Bruke 3 stk Doxa i stereo oppsett?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Jeg har i dag 2 stk Doxa 70 SE mkII som jeg bruker til å biampe (horisontalt) høytalerene med.
Har må mulighet for å få hjem en Doxa 70 Signature.

Funderer da på om det gir noe utbytte å kjøre Doxa 70 Signature på mellomtone & diskant for begge høytalerene samt en Doxa 70 SE på bass pr høytaler. Vil dette gi noe utbytte med tanke på at man da bare kjører en kanal i hver Doxa SE? Tenker da på at man har hele strømforsyningen pr SE til å drive en kanal i stedet for to og dermed halve belastningen..

Et annet alternativ er jo selvsagt å bytte ut begge SE i en Signature til, slik at jeg da har 2 Signature'r. Fordelen med å beholde 2 SE og 1 Signature er at jeg kan benytte 6 stk Doxa effekt-kanaler dersom jeg setter opp stereo og surround i samme rom (forforsterker i stereoppsettet har prosessoringang).

Noen kloke hoder med erfaring på området som kan gi meg noen inspill på følgende:
Vil det gi forbedret effekt med å bare bruke en kanal pr Doxa 70 SE og dermed ha hele strømforyningen på en kanal? Bør man da bruke kvasi-brokobling (kortslutte ingangen på den andre kanalen)?
Vil det gi en bedre kvalitet lydmessig å kjøre biamping med 2 Doxa 70 Signature i stedet for 1 Signature og 2 SE?
Ved bruk av 2 stk Doxa 70 Signature, gir det best kvalitet å bruke vanlig vertikal biamping eller kvasikobling og en Doxa pr høytaler

Takker for eventuelle svar! :D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.226
Torget vurderinger
6
Doxa 70mkII har vel mulighet for en slags kvasi balansert kobling der man i praksis bruker en forsterker til hver høyttaler. Bruker du denne koblingen til bassene og signaturen til mellomtone/diskant, skulle det vel fungere greit. Har selv hatt to Doxa 70mkII i denne kvasi balanserte koblingen for noen år siden, og har hørt signatur forsterkeren flere ganger. Synes selv at de to mkII ga meg mer enn en enkelt signatur (som jeg også prøvde i anlegget mitt ved et par anledninger den gang) spesielt i bassområdet. Virket som om det var mer krefter. Samtidig var kanskje signaturen litt mer oppløst i de øverste frekvenser.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Har desverre ikke prøvd vertikal biamping. Får se om det blir testet senere.
Har i kveld hentet inn igjen høytalerene fra tv-rommet (testet dem i surround oppsettet) og koblet opp med følgende stereo oppsett:
1 stk Doxa 70 Signature mkIIa i stereo på diskant/mellomtone.
2 stk Doxa 70 SE mkII kvasi-balansert på bass. (en pr høytaler.)

Førsteintrykket er bra, virker mer oppløst i toppen og mer "kontant" i bunn.. men her må nok lyttes/prøves ut mer mer. Uansett gøy å få testet litt! ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.122
Torget vurderinger
1
Har du vurdert aktiv deling?

mvh
KJ

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Jess. Aktiv deling har vært innom tankerekkene ja. :)

Om jeg har fortstått det riktig så deler jeg signalet mellom forforsterkeren og effektforsterkerene med aktiv deling.
Effekttrinn til diskant/mellomtone får bare da de øvre frekvensene til å jobbe med og bruker ikke krefter/energi på å jobbe med bassignalet som går bort i delefilteret.. tilsvarende for bassforsterkerene men da med de nedre frekvensene.

KJ: Har du noen eksempler på "gode" komponenter for aktiv deling?
Ved aktiv deling, bør man da koble fra delefilterene i høytaleren eller bare dele signalet inn til høytaleren over/under frekvens for deling i høytaleren? (Antar at det passive filteret i høytaleren er med og påvirker impedanse, fase, osv.. stemmer dette?)

mvh,
TerKa

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.122
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
Jess. Aktiv deling har vært innom tankerekkene ja. :)
...
KJ: Har du noen eksempler på "gode" komponenter for aktiv deling?
Ved aktiv deling, bør man da koble fra delefilterene i høytaleren eller bare dele signalet inn til høytaleren over/under frekvens for deling i høytaleren? (Antar at det passive filteret i høytaleren er med og påvirker impedanse, fase, osv.. stemmer dette?)

mvh,
TerKa
I «vår» del av andedammen er det desverre langt mellom gode løsninger for konvertering til aktiv drift. I proff delen av bransjen er det noe større utvalg. Billige færdigsydde alternativer er f.eks. Rane sine analoge filtere og Behringer sitt digitale DCX2096. Noe høyere opp i prisklassene finner f.eks. vi DEQX (jf. Karma sine Gaia) og Dynamic Precision (jf. Petter Dale).

