Bil, båt og motorsykkel Bremserør bak på Subaru Outback 1997-98 modell

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Har vært på EU-kontroll i dag og fikk kjøreforbud... Det er solid lekkasje i bremserøret på høyre side bak. Jeg må ned med kardang (drivknuter, akslinger) og bensintanken for å bytte den. Så lurer jeg på om hvor man kan få tak i bremserør til denne bilen, og om det går an å bytte deler av røret uten å bytte alt sammen. På Sulland anslo de en pris på mellom 10 000 og 15 000 kroner for å bytte denne halvmeteren med rør - pga. alt arbeidet med å demontere.

Sitter litt i saksa nå og ønsker noen tips om det kan byttes rør uten å skru bilen helt ifra hverandre.

Har sett på Biltema noen kobberrør. Kan disse brukes?

Mvh.

Vidar

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Enten kjøper du et stk rør som reservedel, eller så demonterer du det gamle røret, kjøper kobberrør, av type beregnet for bruk som bremserør hos Biltema og former dette med hjelp av det spesialverktøyet som du også kjøper hos Biltema slik at du lager en kopi av orginalen. (Uten hull selvsagt!!;) )

På dette tidspunktet har du da demontert det som må demonteres for å få løs det gamle røret, du måtte jo ha dette løst for å kunne lage en eksakt kopi! Og det som da gjenstår er å montere det egenproduserte røret og deretter sette på plass igjen alt det du har løsnet. Her er det lurt å ha skrevet opp eller memorert i hvilken rekkefølge ting er demontert slik at du monterer i motsatt rekkefølge. Når dette er gjort er det bare å vise bilen for godkjenning!:rolleyes:

På den noe mer seriøse side vil jeg vel anta at du kanskje ikke er så vant med å skru på bil siden du stiller spørsmålet her, og derfor vil jeg nok anbefale deg å "shoppe rundt" hos flere verksteder og få tilbud på fastpris på denne jobben. Hør hos Mekonomen for eksempel. En hobbymekaniker vil kunne fikse dette, men det vil ta lenger tid enn hos et verksted av en så enkel grunn som at verkstedet har en løftebukk slik at du slipper å krype under bilen for å skru. Har du tilgang på en smøregrav er saken straks mye enklere. Det at du må ta løs drivknuter er også noe som gjør at jeg vil anbefale en smule erfaring før man prøver seg. Ikke for at det er vanskelig, men fordi man bør ha den nødvendige forståelse av hvor viktig det er å holde visse deler helt rene og unngå skitt og møkk.

Når det gjelder pristibud er det nok slik at de som er "ikke merke verksteder" kan være billigere, og jo lenger du kommer bort fra storbyer jo billigere bør det kunne bli. Har noe med husleie å gjøre blandt annet. Sulland er jo "merkeverksted" og har nok en noe høyere timepris enn enkelte andre. Bor du nært svenskegrensen kan du jo frakte bilen til et verksted der, det blir også billigere, husk bare å kjøre på rødt når du kommer hjem og betal momsen. Den svenske momsen skal du kunne få igjen hos det svenske verkstedet når du framlegger papirer fra tollvesenet som viser at bilen har forlatt Sverige.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Har du sjekket opp mot en Haynes bok hvordan det skal gjøres, det høres jo veldig komplisert ut med at en må ned med alt det for å bytte bremserør, det er ikke bestandig man kan stole på verksteder.

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Det hørtes ekstremt dyrt ut.

Byttet bakre bremserør på en gammel Legacy for noen år tilbake, der var alt rimelig lett tilgjengelig. Enten fra undersiden eller under interiørteppet bak, alt som måtte til var å løfte setene litt.

Det er 3-4 deler av røret med skruender, du bare bytter den ene av de som er gåen.

Skulle tro Outback-en var temmelig lik der.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Takk for innspill. Da har jeg bestilt bakre bremserør hos Sulland nå for å prøve å bytte det selv. Dette røret har ferdig monterte koblinger, og kostet ikke mer enn 319 kroner + moms. Da er det verd å prøve selv først, så kan jeg eventuelt få et verksted til å bytte om jeg ikke kommer i mål.
Har skrudd stort sett alt på denne bilen selv, men bremserør har jeg ikke byttet før. Det blir i såfall første gangen, og en erfaring rikere :)

Skal sjekke under seter, og under luka for å bensinpumpa. Kanskje jeg ser noe der.

Vidar

Kan det gamle bremserøret sitte der selv om jeg legger opp nytt mon tro?

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hei vidar,

Jeg byttet bremserør på min Chevrolet Astro for ikke lenge siden for første gang og det var ikke veldig vanskelig.
Kjøpte en rull med bremserør og bøyde til selv med nevnte Biltema verktøy.
Siden du har fått tak i ferdig formet bremserør burde dette gå veldig greit. Du må nok sannsynligvis påregne å ta av det gamle, da det er en del fester hele veien som skal benyttes, slik at det nye ikke henger og dingler.
Den morsomme jobben er jo å lufte bremsene etterpå, slik at du er sikker på at det blir helt luftfritt. Anbefaler å kjøpe ny bremsevæske og "skylle" gjennom resten av systemet også, slik at alt er byttet ut. Sikkert noen år siden sist?

Haynes manualene er uvurderlige hvis du mekker en del selv, kanskje det står hvordan du kan rute nye rør uten å demontere alt?
Uansett - lykke til og kjør en del tester etterpå, så du slipper å ikke stoppe når du skal:)

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Burde ikke være noe problem å bytte selv hvis du klarer å holde en skiftenøkkel riktig vei.

På noen biler det en form for fester du har under hver del, de kan det være greit å bruke, burde derfor fjerne det gamle.

Skal være rimelig lett å følge røret fra motorrommet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Nevnte lufting av bremser gjøres enkelt ved å ta en slange beregnet på vindusspyler en en klar flaske med en skvett bremseveske i bunnen. Løsne luftenippel, tre slangen inn på nippel og la den andre enden stikke ned i væsken i flasken. Da er det bare å pumpe ivei på bremsepedalen til det kun kommer klar væske i slangen, stenge nippelen og jobben er gjort.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Man MÅ jo ikke legge opp røret nøyaktig slik det ligger originalt. Det viktigste er at det er godt festet, at det ikke ligger og gnir mot noe og at det ikke er montert sånn at det er utsatt for skader av noe slag (f. eks hvis man kjører over en gjenstand). Man kan godt legge det utenom bensintanken, såfremt det er mulighet for å feste det skikkelig. Faktisk kan det på mange biler være gunstig å gjøre det slik, siden det har lett for å samle seg grus, snø-sørpe (med veisalt) og all slags annen skitt på disse trange stedene, som gjør at rørene korroderer fortere enn de ellers ville gjort. Jeg kjenner ikke denne bilen i det hele tatt, så du må nesten se an selv hva som er lettest. Verkstedet burde raskt kunne gi deg svar på hva som er OK og ikke hvis du er usikker med tanke på føringsveier og festing.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Burde ikke være noe problem å bytte selv hvis du klarer å holde en skiftenøkkel riktig vei.

På noen biler det en form for fester du har under hver del, de kan det være greit å bruke, burde derfor fjerne det gamle.

Skal være rimelig lett å følge røret fra motorrommet.
Har fastnøkkelsett som brukes her. Stoler ikke på at en skiftenøkkel er fast nok til ikke å skade den gamle koblingen. For det sitter en kobling/skjøt rett foran bensintanken som det nye røret skal skrus inn på. Håper jeg slipper å bytte alt sammen, men man vet jo ikke før det viser seg at den gamle koblinga er håpløs å få HEL av. Det blir jo spennende å se.
Først må bilen hjem - det kan bli like spennende....
Så forresten på det nye røret at det neppe går over bensintanken - formen ser tilsynelatende ut som det ikke skal over tanken i alle fall.

