Brasses digitale romjustering (versjon tidlig tidlig alfa).

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Bestillte for litt tid sidan eit Apogee Duet lydkort som etterfølger etter min kinadac.
Etterkvart som eg er blitt godt nøgd med lyden fra Duet'en har eg byrja sett på kva muligheter som ligg i å bruke eit lydkort istadenfor ein dac, jamfør min teori om mykje lyd for lite pengar.

Bestillte ein billig mikrofon til formålet (Behringer ECM8000 - samme som er anbefalt til Behringer DEQ2496'en). Med mikrofon, software og lydkort i boks prøvde eg meg i går på å foreta målingane.

12 målinger blei gjort i rommet etter bruksanvisningen til softwaren (IK Mulitmedia's ARC). Softwaren piska opp 10 raske sinuskurver fra høgre høgtaler og ti fra venstre. Etter kvar runde kunne eg høyre korleis lyden av kurvene hang igjen i rommet.

Desse blei utført på venstrehåndsvis uten skikkelig mikrofonstativ (lagde ei midlertidig løysing), målingane er nok ikkje 100% og høgtalarane mine står litt for lavt (reservehøgtalarar på stoler ::) - men hey, målet mitt no var å få "korrigert" lyd til å spille gjennom softwaren.

Utfordringa mi deretter var å få systemlyden til å spille gjennom ARC-softwaren. Til dette brukte eg programmet RAX som lar meg bruke lydfiler som instrument og ARC som plug-in på masterkanalen.

Og lyd blei det - til slutt
Hører definitivt (!!) at det er eit enormt potensiale i dette. Lyden av rommet høyres ikkje så godt og eg høyrer godt den korrigerte dip'en rundt under 200hz (sjå bilde).

Dette er målinger gjort på Monitor Audio Monitor One (4" mellomtone, 1" diskant).

Dette skal bli veldig spennande med ordentlig måling på ordentlige høgtalarar!

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Målet mitt vidare først å finne ein software som lar meg rute lyden fra alle avspillingsprogram gjennom ARC. Trur eg har funne eit, må berre fikle litt med det først :)

Det lille eg høyrer av korrigering får meg til å tenke på alle dei som spelar med ukorrigert lyd. Trur mange ville ha fått seg eit REALT sjokk om dei hadde fått korrigert romma sine.

Merk også at rommet ikkje har andre akustiske dempingar, men veggane er godt dekka med skap, sofa, hyller og seng.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Då er eg komt litt lengre!
Har fått til å "hijacke" all lyd fra OS X, til å køyre det igjennom ARC (og alle andre tenklige VST-plugins - dere ser TrackS 3 over ARC).
Då er det berre å sette seg til rette, tenke på mulighetane og vente på nye høgtalere :D

Fadern, dette blir RÅTT!

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Du har det gøy, skjønner jeg. :) Jeg driver selv å bryter meg sakte, men sikkert, over til PC-basert avspilling. Mye av planlegginga er gjort, nå er det bare økonomien som må komme seg på rett kjøl igjen. Jeg blir å kjøre AudioLense, er planen, så får vi se hva framtida bringer. Leser at det er solid forskjell på lyden med og uten korrigering, det er oppløftende å høre.

Hadde du gidda å linke til de programmene du bruker? Er litt nysgjerrig, sia du tydeligvis kjører Mac (noe jeg også gjør) og jeg er på jakt etter muligheter for å evt. knote Audiolense til å kjøre via Mac...

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Solid forskjell er det. Om det er til det bedre er litt vanskelig å sei enda. Kunne lagt ut bilde av dei midlertidige høgtalarane, men det blir for flaut :p
Vart definitivt meir dybde i høgtalarane, så det virker som den dippen er korrigert.

Å skru korrigeringa av og på er nesten litt som å skifte mellom høgtalarar og headset. Når korrigeringa er på er det nesten som ein legg eit teppe over lyden, men om det faktisk blir dempa over heile registeret er eg usikker på. Har ikkje gullhørsel, men skal leike meg mykje med dette framover.

