Bransjeaktører og brukernavn

• Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Det er ofte vanskelig å forstå hvilken bransjeaktør det er snakk om både når gjelder innlegg på forumet og annonser på torget.
Brukernavnene virker til å ha null sammenheng med firmanavnet.

Man ser også salgsannonser fra bransjeaktører hvor verken navn, telefonnummer, adresse eller annet er oppgitt. Eneste kontaktform er en PM til et intetsigende brukernavn.
Det gir (for meg) et useriøst inntrykk: Er det en grunn til at en forhandler "gjemmer" seg bak et brukernavn?

I tillegg ser man at flere fra samme bransjeaktør annonserer under forskjellige intetsigende brukernavn.
Hadde det ikke vært en íde å ha ett firma-brukernavn til slikt?

Kort sagt: Burde det ikke være i bransjeaktørens/Hifisentralens egeninteresse hvis vannet hadde vært litt mindre grumsete?

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Jeg er enig i at dette med brukernavn og bransjeaktører er ganske rotete. Ekstra rotete blir det for de bransjeaktørene som opererer med flere brukernavn og lokasjoner. Som vanlig kunde er det enklest å forholde seg til ett firmanavn og en adresse, og at dette kommer tydelig frem i en hver salgsannonse. Mulig et problem her er at mange aktører både selger ting privat i tillegg til å selge gjennom firmaet. Noen aktører er flinke til å poengtere denne forskjellen på Torget, andre kanskje ikke like flinke.

De fleste bransjeaktører har vel en egeninteresse når de svarer på tråder også, uten at dette alltid kommer tydelig frem. Generelt er det greit å vite litt om hvem som sier hva her inne. De av oss som har vært på Forumet en stund vet sånn ca. det, men jeg kan se for meg at nybegynnere her ikke har den samme oversikten, derfor burde kanskje bransjeaktører være litt flinkere til å poengtere hvem de er.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Noe av problemet for oss er spam fra spesielt utenlandske folk som scanner åpne forum som HifiSentralen.
Legger man ut tlf.nr. får man også telefoner fra utenlandske "Microsoft"-konsulenter som skal "hjelpe deg" med allslags problemer du har og ikke har :)
Adresse er heller ikke noe jeg ønsker å legge ut, da det kan være en del tvilsomme som overvåker dette også.

Jeg velger som oftest å legge ut at man tar kontakt på PM eller epost. Hvis man trykker på brukernavnet mitt får man også opp linken til hjemmesiden.
Jeg bruker forkortelsen av firmanavnet som nick og regner med at de fleste forstår det?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Et forslag er jo også att de har nick som er med rødt.
Da ser man det med en gang, men nick burde også ha en sammenheng med firma.
Eksempel på dette er jo deg Morten EHED ;)

Steinar.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg er enig i at dette med brukernavn og bransjeaktører er ganske rotete. Ekstra rotete blir det for de bransjeaktørene som opererer med flere brukernavn og lokasjoner. Som vanlig kunde er det enklest å forholde seg til ett firmanavn og en adresse, og at dette kommer tydelig frem i en hver salgsannonse. Mulig et problem her er at mange aktører både selger ting privat i tillegg til å selge gjennom firmaet. Noen aktører er flinke til å poengtere denne forskjellen på Torget, andre kanskje ikke like flinke.

De fleste bransjeaktører har vel en egeninteresse når de svarer på tråder også, uten at dette alltid kommer tydelig frem. Generelt er det greit å vite litt om hvem som sier hva her inne. De av oss som har vært på Forumet en stund vet sånn ca. det, men jeg kan se for meg at nybegynnere her ikke har den samme oversikten, derfor burde kanskje bransjeaktører være litt flinkere til å poengtere hvem de er.
Ser det greit ut hos meg?

Ikke alltid jeg har baktanker når jeg legger ut innlegg ellers på Hifisentralen, men prøver uansett å opplyse om at jeg f.eks. ikke selger varene det diskuteres rundt for at det ikke skal bli misfortåelser.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865

Ser det greit ut hos meg?
Hei, ja, det er greit når du har nick lik firmanavnet, og det i tillegg står "Eier av Enhanced Home Entertainment Design (EHED)" i signaturen. Da er det ingen tvil.

Men det finnes eksempler på bransjeaktører som har flere nick som ikke har noe med firmanavnet å gjøre, som selger produkter fra 2 ulike postadresser, i tillegg til å selge komponenter privat. Da ser jeg som sagt for meg at det hele kan virke litt rotete for potensielle kunder som er vant til å handle på Soundgarden.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Dette er jo klart en oppgave for Ugh Ugh å rydde opp i. De som er bransjeaktører, er vel profesjonelle selgere, og da gjelder det andre regler enn for private. Her skal det ikke herske tvil om hvem man har med å gjøre.

Kan så en bransjeaktør også selge privat? Etter min mening nei, dersom de opptrer under samme signatur eller nick eller hva det nå heter. Dersom f eks EHED står som selger, er det EHED som firma som selger, og ikke Morten privat. Skal han selge privat, må det eventuelt gjøres fra en annen signatur/nick name. Bruk av flere signaturer skaper imidlertid en del prinsipielle og praktiske problemer i forhold til forumet ellers. Er det f eks akseptabelt at en bransjeaktør "gjemmer seg" bak et privat nick name? På en eller annen måte bør han da ha en kobling som viser sammenhengen, slik at han f eks ikke kan drive snikreklame for egner produkter.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg synes selv det er litt vanskelig å annonsere for private salg under bransjenavn, men prøver å merke annonsene godt med at det selges privat. Pga Bransjeaktør-merkingen vil jo annonsen havne under "Butikk" og ikke "Privat" og noen kan kanskje misforstå hvis de ikke leser hele teksten?

Men det blir kanskje enda mer rotete hvis jeg skal benytte et annet nick?

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.001
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
Trur tidligere var det slik at man ikke kunne bruke firmanavn som nick?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Jeg synes selv det er litt vanskelig å annonsere for private salg under bransjenavn, men prøver å merke annonsene godt med at det selges privat. Pga Bransjeaktør-merkingen vil jo annonsen havne under "Butikk" og ikke "Privat" og noen kan kanskje misforstå hvis de ikke leser hele teksten?

Men det blir kanskje enda mer rotete hvis jeg skal benytte et annet nick?
Du har nok et lite dilemma der. Jeg vil tro at forbrukermyndighetene (Forbrukerrådet, Forbrukerombudet) har en mening om hvordan dette bør gjøres. Muligens har dette også en side mot merverdiavgiftslovgivningen etc etc.

Jeg innbiller meg at en ryddig måte er å ha en egen signatur for private salg, og som kun brukes til det - dvs. aldri til innlegg og aldri til profesjonelle salg. Da slipper man enhver mulighet til sammenblanding.

Topp Bunn