Vidar

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Kjøp bremsenøkkel, det er en fastnøkkel med mindre åpning enn en vanlig fastnøkkel tilpasset bruk på bremser.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kjøp bremsenøkkel, det er en fastnøkkel med mindre åpning enn en vanlig fastnøkkel tilpasset bruk på bremser.
Den har vel fortsatt 10/11/12/13 mm åpning, men godset rundt bygger mye mindre slik at du kommer til å skru på en fitting som ligger helt inntil aksel/bremseskjold.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Den har vel fortsatt 10/11/12/13 mm åpning, men godset rundt bygger mye mindre slik at du kommer til å skru på en fitting som ligger helt inntil aksel/bremseskjold.
Pluss at ringnøkkelen er åpen. Sånn omtrent forklart.

11-492_m.jpg

Sist redigert:

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Da er røret skifta. Det gikk forholdsmessig greit uten å demontere hele understellet bak. Men nå som bilen på papiret har kjøreforbud, er det vel ikke lurt å ta kjøreturen til NAF for å ta etterkontrollen, eller må bilen på bilhenger, eller taues bort?

Vidar

Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Kjør nå bare bort til naf , nå er jo dette i orden. Vi hadde noe kjøreforbud på vår gammle hundai , for det var noe med abs systemet. Vi fikk fikset det så kjørte vi bare bort.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hmm - godt spørsmål. Vil tro det er med henger som skal gjøres. Jeg ville ringt og forklart situasjonen. Fått råd derfra.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg leste forresten i en gammel tråd fra 2008 (Ikke her) at en 3'er feil skal ettersjekkes hos Statens Vegvesen (tidligere Biltilsynet). Det står riktig nok ikke noe om dette i papirene fra NAF. Samtidig har ikke bilen dekkende forsikring så lenge det er en 3'er feil. Det er ikke lov å bruke prøveskilter på en 3'er feil. Skulle jeg forårsake ulykke med personskade eller død til følge hos medtrafikanter risikerer jeg å miste hus og grunn for å erstatte tap - dette selv om bilen teknisk er i orden, men at det står "Bilen har kjøreforbud" i papirene. Dette betyr trolig at jeg trenger en bilhenger, samt BE på sertifikatet for å ha lov til å trekke henger med bil oppå.

Det er noe klunder med gamle biler...

Vidar

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Ring Biltilsynet og spør dem. Mulig de kan gi deg en tillatelse?

Bor dessverre for langt borte ellers kunne jeg ha kjørt bilen på min henger.:p

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kjør nå bare bort til naf , nå er jo dette i orden. Vi hadde noe kjøreforbud på vår gammle hundai , for det var noe med abs systemet. Vi fikk fikset det så kjørte vi bare bort.
Enig - sunn fornuft og bilen er jo fiksa. Litt avhengig av avstand sef og man tar det meget pent. Ringer man biltilsynet er vel svaret gitt :)

Du tjente noen kroner på den mekkejobben der....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Enkelt spørsmål, hvordan fikk du bilen hjem fra EU kontrollen? Gjøre det på samme måte?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Enig - sunn fornuft og bilen er jo fiksa. Litt avhengig av avstand sef og man tar det meget pent. Ringer man biltilsynet er vel svaret gitt :)

Jeg bytta bremserør på den andre siden også. Kjøpte metervis med rør, flensverktøy, og nipler. Kappet av det gamle røret nærmest caliper, og skulle skyve det litt til side, og da delte det seg i to over tanken. På tide å skifte dette også tydelig vis. Dette har totalt kostet meg ca. 1800 kroner inkl. verktøy. Noen stygge gloser for å få av de gamle niplene, men fikk byttet alt. Hos Sulland skulle de ha rundt 15k for å bytte - fordi de måtte ned med bakre understell inkl. tanken. Jeg byttet begge rør uten å demontere noe som helst. Til og med klipsene er brukt om igjen. Kjørte noen runder og sjokkbremset mange ganger. Sjekket om det lekker noen stand, men det gjør det ikke lenger. Alt i orden nå. I morgen er det etterkontroll. Får håpe det går bra der også.

