Politikk, religion og samfunn Brukar du radikalt bokmål (nynorskfolk treng strengt tatt ikkje svare)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg visste at pedagogene hadde et ord for det. ;) Husker det til og med fra jeg gikk på skolen. Men jaggu ikke sikker på om det er forklaring god nok, altså. Klasse og geografi er en mer vilkårlig mosaikk enn man kan tro om man kjenner byen fra skolebøker fra '80-tallet og tidligere.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg bruker forresten litt av denne radikale innimellom. Fatter'n (radikal form entall?) pleide å si: "Jeg er oppvokst på beste vestkant, så nær ælva det går an å komma!" Har litt derfra, litt fra Kolbotn, litt fra Norge hvor jeg har vært reisende i grønt noen år, og i det hele tatt.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg visste at pedagogene hadde et ord for det. ;) Husker det til og med fra jeg gikk på skolen. Men jaggu ikke sikker på om det er forklaring god nok, altså. Klasse og geografi er en mer vilkårlig mosaikk enn man kan tro om man kjenner byen fra skolebøker fra '80-tallet og tidligere.
Du har kanskje rett. Kor stor del av osloinnbyggjarane har ekte oslo-etnisitet, altså at dei er fødde i Oslo?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg visste at pedagogene hadde et ord for det. ;) Husker det til og med fra jeg gikk på skolen. Men jaggu ikke sikker på om det er forklaring god nok, altså. Klasse og geografi er en mer vilkårlig mosaikk enn man kan tro om man kjenner byen fra skolebøker fra '80-tallet og tidligere.
Du har kanskje rett. Kor stor del av osloinnbyggjarane har ekte oslo-etnisitet, altså at dei er fødde i Oslo?
Enda et element i det. Men med unntak av nordlendingene på Grünerløkka (fleip), så er nye, ikke-assimilerte innflyttere godt spredd geografisk de også. Inntrykket er at innflyttere de senere årene holder på dialekt også. Min mor gjorde ikke det da hun kom til byen på '60-tallet, så lite hun klarte i hvert fall. Det er en del kebab innimellom, knyttet til innvandrertette områder, og det smitter over på etnisk, til og med kronisk, norske unge. Det er smått kaotisk å forholde seg til, i hvert fall for en stakkar som ikke forsker på språk. Men mitt inntrykk er at dialekt øst-vest, som vel er noe av den tradisjonelle jeg lærte om på skolen i stor grad er geografisk, og mister taket på blokk-rekkehus-enebolig innenfor et steinkast, eller en barneskolekrets. Språk, og dermed dialekt er jo et sosialt prosjekt, styrt av hvem man omgås, antageligvis (jeg gjetter) sterkest fargelagt i barne- og ungdomsårene, og så langt mine ører har fått med seg med et element av geografi, som kanskje er underkommunisert.
 
Sist redigert av en moderator:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
En bekjent fra Nordnorge som flyttet til Oslo rundt 1960 fortalte at han og andre med slik dialekt måtte legge den helt av seg for å få leie seg husvære ... liten deviation kanskje...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.803
Torget vurderinger
23
Vi pleide å denge de første nordlendingene som kom hit til Oslo. Så dukket pakistanerne opp og reddet nordlendingene...:cool:


Meanwhile.... back at Auiophile-Arves's Place...