Mht til å «etterlikne» det passive delefilteret (som skal ut) så er de digitale løsningene mest fleksible. Dersom dette skal gjøres analogt er det enklest å gjøre dette fra bunnen av - dvs en spesialtilpasset «DIY-løsning». Dersom antallet bokser ikke er begrensende så kan det forsåvidt gjøres med et analog filter + en EQ pr. frekvensbånd. Dette avhenger dog en del av hvor «komplisert» det orginale passive delefilteret er. Svært enkle delefiltere (typisk 1. ordens filetere) kan replikeres passivt foran effekttrinnet med en håndfull kondensatorer og mostander.

EDIT: Hvilke HT-bruker du? Har du anledning til å legge ut et bilde og/eller tegne et kretsskjema for delefilteret? Da blir det litt enklere å høyttenke på om aktiv deling er en overkommelig vei å gå, eller om de blir for mye om og men.

mvh
KJ

R

Rojoh

Gjest
Aktiv deling er kanskje litt ambisiøst, men siden det er snakk om en 3-veis høyttaler, og 3 stk. Doxaer, så kunne det kanskje vært en idè å prøve ut tri-amping? Mulig at du må inn i delefilteret og rote, men siden ren aktiv drift ikke virket avskrekkende... ;D

Doxa 70 Sig til bassene, 70SE til mellomtone og den andre 70SEen til diskant.

Mvh. Johan

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
aktiv deling ja...
sjekk om det er mulig å få tak på enten LCAudio's...
Eller av Embla's filter? Endel rimeligere enn DP og den med romkorreksjon, men litt mere budsjettvennlige?
Finnes sikkert andre alternativer.. Tror Coolbiz holder på med ett diy-filter som er 4 veis. Bare som tips;)

R

Rojoh

Gjest
Hvis man skal kjøre aktivt, så vil jeg absolutt anbefale digitalt delefilter. Videre må man ha måleutstyr! Til slutt ville jeg nok absolutt anbefale konsulenthjelp med mindre man har relativt god erfaring med høyttalerbygging/konstruksjon fra før.

Mvh. Johan

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Når ein kjøper brukt Doxa for å bruke fleire i eitt oppsett er det stor sjanse for at dei ikkje er like. Skal du bruke dei til monoblokker er det heilt avgjerande for resultatet at dei er det. Ein tur på service og sjekk at dei passar saman og eventuell tilpasning er å anbefale.
MVH

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Takker for gode innspill og synspunkter! :D

Noen svar på spørsmål/kommentarer:
Jeg har i dag Dali 850 høytalere. Disse er overlevninger fra studietiden. Her er link til delefilteret: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41883

Litt usikker på om aktiv deling er aktuellt før nye høytalere, men samtidig så er jo disse et greit utgangspunkt å "rote litt" i og prøve det ut på? (Ble ny elektronikk på film/tv rommet i stedet for nye høytalere til stereo'en..)

Jeg har elektronikk bakgrunn (utdanning) og har bygget forsterkere/høytalere for en god tid tilbake Det begynner å bli noen år siden men noe av forståelsen er der samt måleinstrumenter etc ligger i hobbyboden og er delvis i bruk på andre områder så jeg burde få det til etter litt prøving og feiling.. :D

Noen flere spørsmål: ;)
-Magefølelsen tilsier at det er forskjell på de to 70 SE, ville det være bedre å få byttet dem ut med en 70 Sign i stedet? Da ville det iallefall vært likt for begge høytalerene pr bass/mellomtone/diskant. (Men er litt flere muligheter med 6 kanaler en 4.)
Liker ihvertfall Doxa-lyden (men er nok en novise på området og ikke så bevandret i de forskjellige merker.)

-Kan man "flytte" filterene fra høytaleren til mellom forforsterker og effekttrinn eller vil dette ikke bli feil pga impedans i forforsterker/effekttrinn. (Høytalerelementets motstand spiller vel også en rolle i selve filteret?)

- Dersom det kommer et aktivt delefilter uten rommkorreksjon i hus. Kan jeg koble inn surroundforsterkeren som signalkilde og bruke Audyssey-romkorreksjonen til å måle korreksjonene med? (Tenker da at rommkorrektsjonen i surroundforsterkeren vil justere instillingene på surroundforsterkeren. Deretter lese av disse og justere delefilteret dersom det går. Deretter ny måling med romkorrektsjonen...)