All verdas VST er jo tilgjengelig for å prøving på signalet i real time. Eg slipper å laste enkeltsanger inn i musikkprogrammer som Logic / Garageband etc. Musikken kan like gjerne komme fra itunes, vlc eller spotify.

Veit at dette kanskje virker litt useriøst og guttete, men .. jo det er akkurat det det er. Tar ikkje dette veldig seriøst, men når mulighetene ligger det må eg jo prøve :D

Og romkorrigering og digital EQ m.m. på Klipsch Heresy (som kommer snart) er ganske sjølvmotsigande då dei gjerne skal bruke rommet for å få spelt ut. Men om eg har så ille dips som eg tydeligvis har no, så kan det være gunstig å justere frekvensene ivertfall.

Prøvde også for morroskyld virtuell surround idag. Funka dårlig ;D

Her link til ARC: http://www.ikmultimedia.com/arc/features/ - Mykje info på sida der.
Fender Amplitube: http://www.ikmultimedia.com/fender/features/
Eq'en med dinosaur på: http://www.ikmultimedia.com/t-racks/features/

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Trur forresten ikkje at ARC fra IK Multimedia står tilbake for Audiolense. I ein av videoane på youtube snakkar ein representant om utviklinga og kven som har vore med på å lage ARC. Audiolense viker litt hifi, medan dette er K.I.S.S for studiobruk. Eg berre synsar her altså.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Her er ein test av ARC:
http://remixmag.com/gear/reviews/remix_ik_multimedia_arc/

Merka meg denne setninga fra konklusjonen:
With MultEQ correction turned on, it was as though I'd thrown on a pair of my best headphones. Stereo imagery snapped right into place; mids became clearer and highs were far less fatiguing over long sessions.
Ikkje ulikt det eg opplever med mindre enn godt nok høgtaler-setup og venstrehandsmåling.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Også mac bruker og ønsker prøve drc i mac mini og få justert frekvenser.

Har du kjøpt ARC? Kan noen lage en how 2 guide? Og si litt om hva man trenger osv? Eksternt lydkort vel? 8) 8)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Eg bruker Behringer ECM8000 mic og Apogee Duet lydkort (firewire). Det er vel det du trenger. Apogeekortet koster ca 5k, men ein kan bruke andre alternativer. Får vel dugandes lydkort fra tusenlappen? Dette bør du heller spørre onkel Google om :)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Den store styrken (slik eg har lest meg opptil no) til ARC i forhold til andre DRC-programmer er at ein tar minimum 12 forskjellige målinger. Dette minimerer sjangsen for at lyden blir verre enn den ukorrigerte når ein befinner seg utenom det området der korreksjonen blei foretatt.

Ein slepp også at det blir brukt eit filter som kalkulerer eit større sweetspot på bekostning av nøyaktigheten til den opprinnelige målinga (om ein kun tar ei måling).

Les meir om måling med ARC her: http://www.ikmultimedia.com/arc/moreinfo/moreinfo6.php (og les gjerne på dei andre sidene også :) )

ARC bruker teknologi fra Audyssey (bla MultiQ). Les meir om det her: http://www.audyssey.com/technology/index.html

V

vredensgnag

Gjest
Hmmm - jeg har en Konnekt 24D som er fin å bruke som interface til mikrofon, og Cubase program som jeg kan bruke som VST til å kjøre ut filer, kunne være interessert i hvordan du har satt opp dette. Har Mac selv.

Holdt på å kjøpe ARC i fjor, men så var det andre ting jeg begynte å leke med. Men kunne vært morsomt å prøve.

Fint om du setter opp en How To. Tror du mikrofonen ARC selger er viktig for kalibreringen? Kunne ha lyst til å prøve dette vha en torrent før jeg kjøper, men best om man gjør det "riktig."

