Interessant, og jeg husker en nå avdød danske som snakket om dette for noen år siden.
Spørsmålet er vel om man skal høre på opptaket slik det høres ut fra mikrofonenes ståsted, eller om man skal forsøke å etterligne hvordan det ville høres ut på rad 15, plass 37.
Så hvis jeg har forstått korrekt, har ikke nilest, forvrenger luften avhengig av avstand og luftfuktighet?
I tillegg må man ta med i beregningen opptaksrommets, eller konsertlokalets, frekvensrespons på det setet.
Det blir jo litt hypotetisk, men sett at man har disse opplysningene og kan beregne luftens forvregning, så kan man slippe å dra på konsert og gjenskape lyden 100% hjemme.
Men da må man jo ha en targetkurve for alle konsertsaler med forskjellig luftfuktighet og seterad for å kunne gjøre dette med forskjellige plater. ;D
Var det noen som sa DEQX?
Men så snakket jo salige Duelund om at luftens forvregning minner mye om 2de harmonisk forvregning, og det var noe av grunnen til at han valgte hybridforsterkere til sitt bruk.
Hva om lydtekniker har såpass innsikt at han tilpasser opptaket etter mikrofonplassering?
Hvor sannsynlig er det at man får greie på disse nødvendige opplysningene for å kunne gjenskape konsertlokalet hjemme?
Hvis lydteniker har gjort opptaket korrekt, og man allikevel tilpasser ihht opptaksrom og avstand, da er man litt ute å kjøre?
Mvh
Rolf