Brilliant Classics hos MDT

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Idag dumpet det en lystig mail i innboksen, hvor det viser seg at Brilliant er tilgjengelig hos MDT igjen, og på salg til januar. Klikk og se.

9 sider med disse platene. Jeg har allerede Bruckner/Jochum, og har notert meg Alfven/Järvi på handlelista. Om noen har noen anbefalinger å komme med, evt det motsatte, så kom gjerne med de!

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Diepenbrock - 2 CDer med orkestermusikk (lisensiert fra Chandos hvis jeg ikke tar feil).
Berwalds symfonier med Dausgård (2 CDer)
Dowlands komplette luttmusikk med Jakob Lindberg (4 CDer)
Faurés sanger med Elly Ameling
Faurés klavermusikk med Collard
Kodalys orkestermusikk med Fischer
Magnards symfonier med Sanderling
Medtners klavermusikk med Milne

Just to mention a few...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Diepenbrock - 2 CDer med orkestermusikk (lisensiert fra Chandos hvis jeg ikke tar feil).
Har den , på Chandos. Anbefales.

Dowlands komplette luttmusikk med Jakob Lindberg (4 CDer)
Har den. Anbefales!

Faurés sanger med Elly Ameling
Har den på EMI; et fantastisk sett.

Faurés klavermusikk med Collard
Har den. Anbefales sterkt.

Magnards symfonier med Sanderling
Kar den på BIS. Viktige symfonier i referanseinnspillinger.

Kodaly og Medtner må jeg vurdere.

Vil i tillegg anbefale Couperins Cembalomusikk med Borgstede.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Liker man Strauss er boksen med Kempe/SD noe av det mest essensielle på markedet.

Haydn's piano trioer i HIP fremføring på en alldeles suveren måte.

Schubert flotte piano duoer i ref. klassen.

Liker man piano-musikk og historiske innspillinger fra Sovjet-tiden er dette reale varp.

Barshai's DSCH syklus står seg godt mot alt annet som fins på markedet.

Gulda's Beethoven piano sonate syklus kan også måle seg mot hvem som helst; spesielt når man føler for den hardslående, konsise varianten.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Enig Kibsgard! Kempes Strauss er referanse, og det samme med Barshais Shostakovich, kjøpte det i sin tid for 16 pund, under 200 grensa.

Guldas Beethoven har jeg myst lenge på, kasnkje du skjøv meg over kanten der....

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.073
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jochums Brucknerboks hører også med:

og når en først har kjøpt Gilels og Richter virker det nært smålig å ikke ta med Oistrakh også:

Ellers er jeg så rørende enig i kibsgaards DSCH og Gulda.
Du har jo også storboksene fra Bach, Mozart og den blodferske Haydn (den må jeg ha), men det blir kanskje heller for komplettistene.

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
berxter skrev:
og den blodferske Haydn (den må jeg ha), men det blir kanskje heller for komplettistene.
Den ligger nå ute på mdt. Merk at det kommer minst en boks til, den totale Haydn ble estimert til mellom 300 og 340 CDer i en tidlig fase av prosjektet.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Av en eller annen grunn fant jeg ikke den 4 CDers boksen med Debussys orkestermusikk med Orchestre de Radio et Television France under Martinon på denne mdt-listen - skulle dere komme over det er det bare å kjøpe, strålende tolkninger i varm, analog lyd. Og boksen inneholder en god del rariteter som var ukjent for meg, denne boksen har jeg hentet frem ved gjentatte anledninger siden jeg kjøpte den hos aktivklassisk i vår en gang, hver gang med stor glede!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noen som kjenner disse innspillingene (fra DGG på 90-tallet opprinnelig)?

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//93870.htm

McCreesh er jo ellers en vel omtalt herre, ikke minst ansvarlig for en flott Haydn-kreasjon. Forresten så er det vel fortsatt Brilliant-salg på MDT, og man får jo håpe at de har lagerført de mest interessante titlene dere nevner over.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har denne boksen (og har også hatt gleden av å høre McCreesh og hans combo live ved 2-3 anledninger). Dette er selvsagt referansemateriae på alle måter, men med ett forbehold - dette er liturgiske rekonstruksjoner, noe som betyr at mange verker er brutt opp og satt sammen slik de opprinnelig ville blitt fremført rent liturgisk. Dypt historisk fascinerende, men det er ikke alltid det - i mine ører - fungerer like godt musikalsk. Men pytt, vi har jo fjernkontroller og programmerbare spillere!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker Erato. Fristende materiale dette; jeg har noen eldre LP'er med deler av denne musikken med andre artister, men fremførelsene i denne boksen var jo svært velomtalte i sin tid. Jeg må skynde meg å snuse gjennom Brilliant-salget før det tar sin ende om drøye etpar uker.