Morsomt med den Tube Program EQen du har der oppe, har lest den skal være bra.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har sett på ARC før, men endte opp med Audiolense.
Hvordan får du lydkorreksjonen til å fungere med alle programmer og får du noe forsinkelse? Forsinkelse med bruk av Console er en utfordring for meg med Audiolense og gjør at det vanskelig å bruke det til surround og TV. Jeg bruker forøvrig PC og Vista.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Ingen forsinkelse overhodet på mitt Apogee Duet. Prøvde det i går på film (og eit virtual surround VST, *kremt*). På mitt Apogee Duet lydkort får eg ikkje lyd fra Windows uansett korleis ein vrir og vender på det. Så eg får desverre ikkje mulighet til å sammenlikne det med DRC-programmer for Windows.

Hvordan får du lydkorreksjonen til å fungere med alle programmer og får du noe forsinkelse?
Bruker programmet Audio Hijack Pro. Dette "hijacker" all system-lyd og lar ein sette inn VST (eller AU'er som det heiter på Mac) i signalveien. Funker problemfritt. Avspilling av Flac + ARC + Audio Hijack bruker ca 20% cpu.

Skal ta bilder og poste ordentlige målinger, framgangsmåte og lytteintrykk når eg har fått nye høgtalere! Promise!

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Jeg har forstått at man må ha et eksternt lydkort som har mic opptaksmulighet i 48khz phantom ett eller annet? Dette lydkortet må kunne sende lyd (XLR) til pre-amp eller rett i forsterker? Altså ingen dac nødvendig? Denne må støtte coreaudio drivere mot mac?

Det er dette med DAW jeg ikke er helt med på. Vil bruke itunes. Du sier hijacke lyden via 3.parts programvare,(?) for arc er vel laget for mixe programmer og ikke itunes o.l?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Eg har Apogee Duet lydkortet med 48khz phantom ett eller annet :)

Bruker ingen Dac, men heller dette som behandler Core Audio via firewire. Vistnok ein bedre måte få lyd ut av mac'en min enn å bruke optisk, har ein studio-venn sagt. Eg veit ikkje om det er den store forskjellen. Men kvalitetsmessig var dette mange hakk bedre enn min forrige dac.

Så til programmet som hijacker lyd. Audio Hijack Pro
(http://rogueamoeba.com/audiohijackpro/)

Når ein trykker på "Hijack" knappen går lyden igjennom Audio Hijack og her kan ein legge til AU / VST'er, eller effekter om du vil :) Du ser på bildet at eg har valgt Deafult System Imput, det er all lyd. Signalet som vises aktivt der er fra Spotify. F.eks.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
ARC er kalibrert til den medfølgende mikrofonen tror jeg.
Etter det jeg har forstått , så er en ukalibrert ECM8000 mer eller mindre meningsløs m.h.t målemic, bortsett kanskje fra i bassen da.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Ubalansert til forforsterker? Eller anbefaler du lydkort med volumjustering??

Kan et eksternt lydkort 24/192 måle seg med en dac til 20k med innebygget vol. kontroll?

Ville gjerne sluppet lydkort men må vel ha slikt med mic inn for å få kalibrert? For når kalibreringen er gjort kan vel ikke signalet sendes via usv ut av mac´en?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
ARC er kalibrert til den medfølgende mikrofonen tror jeg.
Etter det jeg har forstått , så er en ukalibrert ECM8000 mer eller mindre meningsløs m.h.t målemic, bortsett kanskje fra i bassen da.
Eg vil gått for mindre meningsløs, ikkje meir, til dette forsøket, ivertfall. Det er ein målemikk med enormt flat frekvensrespons, billig og lett tilgjengelig. Eg er ikkje godt kjent med verken digital romkorreksjon eller målemikker, men den justerte kurva ser jo rimelig bra ut, eller kva? Som sagt, om dette funker, så er det kort veg til kjøp av ARC, med korrekt mikk :)

Når det gjelder anbefalinger av lydkort i forhold til DAC, så har eg veldig lite erfaring. Men instillingane lar seg lagre, så viss du har mulighet, Mute, så kan du jo kanskje få lånt eit lydkort? Det ville eg ha satsa på når du har ein DAC som koster det dobbelte av anlegget mitt :D

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jo det er meningsløst å korrigere rommet, når målingene av rommet ikke er korrigert! ???
ECM8000 er langtfra noen målemic med "enormt flat frekvensrespons".
Ta et søk på diverse forum så ser du fort at de fleste har slitt med fhv store avvik oppover i frekvens.
Min egen viste seg å være bra fra 400-4000hz, for deretter å peake med 6dB.

