Bruktpris og erfaringer med VPI 16.5 Record Cleaner?

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Bruktpris og erfaringer med VPI 16.5/17.0 Record Cleaner?

Noen som har peiling/vil synse litt på bruktpris, og har litt erfaringer de vil dele ang. VPI 16.5/17.0 platevasker?
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Kostet litt under seks tusen spenn da jeg kjøpte min for tolv år siden, og den har funket veldig godt i disse årene. Vasket mye plater med den. Eneste negative er at den er manuell og ikke doserer væsken selv, og at den ikke kan kjøres begge veier for optimal rensing. Burde vel ikke koste noe mere enn tre tusen etter så mange år siden ny. :)
 
Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Fordi en kjører dritten inn i platene den veien spilleren går, kan det være ålreit å kjøre rensen motsatt vei for å lettere får platene rene. VPI 17 har jo denne funksjonen, og de har vel ikke gjort det slik hvis det ikke er for noe tror jeg :)
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Det har du sikkert helt rett i :)
Men et ok kjøp til rett pris (3k) for min lille samling på 600+/- vinyl er det vell?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Det vil jeg si at det er. Ikke mange for salg rundt omkring, så det er vel også en grunn til at disse hoder seg i pris. :)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Et godt kjøp og uunnværlig når man først er blitt vant å ha tilgang til en slik, især ved kjøp av brukte plater. Har hatt min 16.5 et par år og etter hvert vasket meg gjennom hele samlingen, i tillegg til alle nyinnkjøp. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte den for lenge siden.
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Jeg kjøper mest brukte plater, så det virker som en god investering.
Hjelper vell mye på livs-lengden til stiften også, når det er rent i rillene :)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
VPI 16.5 er vel i salg ennå? Så vil bruktpris avhenge av hvor gammel/mye brukt den er.
Kjøpte selv en nær ny en, og ga 4500,-. Det var i overkant, men jeg har ikke angret et sekund
på kjøpet, den er i konstant bruk.

Kjøper du mest brukte plater, betyr det også at du kan se litt stort på om platene er skitne,
og som du helt riktig skriver forlenger det livet til stiften.

Vær dog klar over at børsten til maskinen ikke er evigvarende, så det er smart å skaffe seg et par reserver
med en gang. Det er også en egen børste til singler...

Jeg er veldig fornøyd med min 16.5, den virker solid og fungerer upåklagelig.

ThumbsUp.jpg


/ Morten
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Viser seg at personen var litt rask og sa feil...det var en VPi HW-17
Den helautomatiske utgaven.
Ingen pris nevnt enda, men denne er vell svindyr?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.842
Sted
Hus
Koster vel rundt 16-17 frognertiere den nå tror jeg. Kostet rundt 12 da jeg kjøpte min VPI 16.5 :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er vel på sin plass å minne om Okki Nokki. Siste utgaven av denne er dønn solid, går begge veier, og koster 4.000,- ny.
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Uffda...var det jeg var redd for ja....
Da spørs det om man har råd...får håpe på en liten bekjentskaps-rabatt :p
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Da ble det VPi 17.0 + 8L Isopropanol :cool:

Er destillert vann fra bensinstasjon reint nok, eller er det stedets apotek som gjelder?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tør egentlig ikke si stort om det. Jeg bruker apotekvann, men mistenker at batterivann fra bensinstasjonen er bedre (deionisert bedre enn sterilt) for vårt bruk. Skulle gjerne hatt kjemilab'en fra videregående så man kunne kokt ned likt volum av begge og veid tørrstoffene for sammenligning. Uansett apotek eller bensinstasjon tror jeg vannet er mer enn godt nok.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
VPI 16.5 er vel i salg ennå? Så vil bruktpris avhenge av hvor gammel/mye brukt den er.
Kjøpte selv en nær ny en, og ga 4500,-. Det var i overkant, men jeg har ikke angret et sekund
på kjøpet, den er i konstant bruk.

Kjøper du mest brukte plater, betyr det også at du kan se litt stort på om platene er skitne,
og som du helt riktig skriver forlenger det livet til stiften.

Vær dog klar over at børsten til maskinen ikke er evigvarende, så det er smart å skaffe seg et par reserver
med en gang. Det er også en egen børste til singler...