Har forresten akkurat skrevet mail til MDT ( feedback@mdt.co.uk ) og klaget min nød over denne fraktsonen vi i Norge ble henvist til for et år eller to siden; jeg foreslo at de revurderer den, fordi frakt på bokser blir veldig mye dyrere enn hos konkurrenter som f.eks amazon.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Har forresten akkurat skrevet mail til MDT ( feedback@mdt.co.uk ) og klaget min nød over denne fraktsonen vi i Norge ble henvist til for et år eller to siden; jeg foreslo at de revurderer den, fordi frakt på bokser blir veldig mye dyrere enn hos konkurrenter som f.eks amazon.

Mvh Vidar P
Bra. I stadig større grad kjøper jeg større ting andre steder ja, det hører ingen steds hjemme at den store DHMboksen skal ha porto 15 GBP (!) fra mdt og 2 GBP fra amazon.co.uk. Men de er jo suverene på priser (dvs andre kan være like billige på deler av porteføljen, men ingen har så MYE billig som mdt) og småpakkene med 2-3 CDer kommer fortsatt vanligvis fra de.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.073
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og der bestilte jeg den svære Haydn-boksen. MDT ble snytt for bestillingen, da de skulle ha £50, femti pund for sendingen. Amazon skulle ha 139£ for boksen, så de fikk den heller ikke. JPC.de skulle ha ca 76€ for boksen, og kun 5.99€ for portoen, så det ble dem som gikk av med bestillingen. Det lønner seg å shoppe litt rundt. (Og hvis noen så sier at Elusivedisc elns selger den for halve prisen hyler jeg...)

Bernt K

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
jpc koster såvidt jeg vet 6 Euro i frakt om du skal ha bare en plate også.....så på små bestillinger er de ute og sykler.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Stor fraktforskjell rundtom ja. Oppfordrer alle til å sende en lynrask mail til MDT for å oppfordre de til å revurdere fraktnivået til Norge. Da gjør de det kanskje.. hvem vet.

Strauss/Kempe, Dowland/Lindberg, Magnard/Sanderling, Diepenbrock/Hague mfl på vei; salget nærmer seg slutten, og om noen har flere anbefalinger så er de veldig velkomne her.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.314
Kjøpte en Brilliant boks med Villa Lobos strykekvartetter. De har jeg spilt overraskende mye - nivået på disse kom som en gledelig overraskelse. Anbefales

Det er det geniale med Brilliant, du kan prøve mye ny musikk du ellers ikke ville brukt penger på, uten å blakke deg.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Jeg er veldig interessert i å høre bittelitt mer om disse Russian Historical-boksene; låter de råttent og fælt, som noen tidligere reissues av Melodiya-innspillinger har gjort, eller er dette helt greie remastere? Noen som vet?

Mvh Vidar P
Umulig å generalisere Vidar. De inneholder alt fra live konsertopptak fra tidlig 50-tall til studioopptak fra 70-tallet i en og samme boks. Men jeg har aldri følt lyden som noe problem - jeg skjønner hva du mener med når du refererer til tidligere reissues av Melodiya-innspillinger og har aldri følt at de lyder av den samme skrikende lyden som disse kan ha, selv om det selvsagt ligger begrensninger i masterne. Men først og fremst er det mye sjeldent repertoire på disse boksene (det er alltid en sikker vinner hos meg), i tillegg til strålende kunstnere selvsagt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er litt snål når det gjelder lyd jeg; forstår meg nesten ikke helt på det selv; men jeg tolererer historiske og kompromitterte opptak uten å blunke, kan gjerne høre på hva det skal være av førkrigsinnspillinger eller hva som helst.

Men når det kommer til kjipe remastere/masteringer så er jeg veldig "particular"; ikke minst er jeg generelt svært ukomfortabel med enkelte av disse pokkers masteringfolka som på død og liv skal vri opp (eller ned) spakene ved visse frekvenser for å gi visse soniske effekter; eller folk som på død og liv skal dra det stakkars signalet gjennom så mange digitale/analoge ledd at man sitter igjen med bare jitterstøy (eller hva det nå er) og skrikende lyd av verste digititis-variant.

En normalt beskjeden innspilling fra f.eks 1940 låter ikke hifi uansett remasteringkvalitet. Sånn sett låter den ikke "bra". Men den låter iallefall oftest balansert og komfortabelt nok for å kunne nyte musikken.
En dårlig remaster av samme innspilling derimot, med skrikende presensområde, ullen mellomtone osv, er uutholdelig. Det gjelder forresten uansett hvor gammel/ny innspillingen er i mine ører; et eksempel er disse forferdelige nye digitale Toshiba-remasterene av Beatles komplett. Fytterakkern! Låter hifi men ikke musikk.

Klarer ikke forklare det bedre enn det i øyeblikket; jeg er ute etter gode remastere av "normale" innspillinger uansett alder, men liker ikke typiske dårlige remastere.. det er verre enn dårlige innspillinger imo.

Har bestilt Berman, Svetlanov, Temirkanov og etpar andre bokser, så jeg gleder meg!

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Jeg er veldig interessert i å høre bittelitt mer om disse Russian Historical-boksene; låter de råttent og fælt, som noen tidligere reissues av Melodiya-innspillinger har gjort, eller er dette helt greie remastere? Noen som vet?

Mvh Vidar P
Hørte litt på noen CD'er fra de nedenstående boksene i går. Fra Richter-boksen hørte jeg på CD4 med Schubert's D960 og D575. Sånn generelt kan man si om remasterene til BC at de går for å være de beste som finnes på markedet av disse innspillingene. Schubert-opptakene fra rundt 1960 er noe på den lyse siden og det er noe gjenklang, men ikke plagsomt for meg. Når det gjelder selve fremførelsene så er Richter og Schubert generelt en match made in heaven.

Fra Gilels-boksen hørte jeg på CD5 som inneholder Scriabin og Medtner. Jeg er ikke særlig familiær med denne musikken, men lyden var også her kurant.

Jeg hørte på CD4 med kun Chopin (mazurkaer, valser, ballade nr. 3 og scherzo nr.1) fra Sofronitzky. Lyden var kanskje noe varmere her, og generelt nøt jeg Sofronitzky i Chopin. Han er også kjent for å være selve referansen innen Scriabin, men har ikke fått hørt på noe av det enda. Sofronitzky er en høyt verdsatt pianist i flere fora, og jeg tror ikke man kan finne et bedre starter-kit enn denne BC-boksen ut i fra det jeg har lest på nettet. De fleste av utgivelsene hans er vanskelige å oppdrive.

Generelt har vel Naxos Historical utgivelsene noe varmere lyd - ut i fra det jeg har hørt hittil. Lydkvaliteten jeg har opplevd fra Melodiya-CD'er jeg selv eier er varierende - noe er ganske så bra. Uansett dreier dette seg ikke bare om gamle Melodiya-opptak. I Sofronitsky-boksen er det en del sourcet fra Denon.

Min erfaring er dessuten at dårlig lydkvalitet generelt kan være et større problem med orkester-innspillinger i forhold til solo piano.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ypperlig, mange takk! Sofronitzky er bestilt, jeg går og teller litt på fingrene om jeg har nok Gilels og Richter på vestlige innspillinger, eller om disse her bør være med.

Nå har jeg bestilt plenty av boksene fra Historic Russian Archives-serien, så dette blir en spennende senvinter! Driver og skraper sammen siste rest av Original Masters-seriene også, samt Andante, Artone og noen andre, så det er temmelig irriterende at NRK Klassisk sender så mye god musikk... får da så lite tid å høre plater :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
Ypperlig, mange takk! Sofronitzky er bestilt, jeg går og teller litt på fingrene om jeg har nok Gilels og Richter på vestlige innspillinger, eller om disse her bør være med.

Nå har jeg bestilt plenty av boksene fra Historic Russian Archives-serien, så dette blir en spennende senvinter! Driver og skraper sammen siste rest av Original Masters-seriene også, samt Andante, Artone og noen andre, så det er temmelig irriterende at NRK Klassisk sender så mye god musikk... får da så lite tid å høre plater :)

Mvh Vidar P
Hardnakkete Richter-fans påstår jo gjerne at de fleste store Richter-innspillingene var fra tiden i Sovjet/Østblokken;gjerne fra 50-60 tallet. Jeg har ikke hørt så mye at jeg kan dra noen konklusjoner ennå. Når det gjelder Gilels var han nok en ganske annen i live-innspillinger enn i studio (som en del andre). Tror jeg uansett ville gått for Beethoven-boksen hans på BC før den 10 CD'ers saken.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Istedenfor å lage en ny tråd, skitner jeg til denne med et prosaisk spørsmål om MDT. Har flere ganger forsøkt å bestille fra MDT, men det mislykkes på hjemmesiden deres hver gang. Kommer fram til "Please confirm your order", så klikker jeg "confirm order" og så kommer det opp et tomt pop-up vindu fra VISA. Eller det kommer ingenting. Uansett stanser det hele der. Forsøker jeg gå videre bes jeg legge inn CV2nummer, men det er altså ikke mulig.

Jeg har sendt mail til MDT to ganger, men får ikke svar. Tenkte kanskje noen her på forumet har vært borti problemet?

Vet jo at det er mulig å sende en mail med bestillingen, men en tekniske feil er så irriterende..

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Jeg har vært borte i det problemet før og da har det hjulpet å laste ned en ny versjon aV Java-nettleseren.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
patro skrev:
Istedenfor å lage en ny tråd, skitner jeg til denne med et prosaisk spørsmål om MDT. Har flere ganger forsøkt å bestille fra MDT, men det mislykkes på hjemmesiden deres hver gang. Kommer fram til "Please confirm your order", så klikker jeg "confirm order" og så kommer det opp et tomt pop-up vindu fra VISA. Eller det kommer ingenting. Uansett stanser det hele der. Forsøker jeg gå videre bes jeg legge inn CV2nummer, men det er altså ikke mulig.

Jeg har sendt mail til MDT to ganger, men får ikke svar. Tenkte kanskje noen her på forumet har vært borti problemet?

Vet jo at det er mulig å sende en mail med bestillingen, men en tekniske feil er så irriterende..
Det popup vinduet er et spørsmål om ditt Verified By Visa passord - en ekstra sikkerhetsmekanisme som kortselskapene har begynt å legge på.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.678
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
patro skrev:

Akkurat dette problemet har jeg også hatt, men jeg bruker Opera som standard nettleser. Enkelte web-sider funker ikke i Opera hos meg, og online-bestillingen hos MDT er en av dem, nettbanken min er en annen. I InternetExplorer fungerer det alltid. Prøv å laste ned siste versjon av IE og Java. Detten gjelder på flere maskiner her, så det er ikke helt tilfeldig.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.073
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med nyeste versjon av Opera fungerer det glatt for meg. Hadde problemer hos MDT med forrige versjon, men nu er alt såre vel.
B

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Får slenge meg på i hyllest til Brilliant;- var med fra begynnelsen,- men har vel tatt det mer med ro efter hvert;- man kan bli fristet til å ukritisk handle objekter hvis interesse kanskje er marginal?

Sett i perspektiv er vel ting som Shostakovich boksen fortsatt et absolutt høydepunkt;- Kempe i Strauss er nevnt her,- og den er grei;- Bruckner boksen selvfølgelig interessant,- men knapt essensiell.

Av de nevnte nyhetene må man vel ihvertfall få tak i Magnard symfoniene;- som VidarP tar vi også med Gurrelieder.

VidarP;- enig med deg i forhold til historike opptak;- la oss få ta del i slike i mest mulig original forfatning!

Grace

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk for alle svar mht MDT og betaling. Har nå fulgt alle tips - oppdatert opera/IE/Java samt lastet ned Firefox og Safari - til ingen hjelp. Jeg får samme svar hver gang (hvis sprettoppvinduet i det hele tatt kommer) - "Tjenesten Sikker netthandel (Verified by Visa) er for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Vennligst forsøk igjen senere."

Jeg sparer selvsagt masse penger på dette!! Men "altbørværeiordenmedmaskinen"-genet er urolig, selvsagt.

Takk i alle fall..

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Jeg hadde også i en periode det samme problemet. Jeg oppdaget at hvis AdBlock var aktivt virket det ikke. Så løsningen var å disable AdBlock når jeg skulle handle hos MDT.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.733
Torget vurderinger
34
Er det noen som kjenner de rubbel-og-bit-boksene fra Brilliant Classics?

Både Mozart, Bach og Haydn har jeg funnet til under 80 euro på jpc.de.

Roy

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.073
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har kjøpt alle 3, og vel, det er kanskje mest for komplettistene. Haydn-boksen og Bach-boksen er kanskje de som er mest interessante, da Fischers symfonier er i Haydnboksen, og Bachboksen har Fagius' orgelverker. Bach har også Leusinks komplette kantateinnspillinger, men de er opplagt i sekunda kvalitet sammenlignet med f eks Harnoncourt/ Leonhardt. Kan ikke huske at Mozartboksen har noen særlige attraksjoner.
YMMV.

Bernt K

Topp Bunn