Vidar

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Jeg bytta bremserør på den andre siden også. Kjøpte metervis med rør, flensverktøy, og nipler. Kappet av det gamle røret nærmest caliper, og skulle skyve det litt til side, og da delte det seg i to over tanken. På tide å skifte dette også tydelig vis. Dette har totalt kostet meg ca. 1800 kroner inkl. verktøy. Noen stygge gloser for å få av de gamle niplene, men fikk byttet alt. Hos Sulland skulle de ha rundt 15k for å bytte - fordi de måtte ned med bakre understell inkl. tanken. Jeg byttet begge rør uten å demontere noe som helst. Til og med klipsene er brukt om igjen. Kjørte noen runder og sjokkbremset mange ganger. Sjekket om det lekker noen stand, men det gjør det ikke lenger. Alt i orden nå. I morgen er det etterkontroll. Får håpe det går bra der også.

Vidar
Vet ikke om dette var merkeverksted, men om det var er det er det på grensen til svindel å si at dit og datt må demonteres for å forsvare en høy pris når de skal vite at det ikke trengs. Ikke merke verksted kan man kanskje ikke forvente har den detaljkunnskapen....

Uansett, med dagens timepriser på verksted er det lønnsomt å bli møkket på finga ! Håper de ikke har merknader til jobben - sjekker nok ekstra når du har gjort det selv...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Man får kjøpt mye håndrens for 15k...

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Det som er det skremmende med den historien her er hvor liten kunnskap merkeverkstedet har. Når en oppsøker et merkeverksted forventer iallfall jeg at de kan produktene sine og at tidsbruken er mindre der enn hos et frittstående verksted men her er det helt tydelig at det ikke er tilfelle.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.325
Sted
Holmestrand
Det som er det skremmende med den historien her er hvor liten kunnskap merkeverkstedet har. Når en oppsøker et merkeverksted forventer iallfall jeg at de kan produktene sine og at tidsbruken er mindre der enn hos et frittstående verksted men her er det helt tydelig at det ikke er tilfelle.
Vet ikke om dette har med merkeverksted å gjøre.
For en del år siden hadde jeg bilen (Honda Accord -86) inne på et verksted for karosserireparasjon.
Jeg bad dem om pris på skiver/klosser mens den likevel var der. Fikk et tilbud på 12-14.000 kr ....
Da jeg avslo dette ublue pristilbudet svarte de med å nekte å utlevere bilen pga manglende bremser.
Etter en del akkedering som endte med at jeg ringte politiet, fikk jeg til slutt nøkkelen. Neste dag ringte jeg rundt og fikk tak i ny klosser og skiver. Dette byttet jeg ute foran garasjen i minus 17 grader. Tok meg ca 2 timer. Delene betalte jeg snaut 2000 kr for. Selv med dagens verkstedpriser skulle dette altså ikke ha kostet mer enn maks 4000, og dette var rundt -95/96.

Dette kaller jeg rett og slett forsøk på svindel.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Jeg ble fortalt av merkeverksted at det var veldig viktig å ta servicen hos dem. De måtte sjekke den adaptive oljen på girkassen. Mitt lokale, uavhengige, verksted hadde aldri hørt om adaptiv olje, ei heller å finne i servicemanualen.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Kjørte bilen til etterkontroll i dag etter at jeg hadde luftet ferdig bremsene og byttet all bremsevæske, byttet parklyspærer og skiltlyspærer i dag tidlig (Fikk 1'er feil på disse første kontroll). Godt å få en rapport med bare 0'ere nå. Blanke fine bremserør. De var godt fornøyd med jobben heldigvis. Så da er bilen i 100% stand en stund til :)
Må også nevne at eksosanlegget er helt nytt. Et "trekkspill" mellom høyre og venstre eksosmanifold har fått en sprekk da, men dette tettet jeg med biltema-dings og litt høytemp. "kitt".

