Brukt Linn LP 12 med k18 MM pick up

scja

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Hei jeg har nettopp kjøpt en Linn Lp12 platespiller med k18 stift. Jeg synes lyden er i det ulne og fete laget og lurer derfor om K18 gir dette lydbildet.
Hvis ja hvilken pick up må jeg da skaffe meg for å få litt strammere og detaljert lydbilde?

Mvh
Helge

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.569
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
scja skrev:
Hei jeg har nettopp kjøpt en Linn Lp12 platespiller med k18 stift. Jeg synes lyden er i det ulne og fete laget og lurer derfor om K18 gir dette lydbildet.
Hvis ja hvilken pick up må jeg da skaffe meg for å få litt strammere og detaljert lydbilde?
Mvh
Helge
Hei, og velkommen i det grønne!
LP12 kan være så mangt, tror kanskje du bør spesifisere litt her.
Ny, gammel, hvilken utgave, hvilken tilstand, er den skikkelig justert, og ikke minst hvilken arm står det på den?

....og alle de andre spørsmålene om LP12, som du kan lese om på
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=18230.0

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
293
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
LP12 er jo en spiller som er kjent for en "saftig" lydkvalitet, skala og bounce. Det er ikke en tørr, stram type spiller. Går ut ifra at den passer klangmessig i systemet ditt? Men den skal ikke låte for fett eller ullent, langt derifra.

K18 var aldri en feit pu, så den er antakelig ikke skyldig med mindre det er noe galt med den da. Utslitt e.l.
Det er vel egentlig en "luksusvariant" av et AudioTechnica-design, og var vel lydmessig heller i retning av det litt tørre, tette og stramme. Men det blir et spørsmål om begreper og deres tolkning; om du med feit og ullen mener at den ikke har særlig veloppløst topp så har du nok helt rett; den hadde det ikke som ny, og det har nok neppe blitt bedre på de rundt 15-20 årene som har gått siden den var i produksjon. En slitt eller ødelagt K18 er det nok like greit å bytte først som sist.

Men obs; det er tusen variabler som kan gi slike og andre ugunstige resultater, men først og fremst må alle deler av platespilleren være i orden, passende til hverandre, veljustert og platespilleren må være godt montert på et egnet sted på en egnet support.

Da skal den ikke låte for fett eller ullent, ei heller med en velfungerende K18 (som sannelig må ha sett sine beste dager forlengst vel?). I så fall er det noe galt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Har aldri hørt K18, men en så gammel PU, som du sannsynligvis ikke kjenner for mye til forhistorien, ville jeg byttet ut før jeg spilte noen plater av verdi.
Hvis du forteller litt mer om spilleren og hvilken arm den har vil du nok få noen gode råd her.....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
293
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den låt ikke så forskjellig fra K5 og K9 hvis du har hørt de.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Hørte noen av dem for snart 30 år siden. Husker at ihvertfall en av dem, sannsynligvis K5, ble levert forhandler på et brett med et dusin eller så PU'er. Mao de var ikke pakket i egen emballasje. De fleste ble solgt sammen med LVV-armen som en pakkeløsning.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
293
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De er ikke så gamle som 30 år, K-serien ble bygd for Linn av AudioTechnica i Japan og ble solgt fra 1988/89 og utover. Det var mest sannsynlig en Basik du møtte på for snart 30 år siden (en slags forgjenger til K5) dersom det var en Linn entrylevel pu, den var lett gjenkjennelig på den gule fargen på stiftramma.

K-serien, også K5, kom ikke "løse", men i grå pappesker med plasteske inni, på størrelse omtrent som en litt rektangulær fyrstikk-eske (jeg har mine ennå faktisk). Linn leverer vel ikke lengre stifter til K-serien, så skal man beholde de så må man søke andre steder, evt rebuild. Her er en liten snutt om disse forresten;

http://www.33audio.com/enter/data/Linn.pdf

Men som sagt, jeg tror ikke det er K18 som kan lastes for feit lyd, med mindre den står i en helt hålgom arm da (den var litt kronglete i praksis med compliance ift armmasse på mange armer).

