Diverse Bruker vi for mye penger på hifi?

Føler du at du bruker for mye penger på hifi

• Totalt antall stemmer
    82
8

8x12_TOM

Gjest
Å ja, det stemmer det... Bruker altfor mye penger på kabler, bor i ei jordhytte, har ingen venner og håper på trygd... :p
Nei, det stemmer ikke..... Bruker ingen penger på kabel, bor i murhus, har mange venner (Hifi-venner teller ikke, de dolker deg i ryggen så fort de har en mulighet) og trygd kan det være det samme med, sikker andre som trenger det bedre. Livet er herlig:)

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Å ja, det stemmer det... Bruker altfor mye penger på kabler, bor i ei jordhytte, har ingen venner og håper på trygd... :p
Som sagt, vi har det rett og slett fælt. Hardt liv. :'(

;)

• Liker
Reaksjoner: HCS

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.057
Sted
Sølvbyen

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg synes selv at jeg har brukt for mye penger. Det tenker jeg er fordi jeg har spart meg til fant, ved å gå for rimeligere løsninger som jeg har vært 80% fornøyd med og derfor fort byttet ut, i stedet for bare å makse det ut med en gang og kjøpe noe jeg blir så fornøyd med at jeg kan beholde det i 30 år fremover. Så hvem vet... kanskje det neste blir å bruke noe som nærmer seg en årsinntekt på MBL 101.

Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Hva er mye penger?
Har venner som røyker bort mer penger pr år enn det jeg bruker pr år.
Fester seg helse løse gjør de også☺
Drar på fine ferier 2 til 3 ganger i året osv.
Fine biler har de også.
Tenker man slik så kan dette godt forsvares.
Greit kona mi vet ikke hele sannheten om prisene her,men hun er ikke dum.
Så hun vet mer enn jeg tror.

Uansett,jeg har alltid hatt en hobby. Og denne er absolutt den billigste.
Samtidig så er den til glede for hele familien. Og det selv om jeg ikke er til stede.
Har ikke dårlig samvittighet, men ja det drar mange penger. Men kan gå mange måneder og år uten noen store utlegg.
Og i perioder det motsatte.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Dette er vel tråden som må holdes hemmelig fra alle som er under pisken :p hehe

Til tema : De siste årene ja.
Men er nå der jeg kan tenke over om det trengs og om det er vært og gjøre nå, eller vente på om det kommer noe nytt som er vært og utsette litt.
Nå er det venting på noe noe som er en mere komplett boks en det som en får nå :p

U

Utgatt24668

Gjest
Denne tråden har litt glimt i øyet - men ettersom trådstarter spør så prøver jeg å være litt alvorlig i tilnærmingen:

- Nei, jeg synes ikke at jeg selv har brukt for mye penger. Jeg mener tvert imot at jeg har sluppet unna med en billig penge i forhold til hva jeg har fått av kvalitet. Jeg tror det er mulig å bruke både 2 og 3 ganger mer uten at lyden blir forbedret i særlig grad hvis man kjøper de mest tilgjengelige produktene på det norske markedet. (basert på lytteopplevelser rundt omkring) .

- Ja, jeg synes at mange bruker for mye penger på hifi. Jeg synes det er mange overpriset objekter der ute som mange kjøper på autopilot - og som faktisk ikke lyder så bra. (Det er noen etablerte merker som liksom "alle" er enige om er så jævlig bra - men som ikke er så bra likevel).

Dette blir litt fleipete sagt litt som å gå på Egoen restaurant. Dette er etter min mening den dyreste restauranten som finnes med tanke på hva du får igjen av kvalitet. Egoen appellerer til den norske folkesjelen med fabrikk-mat og hyggelig interiør - som selges som hakka møkk.

På en annen side synes jeg at mange Michelin-resurater gir mye for pengene - sånn sett er en 3-stjerner resurant i San Sebastian "billigere" enn Egoen, inkludert flybillettene. Det samme prinsippet ser jeg også i hifi-verdenen i forskjellig grad.