Målinger og romkorreksjon er gøy, og kan gi overraskende gode resultater for/hos mange. Men første bud er at målingene man tar er korrekte.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Og øh... den justerte kurven vil jo alltid se ganske flat uansett hvilken mikrofon man bruker. Det er nettop jo det som er poenget; Det vil *se* flatt ut, selv om det ikke er det i praksis.

Det koster endel å lage en mikrofon som måler flatt, og det er vel derfor jeg tror ARC kompenserer for dette iogmed det selges som en totalpakke med mikrofon. Men det er jo bare spekulasjon.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noen som vet om dette kan fungere sammen med enten Airport Express eller Squeezebox. Det er vel tvilsomt med AE, men kanskje Squeezebox og en plug-in?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Om du er på mac, så funker Airport Express det viss du bruker AirFoil til å sende lyden fra Audio Hijack som kjører ARC :D

Når det gjelder mikrofonen, så er det klart at det ikkje er optimalt med ECM8000, eg har ikkje anna å gå etter enn den dataen som blei levert med mikken. Men den funka til å ta ei måling. Som sagt, skal gjennomføre dette skikkelig med fleire målinger og skikkelige høgtalere, så får vi sjå om det funkar. Evt. avvik som er høyrbare kan eg jo pushe med eq om ønskelig. Allerhelst så blir det å få lånt seg ein skikkelig mikk, eller kjøpe eit DRC system. No worries, eg veit eg køyrer med eit hjul i grøfta.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Jeg bruker Inguz-plugin på min Squeezebox Duet, (romkorreksjon og eq) Målinger kan man gjøre med "hva som helst" av SW, og korreksjonsfilteret legges inn som wav-fil. Selv benytter jeg ECM-8000 (med kalibreringsfil), og REW til å måle og lage filtrene. Funker som fy! ;D

Alle mikrofoner har avvik, mer eller mindre, poenget er å kompensere for dette med en kalibreringsfil i den softwaren man benytter. Enten kan man få sin egen mikrofon kalibrert av proffer, eller man kan sammenligne den med en kalibrert mic, og lage en kalibreringsfil selv.
ECM-8000 er rimelig bra i bassområdet, meget bra i mellomtonen, mens de fleste har fhv store avvik i diskanten.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Vi trenger en generell tråd om PC/Mac-basert avspilling. Etter sommeren henger jeg meg på med å kjøre et PC-basert system fullt ut.
Jeg har en helt vill ide som jeg tror vil fungere, men det kommer jeg tilbake til når alt eventuelt er oppe og kjører. Det skal både være trådløst, samt ha jitterverdier helt ned mot -144db, ha innebygget romkorreksjon (m/ forhåpentligvis on-the-fly target curve justeringer) og kommer til å basere seg på Mac .. :)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Man skrev:
Vi trenger en generell tråd om PC/Mac-basert avspilling. Etter sommeren henger jeg meg på med å kjøre et PC-basert system fullt ut.
Jeg har en helt vill ide som jeg tror vil fungere, men det kommer jeg tilbake til når alt eventuelt er oppe og kjører. Det skal både være trådløst, samt ha jitterverdier helt ned mot -144db, ha innebygget romkorreksjon (m/ forhåpentligvis on-the-fly target curve justeringer) og kommer til å basere seg på Mac .. :)
Det er eit prosjekt eg ser fram til å følge med på! Mac er så forbanna bra! 8)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
norcad skrev:
Jeg bruker Inguz-plugin på min Squeezebox Duet, (romkorreksjon og eq) Målinger kan man gjøre med "hva som helst" av SW, og korreksjonsfilteret legges inn som wav-fil. Selv benytter jeg ECM-8000 (med kalibreringsfil), og REW til å måle og lage filtrene. Funker som fy! ;D

