Bruk av USB-dac..............Ka de mein

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Leser på et svensk forum hvor de kopler til en nye Usb Dac.
De lager en enkel punkt for punkt liste for avspilling. Hva menes med siste linje høy prioritet i windows? Hvordan gjøres det?

Koppla in och starta upp dac och laptop
- Installera drivrutiner för M2Tech Young
- Installera JRiver Mediacenter
- Installera Asio drivrutiner
- Importera musikbibliotek i JRiver
- Aktivera Asio playback i JRiver
- Ställ prioritet till hög i Windows

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Windows tillater at man setter prioritet eksplisitt på prosesser. F.eks. via Task Manager der man kan høyreklikke på en prosess og velge mellom forskjellige nivåer. Et høyt nivå er en "anbefaling" til Windows om å behandle denne prosessens forespørsler før andre prosessers forespørsler. Forespørsler kan være f.eks. være I/O relaterte eller CPU relaterte. Man kan si at dette er en slags tilnærming til sanntids operativsystem siden det, ved fornuftig bruk, gir nær momentant tilgang til O/S ressurser.

Mvh

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
toref skrev:
Windows tillater at man setter prioritet eksplisitt på prosesser. F.eks. via Task Manager der man kan høyreklikke på en prosess og velge mellom forskjellige nivåer. Et høyt nivå er en "anbefaling" til Windows om å behandle denne prosessens forespørsler før andre prosessers forespørsler. Forespørsler kan være f.eks. være I/O relaterte eller CPU relaterte. Man kan si at dette er en slags tilnærming til sanntids operativsystem siden det, ved fornuftig bruk, gir nær momentant tilgang til O/S ressurser.

Mvh
Takk så langt. Kan du også hjelpe litt videre? Prosessen i dette tilfelle blir det JRiver?
Hvis jeg høyreklikker JRiver på taskbar får jeg ikke opp slike valg. Eller skal jeg bruke CTR-ALT-Delete
i programmet og velge oppgavebehandling? Eller, eller?

N

nb

Gjest
Hagto skrev:
Eller skal jeg bruke CTR-ALT-Delete
Ja, husk å sette "save priority" på menyen du får når du høyreklikker på en prosess, ellers overlever ikke innstillingen en restart.

Det sagt, det er ingen grunn til at dette burde ha noe å si. Å avspille musikk krever nada datakraft for en moderne datamaskin.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
nb skrev:
Hagto skrev:
Eller skal jeg bruke CTR-ALT-Delete
Ja, husk å sette "save priority" på menyen du får når du høyreklikker på en prosess, ellers overlever ikke innstillingen en restart.

Det sagt, det er ingen grunn til at dette burde ha noe å si. Å avspille musikk krever nada datakraft for en moderne datamaskin.

Mange takk for svar.
Dette gikk greit, men jeg finner ikke 'save priority'?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
http://www.prnwatch.com/prio.html

Du skal altså installere, re-boote og så er det klart til bruk.

- aktivere asio ..
- installere prio
- reboot
- set priority i j river og save...

Alternativt... hvis du har process explorer, ett annet prog, som erstatter taskmanager kan du gjøre følgende i en cmd:
psexec -i -l -d -high jriver.exe ... om programmet heter jriver.exe da..

Dette kan gjøres i argumentboksen for opptart i iconet til jriver programmet... sånn "kjør med kommando" vettu.

mvh

N

nb

Gjest
Hagto skrev:
Dette gikk greit, men jeg finner ikke 'save priority'?
Står nederst på menyen der du setter prioritet. Heter selvsagt noe annet om du har norsk Windows...

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Merkelig. Jeg har alle valgene men mangler save priority i bunnen. Svensken, som skrev i den svenske tråden, finner heller ikke dette valget.

N

nb

Gjest
Hagto skrev:
Merkelig. Jeg har alle valgene men mangler save priority i bunnen. Svensken, som skrev i den svenske tråden, finner heller ikke dette valget.
Avhenger sikkert av hvilken Windows-versjon du har da.

Som sagt er dette uansett temmelig langt nede på listen over ting jeg ville bekymret meg for...

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
nb skrev:
Hagto skrev:
Avhenger sikkert av hvilken Windows-versjon du har da.