Så er det mye smak og behag i dette. Alle av oss vil jo argumentere for at vi har valgt rett og de andre har valgt feil.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Synes selv at jeg ikke bruker mye penger på HiFi, i alle fall ikke sammenlignet med andre på forumet. Spør du kona så har jeg sikkert brukt mye mer enn "nødvendig".

Med småbarn og hus som har behov for litt oppussing i ny og ne begrenser forbruket seg greit selv, i alle fall siden jeg aldri kunne kost med med anlegg kjøpt med forbrukslån.

Men er for så vidt enig med posten over som sier at det er mange som bytter ut forholdsvis dyre produkter med enda dyrere produkter hvor man kanskje ikke får igjen for den økte investeringen, men om folk har råd så er det ikke noe jeg legger meg opp i.

Håper bare alle har fornuften i behold og ikke finansierer dyrt for å kunne legge ut bilder av dyrt anlegg her på sentralen :)

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.126
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Denne tråden har litt glimt i øyet - men ettersom trådstarter spør så prøver jeg å være litt alvorlig i tilnærmingen:

- Nei, jeg synes ikke at jeg selv har brukt for mye penger. Jeg mener tvert imot at jeg har sluppet unna med en billig penge i forhold til hva jeg har fått av kvalitet. Jeg tror det er mulig å bruke både 2 og 3 ganger mer uten at lyden blir forbedret i særlig grad hvis man kjøper de mest tilgjengelige produktene på det norske markedet. (basert på lytteopplevelser rundt omkring) .

- Ja, jeg synes at mange bruker for mye penger på hifi. Jeg synes det er mange overpriset objekter der ute som mange kjøper på autopilot - og som faktisk ikke lyder så bra. (Det er noen etablerte merker som liksom "alle" er enige om er så jævlig bra - men som ikke er så bra likevel).

Dette blir litt fleipete sagt litt som å gå på Egoen restaurant. Dette er etter min mening den dyreste restauranten som finnes med tanke på hva du får igjen av kvalitet. Egoen appellerer til den norske folkesjelen med fabrikk-mat og hyggelig interiør - som selges som hakka møkk.

På en annen side synes jeg at mange Michelin-resurater gir mye for pengene - sånn sett er en 3-stjerner resurant i San Sebastian "billigere" enn Egoen, inkludert flybillettene. Det samme prinsippet ser jeg også i hifi-verdenen i forskjellig grad.

Så er det mye smak og behag i dette. Alle av oss vil jo argumentere for at vi har valgt rett og de andre har valgt feil.
HELT enig, RRR. Både på JA og NEI;).

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Antall liker
743
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
:cool:De som har stemt JA på avstemningen hittil sitter tydeligvis med et godt velspillende hifi oppsett, mens dere andre som har stemt Nei har en lang smertefull vei å gå økonomisk:cool:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Synes selv at jeg ikke bruker mye penger på HiFi, i alle fall ikke sammenlignet med andre på forumet. Spør du kona så har jeg sikkert brukt mye mer enn "nødvendig".

Med småbarn og hus som har behov for litt oppussing i ny og ne begrenser forbruket seg greit selv, i alle fall siden jeg aldri kunne kost med med anlegg kjøpt med forbrukslån.

Men er for så vidt enig med posten over som sier at det er mange som bytter ut forholdsvis dyre produkter med enda dyrere produkter hvor man kanskje ikke får igjen for den økte investeringen, men om folk har råd så er det ikke noe jeg legger meg opp i.

Håper bare alle har fornuften i behold og ikke finansierer dyrt for å kunne legge ut bilder av dyrt anlegg her på sentralen :)
Brukt mye mer på musikk og film enn hifi, og da spesielt musikk man ikke lenger kan gå inn på online-butikker å bestille. Et bedre anlegg kan skaffes på et senere tidspunkt, men det er ikke alltid en selvfølge med musikk og filmer.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.635
Sted
Oslo
Synes vi skal være stolte jeg. Det er alle de som reiser på ferie i tide og utide som burde gå seg selv i sømmene. Snakk om sløsing av ressurser og negativt bidrag til klimaet. De aller fleste hifi entusiaster kjøper jo fra lokale forhandlere, som ikke bare sikrer arbeidsplasser, men bidrar til velferdssamfunnet gjennom skatter. Vi forbruker kun strøm og holder oss hjemme for det meste, noe som igjen skaper trygghet for familien. Tenk da på alle disse ukultiverte menneskene som setter seg i parafinslukende tuber, for å komme seg til et et varmt land hvor viktige naturressurser har måtte vike for bomaskiner. De dytter penger i lommene på despoter og bidrar til en økt belastning på vår helsesektor grunnet fyll, hor og overdrevet soling.