Alle mikrofoner har avvik, mer eller mindre, poenget er å kompensere for dette med en kalibreringsfil i den softwaren man benytter. Enten kan man få sin egen mikrofon kalibrert av proffer, eller man kan sammenligne den med en kalibrert mic, og lage en kalibreringsfil selv.
ECM-8000 er rimelig bra i bassområdet, meget bra i mellomtonen, mens de fleste har fhv store avvik i diskanten.
Bruker du PC eller Mac? Mitt spørsmål om man kunne bruke lydkorreksjon via Squeezebox eller AE gjaldt med Mac. Neppe interessant for min del (hvis ikke jeg blir lei PC), men har en kamerat som kunne trenge lydkorreksjon med Mac oppsett.

Man:
Spennende! Jeg må forøvrig si at Mac virker genialt på mange måter. Her får man en løsning med global koreksjon som fungerer helt uten forsinkelse. Merkelig at man ikke klarer å lage tilsvarende med PC. Jeg har minst 3 sekunder forsinkelse ved bruke av Console og da blir det helt ubrukelig til film og TV. Og det er for få programmer som har støtte for Convolver. Har forstått at Windows 7 skal ha forbedringer med latency, men man mister liten troen på Windows etterhvert. Det er så mye som bare fungerer knirkefritt med Mac. Fordelen med PC er selvfølgelig at det er langt lettere å oppgradere hardware selv og man har masse muligheter i valg av kabinett. Er veldig fornøyd med mitt HFX kabinett og enda bedre blir det når jeg får SD disker en dag.

V

vredensgnag

Gjest
Har gitt meg selv HFS-pause, men abstinensene melder seg.

Den mikrofonen brasse anvender avviker en god del fra ARCs. Sistnevnte topper ved 16kHz, og deres program interpolerer frekvenser over, i tillegg er impedansene vilt forskjellige for de to.

Jeg har vært en del involvert med film og musikk, og er fullstendig overbevist av OSXs totale Core Audio muligheter. Bare det at jeg kan ha Audio MIDI Setup oppe, og se hvordan panelet forandrer seg alt etter hva jeg har tilkoblet av lydkort, o.a. - er et lite mirakel.

Til helgen skal jeg ta meg tid til å vise hvordan det er satt opp hos meg.

Og når det gjelder ligaen som ser det som en livsoppgave å pisse på Apple, ville jeg sagt at om du er så mye som et fnugg interessert i kvalitetslyd, så burde du se hvor alvorlig Apple har tatt den oppgaven, i mange år.

If you provide hardware solutions, the Audio Hardware Abstraction Layer and the I/O Kit provide rock solid support for interfacing with consumer and professional audio gear. Together, these services shorten your hardware or software development cycle and let you do things that are simply not possible on other platforms.

http://developer.apple.com/audio/

Jeg vil be Gjestemedlem ta frem en penn og skrive ned følgende setning, som står tidlig i linken som følger:
Note: Core Audio does not handle audio digital rights management (DRM). If you need DRM support for audio files, you must implement it yourself. Tenk litt over det som står der, Gjestemedlem, i forhold til dine mange anklager omkring Apple. Du kan henge lappen over computeren din.

http://developer.apple.com/document...eAudioOverview/Introduction/Introduction.html
http://developer.apple.com/documentation/MusicAudio/Reference/CoreAudio/book_intro/book_intro.html

Mac er i ferd med å bli en total mediaplattform, der absolutt høyeste mulige kvalitet i lyd og bilde er forutsetninger, og så bygger de og brukerne derfra.
http://www.apple.com/macosx/features/300.html

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Heisann Vredensgnag.
Det er fine linker du legger ut. Eg her heilt enig. Core Audio er eit heilt rått system - ein industristandard for produksjon av både musikk og film. Men så er det ein gang sånn at dei som har bestemt seg for å pisse puttar begge peikefingrane i øyrene og nekter å lese. Det er heller viktigare å diskutere open-source avspillere av ymse kvalitet.. Det er ein diskusjon eg ikkje legg meg opp i, og ikkje har tenkt å starte her heller. For meg vil det alltid være Mac i systemet.

