Diverse Bruker vi for mye penger på hifi?

Føler du at du bruker for mye penger på hifi

• Totalt antall stemmer
    82

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Alkoholikerne må gjemme flasken for å skjule sin avhengighet, noen av oss audiofile føler vi må skjule våre investeringer i det som er vår avhengighet. Er det slik at denne avhengigheten til stadig bedre godlyd noen ganger kan føre oss inn i et økonomisk uføre ikke ulikt de rusavhengiges? For god lyd vel en form for rus, er det ikke? Og denne rusen kan vel alltid bli bedre, kan den ikke? Og dette "bedre" koster vel alltid penger, gjør det ikke? Noe som noen kanskje vet å utnytte, er det ikke slik? Ta noe som selges i proffmarkedet, gang det opp X antall ganger og selg det i hifi markedet. Eller start opp i kabelbransjen og lag noe hjemmesnekret, og gang opp prisen enda noen flere hakk.

Og vi biter på. Det er denne avhengigheten. Letingen etter det lydmessige nirvana. Den fører oss på avveie. Og i disse rare krinkelkrokene av noen avveier befinner det seg all slags rare pushere. Bankkontoer tømmes, bedre og dårlige halvdeler lurer på hva som skjedde med vaskemaskinen og sydenturen.

Går det for langt? Bør vi stoppe? Har motkreftene rett? Den såkalte målemafiaen som forventer at en prislapp bør reflekteres i en målemessig ytelse. Har hifi innenfor rammene av abnorme prislapper og fagre løfter egentlig noen fremtid?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja. Men det er fortsatt litt igjen, og jeg kommer ikke til å slutte, helt, enda...

T

Tårnfalk

Gjest
Jeg tror vi bruker for mye tid på å snakke og skrive om hifi i stedet for å bruke den. Da vil man nok føle at det er litt dyrt.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har du fått privatbesøk av ståle krapyl?Hvis ikkje er allt i vater og vel så det.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For mye penger: kommer helt an på hvordan man ser det. Det er latterlige summer, og jeg ser jo at jeg kunne, med litt mindre snobbete innstilling, fått veldig mye av det samme resultatet for langt mindre penger.

Men det å tillate seg å gå den ekstra metern for å få det til å føles fullkomment... det gir en verdi i seg selv.

Så ja, jeg bruker for mye penger, men jeg kan forsvare hver eneste krone.

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Har brukt noen års verdifall på en BMW X5. Har tapt en del penger i søken på den naturlige lyden jeg elsker å høre på.
Har hatt besøk fra OFC, hadde med seg noen greier som skulle passe utmerket til Wilson høyttalerene. Når han gikk var vi enige om at Luxman var bra saker.

Angrer ikke, gir meg masse glede. Begrenset tid vi er her.

Men ja trådstarter har en del poeng. Andre har lidenskap for sykkel og bruker like store summer på det.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.592
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vel, jeg biter iallefall ikke på bling og fagre løfter fra bransjen.
Og jeg kjøper heller det jeg trenger i studio sjapper for å slippe ti ganger'n i hifi sjappa.
....og jeg har fortsatt tro på at man kan få ganske så bra lyd med ikke så jækla mye pæng.
Må bare vente å se/høre når jeg får frie tøyler i ny hule.

Som Arnold sier; I'll be back.:cool:.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
PÅ 'AN IGJEN... ;-)

Ketil, nytt forsøk på å starte en hit-tråd? ;-)

Jeg hadde nylig fornøyelsen av å kjøre alene 8 timer i bil gjennom Norges vakre høstlandskap.

Støy fra vind, dekk, motor osv. gjorde det likevel ikke uinteressant å lytte til musikk på et Dynaudio-anlegg som i hardcore hifi-termer ikke holder mål. Hvordan kan man ha gode lytteopplevelser fra et middelmådig anlegg under ikke-ideelle forhold? Sitter mye mer i hodet enn vi vil innrømme?

Jeg tipper avhengighet betyr at man må ha en stadig sterkere dose for å toppe forrige "reise". Det er verdt å tenke over.
Du vet, vi som er litt mer av den ekstiensielle typen er avhengig (ja, der har du det ordet igjen) av tråder som omhandler litt mer enn "jeg har ditten, hva trenger jeg av datten for å få godlyd i heimen". Vi trenger litt kos iblant, om det nå er på sentralen eller med bilstereoen kjørende gjennom norske høstlandskap.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Her går pengene til alt det som vi ikke hadde penger til når vi var yngre. Uansett, om pengene brukes til noe fornuftig eller noe helt bort i natten dødfødt, så kan de bare brukes en gang. Har brukt litt penger på lyd, men det føles veldig fornuftig. Like fornuftig som å bruke dem på restaurantbesøk, god vin, reiser, oppussing, skatt, moms, avgifter, gebyrer, bompenger, bensin, kvinner, vinyl ... etc. etc.8)