Nei, mine brødre! Vi bruker ikke for mye på denne sjelelig helsefremmende aktiviteten, det er alle de andre som bruker for lite!
De idealistiske delene av familien støtter dette fullt ut, og kona ser fordelene i å kjøpe kortreise lyd (dvs utstyr produsert i Danmark og Tyskland) :cool:

Forøvrig er svaret Nei. Dropper man stort antall feriereiser, båt, ekstra bil og hytte får man ganske mye igjen til hygge. Selv når man bosetter seg i sentrale strøk.

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Mye endret seg i det jeg begynte å regne i timespris. Hifi kommer i så måte godt ut, det samme gjelder interessen for instrumenter.
Relativt sett er bil den mest imbesile investeringen for egen del.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.622
Torget vurderinger
2
Om hifien har gått på bekostning av eller reduserer egenkapitalen til bolig så man må redusere kjøpsmulighetene, har man forrådt seg selv og familien øknonomisk. Dyr Hifi er en luksushobby som bør kommer etter at andre behov er dekket, eller kan til nød være et bevisst valg av å kutte ut annet fritidsforbruk som feks feriereiser i 1 eller 2 år.( Har man ikke råd til annet tulleforbruk eller utlandsferie eller at par nye ski i året, har man heller ikke råd til hifi). Men et Sonos I kroken er mer en godt nok for de fleste, bare ikke de som frekventerer dette forumet.

Etter 20 år med hifi kludring tilsvarer mine totale hifi innkjøp ca 4 års frisørregninger for kona, og har det mangedobbelte på sparekontoen og ingen gjeld. Så nei jeg har ikke brukt for mye på hifi, antgelig vis har jeg kjøpt for billig bolig og for lite hifi. burde kanskje kjøpt hytte for mange år siden, men Hifi forbruket har ikke forhindret det heller.

S

Syncrolux

Gjest
Når jeg har råd til både hytte, bil og mange andre hobbyer, og gjelda samtidig bare går nedover, så må konklusjonen at jeg neppe har brukt for mye penger på hifi... Men jeg har ikke behov for å bruke noe mer heller da....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg svarar sjølvsagt nei på dette spørsmålet. Ein er då ikkje dum heller.
:cool:Ja helt enig,,med det oppsettet du sitter med nå er det helt nødvendig med ytterligere investeringer/forbedringer:cool:
Kanskje. Har ikkje brukt pengar på hifi sidan eg kjøpte ny Denon 103. Eg trur det var i fjor ein gong. så eg handla hifi berre to gongar i 2015. medan det ikkje har vore handla i det heile tatt i 2014 og 2016.
Må nok snart ha meg ein pickup til, tenkjer eg. men eigentleg sparar eg til ny båt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg svarar sjølvsagt nei på dette spørsmålet. Ein er då ikkje dum heller.
Kanskje spørsmålet burde omformuleres. "Føler din kone at du bruker for mye penger på hifi?"
Trur ikkje det. Ho har fleire symaskiner enn eg har platespelarar....

Eg har lansert omgrepet affeksjonskoeffisient. Det er høvet mellom kor mykje tid og kor mykje kronasje du brukar på ein hobby. Høg affeksjonskoeffisient tyder såleis på fornufige investeringar.
Vert affeksjonskoeffisienten for låg, risikerer du å få livslukke-kolikk. Det er ein stygg tilstand

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.327
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Bruker jeg for mye penger på hifi?

Foretok en liten enquete her hjemme, og både Madammen, jeg, og begge kattene svarte nei.