hårek nynorsk.jpg
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.742
Antall liker
13.231
Når sant skal sies, så er det opptil flere oslodialekter. Som seg hør og bør, med rundt 12% av landets befolkning.
Fascinerende mange i Oslo mener også at de ikke snakker noen dialekt - det er det alle andre som gjør.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.938
Antall liker
11.344
Sted
Ytterst i havgapet...
Hehe... tenkte faktisk på "Professoren frå Voss" og firkantfolket tidligere i tråden... en av de store Donald-klassikerne!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En bekjent fra Nordnorge som flyttet til Oslo rundt 1960 fortalte at han og andre med slik dialekt måtte legge den helt av seg for å få leie seg husvære ... liten deviation kanskje...
Svigermor måtte moderere seg då ho flytta til Sandefjord rundt 1958. Ho kom frå Stavanger... dei er mindre sære no, flatlendingane.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.803
Torget vurderinger
23
Hehe... tenkte faktisk på "Professoren frå Voss" og firkantfolket tidligere i tråden... en av de store Donald-klassikerne!
Er det den utgaven hvor det legges firkantede egg? Stakkars hønene til de hønene.....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Nynorskfolket klkket da firkantfolket snakket nynorsk for første og eneste gang i Donald....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.938
Antall liker
11.344
Sted
Ytterst i havgapet...
Hehe... tenkte faktisk på "Professoren frå Voss" og firkantfolket tidligere i tråden... en av de store Donald-klassikerne!
Er det den utgaven hvor det legges firkantede egg? Stakkars hønene til de hønene.....
Ja - hønene var vel også firkanta, om jeg husker rett.... høna til høna ble naturlig nok aldri vist i Donald... :rolleyes:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.514
Antall liker
9.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tja, noe forskjell i Oslo var det jo, men for å holde det litt enkelt så het det f.eks. avis på vestkanten mens vi på østkanten sa avvis. Men språket er i stadig endring, alle innflytterne påvirker jo også språket og vi innfødte oslofolka som flytter ut i provinsen tar med oss oslo dialekt. Greit nok at forskjellene blir mindre.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Hva er riktig, Oslo, Oshlo eller Ozlo?
«Oschlo» for min del. Men så legger jeg også trykket på førstestavelsen i ikea, banan, avis og uttaler putins land som «ruschland». Sistnevnte kan også skyldes den prøysenske opprinnelsen der bruket rudsland uttales «ruschland» og gården fuglseng uttales «fuschi».
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nynorskfolket klkket da firkantfolket snakket nynorsk for første og eneste gang i Donald....
Vel, det vart endå verre då reprisa kom med ny lyrikk: "Jeg vil - Kvakk - tilbake til mitt Andeby - Kvakk!" Dette førte til at "På Vossevangen" kom utan negative kommentarar i tredjeutgåva.

Elles vart det utgjeve nokre hefte på nynorsk ein gong på 90-talet. Eg har sjølvsagt alle saman...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva er riktig, Oslo, Oshlo eller Ozlo?
«Oschlo» for min del. Men så legger jeg også trykket på førstestavelsen i ikea, banan, avis og uttaler putins land som «ruschland». Sistnevnte kan også skyldes den prøysenske opprinnelsen der bruket rudsland uttales «ruschland» og gården fuglseng uttales «fuschi».
Eitt av dei fine tinga med norsk (begge målføre, ettersom det her er snakk om munnleg norsk), er at trykket kan plasserast akkurat der du vil. Det opnar for IKea,BANan og så bortetter....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg bruker forresten litt av denne radikale innimellom. Fatter'n (radikal form entall?) pleide å si: "Jeg er oppvokst på beste vestkant, så nær ælva det går an å komma!" Har litt derfra, litt fra Kolbotn, litt fra Norge hvor jeg har vært reisende i grønt noen år, og i det hele tatt.
Du veit at Arne Garborg var i Kolbotn i lang tid?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det Asterix oppdager Amerika som begynner

- Voffr! Voffr!
- Hald kjeft, Mjødhund!

?
Det er viktig å få med seg Hårek sin språkbruk. Elles er det tvilsamt om dei norrøne gav seg i ferd vestover vel tusen år før Leif den hæpne. Dei var vel ikkje vikingar på besøk i Gallia heller, så tidleg som i "Asterix og vikingene", så eg trur dette er historieforfalskning eller manglande innsikt....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg bruker forresten litt av denne radikale innimellom. Fatter'n (radikal form entall?) pleide å si: "Jeg er oppvokst på beste vestkant, så nær ælva det går an å komma!" Har litt derfra, litt fra Kolbotn, litt fra Norge hvor jeg har vært reisende i grønt noen år, og i det hele tatt.
Du veit at Arne Garborg var i Kolbotn i lang tid?
Så det er der "Kølabånn" kommer fra.... :D
 
Topp Bunn