Brannfakkel: hifi, psykologi, veiledende priser og "verdien på anlegget"

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Triste greier, dette med hemmeleghald av hifikostnadar. Slikt burde ikkje vere nødvendig. Hifiinvesteringar fører til trivsel, og er etter måten ganske grøne verdiar. Dessutan er dei ganske universalt brukbare (sjølv om ikkje alle kan bruke ein platespelar eller justere bias). Fotball som aktiv hobby har ein tendens til å vere mellom 6 og 16 år. Korpset sparkar deg ut etter fylte 21, og berre Rolling Stones orkar å halde på med spelejobbar inn i geriatrisk alder. Sykling kan verte livsfarleg etter fylte 80, og sjølv søndagsturkøyring med bil vert behovsprøvd etter fylte 70 år.
Men hifi kan du spele på, så lenge du ser platerillene, og greier å få platene ned i omslaga sine.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg innførte for nokre år sidan omgrepet affeksjonskoeffisienten. Denne brukast når du kjøper noko du strengt tatt ikkje treng for å oppretthalde livet, men som du har lyst på, og har tenkt å bruke til noko kjekt. Du reknar han ut ved å finne forholdet mellom ein kostnad og den tida du årleg brukar på å kose deg med det du har kjøpt.
Noko av det som har lavast affeksjonskoeffisient er hytta på fjellet du berre brukar i påskeveka. Har du lagt ut ein million, vert det svært låg affeksjonskoeffisient, 7 dagar (*24 timar= 168) dividert på ein million. Triste greier, du bør reise meir på hytta.

Hifi du spelar på to timar dagleg vil verte 365 dividert på prisen. Spelar du meir, vert alt betre.

Best kjem vel TVen ut. Min kosta rundt 7 kkr, og brukast minst to timar dagleg. Eg likar ikkje å rekne ut dette.

Fjellteltet eg kjøpte for eitt år sidan har vore pakka ut og sett opp, men aldri sove i. Affeksjonskoeffisient = 0. Sørgjeleg.

Båten har ein affeksjonskoeffisient på 0,3, og det er vel bra etter å ha vore landfast (nesten) heile vinteren.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Folk spør sjeldent om pris, og jeg kan i tilfelle ikke svare. Kanskje med unntak av audiofile venner som spør om prisen på et produkt fordi de selv kunne vært interessert i samme. Besøkende er først og fremst interessert i lyden, og kanskje litt overrasket over omfanget av det hele (antall bokser og størrelse). Og så blir folk litt nysgjerrige på hvorfor så mange armer og hvordan tape fungerer.

Jeg hadde jobben på hjemmebesøk/lønnings-champagne for noen uker siden og syntes det var litt morsomt at flere av de unge damene tok bilde av anlegget og oppriktig forstod konseptet rundt det å møblere en stue med det man er interessert i.

Jeg tror ikke folk opplever dette som så «dumt» og nerdete som vi tror, men ser at det kanskje avhenger noe av miljø.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.606
Antall liker
14.534
Sted
Langesund
Idiotisk dumt og nerdete blir det først når en ikler seg glavadressen å går ned i kjelleren i stummende mørke for å være helt alene:)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.679
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kan ikke huske å ha blitt spurt om pris på anlegget noensinne. Det nærmeste jeg har kommet, er at noen bemerker:"Det der ser ikke billig ut".

Svaret på det er selvsagt: "Det er kjempebillig i forhold til en seilbåt, og vi bruker anlegget nesten hver eneste dag".

Mvh
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.537
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
96
Samtidig vet man jo godt at det er heller unntaket enn regelen, at noen faktisk betaler veiledende pris for nytt dyrt utstyr...? Så hva er egentlig poenget med disse veiledende prisene på dyr hifi, når man nærmest må krangle seg til å få betale det, og betjeningen står forvirret tilbake og lurer på hva er dette for en raring??
Dette er en myte, det er plenty av forhandlere som selger varene sine hovedsaklig til veiledende pris. Forsøk å få rabatter på ordinære, ikke utgåtte varer hos OHFC, Duet Audio, PM Audio og HiFi-klubben for å nevne noen. Du får beskjed om å betale det varene koster, eller kjøpe noe annet. Evt å pelle deg ut av butikken iestdet for å prute som om du skulle befinne deg på et marked i Marrakech...
Dette stemmer ikke helt... du glemmer noe vesentlig; Black Friday, Juletilbud, messetilbud, "ryddesalg", introduksjonstilbud, kampanjepris, "spesialtilbud denne helgen", demosalg og så videre og så videre. Butikkene du nevner praktiserer dette i større eller mindre grad. Men det er nok riktig at de ikke liker pruting.
 
