Brum i effekttrinn - kan ISOTEK SYNCRO hjelpe?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg er tidevis plaget av DC på 230volten. Dette medfører at trafoen i mitt effekttrinn begynner å hørbart brumme.
Særlig om kvelden kan dette være plagsomt, mens det på dagtid er ikke eksisterende.
Ser at det nå er kommet på markedet ISOTEK SYNCRO nettkabel med boks.
Det som skaper problemet er jo at likestrømsekvivalenten eller toppspenningen blir forskjellig på -sinus og + sinus på 50 hz'en. Denne ulineriteten foråsaker brummingen påstår ISOTEK. Noen som har prøvd SYNCRO, og er den å få tak i Norge. Finner den ikke på nettsidene til leverandører i Norge. prisen i England varierer mellom 790£ og 825£. Eller finnes det andre løsninger?

Samleren
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Nå kan jo ikke SYNCRO lage strøm, så den må nok fasesnitte den sinusdelen som er minst, slik at -sinus og + sinus inneholder samme energimengde. Dette kan jo enkelt gjøres med tyristorteknologi som i dimmere. Hvorfor skal dette da koste 8K?

Samleren
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Duringen kan du løse enkelt med et dc-filter, vel og merke på begge fasene. Funker helt utmerket hos meg. Er litt variasjon på hvilke kondensatorer som blir brukt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En slik Isotek må gjøre noe mer enn et slikt enkelt "DC-filter" hvis prisen kan forsvares.
Jeg snakket med Noratel på Hamar om dette for en stund siden. Problemet burde ikke eksistert dersom produsentene kostet på en litt bedre nett trafo som ikke gikk så fort i metning.
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
En slik Isotek må gjøre noe mer enn et slikt enkelt "DC-filter" hvis prisen kan forsvares.
Jeg snakket med Noratel på Hamar om dette for en stund siden. Problemet burde ikke eksistert dersom produsentene kostet på en litt bedre nett trafo som ikke gikk så fort i metning.
Både Noratel og Ulveco har trafoer som har dette problemet, årsaken var at dem ikke hadde godt nok stål til kjernene. Kunne godt tenkt meg nye trafoer med bedre kjernemateriale, men det vil koste litt ettersom det er 4 stk av dem.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fikk dette fra Noratel:

Hei Hans.

Det var en stund siden. Tiden går. Jeg håper det star bra til.

Det er normalt to hovedgrunner til at trafoen durer.

Hvis blikket i trafoen er kaldvalset orientert blikk (som det ofte er i vanlige ringkjerne nett-trafoer), og induksjonen legges tett opp mot metningsgrensen får man en relativt stor magnetostriksjon og det skaper ofte during, men ikke alltid, dersom ikke den andre grunnen (nedenfor) kommer i tillegg.
Den andre grunnen er hvis man har et urent nett. Dvs. et nett med en DC-komponent. Da vil det være en liten DC overlagret vekselspenningen og den vil kjøre trafoen mot metning i den ene halvperioden. Det kan oppstå dersom man f.eks har en "billig" lysdemper som ikke er helt balansert, eller en billig kaffevarmer eller hårføner etc. der man regulerer effekten ved å klippe den en halvperioden av spenningen. Det skaper alltid during med orientert blikk.

Begge disse problemene kan normalt i meget stor grad overkommes ved å lage transformatoren av uorientert blikk og legge induksjonen lavt. Trafoen blir da en del større, men den bør bli ganske stille.

Steinar fikser en slik trafo til dere.

Mvh
Ola
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Samleren skrev:
Nå kan jo ikke SYNCRO lage strøm, så den må nok fasesnitte den sinusdelen som er minst, slik at -sinus og + sinus inneholder samme energimengde. Dette kan jo enkelt gjøres med tyristorteknologi som i dimmere. Hvorfor skal dette da koste 8K?
Fordi de tror at det finnes noen som er villige til å betale så mye?

Et alternativ:
http://www.lcaudio.com/index.php?page=316
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Asbjørn skrev:
Denne var spennende! Sliter litt med brum i mine AG subber og jeg mistenker sterkt at det skyldes nettet. Lyden er en mekanisk brummelyd fra forsterkeren, elementene er helt stille. Brumintensiteten går i bølger av 5-10 sekunders varighet, fra nesten uhørlig til ganske kraftig. Er stor variasjon i løpet av dagen.

