liker jeg 8)

Jeg savner saluttkanonene på Skansen i Bergen, egentlig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ottone skrev:
OT er fint på OT, baluba. :)
Tråden våkner til liv fordi vi nærmer oss søttende, og da blir det vel en søttendemaitråd.
Jeg forbereder meg på å vekke nablaget med den hardeste marsjmusikken som er å oppdrive. Og her snakker vi tiiidlig morgen. De hater det, og det liker jeg 8)

Jeg savner saluttkanonene på Skansen i Bergen, egentlig.
Jeg bor perfekt til i innseilingen til Bergen by i Ytre Sandviken.
Blir det Laibach på morgenkvisten, altså? ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
42.596
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Audiophile-Arve skrev:
I kveld er eg den einaste i huset som ikkje har bunad....
Litt stusseleg, kanskje?
Da er vi to stusselige A-Arve, både kona og begge døtre har fin stasdrakter.
Jeg må nok slite på svartdressen ;D

gismo

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
gismo skrev:
Audiophile-Arve skrev:
I kveld er eg den einaste i huset som ikkje har bunad....
Litt stusseleg, kanskje?
Da er vi to stusselige A-Arve, både kona og begge døtre har fin stasdrakter.
Jeg må nok slite på svartdressen ;D

gismo
Vi får plassere oss diskret bak i toget, tenkjer eg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.049
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
....
Blir det Laibach på morgenkvisten, altså? ;D
Laibach til bunaden? Nei takk, litt stil må vi beholde.
Tenkte heller å åpne med noe kraftfull militærmusikk fra gamle østblokken. Helst i moll.
Det stimulerer blodomløpet hos de fleste i strøket her.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Ut fra det man kan se av værmeldingen blir det "Finnmarksbunad" her i år, dvs scooterdress! :(

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Elsker bunad på jenter. Synes også det er kult med karer i bunad, for de blir så sure når jeg kaller det nissedrakt.

Samedrakt rocker mest av alt, har veldig lyst på det. Var på samebar i Oslo, og bestilte fritt fra menyen; en slåsskamp med to knivstikk.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
VilhelmW skrev:
Det har seg bare sånn at jeg synes jeg sjøl og mange andre mannfolk som er litt runde over beltestedet, og med tynne legger, ikke tar seg så veldig ut i bunad. Derfor; ingen bunad på meg. Men bunadene i seg sjøl, synes jeg er en heilt grei sak.

Mvh. VilhelmW
Atle Antonsen i bunad, 23:20
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/45002/

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det finnes da bunader for menn som er langtfra nissedrakt på noen som helst måte. Husker et bilde av Erik Bye for mange år siden. Han hadde på seg en bundad som var så og si helsort, sett bort fra sølvet. Slagene var små og høye slik at skjorten egentlig ikke var synlig heller, og buksene var sorte og lange. Imo var det en ganske rocka bunad den godeste Bye hadde på seg.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.049
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Rocke-Rolf skrev:
....karer i bunad, for de blir så sure når jeg kaller det nissedrakt.
Gjør du narr av folk på grunn av klærne?
Er du 5 år?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Bunaden kler ikke meg. Dress funker hver gang.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
ottone skrev:
Rocke-Rolf skrev:
Er du 5 år?
Det var en spøk, beklager at det ikke kom fram. Unnskyld hvis du ble støtt.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.208
Bunadsfolk debatterer ikke drakten sin Rolf.
Det vet jeg etter å ha bodd sammen med en av arten i noen år. ;D
Vil en ha en god krangel, så er det bare å fyre ivei et sleivspark her.

Leif

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Takk for opplysningen Leif, nei det vil jeg virkelig ikke, har lest nok kabeldebatter til å vite hvor personlige DE blir. Så da tar jeg selvkritikk, legger meg flat og trekker alt tilbake før jeg får disse menneskene på døra. I bunad.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Bunad? Latterlig nasjonalromantikk, spør du meg. Men hver sin smak. Folk må selvfølgelig få kle seg som de vil uten å bli kritisert for det. Uuups... der sa jeg mot meg selv! ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Rocke-Rolf skrev:
.............., legger meg flat og trekker alt tilbake før jeg får disse menneskene på døra. I bunad.
Tror det kan være lurt for du har vel lagt merke til at det til alle mannsbunader hører med en kniv ! ;D ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Rocke-Rolf skrev:
.............., legger meg flat og trekker alt tilbake før jeg får disse menneskene på døra. I bunad.
Tror det kan være lurt for du har vel lagt merke til at det til alle mannsbunader hører med en kniv ! ;D ;D
Jeg har en kniv til bunaden som er arvet fra farfar- den er det allerede blod på...... :p

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her skal ein vere uhyre forsiktig med å kødde:

I hine hårde dage da øldrikk og svir,
hallingdølens knivblad satt løst i hans slir,
da kvinnene til gilde bar likskjorten med
hvori de kunne legge sin husbonde ned.

Stod der et blodig bryllup i Hemsedal ensteds,
hvor lek og dans var tystnet og karene slo krets.
Ti midt på gulvets tilje i den mannslagne ring
stod to med dragne knive og et belte spent ikring

(frå "Fanitullen", tekst: Jørgen Moe)

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
emotikon skrev:
Jeg har en kniv til bunaden som er arvet fra farfar- den er det allerede blod på...... :p
Var dette en bunadstrussel? ;D

OBS; DETTE VAR EN SPØK. Jeg tar selv sterk avstand fra denne spøken som var helt motbydelig og krenkende.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.965
Rocke-Rolf skrev:
emotikon skrev:

OBS; DETTE VAR EN SPØK. Jeg tar selv sterk avstand fra denne spøken som var helt motbydelig og krenkende.
Er det noen såre tær ute å går her? Virker som om spøken var en innertier. ;D ;D

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Klart man kan få sure tær av å gå i tog en hel dag. Ærlig talt.:D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.049
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Rocke-Rolf skrev:
ottone skrev:
Rocke-Rolf skrev:
Er du 5 år?
Det var en spøk, beklager at det ikke kom fram. Unnskyld hvis du ble støtt.
Hei Rolf!

Ikke støtt, bare sur, akkurat som du fastslår. Så der har du nok rett :)

Ellers er det bare sånn at når noen fornærmer meg syns jeg det er deilig å fonærme tilbake.
Og så liker jeg å respektere trådstarters positive intensjoner i tråder med så konkrete tema.

Ha en fin 18.mai ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Rocke-Rolf skrev:
emotikon skrev:

Er det noen såre tær ute å går her? Virker som om spøken var en innertier. ;D ;D
;D ;D

Ingen såre tær, bare en smule sår mellom øra etter nabofesten i natt og våknet med en tøffle eller to i kjeften i dag tidlig.......

Tema:
Jeg bruker bunad ved anledninger der det faller seg naturlig fordi jeg har vokst opp med det som en tradisjon i familien, altså ført videre i mange generasjoner. Og derfor fikk jeg også bunad av mine foreldre, samt at som odelsgutt, arvet jeg en del tilbehør fra min oldefar og farfar.
Og det var ikke spøk det med kniven ;)

Topp Bunn