Brød til jul - dele oppskrifter

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jula nærmer seg og da trenger jeg ordentlig brød.
Ellers i året går dagene så fort at bakinga ligger brakk.
Er det noen som har noen gode oppskrifter de vil dele? Ikke oppskrifter til bakemaskin.
Bruker Assistent fra Electrolux når jeg baker, med eltekrok. Fantastisk maskin.
For meg er et godt brød et saftig brød. Både grove og fine brød er velkomne.

Her er mitt lille bidrag

Trønder brød
Dag 1
1 liter vann
1,5 liter sammalt rug, grovt.

Dag 2
1,5 pakka gjær.
1 ss salt
1 dl kefirmelk
3 ss olje
3 ss sirup
10-12 dl hvetemel

Dag 1.
Varm vannet til 75 grader. Hell det over melet og bland godt. Skal stå til dagen etter.

Dag 2.
Ha i salt, gjær (blandes med kefir), kefir, olje, sirup og elt inn hvetemelet.
Elt den passe fast, hev 45 minutter.

Ta deigen ut på bakeord og elt den igjen. Lag to like store emner som de har oppi to 2 liter former.
Heves en gang til i 35-40 minutter. Prikk brødene med en gaffel og pensle med vann.
Nederste rille i bakerovnen på 200 grader. Ca 1 time steking.
Legg brødene på rist for avkjøling og legg et tørkehåndkle over.

PS! Jeg pleier å ha i litt ekstra kefir. Da må jeg også bruke litt mer mel.

Håvard

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Denne er min favoritt. Enkelt og utrolig godt.

1.5 liter grov sammalt hvete
1.5 liter fin sammalt hvete
0.5 liter grov rug
0,5 liter havregryn
2 ts salt
2 liter vann (eventuellt 1l melk + 1l vann)
1 pk gjær (ikke tørrgjær)

Bland dette godt i minimum 5 minutter.
Blir noe helv...... kliss, men det overlever vi.
Nok til 3 former.

Legg 2 koppehåndkler og 1 plastpose over, og la heve i 1 time.
200 grader, nederst i ovnen, 1 time

Veldig viktig at det eltes i minst 5 minutter. Hvis ikke blir brødet helt umulig å kutte.

Hvis jeg ikke tar feil så vant modern en oppskrift konkurranse i ett av ukebladene med denne.

Enjoy :)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Det trønderbrødet så godt ut, Haavard, lurer på om jeg ikke skal gi det et forsøk.

Fikk et spark i baksten av Magasinets Viestad, som skrev denne artikkelen for en stund siden. Siden da har vi bare brukt en ertestor gjærklump, deigen knas det alltid en halv time (med maskin), og hever et halvt døgn. Dette gjør brødet spenstig, saftig og smaksrikt.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.324
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Paal Iksom skrev:
Det trønderbrødet så godt ut, Haavard, lurer på om jeg ikke skal gi det et forsøk.

Fikk et spark i baksten av Magasinets Viestad, som skrev denne artikkelen for en stund siden. Siden da har vi bare brukt en ertestor gjærklump, deigen knas det alltid en halv time (med maskin), og hever et halvt døgn. Dette gjør brødet spenstig, saftig og smaksrikt.
Hei Kåre
Lenge siden ;)
Denne artikkelen har jeg vært borti, men en hver dag preget av småunger og stress ellers, så strekker ikke tida til.
Allikevel skal jeg prøv det ene brødet i artikkelen.

Trønderbrødet er godt.
Har også oppskrift på islandske honningbrød som stekes i melkekartonger eller brødformer med folie og deretter stekes i 24 timer. Begge brødene er deilige med sild og salt mat ellers.

Håvard

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Lenge siden jeg bakte brød. Når jeg gjorde det, så åt vi bare det.
Jeg fant ut at mitt grove brød måtte bakes med litt surdeig.

Surdeigen lages slilk:
Grovt rugmel og vann, kaldt eller lunkent blandes til løs grøtaktig konsistens.
Settes på kjøkkenbenken og la de gå. Rør litt i det hver dag. Etter noen dager begynner det å lukte syrlig av den. Da sper du på med mer vann og mel. La det gå en dag eller to. Det skal boble og danne seg litt skum på når det er ferdig.

Surdeigen kan fryses i porsjoner. Jeg syntes 2-300g per deig (til 3kg deig totalt) er sånn passe. Neste gang du må lage surdeig kan du benytte en ladning for å få det hele i gang. Da tar det bare en eller 2 dager så er den ferdig.

Når man bruker surdeig, bør man bruke litt mindre gjær enn man pleier, siden surdeigen også hever brødet. En dæsj sirup balanserer syrligheten som man får med surdeig. Surdeigen får fram rugsmaken på en helt spesiell måte, og brødet blir saftig og holder seg lenger. Det blir lettere og mer svampete i konsistensen enn med skolding. I tillegg er det sunnere, det gjør mineraler og andre nærringsstoffer lettere tilgjengelig for organismen.....

Bakteriekulturen baserer seg på organismer som lever på kornet, og blir med i maleprosessen. De utskiller melkesyre når de spiser mel, og melkesyren dreper de andre bakteriene og soppsporer som eventuelt måtte befinne seg i røra, og slik vil melkesyrebakteriene etterhvert dominere kulturen totalt.

Surdeig ruler!

Topp Bunn