Som sagt er dette uansett temmelig langt nede på listen over ting jeg ville bekymret meg for...
Joda, bryr meg ikke mye, og det vil ikke virke inn på nattesøvnen. Bare morsomt å få til når man begynner med noe. Blir vel uansett til at jeg tester forskjell en dag, er jo raskt å forsøke det.
Takk for hjelpen!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hvis du skulle oppleve "ticks" eller noe rart i lyden, så kan det være prioriteten må "heves" ....
Låter alt fint så trenger du egentlig ikke å gjøre det.

Man hever prioriteten så ikke andre programm plutselig skal stjele nok systemresurser til å forstyrre Jriver...
Sånn, føre var setting...

Låter det greit, så tror jeg det skulle være greit.

Det er lurt å vite når programmene du bruker ellers har tenkt å gjøre "updates" eller om du har "scans" planlagt.
Virusprogram kan settes i "game mode" om det er en opsjon. Slåes av midlertidig eller ymse.

mvh

N

nb

Gjest
Jeg har spillt av musikk uten problemer i Foobar med minimum buffersetting samtidig som jeg kjører Prime95 torture test på alle 4 cores på CPUen og kopierte en fil på flere GB fra en disk til en annen i bakgrunnen, så det skal en del til at musikkavspilling gir en datamaskin pusteproblemer.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Imperial skrev:
Hvis du skulle oppleve "ticks" eller noe rart i lyden, så kan det være prioriteten må "heves" ....
Låter alt fint så trenger du egentlig ikke å gjøre det.

Man hever prioriteten så ikke andre programm plutselig skal stjele nok systemresurser til å forstyrre Jriver...
Sånn, føre var setting...

Låter det greit, så tror jeg det skulle være greit.

mvh
Takk for det. Har ingen problemer med Asio, men av og til litt 'tics' med Wasapi. Skal forsøke over litt tid om det kan hjelpe der.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
nb skrev:
Jeg har spillt av musikk uten problemer i Foobar med minimum buffersetting samtidig som jeg kjører Prime95 torture test på alle 4 cores på CPUen og kopierte en fil på flere GB fra en disk til en annen i bakgrunnen, så det skal en del til at musikkavspilling gir en datamaskin pusteproblemer.
Du har helt sikkert rett, men så hadde man det litt gøy en stund mens man testet ut, og rotet med det :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Asio er laget for XP SP3 ... bruk.
Wasapi er Vista og eller Windows 7 særegent... Egentlig...

Så selv om man får bit-perfect lyd igjennom alle "drivere" og kjører på høyeste prioritet så KAN det være man får ticks...
okke som. Da er det av og til selve fila som har feilen! (kanskje den må re-rippes...)
Den kan spille fint i ett program, men få tics i ett annet program...

Jeg husker ikke når jeg begynte å "promotere" Steve Nugent her på sentralen, men det er sikkert 10 år siden nå.
Gordon Rankin og Steve Nugents poster på alle de forum hvor de poster bør egentlig være pensum for alle
som ønsker å drive med musikk via pc... mac eller windows er uvesentlig..

Ett "hot tip" fra meg!
mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ok. Wasapi skal da stå i "exclusive" modus for at Jriver skal konfigurere seg korrekt.

Dette funker fra og med Jriver versjon 14..

F.eks les her: http://www.computeraudiophile.com/content/Windows-7-Audio-J-River-Media-Center-14-Configuration

Selvsagt, om det er spesifikt at m2tech vil ha ASIO som driver så skal det og funke altså i Windows 7...
Da må du ha denne utgaven her tror jeg: http://tippach.business.t-online.de/asio4all/downloads_1/ASIO4ALL_2_10_English.exe

Spesiellt om du har 64 bit w7..

Asio4all må også settes opp etter noter, men har ingen link akkurat nå... sikkert mange av dem. Google ivei. :D

mvh

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Antall liker
3
Sted
Halden
Hagto skrev:
Får å få dette valget kan du installere et lite program som heter Prio. Les mere nedenfor. Har lagt linker til nedlasting av dette programmet også :)

Do you know "Windows" shares the processor time between all running processes based upon their priority? If a process has higher priority, it gets more processor time compared to a process having lower priority.

