Bryter til Tandberg Studio Monitor

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Hei!
Det har skjedd en liten (les stor) katastrofe på den ene av mine Tandberg Studio Monitorer. Den ene bryteren på printkortet er i biter, bare ikke spør hvordan det skjedde :sick:
Jeg vet at disse dreiebryterene er sjeldne som hønsetenner, men jeg spør likevel om det mot all formodning er noen som har noe slikt liggende? Jeg er selvfølgelig i gang med å reparere, men det er slett ikke sikkert at det blir vellykket. Bildet er av den som er hel...
20210322_203032.jpg
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Jeg har en ganske lik sak liggende.
Dessverre er det et kontaktsett for lite på den, men det burde være mulig å plukke deler av den om du skulle føle for det.
20210326_225949.jpg
20210326_225934.jpg
 

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Vil du selge denne bryteren? Det hadde i såfall vært redningen for meg.
Jeg har kommet så langt i mitt forsøk på å reparere at jeg nå har flere av de brune bakelittplatene i god stand igjen, men noen er så dårlige at de trolig ikke lar seg reparere:cry:
Skaden jeg forårsaket var at den delen av bryteren som har loddepunkter ned mot printplata knakk av, loddepunktene og de brune segmentene sto igjen på printplata. Det verste var at et par de delen som sto igjen på printplata knakk i to ved utlodding. Dersom jeg klarer å reparere denne bryteren har jeg lært ei lekse og kommer til å legge limpistol-lim rundt bryteren for å sikre den når den er loddet på plass.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Send meg en PM så ordner vi det.
Det er såpass mange loddepunkt på den bryteren at det burde være nok feste i de, om print banene ikke er løse fra kortet...
Men de mange punktene gjør det jo også utfordrende å lodde løs en slik sak.
Det er jo en hylse foran på bryteren med gjenger på, beste måten å forankre den til kortet ville jo vært en brakett som stod fast i kortet som bryteren stod gjennom.
Det er nok en god ide å smøre slike brytere med noe som både renset kontaktene men også smører de slik at de glir lett. Litt olje på akslingen er nok også lurt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.764
Antall liker
11.165
Sted
Ytterst i havgapet...
Finnes flere FB grupper for Tandberg og Radionette.... kan nok kanskje få hjelp der også, om det trengs...
 
Topp Bunn