A

ANM

Gjest
Synes vi skal være stolte jeg. Det er alle de som reiser på ferie i tide og utide som burde gå seg selv i sømmene. Snakk om sløsing av ressurser og negativt bidrag til klimaet. De aller fleste hifi entusiaster kjøper jo fra lokale forhandlere, som ikke bare sikrer arbeidsplasser, men bidrar til velferdssamfunnet gjennom skatter. Vi forbruker kun strøm og holder oss hjemme for det meste, noe som igjen skaper trygghet for familien. Tenk da på alle disse ukultiverte menneskene som setter seg i parafinslukende tuber, for å komme seg til et et varmt land hvor viktige naturressurser har måtte vike for bomaskiner. De dytter penger i lommene på despoter og bidrar til en økt belastning på vår helsesektor grunnet fyll, hor og overdrevet soling.

Nei, mine brødre! Vi bruker ikke for mye på denne sjelelig helsefremmende aktiviteten, det er alle de andre som bruker for lite!

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Antall liker
2.126
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Svaret er JA.

Eller NEI.

...mulig å avgi to svar i spørreundersøkelsen:confused:

• Liker
Reaksjoner: TT.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Synes vi skal være stolte jeg. Det er alle de som reiser på ferie i tide og utide som burde gå seg selv i sømmene. Snakk om sløsing av ressurser og negativt bidrag til klimaet. De aller fleste hifi entusiaster kjøper jo fra lokale forhandlere, som ikke bare sikrer arbeidsplasser, men bidrar til velferdssamfunnet gjennom skatter. Vi forbruker kun strøm og holder oss hjemme for det meste, noe som igjen skaper trygghet for familien. Tenk da på alle disse ukultiverte menneskene som setter seg i parafinslukende tuber, for å komme seg til et et varmt land hvor viktige naturressurser har måtte vike for bomaskiner. De dytter penger i lommene på despoter og bidrar til en økt belastning på vår helsesektor grunnet fyll, hor og overdrevet soling.

Nei, mine brødre! Vi bruker ikke for mye på denne sjelelig helsefremmende aktiviteten, det er alle de andre som bruker for lite!
Slike innlegg føles så beroligende for slitte hifi nerver. (Den eventuelle ironien driter vi i)

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
For mye penger? I forhold til hva? Uansett hva jeg ender opp med å bruke så vil jeg nok svare nei her. Bruker det jeg selv synes det er verdt for meg.

• Liker
Reaksjoner: HCS

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Slett ikke, jeg syns jeg bruker "hifipengene" ganske så fornuftig og trenger ikke å rettferdigjøre det hverken for meg selv eller andre.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Alkoholikerne må gjemme flasken for å skjule sin avhengighet, noen av oss audiofile føler vi må skjule våre investeringer i det som er vår avhengighet. Er det slik at denne avhengigheten til stadig bedre godlyd noen ganger kan føre oss inn i et økonomisk uføre ikke ulikt de rusavhengiges? For god lyd vel en form for rus, er det ikke?
Dustetråd.

Vi fordeler og bruker det vi har av penger på det vi vil, HiFi, plater, mat, bil, hus, gressklipper, planter osv.. I samarbeid med familien. Vedr. alkoholikere, så er det vanskelig å gjemme et anlegg.

Og at god lyd er en form for rus, som du skriver, er tullball av den enkle grunn at god musikk er viktigere enn et godt anlegg.

Rus får jeg av mat, vin, natur og familien. Jeg bruker masse penger på mat og vin og intet er hemmelig.

Du avslører deg en smule i åpningsinnlegget. Men, ha en god natt. :)

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hårda bud for oss audiofile. Ikke bare hetses vi fra alle kanter, men jammen er vi sammenlignbare med alvorlig rusavhengige også.

Hvordan skal dette gå?!

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Alkoholikerne må gjemme flasken for å skjule sin avhengighet, noen av oss audiofile føler vi må skjule våre investeringer i det som er vår avhengighet. Er det slik at denne avhengigheten til stadig bedre godlyd noen ganger kan føre oss inn i et økonomisk uføre ikke ulikt de rusavhengiges? For god lyd vel en form for rus, er det ikke?
Dustetråd.

Vi fordeler og bruker det vi har av penger på det vi vil, HiFi, plater, mat, bil, hus, gressklipper, planter osv.. I samarbeid med familien. Vedr. alkoholikere, så er det vanskelig å gjemme et anlegg.

Og at god lyd er en form for rus, som du skriver, er tullball av den enkle grunn at god musikk er viktigere enn et godt anlegg.