Hmm... ble mye ide'er som surrer nå... må vel si at interessen for lyd er på nytt vekket! ;D
Takk for gode innspill!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.122
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
...
Jeg har i dag Dali 850 høytalere. Disse er overlevninger fra studietiden. Her er link til delefilteret: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41883

Litt usikker på om aktiv deling er aktuellt før nye høytalere, men samtidig så er jo disse et greit utgangspunkt å "rote litt" i og prøve det ut på? (Ble ny elektronikk på film/tv rommet i stedet for nye høytalere til stereo'en..)
...
Noen gamle Dali 850 kan være ei grei «rotekasse» dersom du har lyst å eksperimentere - lite å tape (dersom ting går til helv...) og poteniselt sett mye å vinne.

...
Jeg har elektronikk bakgrunn (utdanning) og har bygget forsterkere/høytalere for en god tid tilbake Det begynner å bli noen år siden men noe av forståelsen er der samt måleinstrumenter etc ligger i hobbyboden og er delvis i bruk på andre områder så jeg burde få det til etter litt prøving og feiling.. :D
...
Da er basisen for å leke på egen hånd på plass.

...
-Kan man "flytte" filterene fra høytaleren til mellom forforsterker og effekttrinn eller vil dette ikke bli feil pga impedans i forforsterker/effekttrinn. (Høytalerelementets motstand spiller vel også en rolle i selve filteret?)
...
Delefilteret i HT kan ikke brukes til så mye annet enn nettopp dær. Et filter før effekttrinnene vil ha helt andre dimensjoner - bl.a. impedansforhold.

...
- Dersom det kommer et aktivt delefilter uten rommkorreksjon i hus. Kan jeg koble inn surroundforsterkeren som signalkilde og bruke Audyssey-romkorreksjonen til å måle korreksjonene med? (Tenker da at rommkorrektsjonen i surroundforsterkeren vil justere instillingene på surroundforsterkeren. Deretter lese av disse og justere delefilteret dersom det går. Deretter ny måling med romkorrektsjonen...)
...
Et aktivt delefilter plasseres nortmalt (og mest praktisk) mellom forforsterker og et nødvendig antall effektforsterkere. Du kan uten problem bruke en surremegrundtforsterker som signalkilde dersom denne har en «pre-out». Dersom denne kun har effektutganger (til HT) så blir det litt værre.

...
Hmm... ble mye ide'er som surrer nå... må vel si at interessen for lyd er på nytt vekket! ;D
Takk for gode innspill!
Godt det ikke er avskrekkende ;)

mvh
KJ

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Takker igjen! :D

Fant denne oppskriften på kvasi brokobling på hifi4all.dk:
Det ene kanal-input (fx. venstre) kobles standard til pre-out.
Det andet kanal-input kortsluttes.
Højttalerens + kobles til (i dette tilfælde) venstre rød/varm/+ out, og højttalerens - kobles til den anden kanals (i dette tilfælde, højre) rød/varm/+ out.

Stemmer dette? Skal man koble "minus" på høytalerkabelen til "pluss" pol på utgangen til den kanalen har kortsluttet inngangen? (og "pluss" til "pluss pol" på kanalen som er koblet til forforsterkeren..)

Vedr bruk av surroundforsterker (SF) som signalkilde/lydmåling: SF'en har pre-out, tenkte da eventuellt å koble den enten til prosessoringangen på forforsterkeren (Densen B200) eller på vanlig signalingang (for å få med evt påvirkning forforsterkeren har på signalet). Dersom teorien holder vann så kan jeg lese av de korrigeringene SF gjøre vha rommkorreksjonen og stille dette inn på delefilteret. Deretter teste romkorrektsjonen igjen på SF frem til den ikke korrigerer... (Mulig dette vil "farge" lydbildet ut fra hva SF'en er satt opp til skal være bra..) først må jeg finne et delefilter å få tak i..

Mulig dette er barnelærdom men.. ved aktiv deling, skal da delefilterene som sitter i høtaleren kobles ut?

Skulle nesten sendt en fastelavensbolle til hver av dere! Takker! :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.122
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
...
Fant denne oppskriften på kvasi brokobling på hifi4all.dk:
Det ene kanal-input (fx. venstre) kobles standard til pre-out.
Det andet kanal-input kortsluttes.
Højttalerens + kobles til (i dette tilfælde) venstre rød/varm/+ out, og højttalerens - kobles til den anden kanals (i dette tilfælde, højre) rød/varm/+ out.

