"fra av forum"
Skal som kanskje den første i Norge få melde at jeg har testet en helt ny serie små-rør fra Golden Dragon, produsert etter andre prinsipper enn de vanlige GD-rørene, og lydkvaliteten er på nivå med de beste Telefunken og Mullard.
Den nye serien heter "Trustworthy" (symbol: trekant med T inni) - et begrep som ble brukt på 50-tallet om rør av spesielt høy kvalitet og robusthet, se link:
http://www.clarisonus.com/Archives/T...rustworthy.pdf
Golden Dragon (det engelske firma PM Components) har åpnet en ny fabrikk i Kina i samarbeide med Shuguang - hvor rørene produseres med de gamle typer legeringer og med langt sterkere vakuum enn det Shuguang ellers kan prestere i sine rør. En del av de nye tekniske forutsetningene blir levert på stedet av PM Components og kan ikke kopieres av Shuguang.
Først ute er røret ECC83 (det vil hete ECC83, ikke 12AX7), siden verden jo er i ferd med å gå tom for kvalitetsrør (= NOS) av den typen. Etter at en stor produksjon er gjennomført av ECC83, vil så ECC81 og ECC82 følge. Utseendet på disse rørene er helt annerledes enn de vanlige kinesiske og minner mye om Mullard og Philips fra 50/60-tallet.
Jeg har hatt to pre-produksjon ECC83 på prøve en tid og kan melde at lytte-intrykkene hos flere som har vært med er samstemte - disse rørene minner om en mellomting mellom de beste Telefunken (som ECC803S) og Mullard ECC83, men en touch varmere. Etter min mening så langt helt perfekt klangbalanse. God bass.
Vi sammenlignet foruten med NOS-rør også med de vanlige typer moderne 12AX7, som Groove Tubes (Shuguang) 12AX7 og Sovtek "TungSol" 12AX7. GT-røret tynn mellomtone og noe markert toppdiskant. Sovtek-røret ullen klang og resonant mellomtone som skal forestille "rørvarme". Det var en lettelse å sette inn de nye rørene - ekte rørlyd, god artikulert bass, organisk, klar mellomtone og ren fin diskant.
Egentlig var klangbalansen til det nye røret ikke ulik det fyldige Sovtek "TungSol", så magien betår i at det ullne og resonante forsvinner og erstattes av klarhet og detaljer, men samtidig mye av den samme varmen. Dette er rørmagi !
Motron (Brynjar Kvanlid) melder at han vil ha 200 rør på lager til messen. Anbefales !
Prisen vil bli kr. 275,- pr. stk. (med moms).
Dette var det første lyspunktet undertegnede har opplevd fra moderne produksjon, og så en slik utrolig forbedring. Nå får NOS-rørene konkurranse !