Brokobling

OlaK

Fersking
Ble medlem
09.04.2006
Antall liker
0
hei
kan noen forklare meg hvordan 2*250 watt, blir til 750 watt brokoblet??

eksempel fra Parasound A21:

A 21 Specs:
Continuous power output:
250 watts RMS x 2, 20 Hz - 20 kHz, 8 W, both channels driven
400 watts RMS x 2, 20 Hz - 20 kHz, 4 W, both channels driven
750 watts RMS x 1, 20 Hz - 20 kHz, 8 W

T

theStig

Gjest
250W brokoblet skal i teorien bli 1000W. Hvorfor det ikke blir så, er fordi strømforsyningen ikke klarer å levere 1000W, men i dette tilfellet ~750W.

OlaK

Fersking
Ble medlem
09.04.2006
Antall liker
0
Jeg trodde kanskje at 2*250 ble 500 watt, tok visst feil der altså ???

T

theStig

Gjest
I teorien skal brokobling øke effekten med fire ganger. Dette fordi spenningen fra forsterkeren øker til de dobbelte, og følgelig effekten blir fire ganger større.
Ohm's lov:
P = U^2 / R
(effekt = spenning opphøyd i andre delt på motstanden)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.472
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Stig har helt rett. Nesten som å sette på turbo uten å ta noen helt nødvendige forholdsregler. Utspenningen dobles, strømmen dobles og effekten firedobles. Dersom alt annet er dimensjonert for dette og klarer å levere. Jeg kjener ingen forsterkere som gjør dette. Det ender enten med mye mindre enn teoretisk mulig. Eller katastrofe.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hva med ICE da? Tenk en brokoblet 1000asp...

T

theStig

Gjest
Det går ikke an å brokoble ICE forsterkere. De er allerede brokoblet fra før nemlig..

K

kbwh

Gjest
ICE liker ikke lavere impedanser enn 3 ohm. Ved brokopling ser hver forsterker halve lasten, så en 4 ohms høyttaler blir seende ut som 2. Da holder ICE helst kjeft vil jeg tro.
Dessuten er så vidt jeg vet begge utgangspolene live på ICE. Kan ikke brokople da.

T

theStig

Gjest
Riktig, begge utgangene er "live" på ICE forsterkerne. Det er vel grunnen til at de ikke liker svært lave impedanser vil jeg tro. Jeg driver selv noen 2.5 ohms basser med ICE 500ASP, og det funker da supert det. Har hørt om at modulene går i protection ved lavere belastninger enn 2 ohm. Heldgvis er det få høyttalere som er en så tøff last som 2 ohm.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Er det mulig å brokoble Doxa effektforsterkere?

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Okay. Hvordan gjør man det? Noen som har ei tegning eller no sånt?

T

theStig

Gjest
Du må fore forsterkeren med et balansert signal, der du sender den ene fasen til den ene forsterkerkanalen, og den andre fasen til den andre. Har du en balansert utgang på preampen, er det den enkleste måten å gjøre det på.

sTo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2005
Antall liker
0
Det vil da si at det er det samme som pseudo balansert kobling?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.472
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
ICE liker ikke lavere impedanser enn 3 ohm. Ved brokopling ser hver forsterker halve lasten, så en 4 ohms høyttaler blir seende ut som 2.
Nei! Er impedansen 2 ohm, blir den ikke noe annet om den drives av en brokoblet forsterker.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.472
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Du må fore forsterkeren med et balansert signal, der du sender den ene fasen til den ene forsterkerkanalen, og den andre fasen til den andre. Har du en balansert utgang på preampen, er det den enkleste måten å gjøre det på.
I tilfellet SE rør forsterker, kan du fore begge kanaler med samme fase (gjøre det enkelt!) og skifte fase / brokoble på utgangen.

K

kbwh

Gjest
Nåja, kanskje litt uklar språkbruk fra min side der.
Ved brokobling driver hver av de to effektforsterkerne halvparten av lasten, som er 4 ohm i eksempelet mitt. Hver effektforsterker ser da en last på 2 ohm.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.569
Sted
'
Nei! Er impedansen 2 ohm, blir den ikke noe annet om den drives av en brokoblet forsterker.
Det stemmer ikke.
Lastimpedansen blir "aktiv", ved brokobling blir lasten fra forsterkerens side (tilsynelatende) halvert.

Dette sees lett hvis du betrakter en av sidene i brokoblingen: Spenningen ut svinger f eks 8V: i en 8 ohms last bør dette gi en strøm på I=U/R=8/8=1A. I tilfellet brokobling svinger motsatt side av lasten tilsvarende slik at spenningen over lasten dobles. Det medfører at strømmen som trekkes blir I=U/R=16/8=2A. Forsterkerne ser en last på R=U/I=8/2=4Ohm og ikke 8Ohm, altså halvparten av reel last.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.569
Sted
'
I tilfellet SE rør forsterker, kan du fore begge kanaler med samme fase (gjøre det enkelt!) og skifte fase / brokoble på utgangen.
Vel, om forsterkeren er SE eller ei, er ikke avgjørende. Cluet er at høyttalerutgangene er atskilt fra jordpotensialet i forsterkeren. Mange SE rørforsterkere har ikke denne muligheten.

En annen ting er at det ikke er spesielt gunstig å brokoble rørforsterkere i utgangspunket. Parallellkobling gir ofte bedre resultat.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.472
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Det stemmer ikke.
Lastimpedansen blir "aktiv", ved brokobling blir lasten fra forsterkerens side (tilsynelatende) halvert.

Dette sees lett hvis du betrakter en av sidene i brokoblingen: Spenningen ut svinger f eks 8V: i en 8 ohms last bør dette gi en strøm på I=U/R=8/8=1A. I tilfellet brokobling svinger motsatt side av lasten tilsvarende slik at spenningen over lasten dobles. Det medfører at strømmen som trekkes blir I=U/R=16/8=2A. Forsterkerne ser en last på R=U/I=8/2=4Ohm og ikke 8Ohm, altså halvparten av reel last.
Hvorfor være uenig når du er enig? Forklaringen din er grei bortsett fra innledning og avslutning. Lasten endrer seg ikke.

K

kbwh

Gjest
Du roter det til Audiomix.
Hver av de to brokoblede effektforsterkere ser halvparten av lasten.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.569
Sted
'
Hvorfor være uenig når du er enig? Forklaringen din er grei bortsett fra innledning og avslutning. Lasten endrer seg ikke.
Antagelig fordi utgangspunket var dette:

Ved brokopling ser hver forsterker halve lasten, så en 4 ohms høyttaler blir seende ut som 2.

Som du svarte slik på:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.472
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Vel, om forsterkeren er SE eller ei, er ikke avgjørende. Cluet er at høyttalerutgangene er atskilt fra jordpotensialet i forsterkeren. Mange SE rørforsterkere har ikke denne muligheten.

En annen ting er at det ikke er spesielt gunstig å brokoble rørforsterkere i utgangspunket. Parallellkobling gir ofte bedre resultat.
Vel. Vi er nok enige her også. Tenkte ikke å komplisere for mye. Ofte er utgangen fra et SE trinn "flytende". Ikke alltid. Men dersom det er flytende, kan en parallel-, serie- eller brokoble uten katastrofe som resultat. Om det har noen hensikt er noe annet. Jeg ser ingen vits i å eksperimentere med slikt. Vi DIY'ere gjør det på vår måte. Og brokobling eller andre triks blir sjelden tema.

Topp Bunn