Stemmer dette? Skal man koble "minus" på høytalerkabelen til "pluss" pol på utgangen til den kanalen har kortsluttet inngangen? (og "pluss" til "pluss pol" på kanalen som er koblet til forforsterkeren..)
...
Det er en amputert brokobling. Det bør går greit men jeg ser ikke poenget, sammenliknet med å «legge til en hundrings» for full brokobling (aka. balansert/differensiell).

...
Vedr bruk av surroundforsterker (SF) som signalkilde/lydmåling: SF'en har pre-out, tenkte da eventuellt å koble den enten til prosessoringangen på forforsterkeren (Densen B200) eller på vanlig signalingang (for å få med evt påvirkning forforsterkeren har på signalet). Dersom teorien holder vann så kan jeg lese av de korrigeringene SF gjøre vha rommkorreksjonen og stille dette inn på delefilteret. Deretter teste romkorrektsjonen igjen på SF frem til den ikke korrigerer... (Mulig dette vil "farge" lydbildet ut fra hva SF'en er satt opp til skal være bra..) først må jeg finne et delefilter å få tak i..
...
Helt avhengig av funksjonalitet i det elektroniske/«aktive» delefilteret (dvs +/- EQ) så høres dette helt greit ut.

...
Mulig dette er barnelærdom men.. ved aktiv deling, skal da delefilterene som sitter i høtaleren kobles ut?
...
Yepp delefilteret skal ut. Dvs de delene av det som erstattes av et elektornisk/«aktivt» delefilter. Du kan f.eks. velge å bare dele aktivt emllomhhv bass og mellomtone/diskant - dvs med to aktive kanaler kontra tre.

...
Skulle nesten sendt en fastelavensbolle til hver av dere! Takker! :)
Du får sende dem med PM ... ;)

En ulempe (og fordel) med ferdigsydde analoge aktive delefiltere er at de oftest har «synkroniserte» delefrekvenser for hhv HP (high pass) og LP (low pass) delen av filteret. Mange HT med passive filtere er imidlertid konstruert med litt forskjellig «nominell» delefrekvens mellom HP og LP.

mvh
KJ

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Det er en amputert brokobling. Det bør går greit men jeg ser ikke poenget, sammenliknet med å «legge til en hundrings» for full brokobling (aka. balansert/differensiell).
Poenget med kvasi-brokobling for Doxa forsterkere er at dei ikkje har kjøling nok til ekte brokobling.
MVH

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
OK. :) Svaret er iallefall at det er slik man kobler opp en kvasi-brokobling? Eller er det egentlig noen forskjell på dette og normal kobling på aktiv kanal? 70 SE er vel ikke dual mono og da er vel jord/minus lik om man kobler til "minus" på aktiv kanal eller "pluss" på kanal som er kortsluttet ingang på ( minus og pluss er koblet sammen). Ressultatet skal iallefall være en mer strømsterk forsterker.

Leste ett eller annet sted at Lauland sier at det teoretisk skal gå å brokoble (i normal betydning) enkelte Doxa modeller men at han ikke anbefaler dette. Ville dette gått om man byggde omm kabinett/kjøling på forsterkeren? (Igjen, rent teoretisk...) Har tenkt å gjennomføre dette da høytalerene skal være 4Ohms.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.122
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
OK. :) Svaret er iallefall at det er slik man kobler opp en kvasi-brokobling? Eller er det egentlig noen forskjell på dette og normal kobling på aktiv kanal? 70 SE er vel ikke dual mono og da er vel jord/minus lik om man kobler til "minus" på aktiv kanal eller "pluss" på kanal som er kortsluttet ingang på ( minus og pluss er koblet sammen). Ressultatet skal iallefall være en mer strømsterk forsterker.

Leste ett eller annet sted at Lauland sier at det teoretisk skal gå å brokoble (i normal betydning) enkelte Doxa modeller men at han ikke anbefaler dette. Ville dette gått om man byggde omm kabinett/kjøling på forsterkeren? (Igjen, rent teoretisk...) Har tenkt å gjennomføre dette da høytalerene skal være 4Ohms.
Dersom du velger aktiv deling mellom bass og mellomtone, så kan du unngå den amputerte varianten, og i stedet bruke en forsterkerkanal pr basselement, da «ser» hver forsterkerkanal 8 ohm og du får itt mindre forvregning fra forsterkerne. Jeg skjønner forøvrig ikke meningen med denne kvasigreia, så den bør jeg ellers unngå å kommentere.

mvh
KJ

Topp Bunn