Denne fra LC Audio, kan en montere den på samme måte som Mains Filteret deres, altså på strømkablen? Er ikke så interessert i å skru opp suben og montere den der.. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du kan sikkert kjøpe en liten apparatboks fra Elfa og lage en strømkabel med en slik sak på midten.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Da har jeg bestilt et DC Filter. Kom på totalt 319DKK inkl frakt, så det var ikke så ille. Er litt i tvil om hvordan det skal kobles, så jeg kommer sikkert med et spørsmål om det her etterhvert.. ::) ;)
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Problemt er løst for meg. Skiftet ut strømkabelen til effekttrinnet med en 5meter lang LMC FAT der skjermen er koblet til jordleder i apparatenden. Resultatet forbløffer meg, total stillhet i trafoen, snerringen er totalt fraværende. Hva skjer???

Samleren
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Samleren skrev:
Problemt er løst for meg. Skiftet ut strømkabelen til effekttrinnet med en 5meter lang LMC FAT der skjermen er koblet til jordleder i apparatenden. Resultatet forbløffer meg, total stillhet i trafoen, snerringen er totalt fraværende. Hva skjer???

Samleren
Snodig. Har selv LMC Fat uten at det hjalp noe hos meg... :)
 

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Innlegg
151
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
ceroxol skrev:
Da har jeg bestilt et DC Filter. Kom på totalt 319DKK inkl frakt, så det var ikke så ille. Er litt i tvil om hvordan det skal kobles, så jeg kommer sikkert med et spørsmål om det her etterhvert.. ::) ;)
Filteret fra lcaudio fungerer dårlig med mindre du har TN-nett i huset ditt ettersom det tar for seg bare den ene fasen. Du må ha et filter som filtrerer begge faser.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hay skrev:
ceroxol skrev:
Da har jeg bestilt et DC Filter. Kom på totalt 319DKK inkl frakt, så det var ikke så ille. Er litt i tvil om hvordan det skal kobles, så jeg kommer sikkert med et spørsmål om det her etterhvert.. ::) ;)
Filteret fra lcaudio fungerer dårlig med mindre du har TN-nett i huset ditt ettersom det tar for seg bare den ene fasen. Du må ha et filter som filtrerer begge faser.
Ja, fillern, det tenkte jeg ikke på da jeg foreslo dette. Beklager! TN-nett finnes noen steder i Norge, ganske vanlige i nybygde boligområder. Vet du hva slags nett du har hos deg, ceroxol?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.163
Antall liker
4.329
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Hay skrev:
ceroxol skrev:
Da har jeg bestilt et DC Filter. Kom på totalt 319DKK inkl frakt, så det var ikke så ille. Er litt i tvil om hvordan det skal kobles, så jeg kommer sikkert med et spørsmål om det her etterhvert.. ::) ;)
Filteret fra lcaudio fungerer dårlig med mindre du har TN-nett i huset ditt ettersom det tar for seg bare den ene fasen. Du må ha et filter som filtrerer begge faser.
Ja, fillern, det tenkte jeg ikke på da jeg foreslo dette. Beklager! TN-nett finnes noen steder i Norge, ganske vanlige i nybygde boligområder. ...
IT vs TN bør ikke gjøre noen forskjell på designet av et DC-filter til en trafo.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Da er det på tide å studere kretsdiagrammet og tenke seg om før man dummer seg ut mer enn nødvendig, tror jeg. :-[

http://www.lcaudio.com/images/Accessories/dcfilterdia.gif

Jo, dette burde funke også på IT-nett. DC går nødvendigvis i hele kretsen, så det holder å blokkere det på en av fasene. "Tranzorberen" ser ut til å beskytte kondensatoren mot overspenning. AUX-kretsen vil du ikke bruke i den tiltenkte applikasjonen. Jeg ville gjort et forsøk.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Jeg aner ikke hva slags nett jeg har, er ganske uvitende på dette området. :) Hva er forskjell på IT og TN og hvordan "ser" jeg dette? Har bestilt et DC filter, så jeg gir det absolutt et forsøk, spesielt hvis dere mener det fungerer uansett netttype. Ser forøvrig ut som om filteret jeg linket til i #9 er litt annerledes enn tegningen Asbjørn linker til i #15.

Bilde:


Hvordan kobler jeg forresten dette (er 4 mulige ut for både N og L)? Og hva med jord (er bare N og L inn..)?


