Brettspill

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg liker å spille brettspill, og det er virkelig mange gode spill å få tak i.

Siste riktig bra spillet jeg prøvde var Caylus.

http://www.boardgamegeek.com/game/18602

Dette er et spill som handler om å skaffe seg prestige og penger og samtidig bygge ut en middelalderby.

"Once upon a time ...
1289. To strengthen the borders of the Kingdom of France, King Philip the Fair decided to have a new castle built. For the time being, Caylus is but a humble village, but soon, workers and craftsmen will be flocking by the cartload, attracted by the great prospects. Around the building side, a city is slowly rising up.

The players embody master builders. By building the King's castle and developing the city around it, they earn prestige points and gain the King's favor. When the castle is finished, the player who has earned the most prestige wins the game."

Andre gode brettspill som anbefaler er Settlers of Catan, som sikkert mange kjenner etterhvert.

Puerto Rico er også morro. Det handler om å handel og kolonisering.

http://www.boardgamegeek.com/game/3076

Carcassonne er også riktig morro. Litt mer abstrakt men enkelt å kjapt å lære seg.

http://www.boardgamegeek.com/game/822

ellers må jeg jo nevne en av mine virkelige favoritter:

Repubic of Rome - Det krever litt mer å sette seg inn i men gevinsten er stor, og spiller man med engasjerte folk så er dette et av de beste som er. Dette handler om politikk og intriger i senatet i Rom.

http://www.boardgamegeek.com/game/1513

Citadels er også morro. Det er et kjapt, kortbasert spill som er lett å lære og morro med mange spillerer

http://www.boardgamegeek.com/game/478

På tide å kaste monopolspillet i peisen og prøve noe nytt? :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Mitt største problem er vel mest å finne andre som liker å spille brettspill.
;)
Tja nå har jo dere to funnet hverandre, kan bli med jeg også, så da er vi tre, og kjenner jeg Oddgeir rett kommer han også, og da kommer selvsagt Honkey. Før du vet ordet av det må du ut på bygda for å leie stort nok lokale! ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dette høres jo bra ut Spiralis, du og jeg og Gjestemedlem, og kanskje Oddgeir og Honkey, dette må jo bare bli vellykket. Gjestemedlem og Honkey kan lage mat til oss, for mat må vi jo ha, og jeg tror de er flinke til slikt, og jeg kan holde lokale, om vi blir bare 5 kan vi ha det hos meg, og om vi blir mange skal jeg klare å ordne lokale da og… Oddgeir får hive seg i flyet og samle sammen folk han da… tror dette kan bli riktig koselig jeg… :) :D ;)

Hyggelig å se deg forresten, lurte på hvor du var blitt av, om du hadde rotet deg bort i ferien eller noe.
Lett for… vi var plutselig i Sverige før vi ante ordet av det.. ;)

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
5
Mange godsaker her, Gjestemedlem. Dette er virkelig noe annet enn Monopol, ja.

Må jo si at Puerto Rico tross alt er det beste spillet, men Caylus er slettes ikke dumt. Amun Re er også et veldig bra, men litt oversett spill.

K

kbwh

Gjest
Liker Risk når jeg får i oppdrag å erobre et kontinent eller to. Hvem Erwin Rommel?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
3
Jeg spiller gjerne litt Scrabble jeg....

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Er å få kjøpt på toys and roys?, så den der i går, var egentlig på jagt etter " Caylus" men denne var ikke å oppdrive

Tom-Erik

G

Gjestemedlem

Gjest
juster skrev:
Er å få kjøpt på toys and roys?, så den der i går, var egentlig på jagt etter " Caylus" men denne var ikke å oppdrive

Tom-Erik
Jeg vil tro at Outland er et bedre sted å lete etter spill, de har filialer i Bergen, Oslo, Stavanger, Trondeim, Kristiansand + nettbutikk)

http://www.outland.no/?aid=9216563

G

Gjestemedlem

Gjest
Boffen skrev:
Alt annet er bare tull.
Sjakk er moro det, men det er mest morro for bare 2 personer.

Andre brettspill er mye mer givende hvis man er 3-7+ personer. Og mer sosialt. Du går glipp av mye morro om du ikke våger deg på større utfordringer enn sjakk og ludo.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Gjestemedlem skrev:
Boffen skrev:
Alt annet er bare tull.

Andre brettspill er mye mer givende hvis man er 3-7+ personer. Og mer sosialt. Du går glipp av mye morro om du ikke våger deg på større utfordringer enn sjakk og ludo.
Hah, har du vært med på en lynsjakkturnering på et sted de serverer øl. ?

Sjakk er vel det spillet som er overlegent mest krevende, ligger faktisk i en egen divisjon himmelhøyt over alt annet sprøyt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hnefatafl. Helt klart. Brutalt spill. Vi har familie-turneringer hos oss, men det ser ut til å ha gått litt av moten ellers?

G

Gjestemedlem

Gjest
Boffen skrev:
Gjestemedlem skrev:
Boffen skrev:
Alt annet er bare tull.

Hah, har du vært med på en lynsjakkturnering på et sted de serverer øl. ?

Sjakk er vel det spillet som er overlegent mest krevende, ligger faktisk i en egen divisjon himmelhøyt over alt annet sprøyt.
Lynsjakk er omtrent som å spille skalaer eller stemme instrumenter for en musiker. Nyttig som øvelse, men ikke mye morro. Men med nok øl blir vel det meste mer festlig.

Men jeg liker godt å spille sjakk, men det er da andre ting som er morro også. Kanskje ennå mer morro tilogmed...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Mellom sjakkpartiene kan en

samt en

passe fint for oss gentlemen.

Alle disse andre såkalte brettspillene er for barn.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Vil anbefale Tannhauser og order of the stick.

går mye av det her hjemme. begge fåes hos outland.

Tannhauser er ekstremt flott laget!

McLaren

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
0
For de maritimt interesserte med barn er dette spillet greit:

ELIAS SPILLET