|
En '03 LP12/Lingo bør ligge langt over halv pris ja, ikke minst fordi det ikke er mange på bruktmarkedet med disse spec's; minst 15 k blir antydet, 20k er vel heller ingen upris.Det finnes nok ikke så mange LP12'ere i Norge som er så nye. Bruktprisen bør ligge over halv pris, dvs. minst 15 000,-.
Så på bildet av Linn'en din, Donald. Ser ut til at du har strammet fjærene dine litt vel mye. Arm-brettet skal flukte med plintet. Har du Cirkus-kit? Hvis ikke bør du ihvertfall bytte til de nyeste fjærene. Mye lettere å optimalisere enn de gamle. Koster ikke stort heller. Bytt gummiforingene samtidig....Er utrolig fornøyd med min LP 12 med Ittok II,en himla forskjell fra Basik armen jeg hadde på tidligere.. Nå står cd-spilleren min og samler støv!
Hvor så du det bildet? Ikke under "Mitt anlegg" i alle fall. Krever offentliggjøring av bildet!Så på bildet av Linn'en din, Donald. Ser ut til at du har strammet fjærene dine litt vel mye. Arm-brettet skal flukte med plintet. Har du Cirkus-kit? Hvis ikke bør du ihvertfall bytte til de nyeste fjærene. Mye lettere å optimalisere enn de gamle. Koster ikke stort heller. Bytt gummiforingene samtidig....
Se litt bedre på innlegget til Donald, så ser du det nokHvor så du det bildet? Ikke under "Mitt anlegg" i alle fall. Krever offentliggjøring av bildet!
Ja, så sannelig - er ikke så observantSe litt bedre på innlegget til Donald, så ser du det nok![]()
Er vel mer kameraet som har operert med for lang lukkertid. Ingenting som er mer koselig enn å se bilder av en LP12.Litt vanskelig å se på bildet,men armbordet er for høyt i forkant.I bakkant er det for lavt.. Ikke helt god fotografen heller.
http://avforum.no/minhifi/users/wmorig//894ff79a89bc4adcf4220f46088c6809.JPG
Det justerer du lett selv, av med bunnplata og slakk ut framre fjær. Piece of cake....Litt vanskelig å se på bildet,men armbordet er for høyt i forkant.I bakkant er det for lavt.. Ikke helt god fotografen heller.
http://avforum.no/minhifi/users/wmorig//894ff79a89bc4adcf4220f46088c6809.JPG
Go go go! - og post noen ord om hvordan det gikk. Må finjustere min spiller jeg også, men har litt angst, er redd for å justere meg bort.ja får se på det... Liker å skru.![]()
Nettfrekvensen i England er som her, 50Hz. Spenningen er vel også som her, 230V. Altså bare å plugge i veggen.Ok.
2003 modellen gikk visst ifra meg.
Men det finnes nå flere trær i skogen ;D
Hva med en:
Linn LP12, with Lingo 2 power supply, Naim Aro tonearm, Linn Klyde cartridge, all boxed and mint condition
Aner ikke årsmodell, men sjekker opp i saken.
Hvor langt bør jeg strekke meg prismessig for en slik?
Som dere forstår er jeg på engelske jaktmarker.
Så:
Hva med spennings og frekvensforskjellen?
Er det noen dyre ombygginger som må til for at jeg skal kunne bruke den eller er dette ren "plankekjøring"?
1.350 Pund, men så kommer det jo frakt og moms i tillegg så totalkostnadene passerer da fort 20.000,-Vet du hvor mye 2003-modellen gikk for?
Alt bunner og grunner i årsmodellen for drivverket. Aro'en koster vel rundt 23k ny (en super tonearm, en av de aller beste), og Lingo 2 bør hinte til en spiller som iallefall er post-Cirkus.Ok.
2003 modellen gikk visst ifra meg.
Men det finnes nå flere trær i skogen ;D
Hva med en:
Linn LP12, with Lingo 2 power supply, Naim Aro tonearm, Linn Klyde cartridge, all boxed and mint condition
Aner ikke årsmodell, men sjekker opp i saken.
Hvor langt bør jeg strekke meg prismessig for en slik?
Som dere forstår er jeg på engelske jaktmarker.
Så:
Hva med spennings og frekvensforskjellen?
Er det noen dyre ombygginger som må til for at jeg skal kunne bruke den eller er dette ren "plankekjøring"?
Har ikke hørt noe positivt om Trampolin. Har aldri prøvd selv og tror ikke den har noe for seg slik jeg har spilleren plassert.Mange takk Vidar P og FZ
Gjør et forsøk på å sikre meg denne da (og aller helst uten pickup).
Jeg håper og tror vel også at den ikke er alt for gammel siden han tross alt har en Lingo 2, men spør selvfølgelig om alder for sikkerhets skyld.
Forøvrig så har jeg vel fått med meg at enkelte foretrekker gamle lagre fremfor Cirkus (for Cirkus er en lager-oppgradering ikke sant?) på samme måter som andre hater Trampolin (det siste har jeg forsåvidt fra en svært så troverdig kilde).
Takk igjen.Har ikke hørt noe positivt om Trampolin. Har aldri prøvd selv og tror ikke den har noe for seg slik jeg har spilleren plassert.
Noen mener at noe av "musikaliteten" forsvant da Cirkus ble implementert. Jeg synes derimot Cirkus var en skikkelig oppgradering og kunne ikke drømme om å gå tilbake. Har spart på det gamle sub-chassiet så muligheten er der.
