Hva er fordelen med høy motstand i en strømkabel? Hva ønsker man å oppnå med høy motstand?
Svaret mitt i denne tråden gjelder kabel til en kilde,CD spiller,men gjelder også for preamp men IKKE til poweramp.
Først må en vite at det som påvirker kilde og preamp mest ang støy er området 2kHz til 150kHz.
Denne støyen oppstår av laster i egen installasjon og vil vandre mellom lastene i installasjonen,
og i liten grad ut av installasjonen.
Den lar seg IKKE filtrere.Den er da heller ikke synkron med grunnfrekvensen,50Hz som de vanlige overharmoniske.
The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the
fundamental of the power system. However, interharmonics,
which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor
varies from one cycle to another, resulting in an increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since this fluctuation is
excessive, it affects the operation of the equipment.
Så,siden denne støyen hovedsakelig forblir i egen installasjon,hvor lang kabling er vanlig til en kurs?
Og hvor mange % av kursen utgjør så en apparatkabel på 2-2.5m når f.eks kursen er 15m?
Min dedikerte kurs til stereoen er 1,3m.Da blir apparatkabel lenger er kabelen til kursen.
Og her vil dette variere mye hos mange av oss audiofile,noe som medfører,
jeg hører ikke forskjell,jeg hører forskjel til det bedre og jeg opplever en forverring.
Årsaken til dette..støybilde og nettimpedans.
Eks hentet herfra
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf
Hva er det så i disse metrene med kabel som kan påvirke STØYEN og dermed elektronikken?
C øker amplitude og R demper.
Sett fra lasten,stereoen i vårt tilfelle,blir apparatkabelen DEN FØRSTE METER.
Bra forklart av personen bak forskningsartikkelen i linken over i ett svar til meg.
Glem ikke at forklaringen har å gjøre med hva som foregår i egen installasjon,
og har ikke noe med hva som kommer utenfra av støy.
For de uinvidde er forskeren og artikkel forfatter regnet som den fremste forskeren på området,
og begrepet supraharmonic som omhandler støy i området 2kHz til 150kHz er hennes og
er det begrepet som nyttes når denne støyen omtales blandt de som jobber og forsker på dette.
Jag ska försöka besvara dina frågor såsom jag förstår dem med mina begränsade kunskaper i norska.
Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
dvs övertoner på supratonen).
Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv. Huruvida dessa supratonsströmmar kan skada en apparat
låter jag vara osagt men det kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.
John Curl,Spec etc har redusert problemet med å bruke C core og R core transformaterer.
Og støyen fra støykildene han nevner er hva som i dag går under begrepet supraharmonics
Har en ringkjerne til preamp, 30va,kapasitansen der er i størrelsesorden omtrent lik 1.5m flettekabelen til Electrocompaniet, 700-800pF
Q: What can you tell us about the transformers? Are they very important?
JC: Absolutely, but when we talk about transformers we have to separate
power amps and preamps. While they are not perfect, Toroidal
transformers are the logical choice for power amplifiers because they are
very efficient, they tend to have a fairly low hum field, and they’re readily
available in large power ratings.
For preamplifiers and other line-level components, the old type EI
transformers or what’s called a D-core or split C- core transformer is
actually better than a toroid. First of all, they tend to be more compact, and
second, and perhaps more importantly, they have very low capacitance
between the windings.
This can be a problem when Toroids are used in low signal level
applications; the windings are on top of each other so they talk to each
other. It used to not be so bad but today the AC power is so dirty.
Harmonics that are created by high frequency fluorescent lights, fax
machines, computers, you name it.