Bruke PC som musikkavspiller

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Har en litt eldre berbar PC . Der er det Tidal, og Spotify. Som jeg spiller i fra. Jeg vil bruke den bare til å spille musikk i fra.
Blir det bedre lyd hvis jeg fjerner alle programmer på pc’en? Hvodan gjør jeg for å få til det?
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Det beste er nok å installera operativsystemet på nytt. Men om det er ein eldgamal PC kan det henda at Win10 krev for mykje ressursar. Eg ville installera Kubuntu 20.04;,som eg tykkjer er enklare enn med Windows for å spela musikk. Ein stor føremon med Linux er at det er gratis, så det kostar ikkje noko å testa det ut. Når du installerer Kubuntu kan du velja mellom full og minimal installasjon. For ein gamal PC med liten disk kan det vera lurt å velja minimal installasjon. Så kan du installera programvare du vil ha etterpå.

For avspeling av musikk lagra lokalt er Audacious ein god spelar. Eg straumar ikkje, men ser at det finst eit godt utval av programvare for det òg: https://www.makeuseof.com/tag/top-media-streaming-tools-linux/
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Er det noen Linux-varianter som er greie til å installere Roon Server på? Tenker å gjenopplive en gammel bærbar PC. Men det må være lettvint for en som bare kan Windows fra før!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Ja, OS kom greit på plass. Men installere pakken med Roon etter nedlasing, der står jeg fast. Presisering: med OS menter jeg Linux Mint. Jeg har ikke prøvd Rock. Vil den kjøre på en gammel Dell?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Creative: Gi maskinen en full overhaling softwaremessig. Og bruk en ordentlig DAC mellom PC og anlegg.
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
198
Antall liker
51

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Creative: Gi maskinen en full overhaling softwaremessig. Og bruk en ordentlig DAC mellom PC og anlegg.
Jeg bruker USB kabel fra laptop til Nad m 51 dac som er koblet effekt forsterker.
Det er den gamle laptopen jeg skal bruke. 500 GB HD roterende. Ca 5 år gammel
Spiller fra Tidal Spotify, pluss noen radiokanaler. Hvordan gjør jeg overhaling
På maskinen?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hvis det fungerer greit i dag har det ingen betydning for lyden om du sletter andre program eller rensker opp på PCen. Bare la den være som den er. Det er først når du får problemer med de programmene du bruker at du må gjøre noe.
 

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Hvis det fungerer greit i dag har det ingen betydning for lyden om du sletter andre program eller rensker opp på PCen. Bare la den være som den er. Det er først når du får problemer med de programmene du bruker at du må gjøre noe.
Bra. Det. Det beste er å ikke gjøre noen ting. Har en nyere laptop som brukes til andre ting. Tenkte den gammle kunne fungere til å spille musikk.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Roon har vel ikke spotify støtte såvidt jeg har fått med meg.
Hvorfor ikke prøve et gratis alternativ som har støtte for tidal, spotify, qobus, alle mulige radiokanaler etc...
Uansett så spør du om en "overhaling" av maskin og vil fortsette å spille som du gjør.
Finnes noen produkter som kan rense opp litt.
https://www.ccleaner.com/ er et av de. Vær obs på installasjonen og ikke installer noen tilvalg.
 

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
106
Antall liker
19
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Takk for alle svar/forslag. Skal la det være som det er så lenge. Bruker også Cromcast audio.
Som jeg synes ikke låter så verst.
 
Topp Bunn