Forsterkere Budsjettforsterker til Lowther

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    "Alt i ett"-forsterkere i budsjettklassen er en god klasse for tiden! I hvert fall hvis man har lettdrevne høyttalere.
    NAD D3020 er det enkle svaret.
    Hvis du vil grave litt dypere er det verdt å kikke på Nuforce DDA120... Denon PMA-50... Pro-Ject Maia... Yamaha WXA-50... PS Audio Sprout... Quad Vena...
    Takker for konkrete forslag. Nad d3020 er vel den eneste jeg kan få lånt for å teste først.
    Quad Vena ser utrolig delikat ut i finér!
    Brukte en D3020 på Klipsch Heresy, og det fungerte forsåvidt helt greit, men litt av magien med horn forsvant, den låt mer som en kurrant apekiste enn en hornhøyttaler. Personlig ville jeg snust litt på rør.
    Seff får man ikke magi som en god rørforsterker. Men den duger godt i den konteksten TS beskriver i åpningsinnlegget. Og heller en sånn lyd fremfor ullen og grøtete lyd fra en dårlig rørforsterker, IMO. For gudene skal vite at de finnes, de også.
    For å ha det avklart så mener jeg ikke at D3020 er dårlig på noen måte. Med tanke på pris og størrelse er den ett kupp. Det var mer at den nødvendigvis ikke er noen god match til hornhøyttalere etter min mening da litt av sjarmen med nettopp horn forsvinner, og da kan du jo like gjerne kjøpe ett par gode apekister.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Men kjør en måling med toe in som krysser 1 meter foran hodet, da får du en off axis respons hvor toppen dempes.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, hvilken app har du brukt, griff, og er mikrofonen i et nettbrett god nok til oppgaven?:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har kun skummet tråden.
    Ser Nad D3020 er nevnt, tror den blir for stram.
    Du nevner de skikkelige varene Hornlyd, men de blir fort dyre.
    Jeg prøvde en gang NAD C320BEE på 2x50w på Fostex fulltoner. Det låt ikke så verst.

    Om du skal ha en billig amp, så gå inn på finn.no og leit etter de svakeste NADene, dvs 315,316, 320.
    Tror disse kan gjøre en grei jobb, og koster omtrent ingenting.


    vinagunner: Etani appen er helt ok fra ca 100hz og oppover.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ville blitt kjent med høyttalern først. Jobbet litt med plassering og et sugefilter som kan slås av og på.
    Test forskjellige forsterkere.
    HiFi klubben har åpne kjøp i 14 dager.
    Kanskje noen på sentralen som bor i nærheten kan ta med medbrakt?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Plassering og filter.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får du skrudd av whizzer kone kan du og prøve det.

    Filter KAN fungere, test om du kan.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Brukte en D3020 på Klipsch Heresy, og det fungerte forsåvidt helt greit, men litt av magien med horn forsvant, den låt mer som en kurrant apekiste enn en hornhøyttaler. Personlig ville jeg snust litt på rør.
    Seff får man ikke magi som en god rørforsterker. Men den duger godt i den konteksten TS beskriver i åpningsinnlegget. Og heller en sånn lyd fremfor ullen og grøtete lyd fra en dårlig rørforsterker, IMO. For gudene skal vite at de finnes, de også.
    For å ha det avklart så mener jeg ikke at D3020 er dårlig på noen måte. Med tanke på pris og størrelse er den ett kupp. Det var mer at den nødvendigvis ikke er noen god match til hornhøyttalere etter min mening da litt av sjarmen med nettopp horn forsvinner, og da kan du jo like gjerne kjøpe ett par gode apekister.
    Enig i at "hornsjarmen" forsvinner, ja:)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har kun skummet tråden.
    Ser Nad D3020 er nevnt, tror den blir for stram.
    Du nevner de skikkelige varene Hornlyd, men de blir fort dyre.
    Jeg prøvde en gang NAD C320BEE på 2x50w på Fostex fulltoner. Det låt ikke så verst.