Cirkus er i tillegg til nytt sub-chassi og innertallerken også nye fjærer med foringer og nytt armbrett. I tillegg følger det med to nye reimer.
Cirkus kom som standard på alle spillere fom. S/N 90582 i april 1993.
FZ
Trampoline fungerer bra, og er absolutt verdt mellomlegget, når underlaget for spilleren ikke er aldeles optimalt (og det er jo ofte tilfellet).Har ikke hørt noe positivt om Trampolin. Har aldri prøvd selv og tror ikke den har noe for seg slik jeg har spilleren plassert.
Bruker du Trampolin, Vidar? Jeg har spilleren på en Target vegghylle som igjen er skrudd fast i en mursteinsvegg. Ingen tungtrafikk i nærheten som kunne gi vibrasjoner i veggen. Skjønner ikke helt at Trampolin skulle gjøre noe positivt her?Trampoline fungerer bra, og er absolutt verdt mellomlegget, når underlaget for spilleren ikke er aldeles optimalt (og det er jo ofte tilfellet).
For helt ideelle underlag (Mana plassert på grunnfjellet osv..) vil hardboard gi en vel så distinkt rytme og "driv", men for de fleste vil nok Trampoline være verdt mellomlegget vil jeg tro og mene..
Cirkus er helt klart en solid dreining mot det åpne, definerte, klangmessig rene, og er absolutt en solid oppgradering i mine ører.
Mvh Vidar P
Hmmmm........Trampoline fungerer bra, og er absolutt verdt mellomlegget, når underlaget for spilleren ikke er aldeles optimalt (og det er jo ofte tilfellet).
For helt ideelle underlag (Mana plassert på grunnfjellet osv..) vil hardboard gi en vel så distinkt rytme og "driv", men for de fleste vil nok Trampoline være verdt mellomlegget vil jeg tro og mene..
Cirkus er helt klart en solid dreining mot det åpne, definerte, klangmessig rene, og er absolutt en solid oppgradering i mine ører.
Mvh Vidar P
Gjør vi ikke alle det da ;DForresten så synes det som om denne australieren overdriver en smule; jeg har hørt LP12-er i 20 år med og uten Trampoline/hardboard'er... det er ikke svære forskjeller på de fleste underlag imho.
Mvh Vidar P
Ja nå er armbordet justert flush med plintet. Og høyden på tallerken er helt jevn på alle sider... Det rare er at jeg synes det høres dårligere ut nå!Go go go! - og post noen ord om hvordan det gikk. Må finjustere min spiller jeg også, men har litt angst, er redd for å justere meg bort.
Man skal ikke nødvendigvis justere slik at det ligger flush! Poenget er at fjærene skal bounce helt symmetrisk og rett opp-ned!Ja nå er armbordet justert flush med plintet. Og høyden på tallerken er helt jevn på alle sider... Det rare er at jeg synes det høres dårligere ut nå!Synes jeg mistet mye dynamikk og fikk et uryddig lydbilde.Men jeg har en mistanke om at fjærene og gummien er modne for utskiftning....
Når du har justert fjærene kan det bli spenninger i dem fordi har vridd på dem samtidig som du vrir på mutteren. Ta tak i fjærene i bunn og trykk dem oppover og slipp, da vil spenningen gå ut av fjæra.Ok... Takk!Får lese igjennom detta!
Jeg har Linn LP12 (ekos/kontrapunkt a) med trampolin stående på hylle med spikes som er skrudd fast i veggen. Altså et lett og stivt underlag med resonans over 100Hz. I mitt system forfiner trampolin det som lingo startet, i.e presisjon og detaljer. Mvh.Hmmmm........
Her er det nok litt differensierende meninger ute og går gitt.
Mottok bl.a. følgende email fra en kar på andre siden av jordkloden som har et svært oppegående anlegg (og som tidligere har vært hifi-forhandler og dermed har hørt ganske så mye).
I bought the top of the range with everything new in 1997. I installed the
Niam (new) as well on the Linn.
It did not sound good. I did not know what it was. The bass was fat and slow
and PRAT was not what I would expect from a Linn. Music was boring. After
two weeks of this I was giving up. My firend suggested that I remove the
Trampolin and put the standard base back on.
With nothing to lose, I tried it without expecting much. What a big
difference. Great bass and PRAT in spade. Never looked back.
Det er akkurat det; virker nesten umulig å forutsi effekten av Trampolin uten å ha prøvd på det aktuelle underlag. Som sagt så er det helt umulig å si at den ene bunnplata er bedre enn den andre på generelt grunnlag; hardboard fungerer best noen ganger, og Trampolin andre ganger.. og det er vel nettopp derfor Linn leverer begge som opsjoner.Jeg har Linn LP12 (ekos/kontrapunkt a) med trampolin stående på hylle med spikes som er skrudd fast i veggen. Altså et lett og stivt underlag med resonans over 100Hz. I mitt system forfiner trampolin det som lingo startet, i.e presisjon og detaljer. Mvh.
Det må vel bety at hylla di vibrerer enten pga. vibrasjoner som forplanter seg fra høyttalerne eller fra andre rystelser som f.eks. trafikk i nærheten. Fjærene i sub-chassiet tar seg av vibrasjoner fra motor så her skal ikke Trampolin ha noen effekt.Jeg har Linn LP12 (ekos/kontrapunkt a) med trampolin stående på hylle med spikes som er skrudd fast i veggen. Altså et lett og stivt underlag med resonans over 100Hz. I mitt system forfiner trampolin det som lingo startet, i.e presisjon og detaljer. Mvh.