Mvh

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om hifien har gått på bekostning av eller reduserer egenkapitalen til bolig så man må redusere kjøpsmulighetene, har man forrådt seg selv og familien øknonomisk. Dyr Hifi er en luksushobby som bør kommer etter at andre behov er dekket, eller kan til nød være et bevisst valg av å kutte ut annet fritidsforbruk som feks feriereiser i 1 eller 2 år.( Har man ikke råd til annet tulleforbruk eller utlandsferie eller at par nye ski i året, har man heller ikke råd til hifi). Men et Sonos I kroken er mer en godt nok for de fleste, bare ikke de som frekventerer dette forumet.

Etter 20 år med hifi kludring tilsvarer mine totale hifi innkjøp ca 4 års frisørregninger for kona, og har det mangedobbelte på sparekontoen og ingen gjeld. Så nei jeg har ikke brukt for mye på hifi, antgelig vis har jeg kjøpt for billig bolig og for lite hifi. burde kanskje kjøpt hytte for mange år siden, men Hifi forbruket har ikke forhindret det heller.
Det er noe å tenke over i det du sier her. Samtidig er det verdt å nevne at absolutt alle utgifter utover nødvendig reduserer og/eller går på bekostning av egenkapital til bolig og dermed kan vurderes som forræderi av sin egen/familiens økonomi. :cool:

Hva som defineres som tulleforbruk må være opp til den enkelte, for det er da snakk om prioritering.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
-Bruker jeg for mye penger på hifi?

Foretok en liten enquete her hjemme, og både Madammen, jeg, og begge kattene svarte nei.

Mvh
Fint å se noen som selv ikke er pressemann bruke ordet enquete i 2016. ;D

Når det kommer til min bruk av penger på hifi så har nesten alle produkter jeg har kjøpt siden gymnasårene blitt værende i mitt bruk i minst ti år. Unntakene er digitale kilder og en EL34-amp som etter et rør røk viste seg å være utkonkurrert av reserveforsterkeren med EL84-rør. Bedini 25/25 fra 1985 til 1995. Celestion SL6 fra 1985 til 2002. Sansui Alpha 907 fra 1995 til 2009. Kef Q55,2 fra 2002 til 2016. Det eneste som fikk relativt kort levetid (1984 til 1992) var GAS Thalia pre, som gikk i stykker og ble erstattet med en NAD 1020 fram til hele greia ble skiftet ut med integrert Sansui. Så eneste forsterkere jeg har eid i kortere tid enn ti år siden 1985 er en NAD 1020 som jeg betalte 500 kroner for og nevnte Thalia pre.

Det er en kort liste over forsterkere og høyttalere jeg har kjøpt siden 1985. Jeg har hatt andre i bruk innimellom som ikke har tilhørt meg selv, og de teller ikke fordi jeg alltid har vendt tilbake til det jeg selv eier etter en periode på noen uker eller måneder. Studioutstyr holder jeg utenom, det tilhørte ikke meg personlig men arbeidsplassen min. Og verktøy regnes vel ikke som personlig lydutstyr selv om man eier sin egen arbeidsplass?

• Liker
Reaksjoner: tkr

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.622
Torget vurderinger
2
The list
2015: Cd spiller/dac/pre til 10 000, Nå er timelønnen 650 kr
2014: 300B rør 4500
2013: Forsterker 9000
2012:høyttalere 18 000
2008: CDSpiller 8000, forsterker 8000
2005: Platespiller+ arm +pickup+ motor +strømforsyning= 20 000. Da var timelønnen 410 kr
2004:Forsterker 8000
2003: Høyttaler 20 000
1994: Sterereonalegg med cd forsterker-høyttaler 14 000, da var timelønnen kommet opp i 250 kr
1982: Høytaler 2000, forsterker 1000
1980: Bærbaer cdspillerradioforstrker, glemt prisen
1977: Platespiller 1200 kr,, Da var timelønnen 35kr, min første jobb i på kontor
1972: Kjøpte LP plate for 36kr stk og tjente 12 kr timen som trallegutt p IKEA

Sist redigert:
Topp Bunn