    Om du skal ha en billig amp, så gå inn på finn.no og leit etter de svakeste NADene, dvs 315,316, 320.
    Tror disse kan gjøre en grei jobb, og koster omtrent ingenting.


    vinagunner: Etani appen er helt ok fra ca 100hz og oppover.
    Det er den Nad'en jeg bruker Oks81.
    Jeg synes den blir litt upresis og klangfattig. Litt Grå hvis det går an å si det på den måten. Tonalt sett er den helt grei. Litt på den varme siden av nøytral.
    Dessuten er den litt nervøs på volumet. Det er ikke lange veien mellom lavt og VELDIG høyt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Men kjør en måling med toe in som krysser 1 meter foran hodet, da får du en off axis respons hvor toppen dempes.
    Nå prøver jeg å spille på høyttalerene pekende rett frem.
    Har koblet på både el84 forsterkeren og Nad'en.
    Rørforsterkeren spiller høyerer på V. Side så den ble plutselig førtidspensjonert!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe galt med den rørforsterkeren. Sjekk ut om du finner en rimelig EL84-forsterker fra MingDa/Meixing eller Xindak på bruktmarkedet. Det bør bli betydelig billigere enn en ny D3020 i alle fall.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det er noe galt med den rørforsterkeren. Sjekk ut om du finner en rimelig EL84-forsterker fra MingDa/Meixing eller Xindak på bruktmarkedet. Det bør bli betydelig billigere enn en ny D3020 i alle fall.
    Mest sannsynlig.
    Skal låne en liten rørforsterker i morgen. Usikker på både merke og rørtype, men det blir spennende!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe galt med den rørforsterkeren. Sjekk ut om du finner en rimelig EL84-forsterker fra MingDa/Meixing eller Xindak på bruktmarkedet. Det bør bli betydelig billigere enn en ny D3020 i alle fall.
    Mest sannsynlig.
    Skal låne en liten rørforsterker i morgen. Usikker på både merke og rørtype, men det blir spennende!
    Hvis ikke så finnes det nok flere av Xindak MT-3 på bruktmarkedet. Det er en skikkelig romantisk rørforsterker med masse kropp men uten å rulle av i topp og bunn. Seskage kjøpte nettopp en. Blir nok i prislandskapet rundt en ny NAD D3020 prismessig (litt pluss eller minus, alt ettersom). Tror nettopp den modellen passer spesielt godt til konstruksjoner med en enkel Lowther og andre fulltoner som gjerne har en peak høyt oppe.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det er noe galt med den rørforsterkeren. Sjekk ut om du finner en rimelig EL84-forsterker fra MingDa/Meixing eller Xindak på bruktmarkedet. Det bør bli betydelig billigere enn en ny D3020 i alle fall.
    Mest sannsynlig.
    Skal låne en liten rørforsterker i morgen. Usikker på både merke og rørtype, men det blir spennende!
    Hvis ikke så finnes det nok flere av Xindak MT-3 på bruktmarkedet. Det er en skikkelig romantisk rørforsterker med masse kropp men uten å rulle av i topp og bunn. Seskage kjøpte nettopp en. Blir nok i prislandskapet rundt en ny NAD D3020 prismessig (litt pluss eller minus, alt ettersom). Tror nettopp den modellen passer spesielt godt til konstruksjoner med en enkel Lowther og andre fulltoner som gjerne har en peak høyt oppe.
    Da må det dukke en opp på Finn eller her på Sentralen. Gidder ikke å handle over grensen.
    Har eid et par ting fra Xindak. De tingene jeg har eid har vært nokså bra!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    "Alt i ett"-forsterkere i budsjettklassen er en god klasse for tiden! I hvert fall hvis man har lettdrevne høyttalere.
    NAD D3020 er det enkle svaret.
    Hvis du vil grave litt dypere er det verdt å kikke på Nuforce DDA120... Denon PMA-50... Pro-Ject Maia... Yamaha WXA-50... PS Audio Sprout... Quad Vena...
    Takker for konkrete forslag. Nad d3020 er vel den eneste jeg kan få lånt for å teste først.
    Quad Vena ser utrolig delikat ut i finér!
    Brukte en D3020 på Klipsch Heresy, og det fungerte forsåvidt helt greit, men litt av magien med horn forsvant, den låt mer som en kurrant apekiste enn en hornhøyttaler. Personlig ville jeg snust litt på rør.
    Hvis jeg går for en rørforster evt en annen forsterker uten dac kunne jeg selvsagt bare kjøpt en liten dac som kan ligge skjult. Det er kun til Tv'en så lyden spiller ikke like stor rolle som v fex streaming fra Bluesound.
    Bluesound node bruker jeg i hovedanlegget og bruker faktisk dac'en i Bluesounden da jeg foretrekker det.

    Fex en slik:

    Den der convertern mener jeg at det er en annen på sentralen som har prøvd, og det var temmelig dårlige greier...

    Johan-Kr
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har fått avtalt å låne 2 forsterkere til å teste hjemme.





    Leben forsterkeren har faktisk vært i mitt eie før. Det var den jeg brukte når R.E.S lagde hjemme hos reportasje av mitt anlegg.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe galt med den rørforsterkeren. Sjekk ut om du finner en rimelig EL84-forsterker fra MingDa/Meixing eller Xindak på bruktmarkedet. Det bør bli betydelig billigere enn en ny D3020 i alle fall.
    Mest sannsynlig.
    Skal låne en liten rørforsterker i morgen. Usikker på både merke og rørtype, men det blir spennende!
    Hvis ikke så finnes det nok flere av Xindak MT-3 på bruktmarkedet. Det er en skikkelig romantisk rørforsterker med masse kropp men uten å rulle av i topp og bunn. Seskage kjøpte nettopp en. Blir nok i prislandskapet rundt en ny NAD D3020 prismessig (litt pluss eller minus, alt ettersom). Tror nettopp den modellen passer spesielt godt til konstruksjoner med en enkel Lowther og andre fulltoner som gjerne har en peak høyt oppe.
    Da må det dukke en opp på Finn eller her på Sentralen. Gidder ikke å handle over grensen.
    Har eid et par ting fra Xindak. De tingene jeg har eid har vært nokså bra!
    Du kan jo prøve å legge ut en annonse om at du ønsker å kjøpe en slik. Jeg vet det ble solgt endel av dem av Audiofoni i sin tid, og jeg regner med at det ligger noen der ute på loft og i kott som hos meg. Jeg byttet min bort før jul, hvis ikke skulle du fått et tilbud av meg. Det er jo en typisk begynner-rørforsterker for folk som senere oppgraderer, og det tar gjerne litt tid før man selger noe slikt etter at de har blitt overflødige. Tok meg fem år. ;)

    Edit: Ok, du har Leben på vei inn? Glem alle forslag jeg har kommet med, du er out of my league now. Hva er det andre søte beistet? :rolleyes:
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg skal bare låne Leben forsterkeren!
    Nå solgte jeg den med gjenkjøpsavtale som garanterte meg 1ste rett til lik pris. Ække helt dum serru ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde det samme da jeg solgte min fine Sansui til kompispris, men så gikk kompisen hen og døde etter et par år. Kan jo ikke akkurat komme til pårørende med en slik deal. :-\
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det noen år siden jeg hadde liv i Lowtherene mine, men jeg mener at de fungerte bra med diverse Tripath-baserte forsterkere, som KingRex og Trends. Riktignok ikke komplette løsninger, men billige alternativer.

    Frode
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Får du skrudd av whizzer kone kan du og prøve det.

    Filter KAN fungere, test om du kan.
    Den konen (fasepluggen) inni wizzeren (det lille papirhornet) kan skrus ut men vær superforsiktig da papiret er tynt som fluevinger.

    OBBB hadde med en diger sopp av en faseplugg vi skrudde inn i mine. Det gjør noe med responsen oppover som kan være positivt. Men vi droppet dem. Det aktive delefilteret First Watt B5 som jeg hadde ( skreddersydd for fulltoner med dipolbass ) hadde et variabelt dempefilter for de høye frekvensene og det gjorde underverker med Lowther, Fostex og Seas fulltoner.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Mere filtermoro.

    Det er mange lekre løsninger hvis man ønsker tweakbar klang uten bruk av tonekontroller eller EQ.

    Selv om slike delefilterløsninger for en DIY ikke koster så mye så ville det i en masseproduksjon økt den endelige salgsprisen mye, ja for mye til at høyttaleren ville være salgbar i et tøft marked. Derfor så finner man som oftes tweakbare filtre på ekstrem high end høyttalere.


