Budsjett-basstraps. Har det noe for seg?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Jeg har planer om å lage et par bassfeller for å kvitte meg med et noen problemer i bassområdet...

Planen er: Rockwool-plater (tykkelse?) i en hjemmesnekret ramme av tre satt i 45 graders vinkel i hvert av hjørnene bak høyttalerene. Målene blir på 60cm*100cm*? Jeg har ikke mulighet til å bruke vanlige "trekant-bassfeller" på grunn av utformingen på hjørnene (se bilder)

Spørsmålet er: Har dette noe for seg? Hva kan jeg oppnå? hvilke frekvenser vil dette gjøre noe med? Er det anbefalt å gjøre det på en annen måte?

Bilder av rommet og hvordan jeg har tenkt til å plassere bassfellene:

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.177
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hva med en rull isolasjon/skumgummimadrass bare for å teste?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Det skal jeg teste ved neste mulighet (er litt lens for skumgummimadrasser om dagen)

Hva men frekvensområdet til slike plater? tykkelse? Hvor tykke må de være for å få en effektiv absorbasjon ved 100-130hz, f eks. ?(der hvor de største problemene ligger hos meg)

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Har plassert en halvveis sammenrullet overmadrass i hvert hjørne. Forskjell ble det... Til det bedre? ::)

Lyseblå er uten madrasser og mørkeblå med

Vedlegg

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
har tatt et par målinger til med madrassene dandert på forskjellige måter bak høyttalerene uten særlig heldige resultater... Det største problemet med bassen i mitt rom er som man kan se av målingene er en nærmest total utfasing mellom 70 og 80 hz i lytteposisjon... Har også store problemer med en peak rundt 127hz. Noen forslag om hva jeg kan gjøre med dette? Utfasingen er det vel lite å få gjort med?

Harald

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.177
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hvordan blir det dersom du flytter høyttaler rundt i rommet. Bruk målebånd og ha lik avstand til sidevegg/frontvegg.

Nå har du jo en referanse med der de står. Prøv å flytte de 10cm til sidene. 10cm bak mot vegg, osv. Det lureste er nok å finne optimal plassering før du begynner med akustiske tiltak, imo.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Har prøvd litt forskjellig plassering men det skjer tilsynelatende onde ting med mellomtonen om jeg beveger dem mye bakover... Har ikke lange nok kabler til å flytte dem til sidene, tror jeg skal skaffe meg et par kabler bare for enkel måling, samt kjøpe en kabel for å koble dB-måler til pc, blir mye enklere og mer nøyaktig enn å måle manuelt...

Gi meg fram til søndag, så skal jeg se om jeg ikke klarer å få gjort noe :)

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Hvordan blir det dersom du flytter høyttaler rundt i rommet. Bruk målebånd og ha lik avstand til sidevegg/frontvegg.
Samme avstand til sidevegg og frontvegg? Dårlig deal imo. Slik blir evt. peaker og dipper bare større. Prøv ulik avstand til side- og frontvegg.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Jeg gikk ut ifra at han mente lik avstand til sidevegg på begge høyttalere og like lang avstand til bakvegge på begge høyttalerene... Nå står de ca. en halv gang lengre fra side enn bak, symmetrisk i rommet. Skal måle når jeg finner igjen målebåndet mitt :)

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
hagr skrev:
Jeg gikk ut ifra at han mente lik avstand til sidevegg på begge høyttalere og like lang avstand til bakvegge på begge høyttalerene... Nå står de ca. en halv gang lengre fra side enn bak, symmetrisk i rommet. Skal måle når jeg finner igjen målebåndet mitt :)
Ahh. Ok, i så fall er jeg enig.

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Flyttet litt rundt på madrassene og oppdaget noe morsomt! Når de står i førsterefleksjonspunkt bak høyttalerene gjør de gode ting med diskanten. Denne virker mer nøyaktig og jeg føler jeg får noe bedret holografi. De gjør derimot ikke særlig mye med mellomregisteret som til sammenligning høres veldig rund og ubalansert ut. Jeg har da lyst til å lage et par paneler som demper diskant og mellomtone og sette der :)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
du angriper bassen og får bedre diskant, hehe, hva med å angripe diskanten? :D

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Antall liker
1
Hehe, det var bare for å prøve når jeg først hadde dratt 2 madrasser inn i stua :)

Jeg har for øvrig allerede bestemt meg for å lage akustikkplater til førsterefleksjoner bak høyttalerene :)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Stilig problem... ;D
Det var jo verre enn mine topper og bunner dette...

Flytt lyttepunktet ditt litt frem og tilbake og mål på nytt.
Dra høytalerene lenger ut mot sideveggene og mål på nytt.

Det finnes noe som hjelper på slike topper.
Rett og slett et bassrefleksrør som settes ut i rommet og tunes til å dempe toppene.
Husker ikke hvor og når jeg såg dette,så jeg kan ikke hjelpe deg mer der. ::)

Edit:
Noe lignende her.
http://www.tubetrap.com/technical.htm

Så inn med papprør i forskjellige størrelser og prøv deg frem... ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
10 cm rockwool er ikke sterk nok lut her. Er usikker på hvordan du skal lage noe som effektivt ned til 100Hz, men du finner produkter hos GIK som vil fungere til det.
http://www.gikacoustics.com/
Både Monster Bass Traps, 244 og Tri-Traps vil virke i det området. Du må sansynligvis ha minst 4 stykker. Monster Bass Trap demper mer i området 80-100hz, men Tri-traps går dypere. En kombinasjon vil kanskje være det beste. Kan sikkert være lurt å kontakte GIK Acoustics om hva de konkret anbefaler hvis du har råd til å kjøpe.

I tillegg kan du selvfølgelig vurdere to subwoofere som du plasserer i hjørnene. Da kan du dessuten trekke høyttalere lengre ut fra frontvegg, noe som er en fordel for mellomtone og diskant.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.673
Torget vurderinger
96
Enig med sistemann her. Har hatt samme høyttalere som deg, og de må for alt i verden ut i rommet for å spille bra oppover.
Slik jeg ser det har du 2 muligheter. Kjøre full romkorreksjon på høyttalere. Da kan de plasseres nær bakvegg, og vil da få mye mer hjelp
av rommet i bassen. Alternativ 2 er en egen subwoofer.
Ellers er det et typisk problem med bass rundt 60-70 hz, jeg kan garantere deg at det er mange som har svære hull
i frekvensgangen sin, kanskje uten å vite det. Fattig trøst...

Topp Bunn