BUFFALO II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    3.3V trident til isolert side av exa er overkill med B2 da i2c headeren får 3.3V fra DVCC trident når den er installert på B2 kortet.
     
    Sist redigert:

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    3.3V trident til isolert side av exa er overkill med B2 da i2c headeren får 3.3V fra DVCC trident når den er installert på B2 kortet.
    Det blir det samme hvor man lodder på for å hente 3,3V til Exa - om det er rett på bena til 3,3V Trident eller på i2c. I så måte er det ikke noe mer overkill på B2 enn på B3 å gå for en dedikert Trident.

    Dessuten bruker folk gjerne i2c-headeren på B2 til å gi strøm til Volumite.

    Nye Tridents er ikke spesielt "strømsterke", og faktisk veikere enn de gamle. Så til prisene TP opererer med, er det verdt et forsøk å forsyne Exa fra egen Trident i min mening.

    For min egen del hentet jeg strøm til Exa rett fra benene på Trident 3,3V på B2-DAC-kortet inntil videre... dette funker helt fint, og er intet å bekymre seg over. Jeg har bestilt ny Placid HD til DAC-kortet, så får Exa den gamle sammen med en ny Trident når dette ankommer. :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    3.3V trident til isolert side av exa er overkill med B2 da i2c headeren får 3.3V fra DVCC trident når den er installert på B2 kortet.
    Det blir det samme hvor man lodder på for å hente 3,3V til Exa - om det er rett på bena til 3,3V Trident eller på i2c. I så måte er det ikke noe mer overkill på B2 enn på B3 å gå for en dedikert Trident.

    Dessuten bruker folk gjerne i2c-headeren på B2 til å gi strøm til Volumite.

    Nye Tridents er ikke spesielt "strømsterke", og faktisk veikere enn de gamle. Så til prisene TP opererer med, er det verdt et forsøk å forsyne Exa fra egen Trident i min mening.

    For min egen del hentet jeg strøm til Exa rett fra benene på Trident 3,3V på B2-DAC-kortet inntil videre... dette funker helt fint, og er intet å bekymre seg over. Jeg har bestilt ny Placid HD til DAC-kortet, så får Exa den gamle sammen med en ny Trident når dette ankommer. :)
    Jeg bruker arduino basert kontroller og leverte strøm til exa 3.3 fra i2c 3.3 på både B2 og B3. Det er såpass lenge siden jeg brukte volumite at jeg hadde ikke engang tenkt på dette. DVCC trident har ikke noe problem når jeg kjører exa 3.3 + DVCC fra den (i2c headeren), men det henger vel trolig sammen med at derer headroom for å kunne supplere nok current til både buffalo DVCC og volumite.

    Jeg ville dog nevne at forskjellen med og uten trident til exa var vesentlig med B3, men ikke med B2 i mitt oppsett (med arduino controller og "ledig" DVCC fra i2c header).
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Vi får anta at dette skyldes den egne regulatoren B3 - men ikke B2 - har på i2c, som nevnt i B3-tråden. Det er en interessant observasjon, og en ytterligere indikasjon på at støyfri forsyning til Exa (og andre digitale komponenter) er ekstremt kritisk.

    Det var ikke helt åpenbart for meg hva LMC syntes om å gå fra delt Trident-reg til dedikerte Trident-reg-er til hhv. DAC-kort og Exa, men jeg får jo se om noen dager sjøl. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det ble mere ro og kontroll
    mere autoritet, ikke bare i bassen
    kanskje aning harskt....dette kjenner jeg igjen fra tidligere fra installasjon av nye Trident, før de har fått noen dager på seg.....
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Flott bygge, Frodes00. Ser bedre ut enn de fleste "kjøpevarer"
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Selvsagt, og noen tweaks gjenstår. Spennende å se om denne konkurrerer med B III; foreløpig høres den (i uinnspilt stand) forbløffende bra ut. Dynamisk og med et imponerende detaljeringsnivå.

    Frode
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt, og noen tweaks gjenstår. Spennende å se om denne konkurrerer med B III; foreløpig høres den (i uinnspilt stand) forbløffende bra ut. Dynamisk og med et imponerende detaljeringsnivå.

    Frode
    :cool: :cool: Confidence - the most important part of a DIY'ers arsenal of tools...
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Eg har eit problem med min Buffalo II. Det kjem ikkje noko lyd. Eg mistenker problem med ein trident, etter å ha søkt litt på nettet. Det er ikkje lys i diodane for lock og mute på Buffalo II v1.0-kortet. Eg slit litt med å finne dokumentasjon for kortet og treng hjelp. Nokon som veit kva trident som styrer den delen av kortet? Eller nokon som har erfaringar med liknande problem? Eg har ikkje bygd dacen sjølv, så eg har desverre litt for lite kunnskap og dokumentasjon om den.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Eg fann etter meir søking "integration guide" for Buffalo II.

