Budsjett rør riaa

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei ser etter en rør phono forsterker, det jeg har funnet så langt leser jeg mye negativt om, uansett dette er det jeg fant:

Bellari VP-130, dårlige komponenter, røret i den driver ikke selv riaa, men gir bare ekstra gain.
Pro-ject Tube Box II, her er rørene ikke noe annet en buffer, selve riaa-komponentene er drevet av transistorer og det ligger iecer i kjeden.
Yaqin sine phono preamper, viser seg at de tåler dårlig 240v og 230v spenninger, og har blitt betegnet som en dårlig riaa, som bruker et gammelt design fra 50-tallet, pluss at den bruker fire rør, så det blir fort dyrt skal mann ha nos-rør hele veien.

Er kritikken ufortjent?

Synes det er rart når mann finner brukbare rørforsterkere under 10.000, mens den billige rør-riaaen jeg har funnet er Audion Premier Phono til 6500 kr. Men fattig som jeg er kunne jeg tenkt meg et phono trinn til rundt 3000 kr som er rør basert hele veien, trenger kun å støtte mm pickuper, trenger heller ikke noen volum kontrol eller analog til digital konverter eller usb osv.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Audion kan i alle fall anbefales. Verdt en telefon til Stereolab, om ikke annet, for å sjekke om du kan få nyttårstilbud eller noe. ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Utfordringen med en god rør-riaa ligger i strømforsyning. Og en god, koster penger.
(enklere med en simpel rør-buffer)

Arne K

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
ovitzi skrev:
Sjekk ut Thorhauge audio. Han har en rør riaa til 3500 danske.

http://thorhauge-audio.dk/?page_id=362
Ah, den har jeg ikke sett, skal se nærmere på den! Denne bruker batteri? *skeptisk*

slartibartfast skrev:
er en byggesett en alternativ?
Jeg har dessverre ti tommeltotter, så det er ikke aktuelt.

Cobra2 skrev:
Utfordringen med en god rør-riaa ligger i strømforsyning. Og en god, koster penger.
(enklere med en simpel rør-buffer)

Arne K
Har skjønt det, men en riaa er jo en adskillig enklere konstruksjon enn en forsterker, markedet myldrer jo over av billige rørforsterkere som fungerer greit.
Audionen har fks. ikke noen strømforsyning, har sett rimelige rør-løsninger som bare bruker passive komponenter osv.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Sitter og vurderer å bite i det sure eplet og kjøpe Audion Premier Riaa, men ser at jolida har et phono trinn i samme prisklasse, noen som har noen erfaring med begge trinnene? Evt andre trinn i samme prisklasse.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Roberth skrev:
Sitter og vurderer å bite i det sure eplet og kjøpe Audion Premier Riaa, men ser at jolida har et phono trinn i samme prisklasse, noen som har noen erfaring med begge trinnene? Evt andre trinn i samme prisklasse.
du biter ikke i noe surt eple med Audion riaa'n da....
Mange som er svært happy med den

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
H.R skrev:
Roberth skrev:
Jepp, derfor jeg vurderer den.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.434
Torget vurderinger
2
Roberth skrev:
H.R skrev:
Roberth skrev:
Audion er en meget bra riaa. Den har ytelse laaaangt over hva du vil forbinde med "budsjettriaa
Det er et trygt kjøp. Du tar overhode ingen sjanser med og kjøpe den.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roberth skrev:
Audionen har fks. ikke noen strømforsyning, har sett rimelige rør-løsninger som bare bruker passive komponenter osv.
Jo, det har den da vitterlig. Hvordan får ellers rørene strøm?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.434
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Roberth skrev:
Er det ikke sveiv på din?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Dazed skrev:
Roberth skrev:
Vet ikke helt hvordan det fungerer men på hjemmesiden til audion, oppgir de at den ikke har noen trafo, kansje jeg har missforstått.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roberth skrev:
Dazed skrev:
Roberth skrev:
Vet ikke helt hvordan det fungerer men på hjemmesiden til audion, oppgir de at den ikke har noen trafo, kansje jeg har missforstått.
Ah. Ja, den har ingen utgangstrafo, slik rørforsterkere gjerne har. Den har en trafo i strømforsyningen. Du ser den på det midterste bildet på produktsiden. Rund, gullfarget dings. ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
rolfozzy skrev:
Roberth skrev:
H.R skrev:
Roberth skrev:
Audion er en meget bra riaa. Den har ytelse laaaangt over hva du vil forbinde med "budsjettriaa
Det er et trygt kjøp. Du tar overhode ingen sjanser med og kjøpe den.

/jan

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Dazed skrev:
Roberth skrev:
Dazed skrev:
Roberth skrev:
Ah. Ja, den har ingen utgangstrafo, slik rørforsterkere gjerne har. Den har en trafo i strømforsyningen. Du ser den på det midterste bildet på produktsiden. Rund, gullfarget dings. ;)
Den har ikke utgangstrafoer da. Beklager missforståelsen her.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Denne kan jeg varmt anbefale: Xindac LP-1
...og nej, min egen er ikke til salgs ;)
En av de få RIAA'er som er helt tyst, og som har mellomtone og bass, som andre bare kan sjå langt etter. Billig er den også.
Steen

Topp Bunn