Jeg er veldig fornøyd med min 16.5, den virker solid og fungerer upåklagelig.

Vis vedlegget 193390

/ Morten
Hei Morten,

Jeg mener å huske 16.5 du kjøpte var ubrukt, men mulig jeg tar feil. Uansett, et bra kjøp, mener jeg. Kjøpte en på nytt like etterpå og da kostet den nærmere kr.6.000,-.

Mvh.
Ketil
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Da ble det VPi 17.0 + 8L Isopropanol :cool:

Er destillert vann fra bensinstasjon reint nok, eller er det stedets apotek som gjelder?
Jeg bruker VPI's konsentrat iblandet renset vann fra apoteket + isopropanol fra Arcus. Fungerer bra på min VPI-17F..........
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Da ble det VPi 17.0 + 8L Isopropanol :cool:

Er destillert vann fra bensinstasjon reint nok, eller er det stedets apotek som gjelder?
Jeg bruker VPI's konsentrat iblandet renset vann fra apoteket + isopropanol fra Arcus. Fungerer bra på min VPI-17F..........
Jeg bruker også VPI's konsentrat og renset vann, men ikke isopropanol. Hva er hensikten med sistnevnte og er den å få kjøpt overalt?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Da ble det VPi 17.0 + 8L Isopropanol :cool:

Er destillert vann fra bensinstasjon reint nok, eller er det stedets apotek som gjelder?
Jeg bruker VPI's konsentrat iblandet renset vann fra apoteket + isopropanol fra Arcus. Fungerer bra på min VPI-17F..........
Jeg bruker også VPI's konsentrat og renset vann, men ikke isopropanol. Hva er hensikten med sistnevnte og er den å få kjøpt overalt?
Platene blir renere med isopropanol. Tilsetter 5-10%. VPI's rensevæske inneholdt isopropanol tidligere, men i følge VPI sluttet de med det fordi det ble forbud mot å sende væsker med isopropanol.
Med isopropanol kombinert med konsentratet brytes overgangsspenningen på væsken på vinyl og den fordeles perfekt utover uten "tørre" flekker.

Jeg kjøpte en del for mange år siden. Søkte Arcus om kjøp og den ble levert på døra av Arcusbudet. Bra service :)
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Så det nytter ikke bare med Isopropanol og destillert vann da?
Hvis jeg må ha VPi`s renseveske i tillegg...hvor får jeg kjøpt det?
Og med det samme:
Hvor får jeg tak i de delene (som jeg ikke husker hva heter i farta)som bør skiftes etter 200 plater iflg br.anvisningen?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Vet at enkelte bruker en dråpe eller to med Zalo istedet for konsentratet til VPI. Har aldri prøvd selv så det kan jeg ikke uttale meg om.

Ellers får du vel delene på nettet fra VPI vil jeg tro eller kanskje gjennom Lyric i Torggata.
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Får prøve meg litt fram....maskinen er vell her til helga :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Vet at enkelte bruker en dråpe eller to med Zalo istedet for konsentratet til VPI. Har aldri prøvd selv så det kan jeg ikke uttale meg om.

Ellers får du vel delene på nettet fra VPI vil jeg tro eller kanskje gjennom Lyric i Torggata.
Zalo er greit - til håndvask i alle fall. Har brukt det i over 40 år. Lynol går derimot dårlig. ....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Zalo funker helt fint. Poenget med såpe er at den bryter ned overflatespenningen i rensemiddelet, slik at det ikke trekker seg sammen til bobler på vinylen. Du har passe mengde såpe når rensevæsken legger seg som en jevn film på plata. Tar du for mye risikerer du at det blir liggende en film av såpe etter støvsugingen. Jeg bruker forresten Okki Nokki rensevæske i første runde, deretter en omgang med apotekvann og Kodak Photoflo (opprinnelig for å hindre dråpedannelse ved fremkalling av gammeldagse 'analoge' bilder). Jeg synes denne todelte rensen gir bedre resultat, men tør ikke si om det er sisterens med 'renere' rensemiddel eller om det ganske enkelt er to runder som gjør susen.
 
