Bryston BDA-1 v.s Hegel HD10??

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
502
Torget vurderinger
14
Er inne i oppgraderings modus og nå er det dac som står for tur.

Har stilt spml på Accuphase,s venner eit par gonger om det er noken som har testet diverse dac,er opp mot Accu sit eget DAC20 kort,men der er det lite hjelp og få.

Derfor har eg besluttet å prøve sjølv og har fått tilsendt ein Bryston BDA-1. Denna skal i ilden til helga. ;)

Har lest ein del tester rundt om og ser det at Hegel sin HD10 får mykje skryt. I eit par tester måler man Bryston BDA-1 opp mot Benchmark DAC 1 HDR der man foretrekker BDA-1 for sin musikalitet og "analogiske" lyd,men har også lest at HD10 gruser Benchmark DAC 1.
Så derfor spør eg om det er noken som har komentare/synsinger til dette og/eller om det er noken som har lyttet til desse dac,ene?
Veit at dette er mykje smak og behag,samt matching til resten av anlegget og at heimlån er det beste,men nå har det seg slik at eg ikkje kan låne alle desse dac,ene heim samtidig.

TAF

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.774
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
tror nok at Bryston vil seire over Hegel, mye på grunn av tempo/rytme/driv/nøytralitet og kanskje nettopp musikalitet. BDA-1 skal være et hakk bedre enn Bryston's egen cd-spiller, som har høstet mange lovord både i USA og Europa :)

M

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Mister ssm her på forumet har vel en sånn bryston sak... hør litt med han. ;)

-Y

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
502
Torget vurderinger
14
YEL skrev:
Mister ssm her på forumet har vel en sånn bryston sak... hør litt med han. ;)

-Y
Har snakka med Espen litt ang BDA-1 og han lovpriste den.

Ser BCD-1 får kanon omtale all over og låter den betre en den så kan jo dette bli spennende. ;)

TAF

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Har testet HD 10 opp mot Marantz SA11 S1. HD 10 er god og til prisen meget god, men den når ikke helt opp til SA11.

raytur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2008
Antall liker
15
Sted
Vestfold
Har ikke så mye sammeligningsgrunnlag, men har hørt Hegel sin som jeg synes var veldig god. Testet med EMC 1-up med og uten Hegel dac'n, og det var vanskelig å høre forskjell.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.861
Torget vurderinger
49
Har hatt Bryston Bda1 i snart 1 år nå og er strålende fornøyd :)
Har kun sammenligna med dac i Squeezebox duet og Musichall 25.2 , den knuste disse på allt (skulle bare mangle ).
Jeg bruker den på Altiboxen , Sqeezeboxen og pc med Lynx aes 16 xlr . Ser at Hegel ikke har aes/ebu inngang så da kunne jeg ikke brukt pc'en på den .
Lydmessig er nok Hegelen meget bra iflg hifi pressen , og så er den jo rimelig .

Blir spennende og se hva du synes om Bda1 TAF .

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Koster ikke den Bryston saken rundt 4 ganger så mye som Hegelen da (correct me if i'm wrong) - da bør den vel være hakket bedre enn Hegelen ;)

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
502
Torget vurderinger
14
God kveld.

Da er Bryston BDA-1 på plass og koblet opp. Har kun lyttet litt i gjennom headsettet da husfreden har senket seg for kvelden. :(
Lite med kabler å velga i her i gården da eg har kjørt intergrert både dac og riaa det siste året,men fant ein QED kabel frå HiFi Klubben til 4-5ookr som får gjøre nytten til over helga.
Rett ut av eska med rimeleg ic og kun over headsett så høyrer eg at denne har potensiale,men eg får komme tilbake med fleire inntrykk om ei vekes tid.

Koster nok ikkje 4 ganger så mykje som Hegelen,men litt over det dobble.

TAF

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Ok - Jeg ser att den koster 2150 Pund i England, så jeg beklager att jeg husket litt feil pris. Da er det vel relevant å sammenligne med Hegel allikevel. Lykke til med Dac'en, og håper du blir fornøyd ;)

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
502
Torget vurderinger
14
Har no prøvd denne BDA-1 nokre dagar og har koblet SB Duet med coax til Bryston og med optisk til DAC20 kortet i min forsterker for å kunne A-B teste.
Når eg switsjer mellom dei så høyrer eg ingen forskjell på Bryston og Accuphase dac,en.

Det eg lurer på er om ikkje det skal gå an å skifte mellom dei forskjellige upsamplingene?

Nå lyser det i 44k1 og LOCK og det gjer det uansett om det er USB,coax eller optis eg brukar.

Dac20 kortet må være rimeleg bra det vil eg tru som fin hamler opp med denne prisvinneren.

TAF

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.663
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Grattis med DAC! Det er små forskjeller på slike ting, men gi det litt mer tid, og gjerne kompleks musikk (kor og orkester f.eks), så skal du se at du finner en liten forskjell. :)

Signalet inn er 44.1kHz så lenge det er CD eller rippet CD du spiller. Hvilken protokoll du overfører med betyr intet. Forsøk med noe hirez-materiale om du har.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
502
Torget vurderinger
14
Valentino skrev:
Grattis med DAC! Det er små forskjeller på slike ting, men gi det litt mer tid, og gjerne kompleks musikk (kor og orkester f.eks), så skal du se at du finner en liten forskjell. :)

Signalet inn er 44.1kHz så lenge det er CD eller rippet CD du spiller. Hvilken protokoll du overfører med betyr intet. Forsøk med noe hirez-materiale om du har.
Den er nok bare på lån og det ser ut for at den blir returnert.Det må være hørbare foskjeller om eg skal betale mange tusen for ein dac når eg har ein like god innebygd i min forsterker.

Eg bruker SB Duet og all min musikk er rippet i FLAC. Kan ikkje spille kor og orkester når det ikkje fenger min interesse. ;)

TAF

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
502
Torget vurderinger
14
I dag fikk eg eit par Analysis Plus solo Crystal Oval kabler på plass mellom dac og forsterker. Fortsatt sliter eg med å høyre forskjeller her. Dette skal også være meget gode kabler og eg kjenne til Analysis Pluss fra før og dei verken legger til eller trekker i fra noke på lyden,men det skjedde inga forandring.

Egentlig litt glad og letta over at det låter så bra det DAC20 kortet og over at kontoen blei spart for nokre kroner denne gangen.

Skulle ha testa Hegel HD10 også,men nu er eg i tvil om eg skal gidde det. Vi får sjå.

TAF

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.861
Torget vurderinger
49
Kobler du Bryston til Accuphase med xlr .
Min Bryston er ganske grå og kjedelig koblet til Krell 300iL med rca , åpner seg veldig opp med Xlr , og da mener jeg ikke bare høyere gain . Vet ikke om det er Krell eller Bryston som liker best xlr , kanskje begge , da begge er ekte xlr konstruksjoner .
Når det er sagt har jeg hatt både Dp57 og Dp67 fra Accuphase , og de låt veldig bra , så Accuphase kan digitalt de og 8)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.663
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
T A F skrev:
Valentino skrev:

Den er nok bare på lån og det ser ut for at den blir returnert.Det må være hørbare foskjeller om eg skal betale mange tusen for ein dac når eg har ein like god innebygd i min forsterker.

Eg bruker SB Duet og all min musikk er rippet i FLAC. Kan ikkje spille kor og orkester når det ikkje fenger min interesse. ;)

TAF
Så sant så sant.
Jeg bifaller avgjørelsen. Hører man ikke forskjell kan man heller bruke pengene på noe annet. Mer musikk eksempelvis.

Topp Bunn