    Kikk på baksiden av disse høyttalerne:

    Gryphon Mojo S

    JBL Everest DD66000 - AudioReview
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kan jo prøve med noe slikt:



    T-amp og Lowther er slett ikke ille sammen.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Lowther har et enormt potensial som ikke utløses med svake billigforsterkere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo prøve med noe slikt:



    T-amp og Lowther er slett ikke ille sammen.
    Det er faktisk ikke alle forhandlere av div utstyr som er like lette å finne.
    Kingrex er en av de. Jeg minnes det var Moiz som hadde den?
    Kingrex T20/U er ikke lenger i handel. De sluttet å lage dem på grunn av mangel av nye TP2024-kretser. Trist, for jeg har hatt en utrolig overbevisende erfaring med T20 og PSU og av alle ting Von Schweikerts. Det var bare en test for moro skyld, men dævern som det spilte helt til det var slutt på effekt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Lowther har et enormt potensial som ikke utløses med svake billigforsterkere.
    Det gjelder vel alle gode høyttalere, men jeg tror det går an å oppnå ønsket lyd med billige forsterkere på Lowther hvis man prioriterer vekk oppløsning f.ex. Og heller prioriterer en viss form for kontroll på elementet slik at det blir gøy uten å låte huggorm.

    Jeg opplever det samme med Magnepan. Billige høyttalere som krever dyrt utstyr i ryggen for å oppnå sitt fulle potensiale.

    Med Lowther må jeg finne noe som matcher uten at det koster skjorten da jeg ikke har budsjett til kostbare kilder og forsterkere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har den komboen på kontoret sammen med små Johnblue fulltone høyttalere.
    Får du låne det på test er det absolutt verdt å prøve. Kanskje det låter fint på moderate volum?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det er fryktelig vanskelig å finne Kingrex på bruktmarkedet, og finnes ikke å oppdrive nytt lenger. Likevel verdt å sjekke ut for det bør jo dykke opp en før eller siden. Det ser ut til at få er villige til å kvitte seg med sine, for det ligger bare to på bukta også.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville blitt kjent med høyttalern først. Jobbet litt med plassering og et sugefilter som kan slås av og på.
    Test forskjellige forsterkere.
    HiFi klubben har åpne kjøp i 14 dager.
    Kanskje noen på sentralen som bor i nærheten kan ta med medbrakt?
    30dager faktisk
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Lowther har et enormt potensial som ikke utløses med svake billigforsterkere.
    Det gjelder vel alle gode høyttalere, men jeg tror det går an å oppnå ønsket lyd med billige forsterkere på Lowther hvis man prioriterer vekk oppløsning f.ex. Og heller prioriterer en viss form for kontroll på elementet slik at det blir gøy uten å låte huggorm.

    Jeg opplever det samme med Magnepan. Billige høyttalere som krever dyrt utstyr i ryggen for å oppnå sitt fulle potensiale.

    Med Lowther må jeg finne noe som matcher uten at det koster skjorten da jeg ikke har budsjett til kostbare kilder og forsterkere.
    Bruker Doxa 70B mine Fostex sigma's. Opplever det som grei kombinasjon selv ikke jeg har optimal diskantløsning ennå. (Men har et flott filter) BTW opplever jeg D3020 mykere i lyden enn Powernode 2, noe som kanskje stemmer da PN2 er i praksis to brokoblede D3020'r
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Lowther horn (MAU IV med Lowther DX2) i over 10 år og har kun tro på gode rørforstærkere sammen med Lowther. Brukte selv parallel 2A3 SE (Hong Kong prototyper) og testede med godt resultat PP Quicksilver KT88 monoblokker og Quisksilver PP 8417 monoblokker. Lød godt på hver sin måte. 2A3 lettflydende og elegant mens PP pentoder hadde mere saft og ktaft til rock og store orkhestra (8417 rørene var klart bedre end KT88, men er ikke til at oppdrive længere).
    En kammerat brukte DIY Flesh and Blood 300B monoblokker (Sound Practices) på sine Lowhter 2A, det var nok den bedste Lowther lyd jeg har hørt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hei,

    Jeg har Kingrex T20U amp/dac med PSU liggende i sine esker i boden her på Fornebu hvis det er noe du kunne tenkt deg å prøve ut.



    Mvh
    -BB-
    Hei.
    Det var snilt, men jeg har desverre ingen anledning til å kjøre innover mot Oslo på en god stund!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn