Brukt electrocompaniet ECI-3 og høyttalervalg

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hei,

Har fått tilbud på en brukt electrocompaniet ECI-3 til 5000kr. Den skraper på volumkontroll, men det skal være enkelt å reparere. Vet ikke årsmodell.

Hva bør jeg være obs på når jeg kjøper slikt brukt? Har denne noen svakheter som bør ha vært rettet opp i? Bør den være oppgradert? Er det ting som fort kan ryke på disse?

Til slutt: Er det noen som har erfaring med denne forsterkeren? Er det et bra valg til gulvhøyttalere, eller blir den litt i minste laget? Høyttalere er fortsatt ikke valgt, så alle forslag mottas med takk.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Kjøpe brukt electrocompaniet ECI-3

Velkommen til forumet. Har en stk. ECI-3 stående på kontoret. Det var den forsterkeren som fikk meg på den nåværende hifi-kjøret. Så det har etterhvert blitt en dyr investering ;).

Skraping eller skjev kanalbalanse er nokså vanlig på denne modellen. Har nok siste versjon og har ikke hørt evt. tidligere varianter. Buker nå et par nemokoblede AW60FTT som er oppgradert. Oppgraderingen ga svært stort lydmessig løft. Størst forskjell var det i bassen, men de låter også mere dynamisk og åpen (detaljert) enn før oppgradering. Oppgradering var absolutt verd pengene. Det kan være verdt å sjekke ut om det er siste modell (har ikke oversikt om det er ulike varianter på modellen. En tlf til Abramhansen eller Electrocompaniet kan gi svar).

ECI-3 kan også brukes til bi-amping eller som selvstendig kontrollforsterker etterhvert som en føler behov for å oppgradere.

70Watt er ikke allverden. Til normalt bruk duger den bra. Til mer høytspilling trives den best med ganske lettdrevne høyttalere. Bassen er vel dens svakeste side. Kan derfor funke veldig godt med lettdrevne stativhøyttalere som ikke går altfor dypt i bassen. Funker best på trykkammerhøyttalere forutsatt at de er lettdrevne (vanskelig å finne slike).

Av kabler er Kimber 4TC evt 8TC et godt valg til høyttalerne (ikke Xindak) og Nordost Red Heaven eller Blue Heaven godt brukbar på signalsiden. Man bør bruke XLR inngangen. Har man ikke spiller beregnet for balanserte kabler (XLR) bør man også koste på seg en RCA-XLR adapter.

Av musikk trives den best med jazz og generell akustisk musikk og techno (musikk med mye tung bass). Har man mest hang til trash/speed metal eller den typen musikk, er ikke det en ECI-3 den man bør ha.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Kjøpe brukt electrocompaniet ECI-3

Takk for langt og bra svar :)

Tror ECI-3 kan være en god (Og billig?) start inn i hi-fi verden. Selvsagt må jeg inngå noen kompromisser, men rent musikalsk skal vel ECI-3 være bra utifra de testene jeg har sett iallefall. Har ikke behov for å spille veldig høyt. Er selvsagt ok å kunne dra på litt, men det er ikke snakk om noe festanlegg.

Når det gjelder musikk så kommer det til å bli brukt til mye variert, men ikke hardere rock, techno, metal osv... Noe av musikken er feks: Steely Dan, Bjørn Eidsvåg, Fourplay, Mezzoforte, Bobby McFerrin, D'sound, Toto +++ Setter musikalske kvaliteter over volum om det skulle ha noe å si.

Er vel kanskje verdt å ta en telefon til EC å spørre om oppgradering og evnt. reservedeler til volumjustering. Westcontrol ligger jo rett over fjorden her, så det bør være det minste problemet.

Hvordan vil feks. B&W CM7 være til denne forsterkeren? Er den litt for lite følsom? Eller hva med feks. Audiovector S3 eller S3 Super?
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Cm7 og BW generlt i den prisklassen er ikke særlig match med eci3 effektmessig. EC`n har ikke så mye krefter at den vil gi cm7 det den fortjener. Har hørt emc-1 på 683 og 604, og dette funka ok i noen timer om en spilte på litt høyt volum, så gikk den i protect.

Mvh

TH
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Da var høyttalere innkjøpt. Audiovector S3 super. Når det gjelder forsterker så blir det ECI-5. Likte veldig godt lyden av denne kombinasjonen!

Takk for gode innspill:)
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
magpal skrev:
Da var høyttalere innkjøpt. Audiovector S3 super. Når det gjelder forsterker så blir det ECI-5. Likte veldig godt lyden av denne kombinasjonen!

Takk for gode innspill:)
Gratuleler. Audiovector /EC er en meget god kombinasjon. Jeg tror du vil få et enfa bedre forsterkeri hvis du for eksempel bruker EC 4.7 og AW120...
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Jøss, forandring i planene igjen.. Det ble EC 4.7 og 120AW på meg til slutt. Hentet forsterkeriet i dag og er svært fornøyd! Høyttalerene er desverre ikke kommet enda, men elektronikken høres i det minste bra ut!
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Gratulerer, men da må du ikke gå for ht med for mye varme i mellomtonen, men stramme og nøytrale. Dynaudio og Audiophysics kan være brukbart.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Høyttalere er allerede bestilt. Audiovector S3 Super. Hørte disse på ECI-5 og var meget fornøyd med lyden. Etter hva jeg har forstått på flere så har ikke 120AW/4.7 mer varme enn ECI-5, så jeg tror det skal være en bra kombinasjon.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kan godt tenkes, har ikke hørt akkurat den komboen. Audiovektor er jo ikke kjent for å være varm. Blir spennende dette her.......
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Da var høyttalerene endelig på plass!

Førsteinntrykket er meget bra. Lydbildet er åpent og mellomtonen gjengir stemmer meget bra. Bassen er dyp og kontant.

Virker som om electrocompaniet var en god match her.
 
Topp Bunn