Bruk av OM-objektiv til digitale speilrefleks.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Jeg har et gammelt Olympus OM 10 med ganske mange brukbare/bra objektiv. Vurderer nå å kjøpe et nytt digitalt speilrefleks, og lurer på om noen har erfaring med å benytte en såkalt OM-adapter på gamle OM-objektiv på nye Olympus digitale speilreflekskamere.

Noe av problemstillingen er om jeg skal la denne muligheten styre valg av merke(Olympus) også for det nye kameraet. Jeg forstår at jeg mister en del av funksjonaliteten når de gamle objektivene benyttes, men er det ellers en brukbar løsning?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Søk litt rundt så finner du en side der mange OM objektiver er testet i bruk på digital Olympus. Noen resultater var mer heldige enn andre.

Vær oppmerksom på at et 400-500 kamera fra Olympus har en knøttliten søker så det kan bli vanskelig å fokusere manuelt. Dessuten vet jeg ikke om det er enkelt å skifte ut mattskivene på disse kameraene. Kjøper du en E-3 får du en anstendig søker til tross for det lille 4:3 formatet. Det er også verdt å merke seg at du må gange med 2 for å få tilsvarende utsnitt som du er vant med. F eks en 24 2,0 blir et normalobjekt som ikke blir så bra til det bruket som en 50 1,4 var (som til gjengjeld blir et mulig protrettobjektiv)

Jeg vet heller ikke om bildestabiliseringen vil virke med disse objektivene.

Alle disse grunnene fikk meg over til Sony (Minolta) selv om jeg har mange OM objektiv og ikke kvitter meg med OM-1 eller OM-4ti samme hva.
 
J

Jurassic

Gjest
Hvordan OM objektivene vil fungere med et digitalt Olympus kamera vet jeg ikke men jeg har selv Olympus E-410 og jeg er utrolig fornøyd med det. Originale kitobjektivene er også de skarpeste i klassen så det er en bonus i tillegg til et lett og brukervennlig hus.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Takk for innspillene, OKA og Jurassic. E-3 ligger nok uansett utenfor det segmentet jeg er ute etter. Det står mer mellom E-410 og E-510. Tror kanskje at det eventuelt blir sistnevnte. Etter hva jeg forstår skal bildestabilisator fungere på alle objektiv, men det gjelder kanskje ikke når det er en "jukseløsning" med adapter?

Hva med E-410 vs. E-510 - er det verd prisforskjellen?

Oka: syns du at Sony/Minolta er bedre valg når man ser bort fra eventuell bruk av OM-objektivene?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg synes Olympus er lekre kamera og nye E-3 virker som et meget flott og anvendelig kamera. 510 er et pent kamera og 410 er tross sin lille størrelse god i hånden. Jeg er ikke bruker av disse kameraene så jeg vet ikke så mye om dem inngående. Jeg anbefalte min nevø Oly og han er fornøyd med sin 400.

Fordelen med Sony er alle de fantastiske og rimelige AF Minolta fastobjektivene fra tidlig 80-tall av er brukendes og bildestabilisert. De har også mange gode zoomer og macrolinser. Bildestabiliseringen er meget god, markedets beste på Alfa 700 men støvfjerningen fremdeles er best på Olympus. Dagens objektiver er dyre (Sony og Carl Zeiss), sannsynligvis noen av de beste men dyre å kjøpe ny. Det kommer mange flere nå samt et fullformatkamera, så mange spennende ting er på beddingen.

Nikon er en objektivspesialist, gode objektiver. De har "the new best" kamera med D3. "Alle" objektiver fungere på toppmodellene, men den rimelige d40 er handikappet i så måte.

Canon lager all slags kamera men har kanskje ikke så gode objektiver. Fort litt dyrt med bildestabiliserte objektiver. APC-C objektiver kan ikke brukes på fullformatkameraene.

Olympus er spesialist på høyteknologi, sykehus og laboratorie utstyr og har generelt god byggekvalitet og flotte objektiver

Sony er stor og har overtatt kameraspesialisten Minolta som sammen med Olympus kanskje har vært de mest nyskapende innen 35 mm formatet. Canon har stort sett kopiert det de har gjort i etterkant. Hvordan Sony fortsetter gjenstår å se.
 
Topp Bunn