Sist redigert:

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Eg innførte for nokre år sidan omgrepet affeksjonskoeffisienten. Denne brukast når du kjøper noko du strengt tatt ikkje treng for å oppretthalde livet, men som du har lyst på, og har tenkt å bruke til noko kjekt. Du reknar han ut ved å finne forholdet mellom ein kostnad og den tida du årleg brukar på å kose deg med det du har kjøpt.
Noko av det som har lavast affeksjonskoeffisient er hytta på fjellet du berre brukar i påskeveka. Har du lagt ut ein million, vert det svært låg affeksjonskoeffisient, 7 dagar (*24 timar= 168) dividert på ein million. Triste greier, du bør reise meir på hytta.

Hifi du spelar på to timar dagleg vil verte 365 dividert på prisen. Spelar du meir, vert alt betre.

Best kjem vel TVen ut. Min kosta rundt 7 kkr, og brukast minst to timar dagleg. Eg likar ikkje å rekne ut dette.

Fjellteltet eg kjøpte for eitt år sidan har vore pakka ut og sett opp, men aldri sove i. Affeksjonskoeffisient = 0. Sørgjeleg.

Båten har ein affeksjonskoeffisient på 0,3, og det er vel bra etter å ha vore landfast (nesten) heile vinteren.
Strålande resonemang! Så langt tenkte ikkje Sokrates. Om ein køyrer lite motorvogn og høyrer mykje på Mozart er det innlysande at ein bør betala mindre for motorvogna enn for høgtalarane.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.477
Torget vurderinger
2
Etter at jeg har bestemt meg for at jeg trenger hodetelefoner,har jeg merket to pussige hifi nevroser jeg lider av:
1-...""utstyrspriseskalering" eller prisblindhet
2..."techno-specophilia" eller kvalitets-hysteri eller skrekken for å kjøper noe teknisk dårlig , kombinert med gleden av å ha "det beste".

Legg merke til at musikkinteresse ikke spiller inn i det hele tatt, jeg kunne jo bare spilt Tidal fra Iphone med tilhørende ørepropper, helt gratis.

Historien går slik:

1. Vil kunne sitte og høre musikk med hodetelefoner i en krok siden musikkstua ofte er okkupert/eller ikke mulig å spille høy musikk av hensyn til andre.
2. Kan jeg kjøpe hodetelefoner og dingser til å drive dem kjære kone? "Det syns jeg du skal vennen min."
3.Vil ha enn liten hodetelefonkilde å bruke fra sofakroken. Det betyr strømmemulighet fra NAS og Tidal
4. Googler og frem kommer OHC og ser Chord Mojo og Poly til tilsammen 12 000 , på tilbud for 10500 + hodetelefoner...5000?kr. =17 000 , det er da altfor dyrt!!!
5.Så finner jeg en streamer,DAC/pre/hodetelefor forsterker fra Lindemann til 9500.Vrker seriøs og kompetent tyske kvalitet med app og det hele, men det må da finnes noe billigere, Sonosen min kostet bare 3500kr.
6B. OY,, tips fra Hifisentralen setter meg på sporet av JDS Lab Atom hodetelefonforsterker til 99USD med perfekt ytelse og målinger om overgår mye annet, den må jeg ha=Bestilt, her har vi løsningen, trenger bare er rimelig streamer...
6B. samme runde fører frem til IEast M30 Pro strømmeboks med app til 2000 kr, da er vi å mål ikke sant
7. men er DAC og analogutgang fra å den boksen god nok da? Den må jo matche den målte kvalteten på Atom! hmm finnes en haug med DAC er å hive på M30..men de koster jo alt fra 99 USD til 249USD til XXX, men da blir det jo 3 bokser og 1100+2000+2500=5600kr.... , det er jo i intervallet 5-10 000kr, så kan vel likegodt kjøpe en Limemann Limetree Network til 9500++, den har sikkert en bedre DAC og analogutgang til JDS Lab Atom....
8..leser om AK4452 4490 og diverse Dacer i mono/paralell og -120db SNR og fandens oldemor.. hvor finner jeg målinger av Lindemann streamer....og av IEast det står 87db SN det må da være altfor dårlig...
9. sånn går no dagene, og så er det valg valg av Hodetelefon, fikk hørere at ATM 50x til 1200 kr langfra er god nok så det må bli noe finere....

10. Så den ender vel med stramer til 10k + ATOM jeg har kjøpt til 1100 kr på døra, og en hodetelefon ti 3-5k..."det er det minste man kan bruke skal det blir noe ordentig?" og nå virker det pussig nok ikke så dyrt lengre

Hjep, kan noen redde meg fra disse nevrosene
 
Sist redigert:
Topp Bunn