Bourgogne

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Finnes det andre her inne så mener at dette er den eneste saliggjørende drikke?
Undertegnede er vel noe mer enn middels interessert i emnet og har endel kunnskap (er dog ingen ekspert) men vil sette pris på om det kunne finnes andre artsfrender som kunne dele erfaringer.

PS. Hvis jeg en sjelden gang besudler meg med annet enn Bourgogne så er det først og fremst italiensk.
God Chianti, Brunello og Barolo/Barbaresco kan nytes hvis man har god og kraftig mat til.
Uten mat synes jeg det bare er god Bourgogne som gjelder.

PS2. Hater tilnærmet alt som er laget av Syrah/Grenache eller Barabera (spesielt) og ser derfor at jeg kommer litt på sidelinjen i den andre vintråden og prøver å lage en liten for spesielt interesserte her :)

Håper denne tråden kan brukes til å dele erfaringer i vår søken etter den "perfekte" drikke :)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Har bare én flaske i skapet hjemme, en La Tache 1982.

(Synd den ikke er min...)



Tipper du får flere vettuge svar i vintråden, i stedet for en tråd som kun omhandler ett område.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
C. Alshus skrev:
Har bare én flaske i skapet hjemme, en La Tache 1982.

(Synd den ikke er min...)



Tipper du får flere vettuge svar i vintråden, i stedet for en tråd som kun omhandler ett område.
Jeg har også hatt en La Tache 1982 i skapet. Den var heller ikke min :'(
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
C. Alshus skrev:
Har bare én flaske i skapet hjemme, en La Tache 1982.

(Synd den ikke er min...)

Tipper du får flere vettuge svar i vintråden, i stedet for en tråd som kun omhandler ett område.
Tanken med denne tråden var at den skulle være ganske snever og kun omhandle ett vinområde.
Det finnes andre tråder på dette forumet som er mer vidtspennende på områder.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I fare for at det bare blir til at jeg snakker til meg selv her fortsetter jeg allikevel litt til ::)
God Bourgogne er dessverre både vanskelig tilgjengelig og høyt priset :'(
Det er nesten umulig å få finne drikkenes Bourgogne for under 200,- på Vinmonopolet.
Det aller største problemet er dog at 95% av Bourgogne vinene som man finner i hyllene er svært så unge og overhodet ikke viser sitt potensiale hvis dem drikkes nå.
Her er dog ett par unntak som drikker helt greit nå og som fortsatt er å få tak i ( dog i begrensede mengder ).
Burguet Bourgogne les Pince Vin 2006 kr 270,-
Muzard Santenay 1er Cru Clos des Tavannes 2006 kr 290,-
Ikke på noen måte store viner, men allikevel såpass bra at en Bourgogne fanatiker som meg vil foretrekke disse nesten foran alt annet som finnes på polet i dag.
Løp og kjøp!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Jeg har en til, en av forrige ukes mest positive overraskelser. Må understreke at jeg ikke er i fanklubben til unge røde burgundere til en billig penge, langt derifra. Men denne var en av de beste rimelige burgundere jeg har ramlet over;

DUFOULEUR FIXIN 1ER CRU CLOS DU CHAPITRE 2007 (kr.286,-)

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...n4YUjMzC2&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
Takk for tipset ( og bidraget i tråden ) :)
Denne er også mer tilgjengelig enn mine tips og finnes på de aller fleste pol rundt omkring i landet.
Skal testes :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mørk mørk blå etikett. Fixin-vin, tydelig markert på forsiden. Det var en positiv overraskelse for meg iallefall.
Kona som sluker barolo, barbaresco, brunello osv med et stort glis pleier ikke å like franske viner. Men denne gangen sa hun at denne må vi løpe ned og kjøpe flere av.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Forøvrig ønsker jeg på det aller sterkeste tips på hvor man kan få tak i drikkeklare Bourgundere.

Har vinkjeller full av viner som vil bli strålende om 5-10år, men sliter fælt med å finne viner som er gode å drikke i dag.

