Brødbakemaskin

hm

Medlem
Ble medlem
22.10.2009
Antall liker
0
Har lett på nettet etter tester av brødbakemaskiner, men fant bare gamle omtaler som ikke er relevante lenger, så jeg spør dere her på sentralen, som består av så mange oppegående mennesker; hva bør jeg velge?

Den bør være enkel å holde ren og bake verdens beste brød. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
En slik en tror jeg tilfredstiller de fleste kravene dine:

hm

Medlem
Ble medlem
22.10.2009
Antall liker
0
Spiralis skrev:
En slik en tror jeg tilfredstiller de fleste kravene dine:
Dama var yndig hun, men det ikke slik jeg vil ha det i heimen.
Jeg vil våkne opp om morran til nystekt brød.

Flere gode forslag?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du får ikke verdens beste brød fra en brødbakemaskin. Sorry. Dessuten får du noen hakk i undersiden av brødet som kan gi litt sære brødskiver.

Når det er sagt, har vi slitt ut 4-5 brødbakemaskiner her i huset og ville ikke vært foruten. Den vi bruker nå er en to-padlers sak fra Wilfa. Helt kurant. Enkel å holde ren, tja, du må vaske beholderen for hånd (kan ikke gå i oppvaskmaskinen), men sånn tror jeg det har vært på alle maskinene vi har hatt.

Jeg vet at Zojirushi's brødbakemaskiner har fått veldig god omtale i USA, men jeg har ikke prøvd den (selv ikke da vi bodde i USA), og jeg tror ikke de selges her. Uansett, Wilfa'en ligner ganske mye på en slik.

Edit: Wilfa BMA-25S

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Asbjørn skrev:
Du får ikke verdens beste brød fra en brødbakemaskin. Sorry. Dessuten får du noen hakk i undersiden av brødet som kan gi litt sære brødskiver.

Når det er sagt, har vi slitt ut 4-5 brødbakemaskiner her i huset og ville ikke vært foruten. Den vi bruker nå er en to-padlers sak fra Wilfa. Helt kurant. Enkel å holde ren, tja, du må vaske beholderen for hånd (kan ikke gå i oppvaskmaskinen), men sånn tror jeg det har vært på alle maskinene vi har hatt.

Jeg vet at Zojirushi's brødbakemaskiner har fått veldig god omtale i USA, men jeg har ikke prøvd den (selv ikke da vi bodde i USA), og jeg tror ikke de selges her. Uansett, Wilfa'en ligner ganske mye på en slik.
Tiltredes! Vi bruker også en Wilfa - litt enklere enn Asbjørn sin, men mer enn bra nok. Kan forhåndsprogrammeres slik at du våkner til et framifrå morrabrød! ;D

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Vi har en Wilfa, fungerer utmerket, baker ferskt brød til morgenen. Litt sære skiver blir det, men ferskt, hjemmelaget og nystekt brød på morgenen er verdt det.
I tilegg er den glimrende å lage pizza deig o.l. i.
Praktisk maskin.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vi har Wilfa, vi også. Har slitt ut ei (det tok 5 år), og kjøpte maken igjen. Dei er ganske gode, men om du har lita hushaldning, vert brøda litt store til å bake kvar dag. Brøda er relativt skorpelause, og litt sære, men fungerer godt til vårt bruk. Beste brøda er likevel steikte i steikeomnen, men du får to relativt brukbart store brød om du brukar Wilfa til å gjere "drittarbeidet".
Det aller beste er å sette på rundstykkedeig om kvelden, stå opp tidleg og bake dei ut morgonen etter, la dei heve minst 90 minutt, og vekkje familien med omnsteikte rundstykke. Veldig populært her iallfall.

N

nb

Gjest
Overlat det til proffene, kjøp brød hos baker. Med mindre forbruket er enormt, holdes brød i fin form ved å fryse det oppskjært og tine en og en skive i brødristeren.

Stekeovn er bedre enn brødbakemaskin, men ingen ting slår stenovnen til bakeren uansett, samt at hans utstrakte erfaring i bakingens kunst veier tungt til hans fordel.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Kenwood brødbakemaskin i heimen her. Fungerer fint.

Husk at mange i dette landet har lang vei til bakeren.

G

Gjestemedlem

Gjest
Brødbakemaskin var gøy ca 5-10 ganger. Deretter støvet den ned et par år inntil den til sist havnet på loppemarked.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Brødbakemaskin er noe tull. Brødene smaker shite, får hull å bånn der kroken har vært og er nok ikke særlig morsomt mer enn en uke eller to.
Skal du lage godt brød hjemme så er det langt bedre å investere i en steinplate til å legge i ovnen slik at brødet får en flott skorpe. Evt. om du har Gaggenau ovn slik som meg så finnes det baksten og spesielt tilpasset varmeelement som gir brød farlig likt det du får ut av en god gammeldags vedfyrt ovn.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
nb skrev:
Overlat det til proffene, kjøp brød hos baker. Med mindre forbruket er enormt, holdes brød i fin form ved å fryse det oppskjært og tine en og en skive i brødristeren.

Stekeovn er bedre enn brødbakemaskin, men ingen ting slår stenovnen til bakeren uansett, samt at hans utstrakte erfaring i bakingens kunst veier tungt til hans fordel.
Å fryse ned brød tiltredes. Er ikke forbruket høyt og med litt planlegging så kan man fint fryse ned halve brød og ta fram kvelden i forveien før en legger seg så har man "nytt" og "ferskt" brød til morra kaffen. Fungerer fint.

Topp Bunn