Bugs iTunes og windows media player

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Interessant info til dere som bruker iTunes eller windows media player til avspilling:

"iTunes 7.5 for OSX still lacks the ability to follow sample-rate changes. We consider this a nuisance for most users and a complete no-go for users that want to play a mixed list of 44.1kHz and 96kHz material. An OSX sample-rate mismatch will invoke the very poor quality sample-rate conversion that is built into OSX. The iTunes 7.5 bug seems to be locking this sample-rate conversion on at all sample-rates other than 96kHz. Until this is fixed, OSX is not the operating system of choice for audio playback.
"Windows Media Player still does not support playback of 24-bit files without the installation of third party codec plug-ins. We recommend the 'Combined Community Codec Pack.' Once this codec is installed, WMP plays 24-bit files properly. We anticipate that Microsoft will add a 24-bit codec soon.
Mer detaljer
http://www.stereophile.com/news/120307samplerateconversion/

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg har oppdatert til iTunes 7.5 og har ingen problemer ???
Kan legge til at jeg IKKE har oppgradert til Leopard, og at kanskje det er en del av problematikken.
Dette er ting jeg er svært lite inne i, men jeg vet at det foreløpig på osx ikke er mulig? og kjøre 24 bit signaler (i iTunes)
Det har jeg da heller ikke så derfor er det ikke noe problem.
Det jeg derimot er ganske så sikker på er at dette ganske sikkert vil bli løst innenfor i Tunes systemet.
At det da muligens må en oppgradering til på trådløst Airport (i hvert fall fra Express) vil jeg kanskje tro.
Kommer sikkert fler til etterhvert som kan mer om dette og med div. greie forklaringer.
Quick Time Player har jeg da aldri vært inne i og stillt noe som helst ::)
Mvh.KW

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Problemet er at iTunes ikke stiller om automatisk mellom sample-rates. Den som er satt i Audio MIDI Setup er også den som det prosesseres i. Så om du avspiller en 24-bit/192kHz fil, men Audio MIDI Setup er satt til 16-bit/44.1kHz -- så er det sistnevnte som bestemmer oppløsningen på signalet som går ut av Mac-en.

Du må stille det om selv, alt etter oppløsningen på det du lytter til.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Problemet er at iTunes ikke stiller om automatisk mellom sample-rates. Den som er satt i Audio MIDI Setup er også den som det prosesseres i. Så om du avspiller en 24-bit/192kHz fil, men Audio MIDI Setup er satt til 16-bit/44.1kHz -- så er det sistnevnte som bestemmer oppløsningen på signalet som går ut av Mac-en.

Du må stille det om selv, alt etter oppløsningen på det du lytter til.
Her må det kanskje teskjeer til igjen ;D
Er det så enkelt at dette først blir et problem, dersom man veksler mellom 16-44.1 og 24-192?
Det er det jeg tror nå, og da er det vel ikke et problem for meg.
Så skjønner jeg nå at iTunes gjennom mac nå (og en stund) kan avspille 24-192 (som du (soundproof) vel har gjort), men at det etter oppdatering til 7,5 blir trøbbel med automatisk ominnstilling mellom de to nevnte?
Det meste andre som nevnt i din tråd om det, tror jeg at jeg har skikk på nå.
Det eneste som vel var galt var at jeg brukte den innebygde EQ i en prøveperiode her.
Volum på full (100%) er jo det samme som full pupp på tastaturvolumknappen fant jeg ut.
Har det da noe å si at en bruker/trykker på knappen som slår av maskinht, ? Tror og mener vel at det er i orden.
Ser også at dette med fullt volum ut var viktigere på tidligere iTunesversjoner enn de siste, men jeg mener absolutt (etter å ha prøvd) at det blir bedre oppløsning med volum på fullt.
Dette er vel uansett ting som blir rettet over tid regner jeg med.
Mvh.KW

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
iTunes versjonen har ingen innvirkning på oppløsningen alt etter volumsetting.
Det som skjer er at når du setter ned volumet så sendes ikke lyden lenger direkte ut av Mac'en, men tar omveien om lydkortet i denne og omarbeides.

Det har heller ikke vært automatisk justering av bit-lengde og samplerate tidligere, men etterhvert som folk begynner å få filer i ulike oppløsninger så er det et ønske om at iTunes (eller Mac'en) skal stille om automatisk, og at man skal slippe å gå inn i Audio MIDI Setup. Og det er skuffelse over at dette ikke er innarbeidet i 7.5

Selv syns jeg det er rimelig enkelt å stille om manuelt. Jeg har lagt Audio MIDI Setup i Dock så det er fort gjort å gjøre endringer. Bitlengden kan uansett alltid stå på 24, så det kun er sampleraten som skal justeres.

Topp Bunn