Vidar

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Antall liker
14
Sted
Sundbyfoss, Vestfold
Godt du fikk fikset dette selv Vidar! :)
Dessverre så er du ikke alene om å få sånne "tilbud" fra verksteder.. Tør nesten ikke tenke på hvor mye ikke bilkyndige bare betaler uten videre. For ikke å snakke om de som kjører nye biler og skal følge servicer på merkeverksted.

Vedder mye på at verkstedet ikke hadde brukt lenger tid enn nødvendig på jobben.. Dette er da fryktelig nære grensen for lureri, men sånn er det vel bare.
Jeg er veldig glad for at ikke jeg har biler jeg må sette på verksted for å holde garantier osv.. Mitt bilvedlikeholdsbudsjett på bmw'en de siste 5 årene, er vel sånn ca. på størrelse med ett månedsavdrag + en service på en ny bil... Og det er ikke fordi jeg kjører lite. ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Dessverre så er du ikke alene om å få sånne "tilbud" fra verksteder.. Tør nesten ikke tenke på hvor mye ikke bilkyndige bare betaler uten videre. For ikke å snakke om de som kjører nye biler og skal følge servicer på merkeverksted.

Vedder mye på at verkstedet ikke hadde brukt lenger tid enn nødvendig på jobben.. Dette er da fryktelig nære grensen for lureri, men sånn er det vel bare.
Jeg er veldig glad for at ikke jeg har biler jeg må sette på verksted for å holde garantier osv.. Mitt bilvedlikeholdsbudsjett på bmw'en de siste 5 årene, er vel sånn ca. på størrelse med ett månedsavdrag + en service på en ny bil... Og det er ikke fordi jeg kjører lite. ;)
Det en kan skru selv er mange penger spart. Det er helt sikkert. Vurderer å beholde bilen til det ikke er mer igjen - dvs. når karosseriet og eller bærekonstruksjonen får alvorlig svekkelse pga gjennomrust. Lurer på om det hadde vært en idé å tatt lakksprøyta full av linolje og spraya ned hele understellet - sånn for å redusere fremtidig rustangrep. Men skulle gjerne hatt en skikkelig løftebukk.

Vidar

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

Det en kan skru selv er mange penger spart. Det er helt sikkert. Vurderer å beholde bilen til det ikke er mer igjen - dvs. når karosseriet og eller bærekonstruksjonen får alvorlig svekkelse pga gjennomrust. Lurer på om det hadde vært en idé å tatt lakksprøyta full av linolje og spraya ned hele understellet - sånn for å redusere fremtidig rustangrep. Men skulle gjerne hatt en skikkelig løftebukk.

Vidar
Sikkert ikke dumt å ta vare på en bil man fortsatt kan sku på. Men, vet ikke om linolje er tinge - hva får deg til å tro det ?

Det viktige er vel å få bilen så ren og tørr som mulig og gi den en forskriftsmessig rust behandling. Fortsatt de som gjør dette og det koster ikke all verden i forhold til jobben og hva rustskader koster.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Linoljen som selges på Biltema skal etter sigende være god. På en eldre bil er det alltid rust og en vanlig rustbehandling kan gjøre skaden værre. Linolje er penetrerende og vil forsinke rustprosessen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.697
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dessuten gir et linoljebehandlet eksosanlegg vanvittig god lyd.

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Verkstedene har stort sett faste priser, så de garderer seg mot eventuelle problemer med høy pris i tilfelle problemer skulle oppstå.

Når jeg var bilmek så betalte kunden for 4,5 timer for clutch bytte på en Opel Rekord, vi brukte ca 45-60min på jobben, allikevel var ikke fortjenesten på vst god nokk, så da slutta jeg.

Jeg skulle for en del år siden bytte alle bremseskiver og klosser, samt håndbrems skoene på min BMW 3 serie, Bavaria i Stavanger skulle ha 13-15000kr for jobben, Jeg kjøpte alle delene jeg kunne komme til å trenge for 4800kr med BMWCCN rabbat, og bytta det selv på en Lørdags ettermiddag.

Topp Bunn