Bulk i diskanten

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Jeg fikk i oppdrag av min tante å fikse godlyd i stua (med små høytalere selvfølgelig :p) Jeg fant et par to år gamle Dynaudio Audience 52SE på finn.no som jeg fikk for 2500,- (nypris ca. 7000). Diskantdomen var trykt inn på begge høyttalerene men vi fikk dratt dem ut med litt tape slik at det nå bare er et par småbulker igjen. De låt helt strålende men nattesøvnen var ikke god før jeg tok en runde med målinger både on og off axis. Se bilder under. Jeg kan ikke se annet enn at et par småbulker i domen ikke har noe (eller svært lite) å si... Merk at målingene er tatt med en ukalibrert Behringer ECM8000 som har en naturlig hevning på noen dB rundt 12kHz. Målingene er derfor bare egnet til sammenligning av de to. Men du verden så likt de måler!!

Så spør jeg dere: Kan konklusjonen være: Hvis diskantdomen kan dras ut igjen til sin opprinnelige form bortsett fra et par småbulker så er den like god !

Høyttaleren låter forøvrig svært bra med veloppløst diskant og koblet til mine Hypex 400W forsterkere spiller den som om den tror den er en gulvhøyttaler med 8" bass! Til å være en liten tass på 33cm er jeg mektig imponert.
 

Vedlegg

Y

ymir

Gjest
hei
Det var en gang,når barna var små og det var svært så spennende å trykke inn diskanten på mine Reference 3a.Hva gjør man når en ikke får ut bulken med tape?Jo,en går ned på kne,omfavner høytaler,legger munnen over diskant elementet og.........Pass på at ingen ser deg,min kone fikk latterkrampe,men det fungerte.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hehe - ser det for meg. Noen bruker en støvsuger litt forsiktig også.
 
N

nb

Gjest
Jeg brukte støvsuger på mine forrige høyttalere - begynn med lav effekt og økt til den popper ut, det skal ikke så mye til. Nå skal det sies at jeg var betydelig mindre redd for de høyttalerene enn de jeg har nå, men det fungerte forsåvidt fint.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
He he, dama synes kanskje hi-fi hobbyen hadde gått for langt når hun "ferska" deg i intimontakt med diskanten..
Jeg tror ikke sugetrikset funker på den lille bulken som er igjen på diskanten på min. Men jeg tror ikke det har noe å si for lyden med en så liten bulk. Tenkte litt på å skru av domen og bruke noe for å presse den ut igjen kombinert med litt svak varme men jeg tror jeg driter i det. Kan fort bli andre komplikasjoner når det skal skrus sammen igjen muligens..??
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
"Audiofil" får en ny dimensjon :D
Hvis det er tekstiler i dome (event. støvhette) kan man droppe intimkontakten og pirke ut med nål istedet.
Lugging med en liten tape-bit funker også av og til helt greit, men du mister jo gleden da.....
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Mener å ha lest en plass at selv bulker i metalldomer ikke har så mye å si - selv om du ikke fjerner bulkene.

Det meste som endret seg var spredningsmønsteret, om jeg ikke husker helt feil. Dette kan jo være alvorlig, men i de fleste tilfeller altså ikke så fælt.
 
Topp Bunn