    Har målt spenninga ut av tridentane: VDD 0 V, VDD_XO: 3,35 V, DVCC: 2,35 V. Så vidt eg kan skjøne, skulle verdiane her vere 1,2 V, 3,3 V og 3,3V. Eg har spenning inn på 5,6 V på alle.

    For å køyre utan tridentar, må ein lodde på desse små overflatemonterte ferrittane på undersida av kortet?

    Eg har trident v1.1. Er det noko oppgrsdering å skifte til dei nye trident v3.0
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg husker riktig så skal den versjonen Trident som du har ha max 5.25 volt inn. Den siste versjonen tåler fint opp mot 5.75v.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Eg har trident v1.1. Er det noko oppgrsdering å skifte til dei nye trident v3.0
    Det er det. Du kan også bytte en av de keramiske motstandene på hver Trident til f.eks. Elna Silmic. Du finner mer info om det tidligere i tråden.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Hvis jeg husker riktig så skal den versjonen Trident som du har ha max 5.25 volt inn. Den siste versjonen tåler fint opp mot 5.75v.
    Ok. Då er det jo mindre rart at dei har teke kvelden. Skal sjå om eg finn dokumentasjon på dei.

    Er Tridentane mogeleg/verd å prøve å reparere?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nei, kjøp siste versjon og få bedre lyd. Husk å få med siste versjon AVCC også. Den betyr minst like mye for enda bedre lyd.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Eg har trident v1.1. Er det noko oppgrsdering å skifte til dei nye trident v3.0
    Det er det. Du kan også bytte en av de keramiske motstandene på hver Trident til f.eks. Elna Silmic. Du finner mer info om det tidligere i tråden.
    Ok. Skal sjekke opp i det. Er det greit å få til, eller veldig lite plass?

    Er det vanleg å modde trident v3 med kondis mellom out og gnd slik som på dei tidlegare variantane og?
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Nei, kjøp siste versjon og få bedre lyd. Husk å få med siste versjon AVCC også. Den betyr minst like mye for enda bedre lyd.
    Har bestilt no. Men når eg bestilte, stod det at dei var tom for AVCC, forventa levering april 2014... Oppdater til 30.11.2014 no.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Tridentane eg fekk, kom utan motstandar til R4. Er ikkje det aktuelt for v3? I integration guiden ser det ut som det det skal vere med motstandar.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Siste versjon Tridents har smd ( overflate montert )motstander og ikke " through hole" motstander som de eldre Tridents hadde. Med andre ord, dine nyeste Tridents er "fit for fight", bare å lodde inn og spill i vei.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Nogen som har en et billigt Buffalo print? Brændte min med oscillerende Belleson 3,3 v regulatorer.
     

    ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått tridenter og nyeste AVCC i posten. Har et par spm ang montering. Sikkert beskrevet før men for en elektroidiot så er det bedre å spørre guruene og håpe å ikke bli skutt, enn å svi av hele bøffelen.

    Jeg har placid 2.0.1 - placid bp 2.1.2 - IVY III 1.0.1 - buffalo 2 V 1.0 med AVCC V 1.0

    kan jeg bytte AVCC uten å justere placid bp?

    Såvidt jeg kan se trenger jeg 450ma fra placid, kan jeg få det uten å redusere r5 til 4,7ohm? (Som det står i manualen)

    i manualen står det at det kan være nødvendig å senke fra 5,5v til 5,25v. Hva er best?


    -e
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Bare å bytte AVCC uten å justere noe som helst. Du sier du trenger 450mA fra Placid, og da regner jeg med det er Placid HD til Buffalo-kortet du mener ? Hvor mye du trenger vil du se etter at du har justert shunt til en plass mellom 50-60mA. Hvis du har shunt justert for lavt, sulteforer du dac'en og det går utover lyden.

    Tridents v.3.0 og siste AVCC tåler fint 5.5v. ( max 6v. iflg tpa )

    Jeg har testet mellom 5.25v - 5.75v. Hører ingen forskjell og bruker nå 5.25 v.
     

    ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Takk musicman du redder kveget mitt her! har forresten bare den gamle placid, men jeg får skru litt og se om den klarer å shunte nok med 450ma
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tipper du må nærmere 500mA for å klare 50-60mA shunt, pga, Tridents.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Vurderer å kjøpe meg en slik buffalo dac da jeg er nyskjerrig og at alle sier at dacen i sonos som jeg bruker er ræva.
    er disse stabile, eller må de justeres .
    hva er en grei bruktpris for en slik, og er det spesielle ting jeg bør tenke på / ha med/ verson el. når jeg annonserer etter en slik?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De ligger fra 2-3 tusen og oppover. Jeg fikk 10 lapper for min BIIIse Dual Mono. Min har fungert prikkfritt sålenge jeg eide den. Og min gamle BII som en kamerat kjøpte, har nå virka i ca 5 år uten noe tull.

    Vær obs på at Buffalo er lite tilgivende og avslører nådeløst andre komponenter i kjeden. Matching må til her også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn