Brian Taylor, Mr. Impulse, is back!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Brian Taylors nye selskap, Aaspara Acoustics, har vært en realitet en stund, men bortsett fra etpar høyttalere på Ramada for et års tid siden, har det vært merkelig stille. Inntil nå. Jimmy Hughes, den britiske hifi-nerden med flere vanvittige tweaks på samvittigheten enn det er kommunister i Kina, har levd med Impulse H1 horn som referansehøyttalere i snart tjue år. Så hvem satte Hifi+ på jobben da Taylors siste kreasjon, den lille, slanke HL-2, skulle testes? Riktig!
Se siste nummer av HiFi+! Om Hughes likte det han hørte? You bet! Kanskje noen kunne få ut finger´n og ta Aspara til Norge? Noen med ressurser til å gjøre en jobb med dem. Da ville nok selv jeg måtte bytte høyttalere.....og nick! ;D

Hughes mener den nye HL-2 med en anstendig sub vil kunne gi hans digre H1-beist seriøs konkuranse. Den nye jyplingen får særlig skryt for en helt uvanlig god integrasjon og sammenheng. Vi snakker om en to-veis "Pipe enclosure" med driftseffekt på 92 dB, et slankt og konevennlig kabinett og en pris på 2650 GBP.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nei, dette er prototypen. Den ferdige modellen ser litt anderledes ut.....

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Nei, dette er prototypen. Den ferdige modellen ser litt anderledes ut.....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har helt rett, RoDa. Der er´n! Personlig ønsker jeg meg storebroren HL-1. Men den har omtrent like høy WAF-faktor som en trafostasjon, så det spørs.....

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Og inntil videre lever jeg veldig lykkelig med mine Impulse H6 cloner.

En liten titt på siden til Aspara acoustics bekrefter mine mistanker fra bildene. De bruker faktisk disse gamle coatede papirmembranene, som noen mener hører til under vintage avdelingen. Softdome er det nye i forhold til H6. H6 bruker Focal diskant. Tror også at kasseprinsippet er mye likt også. Er dette en H6 i ny bunad?

Håvard

PS. Mine er ikke til salgs.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Klarer ikke å finne et annet ord enn stygg-pen for H1. Jeg liker den, av en eller annen grunn.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
MaHa skrev:
Klarer ikke å finne et annet ord enn stygg-pen for H1. Jeg liker den, av en eller annen grunn.

Kan det være at de som har designet JBL Array, har hatt H1 som modell.?
Det er noen likheter på utsiden, men lyden tror jeg nok ikke kan sammenlignes på noen måte ;D

Som Haavard og impulse, så er jeg medlem av fanklubben til, Mr Taylor.!
Det er rett å slett noe magisk med Impulse høyttalerene, noe som jeg liker meget godt.!
Forklart med enkle ord, så fremfører de bare musikk på en ekte måte..
En vakker dag.....så.! ;D
Kjell

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Dette merket har da eksistert en stund nå.. Husker jeg sikla litt på det på nett i fjor sommer ihvertfall jeg.. Utvilsomt rått design på HL-1, men de ligger jo på ca 6000£. :)

At den ligner på JBL Array kan jeg være halvveis med på, den har jo vertikalt baffelløst horn oppå kassa, en diger kasse og digert element. Der slutter likhetene synes nå jeg. Selv sikler jeg på Array jeg da.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.486
Torget vurderinger
11
Pengvim skrev:
Dette merket har da eksistert en stund nå.. Husker jeg sikla litt på det på nett i fjor sommer ihvertfall jeg.. Utvilsomt rått design på HL-1, men de ligger jo på ca 6000£. :)

At den ligner på JBL Array kan jeg være halvveis med på, den har jo vertikalt baffelløst horn oppå kassa, en diger kasse og digert element. Der slutter likhetene synes nå jeg. Selv sikler jeg på Array jeg da.
HL-1 koster nok noe mer enn 6000, det står 7999£ på hjemmesiden!

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Intr. med Karlson-spalt i hønn-tuten..
(Modellen var rørlegger ?)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hvis man ser på baksiden av den nye HL6 der så ser man den vs splitten. Det er en spesiell port.
Iallefall på en transmisjonslinje høyttaler! Jeg har sett den før.
Er brukt også av Bob Smith (SP tech, Aether Audio) i hans toppmodell Revelation.
Dette er en seriøst spesiell portkonfigurasjon som om den er gjordt korrekt lager ett sinnsvakt trøkk i de dypeste
frekvensene. Akkustisk, tror den 6 tommeren at den er på 12 tommer, ca.
Det er mulig det er her Aspara har funnet den økte følsomheten i denne nye utgaven, bl.a. ???

mvh

O

Oblivion

Gjest
Imperial skrev:
Hvis man ser på baksiden av den nye HL6 der så sesr man den vs splitten. Det er en spesiell port.
Iallefall på en transmisjonslinje høyttaler! Jeg har sett den før.
Er brukt også av Bob Smith (SP tech, Aether Audio) i hans toppmodell Revelation.
Dette er en seriøst spesiell portkonfigurasjon som om den er gjordt korrekt lager ett sinnsvakt trøkk i de dypeste
frekvensene. Akkustisk, tror den 6 tommeren at den er på 12 tommer, ca.

mvh
Dette er jo også kjent fra Forsmans kreasjoner..

"Distinctive Norwegian speakers using the "Vertical Split System (VSS)" concept"

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er visuelt likt ja, men jeg tror muligens det er mer forskjeller ute å går også.
Forsmann er en tunet utslokningslinse, hvor elementa svinger selv ved lave frekvenser...
TL porten er en tunet LF booster, hvor elementet presses til å stoppe sin bevegelse...