Rus får jeg av mat, vin, natur og familien. Jeg bruker masse penger på mat og vin og intet er hemmelig.

Må innrømme at jeg innimellom oppnår en slags ruslignende tilstand i øvingslokalet eller på scenen med bassen koblet til en ultraslem fuzzboks eller to, en oktavpedal, og tre hundre rørwatt som banker livskiten ut av åtte titommere.

Foran et steroanlegg derimot? Not so much.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kommer vel helt an på perspektivet, tenker jeg. Bruker jeg for mye penger i forhold til lydkvalitet per krone? Garantert.
Burde jeg brukt hodet og lagt penger der hvor det ville hjulpet meg (for å tjene mer penger på sikt, sikre pensjon osv) eller noen andre som trenger det mer? Helt sikkert.

Men ettersom jeg er et dumt dyr som helst prioriterer glede i øyeblikket, er det i mine øyne mer fornuftig å brenne av penger på denne interessen enn andre interesser jeg har hatt tidligere.
Motorsykkel var både dyrt og farlig, noe jeg fant ut da jeg såvidt slapp unna med livet i behold i et ublidt møte med noe hardt noe. Bil som interesse var dyrere per måned i snitt enn noe annet jeg kommer på. Boksing kostet lite penger, men mye tid, offer og hjerneceller.
Kvinnfolk... uff.

Nei, av alle tåpelige ting som har opptatt meg synes jeg hifi har kostet minst, selv om det går mye tid, penger og energi på tvangstanker. Mer familievennlig enn det meste, trygt og godt og tillater andre å dra nytte av interessen også. Da får det heller være at det blir en ferietur til syden mindre i året...
Men jeg er da ikke ferdig; interessen har gjort at jeg snuser på enebolig for å dra nytte av interessen, så blir nok dyrere enn jeg hadde sett for meg i det lange løp.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Dustetråd.

Må innrømme at jeg innimellom oppnår en slags ruslignende tilstand i øvingslokalet eller på scenen med bassen koblet til en ultraslem fuzzboks eller to, en oktavpedal, og tre hundre rørwatt som banker livskiten ut av åtte titommere.

Er det lydtrykket (dB) som banker livskiten ut av deg, eller musikken? Nå spiller jeg Elizabeth Cook, Exodus of Venus, på masse guffe. Og det er jo helt klart at jo høyere (sterkere) jeg spiller, jo bedre blir det, til et visst nivå.

Men, trådstarter skriver om en ikke-sak. Han må snakke for seg selv. Jeg tror vi andre klarer oss fint. Kun avhengig av god musikk.

Brotherlove

Medlem
Ble medlem
29.11.2015
Antall liker
19
Skulle ønske jeg hadde mer penger til å bruke på hifi. Som erstatning koser jeg meg med musikk.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Dustetråd.

Er det lydtrykket (dB) som banker livskiten ut av deg, eller musikken? Nå spiller jeg Elizabeth Cook, Exodus of Venus, på masse guffe. Og det er jo helt klart at jo høyere (sterkere) jeg spiller, jo bedre blir det, til et visst nivå.

Men, trådstarter skriver om en ikke-sak. Han må snakke for seg selv. Jeg tror vi andre klarer oss fint. Kun avhengig av god musikk.
Er vel en blanding av begge deler. Musikken jeg spiller (stoner/psych/doom) skal på en måte føles med hele kroppen, og da trenger man volum.
I mengder når det spilles live.

For øvrig 100% enig med den nederste linja di. Mye rart man kommer over her på Sentralen.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Axo Finans mener at jeg kan bruke mye mer penger på min hobby.
Selv er jeg litt mer nøktern, bruker så mye som jeg føler kan forsvare familiens økonomi og tiden jeg bruker på lyden.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sier set meste om sentralen når slike tråder oppstår... Lite spennende innehold forøvrig og så kommer det slike agurk /kål tråder.. Hvor er læring og meningsutveksling i dette?

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Sier set meste om sentralen når slike tråder oppstår... Lite spennende innehold forøvrig og så kommer det slike agurk /kål tråder.. Hvor er læring og meningsutveksling i dette?
Det viktigste er å syte og klage. Hva annet skulle vi brukt internettet til? ;)

• Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Å ja, det stemmer det... Bruker altfor mye penger på kabler, bor i ei jordhytte, har ingen venner og håper på trygd... :p

C

Cyber

Gjest
Nå har jeg lite hifi, men når jeg ser hva andre bruker på bil, stakittgjerder og sydenturer er nok svaret lett nei.

Enkelte med helt middels inntekter er to ganger to uker i syden på et år, pluss ny ladbar hybrid til 5-600 lapper.

Topp Bunn