Virker som du kjenner til ARC også? For å få til ARC er det vel berre ARC-mikken som fungerer, men eg kan med sikkerhet sei at det vesle snevet av korrigert lyd eg spelar med høyres bra ut :)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Og ja, eg veit at denne Tråden kunne heitt "Brasse gjer ting han egentlig ikkje kan, igjen" - men eg ser eit potensiale til å samle tips og triks for oss Apple-entusiaster.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Og det takker vi for! Dagen da jeg har DRC på min McMini er jeg i heaven 8)

V

vredensgnag

Gjest
Har du prøvd å kombinere ARC med Garageband? Du kan kjøre ARCs romkorreksjon plug-in vha Garageband - ikke ideelt som playback for å bare sitte og lytte; men veldig greit for å sjekke korreksjonene.

Du legger inn spor fra iTunes Library i track-listen (shortcut via Garageband), og så kan du legge inn ARC justeringen som en effekt. Når du starter opp Garageband så registrerer programmet ev. nye plug-ins, og din ARC korreksjon vil da bli lagt inn i Track Info panelet, som en valgmulighet.

Jeg har tatt det bort, fordi jeg ikke har hatt riktig mikrofon. Men her har jeg lagt inn et spor fra Play Bach, Loussier. Det spiller med en enkel EQ lagt inn, og med sanntid analyse av sporet (den grå streken i EQ-panelet). Ganske fint for å kunne se hvordan ev. korreksjoner ligger i forhold til hva som skjer i sporet.

ARC panelet kommer opp om du aktiverer dets plug-in.

Liker dette så godt at jeg kommer til å gå til legitimt innkjøp av program og mikrofon - kjører godt sammen med mitt lydkort (Konnekt 24D). Men jeg kommer til å legge det opp slik at filteret settes på alt av lyd i maskinen, slik du har gjort. Ta en kikk på Play - noe slikt ville vært ideelt - det finner alt du har av musikk, prosesserer i 32-bit, respekterer native sample rates, og tillater AU plug-ins (som ARC) i henhold til Core Audio.
ARC kan dermed brukes som master stereo bus filter på Play - bruker jeg et slikt program så slipper jeg så mange mellomledd(program) fra fil på harddisk til output, men Play er i utviklingsfasen, og det er en stund siden seneste release.

www.sbooth.org/play

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Her har du hvordan det ser ut i Garageband når ARC er valgt som plug-in.

Siden jeg har fjernet fuskemålingen, så er det ikke noe aktivt filter. Men når jeg får riktig mikrofon så vil det være grei skuring.

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Yes, Play er prøvd - men var ikkje 100% stabilt. Og eg ønsker å bruke iTunes som avspiller. Audio Hijack er hakket meir OS X. Rouge Amoeba lager rå programmer. Men, den typen "hijacking" av lyden føles litt feil (høyrer ikkje noko feil ::) ).

Har planer om å prøve Plouge Bidule - Fikk lyd igjennom det og ARC, men det var kun ein enkelt sang, ikkje heile systemet.

V

vredensgnag

Gjest
Det viktige er å få til full transparens - og vite at det ikke skjer noen prosessering eller signalreduksjon fra kilde til output, utover den i ARC-filteret.
Liker Konnekt24D som lydkort, det styrer tilbake til Audio MIDI Setup, og sørger for klokkesynkronisering hele veien, enten ved ekstern klokkekilde eller intern klokke - så er det på plass.
I tillegg går det like inn i hva som måtte være av VST og DAW programmer, FW eller optisk/coax s/pdif ut; analog ut, osv.

Når jeg legger ARC inn i signalbanen ønsker jeg at alle lydkilder, om det er fra nettleser/iTunes/Toolplayer, etc - skal gå gjennom dette sluttfilteret før signalet forlater lydkortet. Moro å holde på med. For tiden bruker jeg Cubase i monitor-setting, og det går greit - men igjen, det må være mulig å forenkle enda mer!
Skal sjekke om jeg kan ha Garageband som monitor på alt iTunes spiller, det ville vært ideelt.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Brasse. Kanskje du kan bytte navn på tråden til Generell tråd om databasert avspilling og DRC eller noe lignende?
Så slipper vi å forsøple Audiolense tråden.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Dette er egentlig et halvveis svar til Vredensgang i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=34542.0
Men jeg velger å poste det her iogmed jeg mener det passer godt her, og kan bidra til den videre utviklingen av tråden.