But we can change process priority using "Windows Task Manager". Open Task Manager by right-clicking on Taskbar and select "Task Manager" or by pressing "Ctrl+Shift+Esc" keys together.

Once you open Task Manager, go to "Processes" tab, right-click on any running process and change the priority using "Set Priority" menu. You'll notice some system processes are set to "High" priority and almost all 3rd party processes are set to "Normal" by default.

Although you can change the priority according to your requirement, but the priority is not set permanently. Once you restart your system, Windows forgets your custom priority and assigns the process default priority.

So how to set a process priority permanent? Don't worry, here is the solution.

"Prio" is a free for personal use utility which solves the problem. It adds a new option "Save Priority" in "Set Priority" menu:

So now you can save the priority permanently.

It works in Windows XP, Vista and 7. It also adds a few extra features as mentioned below:

* Adds a new tab "Services" which shows the installed processes along with their status
* Adds another new tab "TCP/IP" which shows all established TCP/IP connections and all open ports
* Adds a new option "Silent Elevation" which allows you to execute a software with administrative privileges

You can download it using following link:

Download: http://www.prnwatch.com/prio.exe

Download (64-bit): http://www.prnwatch.com/prio_x64.exe

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Fin den linken fra Computeraudiophile Imperial!
Men jeg forsto ikke helt hvor og hvordan man satte Wasapi exclusive?

(Jeg har ikke m2tech).

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Lydfreak skrev:
Hagto skrev:
Får å få dette valget kan du installere et lite program som heter Prio. Les mere nedenfor. Har lagt linker til nedlasting av dette programmet også :)

Do you know "Windows" shares the processor time between all running processes based upon their priority? If a process has higher priority, it gets more processor time compared to a process having lower priority.

But we can change process priority using "Windows Task Manager". Open Task Manager by right-clicking on Taskbar and select "Task Manager" or by pressing "Ctrl+Shift+Esc" keys together.

Once you open Task Manager, go to "Processes" tab, right-click on any running process and change the priority using "Set Priority" menu. You'll notice some system processes are set to "High" priority and almost all 3rd party processes are set to "Normal" by default.

Although you can change the priority according to your requirement, but the priority is not set permanently. Once you restart your system, Windows forgets your custom priority and assigns the process default priority.

So how to set a process priority permanent? Don't worry, here is the solution.

"Prio" is a free for personal use utility which solves the problem. It adds a new option "Save Priority" in "Set Priority" menu:

So now you can save the priority permanently.

It works in Windows XP, Vista and 7. It also adds a few extra features as mentioned below:

* Adds a new tab "Services" which shows the installed processes along with their status
* Adds another new tab "TCP/IP" which shows all established TCP/IP connections and all open ports
* Adds a new option "Silent Elevation" which allows you to execute a software with administrative privileges

You can download it using following link:

Download: http://www.prnwatch.com/prio.exe

Download (64-bit): http://www.prnwatch.com/prio_x64.exe

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
M Tippach... han som lager Asio4all sier:

"ASIO4ALL sits on top of the same Kernel Streaming interface that WASAPI sits on top of and thus also completely bypasses WASAPI."

Med andre ord... Asio4all er antakelig like bra og bruke som wasapi. Ditt valg egentlig.

Ellers: http://wiki.jriver.com/index.php/WASAPI

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Imperial skrev:
M Tippach... han som lager Asio4all sier:

"ASIO4ALL sits on top of the same Kernel Streaming interface that WASAPI sits on top of and thus also completely bypasses WASAPI."

Med andre ord... Asio4all er antakelig like bra og bruke som wasapi. Ditt valg egentlig.

Ellers: http://wiki.jriver.com/index.php/WASAPI

mvh

Jeg bruker Wasapi-Event Style. Ser ut til at den skal være best lydmessig, noe som meg og min kamerat også var kommet fram til. Ser ut til at man kanskje kan få bort hikkinga som skjer av og til med å øke verdi i output buffer.

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Imperial skrev:
Selv bruker jeg ikke J River, til info.

mvh
Takk likevel :)

Fine linker. Nå tror jeg at jeg har fått det aller meste på plass.

Topp Bunn