Edit: Jeg gjør vel akkurat som på tegningen i #15 og bare ignorerer AUX-kretsen som er tegnet inn..
 

Vedlegg

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Samleren skrev:
Problemt er løst for meg. Skiftet ut strømkabelen til effekttrinnet med en 5meter lang LMC FAT der skjermen er koblet til jordleder i apparatenden. Resultatet forbløffer meg, total stillhet i trafoen, snerringen er totalt fraværende. Hva skjer???

Samleren
Er den nåværende nettkabelen IKKE tilknyttet nettjord, mens den forrige var det?

Hos meg kan jeg ikke benytte jordet nettkabel på sluttrinnene uten å få brum. (men snakker da altså brum i signalveien,ikke "snerrende" nettrafo, hvis det er det vi snakker om her)

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
TN-nett har en "live" leder på 230 V AC og en "neutral" på 0 V. IT-nett har to "live" med 115 V på hver, men faseforskjøvet, slik at det fortsatt er 230 V mellom lederne. En praktisk betydning er at du trenger to-polet bryter og må ta ut begge sikringene på en IT-kurs for ikke å få en karamell når du stikker fingrene inni apparater. Til gjengjeld er karamellen halvparten så sterk, med mindre du greier å kortslutte begge fasene.

Ja, dette er litt annerledes. Det har også et nettfilter for å ta RF-støy. Jeg ville 1) montert dette i en dertil egnet apparatboks ettersom du vil ha (livs)farlig høy spenning her, 2) koblet jord rett forbi filteret slik at utgående jord = inngående jord, og 3) koblet innkommende blå og brun leder til respektive klemme på den to-pols-kontakten, og utgående blå og brun leder til en fritt valgt skrue på de to koblingsblokkene merket hhv "Blue" og "Brown".

DC på nettet oppstår hver gang en eller annen strømforbruker belaster fasene ulikt, enten fordi en likeretter bare bruker den positive halvperioden, eller fordi brukere koblet til forskjellige faser belaster nettet ulikt. Det flytter nullpunktet, noe som tilsvarer en DC-komponent i spenningen.

Brum fra høyttalerne skyldes gjerne jordsløyfer, mens dette er en mekanisk during fra selve trafoen.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.838
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Asbjørn skrev:
TN-nett har en "live" leder på 230 V AC og en "neutral" på 0 V. IT-nett har to "live" med 115 V på hver, men faseforskjøvet, slik at det fortsatt er 230 V mellom lederne. En praktisk betydning er at du trenger to-polet bryter og må ta ut begge sikringene på en IT-kurs for ikke å få en karamell når du stikker fingrene inni apparater. Til gjengjeld er karamellen halvparten så sterk, med mindre du greier å kortslutte begge fasene.

Ja, dette er litt annerledes. Det har også et nettfilter for å ta RF-støy. Jeg ville 1) montert dette i en dertil egnet apparatboks ettersom du vil ha (livs)farlig høy spenning her, 2) koblet jord rett forbi filteret slik at utgående jord = inngående jord, og 3) koblet innkommende blå og brun leder til respektive klemme på den to-pols-kontakten, og utgående blå og brun leder til en fritt valgt skrue på de to koblingsblokkene merket hhv "Blue" og "Brown".

DC på nettet oppstår hver gang en eller annen strømforbruker belaster fasene ulikt, enten fordi en likeretter bare bruker den positive halvperioden, eller fordi brukere koblet til forskjellige faser belaster nettet ulikt. Det flytter nullpunktet, noe som tilsvarer en DC-komponent i spenningen.

Brum fra høyttalerne skyldes gjerne jordsløyfer, mens dette er en mekanisk during fra selve trafoen.
Beklager Asbjørn, men dette stemmer vel ikke helt?
Fra enfaset ståsted er det ikke noe forskjell på IT eller TN. I begge tilfelle er det 230 V mellom lederne. TN-nettet tapper mellom faseleder og "nullpunkt", mens IT tapper mellom faselederne.

DC oppstår ikke pga skjev last mellom fasene. I så fall vill vi hattt konstant during i husholdningen hvor fasene alltid belastes ulikt.
Skulle en ikke tro at transformatoren vil kortslutte DC-spenningen?
Hvis jeg skulle sikre meg mot DC inn på et apparat ville jeg ha benyttet en skilletransformator.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
ceroxol skrev:
Samleren skrev:
Problemt er løst for meg. Skiftet ut strømkabelen til effekttrinnet med en 5meter lang LMC FAT der skjermen er koblet til jordleder i apparatenden. Resultatet forbløffer meg, total stillhet i trafoen, snerringen er totalt fraværende. Hva skjer???