R

rico

Gjest
Zalo funker helt fint. Poenget med såpe er at den bryter ned overflatespenningen i rensemiddelet, slik at det ikke trekker seg sammen til bobler på vinylen. Du har passe mengde såpe når rensevæsken legger seg som en jevn film på plata. Tar du for mye risikerer du at det blir liggende en film av såpe etter støvsugingen. Jeg bruker forresten Okki Nokki rensevæske i første runde, deretter en omgang med apotekvann og Kodak Photoflo (opprinnelig for å hindre dråpedannelse ved fremkalling av gammeldagse 'analoge' bilder). Jeg synes denne todelte rensen gir bedre resultat, men tør ikke si om det er sisterens med 'renere' rensemiddel eller om det ganske enkelt er to runder som gjør susen.
Har også nevnte maskin og kjører også en andre omgang med kun vann. Har testet litt på dette og hos meg er det klart bedre resultat med en omgang med såpe (bruker disc doctor sin væske..) så en runde med apotek vann. Bytter både rør og børste mellom de to operasjonene. Bruker forøvrig disc doctor sine børster, synes de er klart bedre enn orig. VPI.

Eller så har jeg hatt denne maskinen siden 90 tallet engang og det eneste jeg har gjort er å skifte rør og børster på disse åra, og det er blitt vasket en haug med plater på denne tiden. Det eneste jeg har å utsette på den er støyen men det går greit....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det kunne kanskje være en idé å ta i bruk litt av den 25 år gamle kjemien og geografien (vi fordyket oss i vannets påvirkning av terrenget) fra gymnaset, i et forsøk på å beskrive hva som skjer.

Rensevæsken har disse tre virkemåtene, med alle forbehold om dårlig lekselesing og dårlig hukommelse. Uansett feil eller upresis begrepsbruk tror jeg det kan være nyttig å ha i bakhodet.

Oppløsning: Enkelte tørrstoffer løser seg kjemisk i vann, typisk salter og denslags.

Emulsjon: Såpe og alkohol bryter overflatespenninger som ellers oppstår mellom vann og fett, slik at disse danner en homogen oppløsning sammen med vannet/rensevæsken.

Suspensjon: Partikler løftes opp i rensevæsken, og holdes av rensevæsken så lenge den er i bevegelse. Når rensevæsken faller til ro vil disse synke ned eller flyte opp.

Alle disse virkemåtene forutsetter at rensevæsken fjernes fra plata som avslutning på renseprosessen. Alt rensevæsken gjør er å 'tynne ut' skiten.
Hvis rensevæsken får ligge på platene til den damper bort, vil alle tørrstoffene ligge igjen, pluss tørrstoffene som fulgte med rensevæsken.

Trikset i min erfaring er å bruke 'rikelig' rensevæske. Man utvikler etterhvert en 'fingerspissfølelse', men en raus jevn film er bra. Ikke så mye at man søler og kliner, men definitivt mer enn å fukte overflaten. La maskinen få noen runder med våtbørsting, gjerne begge veier, før du starter støvsugeren. Oppløsning og emulsjon kan godt få tid til å virke. Suspensjon funker best hvis du lar børsten virke så lenge som mulig. Jeg beholder børsten på plata mens støvsugeren går, og løfter den akkurat i det den treffer starten på det støvsugde området (litt vrient å forklare...). Siste poeng er naturligvis å la støvsugeren gå til plata er tørr (men ikke mer, pga fare for statisk elektrisitet og mekanisk slitasje).
 
Sist redigert av en moderator:

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Har du link til denne disk-doktorn din rico? :)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg er veldig fornøyd med min 16.5, den virker solid og fungerer upåklagelig.

Vis vedlegget 193390

/ Morten
Hei Morten,

Jeg mener å huske 16.5 du kjøpte var ubrukt, men mulig jeg tar feil. Uansett, et bra kjøp, mener jeg. Kjøpte en på nytt like etterpå og da kostet den nærmere kr.6.000,-.

Mvh.
Ketil
Ja, var det slik Ketil? Var litt usikker selv, både på pris betalt og ny/brukt - husker ikke. Men du har nok rett, maskinen var i mint tilstand når den kom hit,
kjapt levert og godt pakket. Meget fornøyd med handelen, du står på den gode siden...
ShineySmileysBlink.jpg


Vennlig hilsen

Morten
 
Topp Bunn