Brimar E83CC

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Andy skrev:
Andy skrev:
Noen som har testet disse rørene i sin pre?

Ja Andy, her kan du og dere andre lese litt om diverse E83CC rør. ;D

http://www.larsreinau.dk/about3.html
;D ;D

Brukte ett par av de der i min gamle AN OTO SE, drivere, og syns det låt fabelaktig. Litt Mullard lyd ;)
Men hvordan de vil låte i en annen konstruksjon aner jeg ikke. Liker du rørlyd så er de nok verdt å sjekke ut.

/jan

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.259
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
De siste ville jeg nok være svært overasket om er noe annet enn "std" russia-rør...

Arne K

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
De siste ville jeg nok være svært overasket om er noe annet enn "std" russia-rør...

Arne K
Det tror jeg ikke, men skal ikke uttale meg med sikkerhet. Groove Tubes har i mange år vært foretrukket av endel gitarister til blant annet JCM-800, og har i alle fall tidligere vært produsert i statene. Mulig at de produseres andre steder i dag, men det er da ikke så langt tilbake i forrige århundre at jeg sist så GT som jeg antar var produsert over there. Med forbehold.

Uansett er GT ikke noe nytt merke som er rettet mot hifi. De har lenger bakgrunn enn som så, og har levert rør til gitarforsterkere og studioutstyr i flere tiår.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Googlet litt, og dette er fra GTs hjemmeside:

"Groove Tubes bought it’s present building in August of 2000. The new GT home has close to 12,000 feet of office, lab, and manufacturing space and is located in the small town of San Fernando, California. The new building has allowed expansion into actual tube production, and Aspen was blessed to be able to acquire the entire production line from the old G.E. company upon it’s closing."

Med tanke på at de ikke har hatt plass til produksjon nå så er jeg i villrede om hvor og av hvem de er produsert tidligere, men de har aldri blitt omtalt som kina eller russer-rør før i alle fall.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.259
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det står på hjemmesiden at de lager en (kopi av) 6L6 and 6CA7, jeg tror nok de kjøper inn alle andre typer fra "overseas".

Arne K

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.271
Sted
Nøtterøy
De rørene jeg sikter til er "M" merkede og skal være da et rør som er bygd opp "likt" et Mullard rør.
Uansett så blir det artig å få testet det. Har fått veldig gode tilbakemeldinger fra andre hifi folk.

The new GT12AX7M is as close to an exact reissue of the original Mullard 12AX7/ECC83 dual triode preamp tube as we could develop. Some people feel this is one of the ultimate vintage 12AX7 tubes.

The Groove Tubes 12AX7M is a dual-triode vacuum tube based on the highly sought after Mullard 12AX7, which went out of production in the late 60's.

Its unique triple mica design reduces tube hum and microphonics, and gives performance stability under the most demanding conditions, such as high gain tube guitar amps sitting on 4x12 cabs.

This tube delivers rich, harmonically complex tone and midrange warmth that is just not available in any other currently manufactured tube today.

The new 12AX7M is an excellent choice as a replacement tube for any amplifier design using a 12AX7, ECC83, or 7025 preamp tube. “Of course, the real test is how it sounds,” continued Pittman. “Our new 12AX7M will really ‘wake up' an old (or new) Fender, Ampeg, or Marshall tube amp!”

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.018
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Det står på hjemmesiden at de lager en (kopi av) 6L6 and 6CA7, jeg tror nok de kjøper inn alle andre typer fra "overseas".

Arne K
Ikke vet jeg, men jeg vet at deres EL34 både var dyrere og mer foretrukket enn russere av mange av de gitaristene jeg har kjent.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.271
Sted
Nøtterøy
Har fått mine nye Golden Dragon Trustworthy idag. Og rett ut av esken så låter dette meget bra! :)
Skal bli spennende å høre når jeg får spilt dem noen timer.

En helt annen lyd enn de "gamle" GD.

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Andy skrev:
Har fått mine nye Golden Dragon Trustworthy idag. Og rett ut av esken så låter dette meget bra! :)
Skal bli spennende å høre når jeg får spilt dem noen timer.

En helt annen lyd enn de "gamle" GD.
Hei

Jeg kan vel anbefale disse nye Golden Dragon-røra.
Har brukt disse etpar mndr nå, og de har blitt favoritt rør.

tor

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.259
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det burde de ikke, siden de er russiske...eller kina-vare

Arne K

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Cobra2 skrev:
Det burde de ikke, siden de er russiske...eller kina-vare

Arne K
Det er meget mulig.
Uansett så hadde det jo vært kjekt å vite hva gutta boys har betalt for de "super" rørene.

/jan

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
369
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
"fra av forum"

Skal som kanskje den første i Norge få melde at jeg har testet en helt ny serie små-rør fra Golden Dragon, produsert etter andre prinsipper enn de vanlige GD-rørene, og lydkvaliteten er på nivå med de beste Telefunken og Mullard.

Den nye serien heter "Trustworthy" (symbol: trekant med T inni) - et begrep som ble brukt på 50-tallet om rør av spesielt høy kvalitet og robusthet, se link:
http://www.clarisonus.com/Archives/T...rustworthy.pdf

Golden Dragon (det engelske firma PM Components) har åpnet en ny fabrikk i Kina i samarbeide med Shuguang - hvor rørene produseres med de gamle typer legeringer og med langt sterkere vakuum enn det Shuguang ellers kan prestere i sine rør. En del av de nye tekniske forutsetningene blir levert på stedet av PM Components og kan ikke kopieres av Shuguang.

Først ute er røret ECC83 (det vil hete ECC83, ikke 12AX7), siden verden jo er i ferd med å gå tom for kvalitetsrør (= NOS) av den typen. Etter at en stor produksjon er gjennomført av ECC83, vil så ECC81 og ECC82 følge. Utseendet på disse rørene er helt annerledes enn de vanlige kinesiske og minner mye om Mullard og Philips fra 50/60-tallet.

Jeg har hatt to pre-produksjon ECC83 på prøve en tid og kan melde at lytte-intrykkene hos flere som har vært med er samstemte - disse rørene minner om en mellomting mellom de beste Telefunken (som ECC803S) og Mullard ECC83, men en touch varmere. Etter min mening så langt helt perfekt klangbalanse. God bass.

Vi sammenlignet foruten med NOS-rør også med de vanlige typer moderne 12AX7, som Groove Tubes (Shuguang) 12AX7 og Sovtek "TungSol" 12AX7. GT-røret tynn mellomtone og noe markert toppdiskant. Sovtek-røret ullen klang og resonant mellomtone som skal forestille "rørvarme". Det var en lettelse å sette inn de nye rørene - ekte rørlyd, god artikulert bass, organisk, klar mellomtone og ren fin diskant.

Egentlig var klangbalansen til det nye røret ikke ulik det fyldige Sovtek "TungSol", så magien betår i at det ullne og resonante forsvinner og erstattes av klarhet og detaljer, men samtidig mye av den samme varmen. Dette er rørmagi !

Motron (Brynjar Kvanlid) melder at han vil ha 200 rør på lager til messen. Anbefales !
Prisen vil bli kr. 275,- pr. stk. (med moms).

Dette var det første lyspunktet undertegnede har opplevd fra moderne produksjon, og så en slik utrolig forbedring. Nå får NOS-rørene konkurranse !

Topp Bunn