Bil, båt og motorsykkel Bruke gammel diesel

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.857
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vi driver og rydder opp litt på mine foreldres gårdsbruk, og der har vi en tank med gammel diesel.

Vil tippe det kanske er 1000 liter i bunnen av en 6000 liter ståltank som ligger på bakken.
Denne dieselen er nok rundt 30 år gammel.

Vil jo tro at kondens gjennom årene løp har gjort at det har kommet litt vann oppi, og det kan sikkert være litt andre forurensninger.

Finnes det noen rimelig enkel måte å verifisere om denne dieselen kan brukes på bil evt fyringsanlegg.

Mvh
OMF

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
24
Hei!

Vi driver og rydder opp litt på mine foreldres gårdsbruk, og der har vi en tank med gammel diesel.

Vil tippe det kanske er 1000 liter i bunnen av en 6000 liter ståltank som ligger på bakken.
Denne dieselen er nok rundt 30 år gammel.

Vil jo tro at kondens gjennom årene løp har gjort at det har kommet litt vann oppi, og det kan sikkert være litt andre forurensninger.

Finnes det noen rimelig enkel måte å verifisere om denne dieselen kan brukes på bil evt fyringsanlegg.

Mvh
OMF
Kjenner ikke til noen enkel verifisering, men har vært med på noe lignende før, er det en tappeplugg i bunnen av tanken så er det bare å skru opp å starte tappingen, de første literne er vann og slagg, deretter kommer dieselen, og til slutt urenheter.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.858
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Vil tro at det er diesel dyr på tanken, da kan den bare kastes.
Lett og se hvis du tapper ut noen liter'

mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.857
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

mvh
Ble mange spørsmål her....

Hvordan ser det ut...?
Noe man kan gjøre for å bli kvitt de...?
Kan det ikke brukes til å brennes i sentralfyr heller?

Mvh
OMF

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.858
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

mvh
Ble mange spørsmål her....

Hvordan ser det ut...?
Noe man kan gjøre for å bli kvitt de...?
Kan det ikke brukes til å brennes i sentralfyr heller?

Mvh
OMF
Tror det er nesten umulig å bli kvitt dem, ser i grunnen ut som slam i dieselen men kan sikkert brukes i en sentral fyr men kan ikke garantere det.
I alle fall ubrukelig som drivstoff på biler og lignende.

mvh

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.090
Bil hadde jeg i alle fall ikke brukt den på - det er vel strengt tatt heller ikke tillatt selv om sannsynligheten for å bli oppdaget er omtrent lik null. Ikke mye som skal gå galt før det koster mye mer å reparere enn hva man har spart i dieselutgifter.

Ang bruk som fyringsolje så kan du ringe noen som driver med service på fyingsanlegg og høre med de - om den ikke skal brukes på stedet er dere unasett avhengig av noen med nødvendig utstyr kommer for å hente den.

Jeg fikk tømt oljetanken jeg hadde nedgravd, det kostet rundt 4000 for en 5-6 år siden i Oslo - da var det ganske lite igjen på den uten at jeg vet om det egentlig påvirker prisen i særlig grad. Selve tanken er heller ikke så lett å bli kvitt siden det er ganske mange som har gravd opp tanker de siste årene. Faren til samboeren hadde en bekjent bonde i Sverige som ville ha vår, så han overtok den. Det var en relativt moderne glassfibertank.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.201
Om det er dieseldyr i den ser det ut som hvit grøt. Den ligger på bunnen i så fall. De vokser i kondensen som oppstår på bunnen. Tapp det i så fall bort og skaff deg ei pumpe som du suger opp det du skal bruke fra overflaten, så langt opp som mulig. Dieselen er helt kurant til fyringsolje om den ser grei ut.

Topp Bunn