Brann i min PA høyttaler?

Grumz

Medlem
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
39
Antall liker
16
Torget vurderinger
5
Hei!

Her forleden dag tok det fyr i den ene PA høyttaleren min som står i et øvingslokale jeg leier ut. Høyttaleren er på 450 watt og består av 1 x 15" bass, 2 x 8" mellomtone og ett horn. Høyttaleren er opprinnelig en LEM CX 450, men etter at den ble sprengt for ca. 1 år siden, ble samtlige elementer byttet ut. Dette (både selve jobben og valg av nye elementer) ble gjort av forretningen som jeg kjøpte hele systemet av. Det komplette PA-systemet jeg kjøpte bestod av 2 slike LEM høttalere (på 450 watt), en Samson forsterker 2 x 750 watt (og en Behringer 12 ch mixer).

Jeg var ikke tilstede da dette skjedde, men er blitt fortalt at det først luktet svidd, og deretter så kunne man se at det kom svart røyk ut av høttaleren. De fikk heldigvis slukket brannen tidlig med et pulverapparat vi har i lokalet.

Nivået på forsterkeren og mixeren var ikke høyt, men normalt. Det som var koblet i mixeren var 1 trådløs mikrofon, 1 trommemodul (trigg) og et keyboard. Den totale mixen var heller ikke høy, men normal.

Nå, det jeg lurer på er:

Hva kan ha foråsaket denne brannen? Kan det til tross for et normalt nivå (altså ikke veldig høyt) gå varmt inne i høytaleren slik at det begynner å brenne? Kan det være en lodde/monteringsfeil? Feil på de nye elementene?

Jeg mener jeg har en ganske klar garantisak her, siden jeg kjøpte hele systemet samlet OG da de nye elementene ble satt inn ble både jobb og utstyr ordnet av den samme forhandleren. Det var PA høyttaleren med de nye elementene som tok fyr.

Jeg er selvfølgelig bare i utgangspunktet ute etter teknisk informasjon vedrørende grunner til brann (slik at jeg stiller litt forberedt ved møte med forhandler), men dersom noen har erfaringer vedrørende garanti, setter jeg selvfølgelig stor pris på det.

På forhand takk!
 
T

theStig

Gjest
Antagelig er det delefilteret som har tatt kvelden.
 

Grumz

Medlem
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
39
Antall liker
16
Torget vurderinger
5
Tusen takk!
Men, siden jeg kan så lite om hifi.. Skyldes dette "overbelanstning" tror dere (eller en feil fra produsentens side) ?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Tja. Ettersom høytaleren "kortsluttet" eller det var der brannen startet er det sannsynlig at det er der feilen ligger.

Dersom en høytaler går ned mot DC (korslutter) så burde forsterkeren normalt slå seg av (hvis man ikke har en moddet sak som yter 100 watt Kl. A ned mot 0,01 Ohhm, hehe) -så det kan virke som om noe har blitt overopphetet i høytaleren, dersom ikke noe er koblet vesentlig feil til høytaleren. -danske tanter har jo vært kjent for det... (i følge myten).

Har du sett inni?


Mvh. Bjørn
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Tusen takk!
Men, siden jeg kan så lite om hifi..
Tror ikke brann i høyttalere har så mye med hifi å gjøre :)

Du kan jo kanskje ta en visuell inspeksjon inni og se om det er en delefilter-komponent som er svidd. Ellers er det nok høyttaler elementene.

Det er egentlig bare 2 forhold jeg kan tenke meg som kan gi så kraftig overbelastning.
a) høy effekti i hørbart frekvensområde (=lyd)
b) høy effekt utenom hørbart område. Dette kan skyldes selvsving.

En aller siste mulighet er naturligvis ikke elektriske årsaker p.g.a. ytre varme-påvirkning, stearinlys, glødende sigarer .... ???

Svein B.
 

Grumz

Medlem
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
39
Antall liker
16
Torget vurderinger
5
Tusen takk for hjelpen folkens
 

Grumz

Medlem
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
39
Antall liker
16
Torget vurderinger
5
(-obs! var litt kjapp med å legge inn den beskjeden)

Nå blir det litt lettere å dra ned til forretningen der jeg kjøpte utstyret.

Ingenting var koblet feil (det skjekket jeg...) og nivået var som sagt helt normalt.


Jeg har ikke sjekket inni fordi jeg tenkte de kunne gjøre det når jeg stikker ned med utstyret!

Igjen, tusen takk for hjelpen! :)
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Det kan også være forsterkeren, mikseren eller andre enheter tilkoblet forsterker. Hadde tidligere en CD-spiller, Denon DCD-3300, som var koblet direkte i en DP-effektforsterker og videre til noen B&W høyttalere.

Dessverre leverte CD-spilleren DC på utgangen som ble viderebrakt høyttalerne. Høyttalerelementene, såfremt DC er høy nok, får dermed maks-utsving. Kevlar mellomtonen stod sikkert 2-3 cm ut, helt til svingspole etc tok fyr (B&W vikler ofte svingspolen på papir - nesten som rundt en tom dorull). Fikk heldigvis reddet resten av høyttaleren.

Derfor; sjekk om forsterker eller andre ting tilkoblet, ikke gir DC på utgangen. Du kan også sjekke om diskanten/hornet virker, delefilteret vil ofte skjerme dette. DC-fenomenet kan man også se ved å ta et 1,5v batteri på klemmene og se elementet bevege seg. 9v batteri fungerer også, men kan være noe mye så prøv å unngå det.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei Grumz
Du må IKKE skru på eller ut noe hvis du har garantitid ennå. Dette kan resultere i at du mister garantien. Ta høyttalerne/forsterker med til butikk og få de til å se på dette.
 
Topp Bunn