For de med rørpre eller annet "fargende" et sted i kjeden: man kan f.eks kjøre målingen med en god transistorpre/uten pre, men koble til rørpre´en ved avspilling for å både romkorreksjonen + fargingen fra en god rørpre. (Siden man ikke vil kjøre en korreksjon på det såkalte musikalske tilleget som en god rørpre bidrar med) Kjører man korreksjons med en transistorpre vil muligens litt av klangen til den pre´en påvirke lyden til en viss grad uansett..vanskelig å få både pose og sekk. (muligens er intet pre det beste valget, det vil gjenstå å se)
Andre ting som påvirker resultatet: Hva slags mikrofon (selv etter kalibrering), lydutgangen på lydkortet (D/A), lydinngangen/mikrofoningangen (A/D). Programmet man bruker til å ta opp/generere impulsresponser. Hvilken targetkurve etc etc. Alt har sin egenlyd. Man kan trygt si at man skal holde tunga rett i munnen, og at det ikke er noen "snarvei" til perfekt lyd selv med moderne hjelpemidler.

Paradoksalt er det som har minst å si, i motsetning til hva de fleste tror, selve hva slags convolver-plugin man bruker. Disse bygger på ren matematikk som har vært kjent leeeeeenge, og det er i bunn og grunn egentlig bare features som antall kanaler, on the fly target curve, og annet som skiller disse.
Selve genereringen av DRC er jo også passe standard, men med mulighet for de forskjellige programmene å tweake litt for å f.eks kunne differensiere seg selv fra konkurrentene. Jeg er imidlertid av den oppfatning av at DRC (gratisprogram), et godt lydkort, en god A/D, en god mikrofon, og en batchfil (og f.eks REW, gratis, til å ta opp frekvenssweep om operativsystemet ikke tillater at man gjør dette fra commandline) er noe som vil gi så en så god måling og generering av en DRC-fil så godt som noe annet.

Derfor er det også grunnleggende litt feil å f.eks si at program X er bedre bedre enn program Y, da det kun er selve genereringen av DRC-filen (impulsresponsen) som er en smule forskjellig. F.eks hvor stor sweetspot man skal ha, (Audyssey lar deg styre dette til en viss grad selv v.h.a flere målepunkter) hva slags bitrate/frekvens, fasekorreksjon, antall taps, og flere andre ting som andre vet bedre enn meg.

Endel er skeptiske til Audyssey og andre systemer fordi det er mye brukt i hjemmekino-receivere. Det er det ingen grunn til. Akillesenen til disse receiverne er mikrofonen som følger med og sikkert A/D´en. Jeg er ganske sikker på at det neste store *kan* være at det følger med et eget program som kan foreta målinger med bedre mikrofoner og A/D, generere impulsresponser, og la brukeren overføre disse til receiverne eller processorene gjennom usb-porten eller annet. Eventuelt bruke generelle impulsresponser fra hvilket som helt annet program. Og med en high-end processor, har hjemmekino-folket plutselig en løsning som trolig overgår det som er i praksis mulig fra en HTPC om man da ikke pøser på med xxxxxx antall kroner og tid, og selv da vil det nok ikke være like brukervennlig. Akillesenen da kan plutselig bli de forholdsvis store jitterverdiene fra HDMI. Det er nesten som man skal grine, for det er alltid NOE i veien for at man skal oppnå lydnirvana;)