Samleren
Snodig. Har selv LMC Fat uten at det hjalp noe hos meg... :)
Begge kablene har jordleder tilknyttet jord, men kabelen som får trafoen til å snerre har ikke skjerm.
Samleren
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
xerxes skrev:
Asbjørn skrev:
TN-nett har en "live" leder på 230 V AC og en "neutral" på 0 V. IT-nett har to "live" med 115 V på hver, men faseforskjøvet, slik at det fortsatt er 230 V mellom lederne. En praktisk betydning er at du trenger to-polet bryter og må ta ut begge sikringene på en IT-kurs for ikke å få en karamell når du stikker fingrene inni apparater. Til gjengjeld er karamellen halvparten så sterk, med mindre du greier å kortslutte begge fasene.

Ja, dette er litt annerledes. Det har også et nettfilter for å ta RF-støy. Jeg ville 1) montert dette i en dertil egnet apparatboks ettersom du vil ha (livs)farlig høy spenning her, 2) koblet jord rett forbi filteret slik at utgående jord = inngående jord, og 3) koblet innkommende blå og brun leder til respektive klemme på den to-pols-kontakten, og utgående blå og brun leder til en fritt valgt skrue på de to koblingsblokkene merket hhv "Blue" og "Brown".

DC på nettet oppstår hver gang en eller annen strømforbruker belaster fasene ulikt, enten fordi en likeretter bare bruker den positive halvperioden, eller fordi brukere koblet til forskjellige faser belaster nettet ulikt. Det flytter nullpunktet, noe som tilsvarer en DC-komponent i spenningen.

Brum fra høyttalerne skyldes gjerne jordsløyfer, mens dette er en mekanisk during fra selve trafoen.
Beklager Asbjørn, men dette stemmer vel ikke helt?
Fra enfaset ståsted er det ikke noe forskjell på IT eller TN. I begge tilfelle er det 230 V mellom lederne. TN-nettet tapper mellom faseleder og "nullpunkt", mens IT tapper mellom faselederne.

DC oppstår ikke pga skjev last mellom fasene. I så fall vill vi hattt konstant during i husholdningen hvor fasene alltid belastes ulikt.
Skulle en ikke tro at transformatoren vil kortslutte DC-spenningen?
Hvis jeg skulle sikre meg mot DC inn på et apparat ville jeg ha benyttet en skilletransformator.
http://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett
http://no.wikipedia.org/wiki/Nettsystem

Uansett, jeg hadde samme problem hos meg med noen digre trafoer i et par monoblokker jeg bygde. Prøvde med skilletrafo, men det viste seg at den durte like mye, den. Til slutt løste jeg problemet ved å sette inn noen litt mindre, bedre bygde og epoxy-innstøpte trafoer i monoblokkene. Da ble det tyst.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
ceroxol skrev:
Da har jeg bestilt et DC Filter. Kom på totalt 319DKK inkl frakt, så det var ikke så ille. Er litt i tvil om hvordan det skal kobles, så jeg kommer sikkert med et spørsmål om det her etterhvert.. ::) ;)
Og i dag lå filteret i postkassen - utrolig hurtig levering! :) Dette blir spennende å prøve..
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Asbjørn skrev:
Jeg ville 1) montert dette i en dertil egnet apparatboks ettersom du vil ha (livs)farlig høy spenning her, 2) koblet jord rett forbi filteret slik at utgående jord = inngående jord, og 3) koblet innkommende blå og brun leder til respektive klemme på den to-pols-kontakten, og utgående blå og brun leder til en fritt valgt skrue på de to koblingsblokkene merket hhv "Blue" og "Brown".
Da har jeg fått somlet meg til å sette sammen dette her...



Kommer jeg til å brenne ned leiligheten? ;) Punkt 1) er ikke helt på plass enda, har satt filteret inn i en plast-boks fra IKEA - midlertidig, hvis det virker så kjøper jeg noe ordentelig. Blir spennende å prøve.. Fortsettelse følger i min egen tråd (link i signaturen), da dette er ganske OT i denne tråden(?).
 

Vedlegg

Topp Bunn