Bredde/5

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Driver med litt plasseringsarbeid i kveld. Så har vi jo denne bredde og lengde delt på 5 eller 3 regelen. Er det nøyaktig 5, eller er 5 rundet av oppover eller nedover?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.704
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Et lite tips som kan være til nytte.

Jeg lagde meg et lite regneark der jeg la inn alle rommets mål (H, B, L) og så satte jeg opp noen kolonner med 1/3, 1/5,1/7,1/9, 0,276, 0,447 - altså ulike forholdstall.

Deretter jobbet jeg fritt med høytalerne til jeg fant en posisjon som spilte godt - gikk i tabellen og fant et tall som var omtrent like stort - og plasserte de der på centimeternøyaktighet.

Mvh
OMF

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ikke dumt.
Er denne "delt på odde tall" regelen like viktig i bredden som i dybden av rommet?

S

slowmotion

Gjest
Ehmmm,
disse "reglene" er ment som et utgangspunkt for videre justeringer.....

;)

T

theStig

Gjest
Godt poeng... ingen av disse "trylleformlene" fungerer perfekt i et praktisk rom. Man må alltid justere litt, ofte temmelig mye også.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ok. Måtte bare spørre for å være sikker :)
Takker så mye.

L

Ludo

Gjest
Er ikke utganspunktet for oddetallsregelen å hindre/minske refleksjon fra tilstøtende vegger ? Uansett så er det som nevnt et fint hjelpemiddel til å plassere høyttalerne best mulig i rommet og den gjelder vel for både lengde og bredde. Jeg fikk ihvertfall god nytte av det når jeg skulle ha på plass mine :)

Lykke til !

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Trodde det var for å redusere stående bølger på en enkel og litt effektiv måte. Tar sikkert feil.

L

Ludo

Gjest
Hmmm, da ber jeg ydmykt om unnskyldning for min uriktige propaganda ;)
Men det var ihvertfall for å forbedre akustikken i rommet... :)

T

theStig

Gjest
Det er bare EN "regel" som hjelper for å redusere effekten av refleksjonene fra rommet, og det er å øke avstands og nivå-forskjellen mellom reflektert og direkte lyd. I praksis: nærfeltslytting. "Reglene" i nærfeltslytting er å plassere høyttalerne lengst mulig vekk fra reflekterende flater, og så plassere lytteren så nær høyttalerne som mulig. Hvorvidt dette er mulig avhenger av høyttalerne, men små to-veis høyttalere er det normal ikke noe problem å lytte til på 1 meters avstand eller mindre.

Ulempen med et slikt oppsett er at høyttalerne får lite støtte fra rommet i bassen, så det kan være en fordel å bruke litt EQ for å hente inn igjen det tapte under 200-300 Hz.

T

theStig

Gjest
Jeg må bare legge til at disse "reglene" som finnes i mange varianter kun er basert på å minimalisere (ikke fjerne) effekten av stående bølger i bassen alene. De tar ikke hensyn til refleksjoner i rommet, eller frekvensområdet over 200 Hz.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.918
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Odde talls regelen skal sikre at du unngår stående bølger på samme frekvens i rommets ulike dimensjoner slik at ikke enkeltfrekvenser forsterkes i flere retninger samtidig, og jeg skulle tippe at dette kun gir mening under 300-500 Hz.

I dette frekvensområdet er det vanskelig (uten ekstreme inngrep) å få til demping også, så romdimensjoner blir viktig, samt plassering av HT slik at den ikke eksiterer romresonnansene mer enn nødvendig.

Når det gjelder høyere frekvenser er det andre mekanismer som gjelder, og siden det er her mer realistisk å dempe, justeres dette med demping av de ulike reflekterende flatene, vinkling av HT osv.

PS: Hei theStig; ser vi har svart samtidig!

T

theStig

Gjest
Hei Erato! Vi har vel svart omtrent det samme også. Lukter konspirasjon her.... Affa, hvor er du?? ;D

Topp Bunn