Til 2 kanals lyd er mine personlige tanker allerede nevnt i andre avsnitt, men jeg kunne i tilleg også godt tenkt meg muligheten for å generere korreksjonen i 24/352 og 384. Disse frekvensratene er såpass høye at man slipper å bruke et antialias filter. Core Audio må også ha muligheten for å bytte fra 352 og 384 on-the-fly. Også må man ha en oppsampler plugin som automatisk upsampler til enten 24/352 eller 24/384. Man kan jo selfølgelig bare oppsample til 384 uansett, men ved å unngå avrundingsfeil så unngår man også å bruke unødvendig regnekraft til denne operasjonen. Iogmed jeg har tenkt å kjøre dette trådløst (evt kablet) som et slags server-klient system, så kan løsningen muligens være å oppsample i klienten før den sender data videre til serveren som står for DRC og selve lyden ut til forsterker.
Tilslutt gjenstår å vente til Texas Instruments kommer ut med en USB-receiver som støtter USB-Audio 2.0. Noe som gjør at USB-Dac´ene kan støtte 32/384+ native uten proprietære drivere. Dette er OSX/ Core Audio allerede klargjort for som første operativsystem. Det finnes allerede modulbaserte USB-dacer på markedet som kan oppgraderes til å kjøre 24/352 -24/384 (populært kalt DXD) når denne tiden kommer. (Litt verre å generere DXD-impulsresponser, kanskje løsningen er å kjøre batteridrevet målemic som man kan koble direkte i en Sphynx2/DAD AX24 :D) Selv kommer jeg til å kjøre alt 24/88.2 eller 24/96 i første omgang antar jeg. Det eneste som står i veien for min del er at jeg egentlig ikke liker å "knote" med MAC/PC´en. Og det blir nok litt knoting siden det egentlig er nytt farvann for meg. En ny preamp virker egentlig mer forlokkende, hehe, og da blir nok prosjektet lagt på is enda en stund..

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Sonic Studio har kommet med en audioplayer/plugin, samt eventuell hardware til OSX: http://www.amarraaudio.com/
Softwaren "hooker" opp med iTunes. Man fortsetter å bruke iTunes som før, men da med angivelig bedre lydkvalitet. Prisen er 1500usd.

Man kan også gå all out og gå for Model Four, et 8 kanals lydkort medtil 8000usd, da er Amarra softwaren inkludert i prisen
Evt Model 3 til 6000, enesten forskjellen er manglende analoginnganger.
* 8 Channels of Ultrafidelity Analog Conversion
* 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4 and 192 kHz Sampling Rates
* 8 Analog (Balanced XLR) Inputs and Outputs
* 8 Digital Inputs and Outputs via AES/EBU
* 24 bit 110 dB Dynamic Range A/D converters
* Clocking options include Internal, AES and Word Clock 1x, 256x
* Powerful minimal phase Sonic EQ for crossovers and equalisation
* Includes RIAA filters for Vinyl acquistion (Q3)
* Front Panel Metering for Analog Inputs and Outputs
* Dual Wire Support, and SPDIF or TOSLINK are not yet available.

V

vredensgnag

Gjest
Slike produkter vil vi se en del av, men jeg kan i ekstrem grad anbefale Konnekt 24D, som gjør det meste av dette, men til en helt annen pris. Naturligvis altfor billig til å kunne tas seriøst. ;D

Her er en pro-review av den. Enheten er tenkt brukt i musikkproduksjon, men det er intet i veien for å bruke den som avspillingslydkort, med klokke, upsamplingstyring, interface til VST, osv. En suveren pre-amp/DAC.

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1437808

Analoge og digitale utganger, inkl. balanserte. Jeg bruker den som pass-through, men den styrer Audio MIDI Setup panelet, og dermed får jeg automatisk varsel om klokkehastighet ikke korresponderer med musikkfilens oppløsning. Very nice.

Og sammenlignet med Amarras dyrere løsning, så er Konnekt faktisk 32-bit/16-kanals, uten at man skal legge allverdens i det. Meget interessant å lese pro-review'en.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Ellers har jeg bitt i det sure eplet. Det ser ikke ut som iTunes kommer til å støtte Flac med det første, og brukervennligheten til iTunes, og muligheten til å bruke iPod Touch som fjernstyring veier nå altfor tungt. Dbpoweramp konverterer i skrivende stund all Flac til Apple Lossless.. på en Athlon XP :-\ Tenk å ha en 2x quad core Mac Pro til dette arbeidet..

Topp Bunn