Formen kan sikkert være fellesnøkkelen. Fiffige saker uansett! :D

En ren søyle-subwoofer fra Forsmann hadde vært en ide... den hurtigheten disse høyttalerene har, er jo fenomenal.

mvh

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Dere er litt på jordet nå... Se på Karlson videoen på YouTube-hjørnet her på sentralen.
(Må ikke forveksles med svenske Carlsson)

O

Oblivion

Gjest
wilbur-x skrev:
Dere er litt på jordet nå... Se på Karlson videoen på YouTube-hjørnet her på sentralen.
Tja... Nå må du forklare hva du vil frem til.

Og hvorfor tror du Forsman og Brian Taylor har utformet sine kreasjoner slik de er ;D

Og hvorfor har Høvdingen moderert YouTube innlegget ditt?

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Antall liker
122
Torget vurderinger
1
MaHa skrev:

da er vi to ;D

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Oblivion skrev:
wilbur-x skrev:
Tja... Nå må du forklare hva du vil frem til.

Og hvorfor tror du Forsman og Brian Taylor har utformet sine kreasjoner slik de er ;D

Og hvorfor har Høvdingen moderert YouTube innlegget ditt?
http://www.youtube.com/watch?v=AGSqs9zmNO4&feature=player_embedded
Hei ! Vet ikke hvorfor YouTubetubeinnlegget er moderert.
Ideen med Karlson-spalten er å ha en diffusor på utløpet. En uniform åpning (og avstand til åpning) gir en definert refleksjon og impedanstopp. Med Karlson-spalt jevnes dette utover: http://home.planet.nl/~ulfman/images/karlson1.jpg
Samme teknikken finnes i ventilasjonsvifter. Som dere ser fra Karlson-video brukes teknikken både på bassåpninger samt en variant for diskant. Personlig tror jeg Forsmann-søylen hadde fungert bedre uten spalt foran mellomtonen.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Amademus skrev:
MaHa skrev:

da er vi to ;D
Count me in. Man kan se at den der er mye morro. Og utseendet skremmer ikke meg!

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
wilbur-x skrev:
Woho! Bra! Det er nok derfra disse portene har fremkommet ja. :D 50 tallet altså, duverden.
Ja man utvikler jo ikke i ett vakum, henter ideer i øst og vest.

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Brian Taylor fikk ideen fra en gammel høyttalerbok skrevet av Gilbert Briggs, grunnlegger av Wharfedale. Gilbert Briggs tok aldri dette systemet i bruk selv.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Når man går langt nok tilbake å ser hva man fikk til i de dager, da er det bare å undre seg altså.
Kunnskap er ett verktøy.
Forståelse er ett redskap.
If you think you little about, you can taylor much out of the right fabric... ;D if you get the right impulse to do it!

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Wilbur-x, kjenner du til en side med matematisk modellereing av denne spalten til Karlson?

mvh

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.530
Imperial skrev:
Når man går langt nok tilbake å ser hva man fikk til i de dager, da er det bare å undre seg altså.
Kunnskap er ett verktøy.
Forståelse er ett redskap.
If you think you little about, you can taylor much out of the right fabric... ;D if you get the right impulse to do it!

mvh
Her må jeg melde pass Imp! Jeg elsker sitater og ble fascinert av ditt i denne tråden, men ved nærmere studium - hva i allverdens rike er forskjellen på et redskap og et verktøy ?

Jeg har i ulike sammenhenger (bl.a. i kabeltråder her ;D ) prøvd å hevde at det er forskjell på kunnskap og klokskap. Var det noe sånt du mente ?

Hilsen dumme-Kim ;D

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Rael Imperial Aerosol Kid: Julelitteratur her:

http://home.planet.nl/~ulfman/artic.htm

Sjekk utledningene i Michael Poppes PDF og se om du finner utav det.

Kanskje Håvard finner frem stikksagen og lager rørlegger-sprekk på Impulse-skjørtet?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kunnskap er ett verktøy, i de rette hender
Forståelse er ett redskap, og det kan jeg og være i kunnskapens tjeneste

::)

Ett redskap kan også være en person, mens ett verktøy, det er som regel ikke en person.
Derfor begge vinkler...

;)

mvh

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
wilbur-x skrev:
Rael Imperial Aerosol Kid: Julelitteratur her:

http://home.planet.nl/~ulfman/artic.htm

Sjekk utledningene i Michael Poppes PDF og se om du finner utav det.

Kanskje Håvard finner frem stikksagen og lager rørlegger-sprekk på Impulse-skjørtet?
Ready anytime.
Bare opplys meg.
God (impulsiv) jul folkens.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Imperial skrev

"Å, den var jo rett og slett sexy den der! :-*
Og er den virkelig 4db mer sensitiv enn den forrige Impulse H6 utgaven? Er det mulig?"

Mener du at originale H6 ligger på 89 db i følsomhet? ;)

Håvard

Nå har jeg rettet på det Hagto. Beklager uhellet.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Haavard skrev:
Imperial skrev

"Å, den var jo rett og slett sexy den der! :-*
Og er den virkelig 4db mer sensitiv enn den forrige Impulse H6 utgaven? Er det mulig?"

Mener du at originale H6 ligger på 89 db i følsomhet? ;)

Håvard

Nå har jeg rettet på det Hagto. Beklager uhellet.
Er visst målt til dette ja, drivbarhet og lydtrykk per watt er faktisk ikke helt det samme. ::)
Den nye har antakeligvis ikke 93db i ekte effektivitet heller, derav mitt sprørsmål... "er det mulig?"

;)

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kan hende "noen" får høre en av Taylors nyere kreasjoner snart ;)

Topp Bunn