Bra artikkel om (lyse) innspillinger vs akustikk

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.834
Sted
Østfold
Meget bra artikkel. Den bekrefter jo blant annet riktigheten av å bruke korrekt justert bakdiskant, å ikke bruke helt flat frekvensrespons, samt å spille av musikken i et ikke ekkofritt miljø.

permorten123

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
Jeg er ikke helt enig i at man skal prøve og gjenskape konserthallegenskapene i sin egen stue.
Husk på at når du setter på cd platen i spilleren din er denne innspillt, det er lagt til dig.klanger og delay + eq slik at alle akustiske egenskaper er på plass. Hvis du da etter dette prøver å legge til både forvrengt lyd ved feil frekvensgang i både rom og drivere ,da tror jeg du er ute på ville veier.
En mixetekniker i en konsertsal har så mange hensyn og forholde seg til akustisk og frekvensmessig
at han villle nok også foretrukket et rom på 20 m2 hvis det hadde hatt plass til både musikere og publikum.

MVH: Per M "Østland Lydstudio" Lydtekniker. :-[

T

theStig

Gjest
Jeg er mer på linje med Per Morten her. Jeg foretrekker at avspillingskjeden i størst mulig grad overfører så nøyaktig som mulig det som befinner seg på kildematerialet, og ikke legger til sin egen dimensjon på totalresultatet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har ikke lest gjennom artikkelen enda, men den virker interessant. Leser sikkert gjennom i løpet av dagen tenker jeg. Om en kan tune innspillingen til å låte "bedre i mine ører" enn hva som virkeligheten er på plata - ja så hvorfor ikke. Min opplevelse blir jo bedre.

Bakoverrettet diskant derimot har jeg aldri likt. Har et par høyttalere med dette (VS vr4jr) og disse må skrus av for at de i det hele tatt skal låte ok.

Lydteknikere ønsker sikkert ikke at noen "tukler" med innspillingen ;)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
theStig skrev:
Jeg er mer på linje med Per Morten her. Jeg foretrekker at avspillingskjeden i størst mulig grad overfører så nøyaktig som mulig det som befinner seg på kildematerialet, og ikke legger til sin egen dimensjon på totalresultatet.
Min erfaring tilsier at dette funker best på det store gjennomsnittet av innspillinger. Så snart man forsøker å gjenskape noe annet så kan dette funke veldig bra på noen innspillinger, men bli helt feil på alt annet.
Men det er klart, spiller man bare en type musikk, og foretrekker en type lyd så kan man jo tweake lyden dit man vil.........

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Interessant, og jeg husker en nå avdød danske som snakket om dette for noen år siden.

Spørsmålet er vel om man skal høre på opptaket slik det høres ut fra mikrofonenes ståsted, eller om man skal forsøke å etterligne hvordan det ville høres ut på rad 15, plass 37.

Så hvis jeg har forstått korrekt, har ikke nilest, forvrenger luften avhengig av avstand og luftfuktighet?
I tillegg må man ta med i beregningen opptaksrommets, eller konsertlokalets, frekvensrespons på det setet.

Det blir jo litt hypotetisk, men sett at man har disse opplysningene og kan beregne luftens forvregning, så kan man slippe å dra på konsert og gjenskape lyden 100% hjemme.
Men da må man jo ha en targetkurve for alle konsertsaler med forskjellig luftfuktighet og seterad for å kunne gjøre dette med forskjellige plater. ;D
Var det noen som sa DEQX?

Men så snakket jo salige Duelund om at luftens forvregning minner mye om 2de harmonisk forvregning, og det var noe av grunnen til at han valgte hybridforsterkere til sitt bruk. ;)

Hva om lydtekniker har såpass innsikt at han tilpasser opptaket etter mikrofonplassering?
Hvor sannsynlig er det at man får greie på disse nødvendige opplysningene for å kunne gjenskape konsertlokalet hjemme?

Hvis lydteniker har gjort opptaket korrekt, og man allikevel tilpasser ihht opptaksrom og avstand, da er man litt ute å kjøre?

Mvh
Rolf

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.896
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
RoDa skrev:
Interessant, og jeg husker en nå avdød danske som snakket om dette for noen år siden.

Spørsmålet er vel om man skal høre på opptaket slik det høres ut fra mikrofonenes ståsted, eller om man skal forsøke å etterligne hvordan det ville høres ut på rad 15, plass 37.

Mvh
Rolf
Da er vi jo inne på hva slags musikk man lytter til. Skal man gjenskape en liten intim jazz-scene, eller skal man sitte på rad 15 i en diger konsertsal og lytte til opera ?
Så snart man manipulerer lyden i en retning så vil det kun fungere til samme type musikk/opptak.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Helt enig Soundscape!

Jeg liker det "usukret" ;)

Mvh
Rolf

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
RoDa skrev:

Så hvis jeg har forstått korrekt, har ikke nilest, forvrenger luften avhengig av avstand og luftfuktighet?
I tillegg må man ta med i beregningen opptaksrommets, eller konsertlokalets, frekvensrespons på det setet.

Det blir jo litt hypotetisk, men sett at man har disse opplysningene og kan beregne luftens forvregning, så kan man slippe å dra på konsert og gjenskape lyden 100% hjemme.
Men da må man jo ha en targetkurve for alle konsertsaler med forskjellig luftfuktighet og seterad for å kunne gjøre dette med forskjellige plater. ;D
Var det noen som sa DEQX?

Men så snakket jo salige Duelund om at luftens forvregning minner mye om 2de harmonisk forvregning, og det var noe av grunnen til at han valgte hybridforsterkere til sitt bruk. ;)

Hva om lydtekniker har såpass innsikt at han tilpasser opptaket etter mikrofonplassering?
Hvor sannsynlig er det at man får greie på disse nødvendige opplysningene for å kunne gjenskape konsertlokalet hjemme?

Hvis lydteniker har gjort opptaket korrekt, og man allikevel tilpasser ihht opptaksrom og avstand, da er man litt ute å kjøre?

Mvh
Rolf
Lidt off topic men Duelund fandt aldrig den " Rigtige Forstærker". Han havde planer for en sådan men folk betragtede det som utopi.

Topp Bunn