Bruckner og Celibidache

N

nb

Gjest
Har etter hvert begynt å tette et av de største hullene i min klassiske platesamling, nemlig Bruckners symfonier. Kjøpe den 4. med Münchenfilharmonien og nevnte, noe eksentriske Celibidache her om dagen, noen som har kommentarer på denne innspillingen? Det er den offisielle prostitusjonsinnspillingen som ble utgitt av familien etter far selv døde.

Vet at Karajan og Giulini regnes som sterke i dette reportoaret, men andre tips mottas med takk

K

kbwh

Gjest
Et tips om en begynnersymfoni hadde også vært fint. Det er mulig at det finnes gamle Bruchnertråder også her inne?

kbwh er blank på Anton B. Bring it on.

N

nb

Gjest
Dette er jo (relativt) kompliserte saker, så et program om Celibidache her om dagen på NRK2 hvor de filmet mye fra prøvene. Makan til detaljfokus har jeg aldri sett noen drive med...

Ganske artig når dirigenten stoppet orkestert fordi 1. filoinene spillte feil. Konsertmesteren viste at de vitterlig hadde spillt hva som stod i notene, mens dirigentens kommentar bare var "Det er en feil i den utgaven".

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
no. 8 og 9 tror jeg skulle være et fint sted å begynne :)

Jeg har alle B symfoniene med Chicago Symph. og Solti.

Hovedårsaken til dette er den vanvittige messingblåserekka dette orkesteret hadde på 70-tallet!Og så liker jeg at Solti ikke "romantiserer" Bruckner for mye.
Har noen av B symf. med bla. Karajan og Bernstein. Ikke helt etter min smak.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Den 4 er den klart enklest tilgjengelige. Og vel også den korteste. At den har fått undertittelen "Den romatiske" forklarer vel også det. Mesteparten av de platene hvor du finner ordet Jochum kombinert med ordet Brukckner er trygge kjøp.

Brilliant Classics har en reissue av de komplette symfoniene fra Jochums EMI-serie til en latterlig pris. 298 kr på aktivklassisk - hvor den pt er utsolgt (men kommer inn igjen), prøv alternativt på mdt.co.uk som har brilliant på tilbud pt; mulig den kommer under 200 kr grensen.

Mange Jochum innspillinger på DGG også som også er rimelige.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Karl Böhm og Wienerfilharmonikerne har fine innspillinger av 3. og 4. symfoni på Decca.

Om du vil betale mindre, så er Tintner sine innspillinger på Naxos anerkjente. Har ikke noen av disse selv, men de ble godt mottatt av kritikerne i sin tid.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bøhm i den 4. var min første Bruckner plate....i 1973. Lurte på om jeg skulle nevne Bøhm ved siden av Jochum i forrige innlegg, når det kommer til standardrepertoare av denne typen er de eldste som oftest best, og i særdeleshet om de er vokst opp, og har sine kulturelle referanser, i samme kultur/landskap. Tintner hører også hjemme her, samt til dels Solti (som er ungarer - selv om han etter min mening var litt for lenge i USA); ikke langt til Budapest fra Brucknerland rundt Wien/Linz.

Topp Bunn