Forsterkere Bruke forsterker uten høyttalere tilkoblet

fdahl_009

Fersking
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Viken
Hei,

har benyttet Denon PMA-720 som forforsterker (pre-out til effektforsterker), alltid hatt høyttalere tilkoblet og derfor trykket på knappen "Speaker A" for å koble ut disse når jeg har benyttet effektforsterkeren på et annet sett høyttalere.

Er det noen grunn annet enn praktisk for å slippe å koble av/på høyttalerkablene at disse knappene finnes?

Spør fordi jeg også har en Abrahamsen v2 forsterker hvor out virker å være pre-out siden jeg prøvde effektforsterkeren på den og den følger volumet. Men den har ingen Speaker knapp for å "koble ut" høyttalerne, kan jeg trygt bruke denne som forforsterker uten å ha høyttalere tilkoblet?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
PMA-720 har ikke preout såvidt jeg vet. PMA-720AE har dette. Om du bruker en integrert forsterker som forforsterker trenger du ikke ha høyttalere tilkoblet. Har du lest manualen? Som du har gjort det er helt ok....
 

fdahl_009

Fersking
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Viken
Det er 720AE jeg har ser jeg nå, så du har sikkert rett.

Fant en Abrahamsen manual uten at jeg fant svaret der, Denon manualen søkte jeg opp nå og der står det at man kan benytte den som forforsterker uten at speaker knappene nevnes i samme avsnitt - så da har det sikkert ikke noe å si om de er på eller av.

Begynte bare å lure på om de knappene gjorde noe annet spennende også, for det dukket opp en tanke om at jeg har blitt fortalt en gang at man ikke skulle vri opp volumet med musikk inn uten høyttalere tilkoblet..

Takk!
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Litt usikker på hva det er du er ute etter, om du bruker flere høyttalere kan du få en boks du kobler høyttalerkablerne på, og fra boksen ut til f.eks to sett høyttalere, da velger du høyttalere på boksen. På alle forsterkere vil høyttalerutgangen slutte å fungere om du plugger inn hodetelefoner.
Igjen, ser ikke helt hva du er etter.....Abrahamsen V2 har ingen høyttalervelger da den bare har terminaler for ét sett høyttalere.
Hvorfor ikke bruke forsterkeren som integrert?
Rørforsterkere liker ikke å bli brukt uten last men dine er ikke rør....
 

fdahl_009

Fersking
Ble medlem
22.01.2023
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Viken
Jeg var ute etter svaret om jeg trygt kunne bruke den som forforsterker. Kanskje er det det med rør som du nevner jeg har hørt og blandet inn her.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ja, en rørforsterker skal man være forsiktig med å sette power på uten last på utgangen. Med en transistor forsterker er det ikke noe problem.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Utifra bilder på nettet ser jeg at man kan koble to sett med høyttalere til denne forsterkeren. Knappene er der for at du fritt kan velge hvilket høyttalersett du vil ha lyd i - utmerket om du f. eks har høyttalere i to forskjellige rom. Den gjør også at du enkelt kan slå av alle høyttalere om du kun ønsker lyd i hodetelefoner. Å spille på en transistorforsterker uten tilkoblede høyttalere er som andre nevner ikke noe problem, men det må (i utgangspunktet) ikke gjøres på rørforsterkere. Noen rørforsterkere har imidlertid en motstand koblet over høyttalerutgangene for å unngå at utgangen står helt "åpen" om man ved uhell eller uvitenhet skulle slå den på uten at høyttalere er koblet til.
 
Topp Bunn