scja

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
VOj her var det mye respons! det er posetivt !. Først det er en 1990 modell med Akito arm.
Jeg har sjekket så godt som jeg kan i forhold til armen, og fjærene virker ok.
Men jeg har plassert den opp på CD spilleren i påvente til vegghylla mi er ferdig.
Ellers er den koplet til en McIntosh Ma 6900 som jeg tror har en grei Riaa.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Det var mest sannsynlig en Basik du møtte på for snart 30 år siden (en slags forgjenger til K5) dersom det var en Linn entrylevel pu, den var lett gjenkjennelig på den gule fargen på stiftramma.
Stemmer nok det ja. Jobbet et par måneder for Boahs etter at jeg var ferdig på NTH og der solgte vi Basik LVV med Basik PU. Husker jeg kjøpte en slik og monterte på en Thorens TD-160 og forærte dama. Hun er for lengst glemt, men husker spilleren :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
293
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da har du et pre-Cirkus LP12 drivverk og en Akito 1.generasjon da (den med glatt overflate på armrøret), med mindre det er endret i ettertid. Intern Basik psu?

Såvidt jeg kan se så passer K18 inn i din McIntosh MM riaa spec-messig.
Sjekk og dobbeltsjekk først og fremst stifttrykk (skal være ca 1.7) og geometri (særlig VTA kanskje, at ikke den henger mye noen vei dvs at arma er parallell med plata, men også at overhenget er ok), samt bounce i fjæringen. Sjekk at stiften faktisk fortsatt er der i sin helhet, og at nålefanen er rett. Pu'en må du vel sikkert bytte allikevel, og Akito 1 er ikke ideell med MC, så du bør kanskje uansett gå for en moderne MM. Du må ikke særlig høyt i pris for en ny pu som låter mye bedre enn en slitt K18, f.eks vil en ny AT være et godt valg.

Så var det dette med proposjoner; er lyden "litt" feit, så vil f.eks en Cirkus og ikke minst en Lingo hjelpe til å flate ut den beryktede midtbass-pukkelen på LP12, så den virker slankere på et vis, samtidig som den blir renere, åpnere og går dypere. Er den veldig feit, så er det noe galt et sted. Det blir litt vanskelig å kvantifisere en subjektiv opplevelse.

scja

Medlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
0
Takk, ja armrøret er glatt ,jeg mener armen er stilt inn korrekt, men har ikke sjekket vekten elektronisk. Den har fått ny plint og har precikus lager/subchassie og hardboard bunnplate hva nå enn det er?
Det er på ingen måte ulyd eller defekt lyd, men sammeliknet med Cd spilleren MCintosh MCD 201 lyder den mer feitere og mindre detaljert, hadde nok forventet mer i retning av cd spilleren.
Skal montere hylle i morgen med sand kasse på fagverk,kan hende det vil hjelpe?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
scja skrev:
Takk, ja armrøret er glatt ,jeg mener armen er stilt inn korrekt, men har ikke sjekket vekten elektronisk. Den har fått ny plint og har precikus lager/subchassie og hardboard bunnplate hva nå enn det er?
Det er på ingen måte ulyd eller defekt lyd, men sammeliknet med Cd spilleren MCintosh MCD 201 lyder den mer feitere og mindre detaljert, hadde nok forventet mer i retning av cd spilleren.
Skal montere hylle i morgen med sand kasse på fagverk,kan hende det vil hjelpe?
Er ikke sikkert sandkasse på fagverk er noen god ide. En god, stiv vegghylle med en lett, stiv hylleplate på spikes vil sannsynligvis spille bedre. Veggen må være solid. Typisk bærevegg.

Er topplata (stålplata) helt tight mot plinthet? Ta av tallerkenen og slå på stålplata. Det skal ikke være noen klirring. Spesielt i motorhjørnet er dette viktig. Hvis plata kan vibrere der vil lyden bli dårligere. Da må spilleren plukkes fra hverandre og plata dresseres. Sjekk også at alle skruer er tighte.

Cirkus vil gi deg en lyd som er strammere og mer som du ønsker. Strømforsyningen er enda viktigere. Her er det store forbedringer å hente.

Ellers er oppsett alfa og omega for en LP12. Er den ikke satt opp korrekt spiller den mye dårligere enn den kan.............

Topp Bunn