Bil, båt og motorsykkel Bromskrinsar?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.428
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei.
Sist uke begynte bilen min å skape seg litt tussete.
Når jeg foretar svinger skarpt mot høyre, tennes en lampe som indikerer at det er noe gæli med "bromskrinsarna"....
Har begrenset med bilmekanikerkunnskaper - men har konstatert følgende:
- bremseveskenivået er ok
- håndbrekket tar mer på høyre enn på venstre side
- bremsepedalen går "av og til" helt til bunns uten særlig mye oppnådd bremseeffekt - men dette "kommer seg" hvis jeg "pumper opp bremsetrykk" med bremsepedalen....
- hører ingen "skrapelyder" eller tilsvarende når jeg bremser - hvilket vel skulle indikere at skiver og klosser er ok - men skal seff dobbeltsjekke dette.

Kan det rett og slett være slik at jeg har fått en calipper som henger, og at dette er årsaken til lampen som tennes og slukkes?
Er det i så fall "nok" å smøre det opp og se om den "løsner"?
Ser nemlig ikke bort fra at vinterens kjøring på godt saltede veier kan ha ført til at noe ruster fast....

Tenkte bare jeg skulle høre med noen som kan litt mer bil enn undertegnede, før jeg setter den inn til fixing.... Kan jo uansett ikke kjøre rundt med de bremsene jeg har idag....

mvh
Proffen

T

TT.

Gjest
Vil anta at du nærmer deg slitasjevarslerne på klossene og det er snart på tide å skifte klosser. Er slik det fungerer på mine biler iallefall. Vil anta en times jobb med riktig verktøy.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.428
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Tviler igrunnen på at det er klossene, da disse ble skiftet i august.....
Det måtte i så all være hvis jeg har mistet en eller to av dem, men det skal vel godt gjøres, så lenge calipperne er på plass.....?
Men klosser og skiver skal som sagt sjekkes nærmere....mest for sikkerhets skyld da.

mvh
Proffen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Hvis bremsepedalen av og til går til bunns ville jeg ha oppsøkt et verksted fortere enn svint. At pedalen bunner kan skyldes dårlig hjullager. Bevegelsen sideveis kan da presse klossen ut slik at den har ekstra lang vei før den får kontakt med skiven.
Hvis kaliperen henger så hadde symptomene vært motsatt, nemlig at bremsene henger på og kort vandring på pedalen. I værste fall rødglødende skiver etter noen kilometer.

T

TT.

Gjest
På min sønns bil begynte varsellampen å lyse enda det var mye igjen av belegget på klossene. Det viste seg at det ytterste feltet på skiven ikke ble slitt og dermed kortsluttet kabelen til slitasjevarslene... Har sett dette på andre biler også, men sier ikke at det er slik med din bil. Hvilket merke gjelder det?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.428
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Kjører en V40, 2003modell....

Vel, uansett hva det nå enn skulle være, er det ikke spes kjekt å kjøre rundt og kunne trø bremsepedalen til bunns uten at det er særlig mye bremseeffekt...
Og det tenker jo jeg kanskje ikke skulle vært mulig, selv om kabelen til slitasjevarslerne skulle være kortsluttet, eller....?

mvh
Proffen

T

TT.

Gjest
Pussig, høres jo nesten ut som om du har en lekkasje, men du sier jo selv at nivået er korrekt. Høres nesten ut som om bremseservoen er gåen. Hadde tatt bilen på en "drive in" i morra og fått dem til å sjekke. Ikke enkelt å fjerndiagnostisere...Lykke til og hold oss oppdaterte

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.428
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Bremseservo og kraftforsterker har vært i tankene mine ja.
Hadde det vært snakk om lekkasje, burde jeg jo vært nødt til stadige etterfyllinger av veske, hvilket jeg ikke har merket noe til.

mvh
Proffen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Slakk i hjullageret har jeg opplevd på Triumphen. Måtte pumpe som en galning før innbremsing. Diagnostiseres lett ved å jekke opp hjulet du mistenker, i dette tilfellet høyre bak, og kjenne etter om det er slakk.
Bremseservoen kan du glemme, vandringen er lik uansett om den virker eller ikke. Bremsepedalen blir bare myyye mer tungtrampet.

T

TT.

Gjest
Bremseservo og kraftforsterker har vært i tankene mine ja.
Hadde det vært snakk om lekkasje, burde jeg jo vært nødt til stadige etterfyllinger av veske, hvilket jeg ikke har merket noe til.

mvh
Proffen
hvis du har lekkasje til servo, så fylles kammerert opp i servoen. Slå på denne, har du en hul lyd, er den fortsatt ok. Har du en "død" lyd, er den defekt..

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.428
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Slakk i hjullageret har jeg opplevd på Triumphen. Måtte pumpe som en galning før innbremsing. Diagnostiseres lett ved å jekke opp hjulet du mistenker, i dette tilfellet høyre bak, og kjenne etter om det er slakk.
Bremseservoen kan du glemme, vandringen er lik uansett om den virker eller ikke. Bremsepedalen blir bare myyye mer tungtrampet.
Slakk i hjullager "forvarsles" vel gjerne av en romlelyd, noe jeg ikke har hørt/registert.....?

mvh
Proffen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Ikke alltid. Er lageret defekt, ja. Er det slitt kan det være løst og likevel være tyst.
Som en kuriositet, de største rulle-lagerene vi har på jobben har en slakk på 15-20 mm. Lagrene er en meter i diameter.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.428
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Ikke alltid. Er lageret defekt, ja. Er det slitt kan det være løst og likevel være tyst.
Som en kuriositet, de største rulle-lagerene vi har på jobben har en slakk på 15-20 mm. Lagrene er en meter i diameter.
Takk for tips. Lærte noe nytt i dag, jeg da....
Og det å sjekke om det er hjullager som er gåent, tror jeg faktisk at jeg fikser.... Og skulle det være hjullager, er det jo greit å fikse det før man blir forbikjørt av sitt eget hjul....
Når det gjelder å lokalisere bremseservo, må jeg nok til å bla i bokji først, ja....

mvh
Proffen

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.428
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Da ble bilen levert på verksted i dag, og en time senere fikk jeg tlf:
"Du har fått en lekkasje i ene callipperen. Dessuten bør du bytte både skiver og klosser. Bremsevæsken bytter vi seff. Kommer på ca 5k"

Jaja, er jo ikke mye å lure på da da....
Byttet forøvrig callipperen på andre siden i august, etter eu-kontrollen, så da bør jo de være greie.
Så får man se når neste ting dukker opp.... Volvo er ikke helt det det var....

EDIT: ....som ble til 2callipere, 2skiver og klosser = 7k

hvor utspekulerte er bilverksteder til å "finne nye feil"....?

mvh
Proffen

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Alt som har med hjuloppheng, bremser og dempere å gjøre bytter jeg alltid parvis, dvs begge sider samtidig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Lurt det, Spirre. Bremsene på klyse-bilen (BMW) min begynte å henge på ene siden foran nå nylig. Kjøpte 2 nye calipere og byttet på den siden hvor den hang. Uken etter måtte jeg bytte den andre. Også opplevd det samme med hjullager. Det er forbausende hvor lik levetid parvis like komponenter har.

Topp Bunn