Ser at hvis man søker litt på nett så finnes det en god å få tak utenlands til fair priser, men behøver hjelp til hvordan man går frem for å kjøpe disse.
Ser at det bl.a. finnes en god del i UK, men forhandlere i Tyskland eller Frankrike er vel enda enklere i forhold til frakt vil jeg tro.
Man kan vel ikke sende gode viner som ordinær transport ( tja, akkurat nå og en måneds tid fremover kanskje, men så blir det fort for varmt ).
Har også mulighet til å få vinene sendt til Danmark så skal jeg alltids få de hjem selv.

Så:
Tips til forhandlere ( nettbutikker ) med godt utvalg og fair priser av eldre Bourgogne viner i den midlere prisklasse ( 3-600,- ) ønskes.
Og gjerne også tips i forhold til transport.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå har jeg altså funnet en leverandør i Frankrike med ganske så bra utvalg:
http://www.exceptionvins.fr/images/tarifs/TARIF AVRIL WINELIST APRIL 2010.pdf
Mulig prisene er litt høye, men det får man leve med når vinene heter Bourgogne ;D

Det store spørsmålet blir da altså nå:
Hvordan gjør man for å importere endel kasser ( les: en liten pall ) derifra?
Noen som kjenner dagens regler?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jens skrev:
Nå har jeg altså funnet en leverandør i Frankrike med ganske så bra utvalg:
http://www.exceptionvins.fr/images/tarifs/TARIF AVRIL WINELIST APRIL 2010.pdf
Mulig prisene er litt høye, men det får man leve med når vinene heter Bourgogne ;D

Det store spørsmålet blir da altså nå:
Hvordan gjør man for å importere endel kasser ( les: en liten pall ) derifra?
Noen som kjenner dagens regler?
Var en fredelig tråd dette uten store konflikter ;D
Det går som regel ganske bra når det bare er én person tilstede ::)
Unntak finnes dog som bl.a. her:
http://www.youtube.com/watch?v=_vM5N2388ks ;D

For å være litt seriøs så kan jeg om ikke annet svare på mitt eget spørsmål angående egenimport av vin:
Kan gjøres fritt av alle privatpersoner i Norge ?
Prisene blir slik:

Innkjøpspris
+ alkoholavgift kr 4,03 pr. alkoholprosent pr. liter
+ Miljøavgift kr 5,99 pr. enhet ( flaske )
+ Matproduksjonsavgift 0,71% av innkjøpspris
+ frakt
+ spedisjonsavgift transportør
= sum
+ 25% moms

Eksempel:
Bestilt 100 flasker á kr 250,-vin 13% alkoholstyrke
Innkjøp kr 25.000,-
Alkoholavgift kr kr 3.667,-
Miljøavgift kr 599,-
Frakt kr 3.000,-
Spedisjonsavgift kr 800,-
Totalt kr 33.066,-
Moms kr 8266,50
Totalt å betale kr 41.332,50
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.820
Sted
Hus
Liker kraftige viner med lang ettersmak, og kan ikke huske at de Bourgogne vinene jeg har drukket har vært kraftige. Det samme gjelder italienske viner stort sett. Har jo amarone og barolo viner fra Italia, men de koster det hvite ut av øynene :)
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bartesam skrev:
Liker kraftige viner med lang ettersmak, og kan ikke huske at de Bourgogne vinene jeg har drukket har vært kraftige. Det samme gjelder italienske viner stort sett. Har jo amarone og barolo viner fra Italia, men de koster det hvite ut av øynene :)
Det kan godt være at Bourgogne ikke er det rette for deg da nei.
Generelt kraftige er de definitivt ikke.
Laaang ettersmak kan de dog godt ha, men prismessig så er gode eksemplarer nok dessverre vel så dyre som Amarone og Barolo...........
Beklager at jeg er litt gledesdreper ;-)
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei!
Forsetter å skrive litt i min egen snevre lille tråd 8)
Ettersom julebord og slikt ikke er det som vi har vært flinkest til i mitt lille firma syntes jeg det var på tide at mine ansatte med fruer endelig kunne fortjene en liten tur :)
Det har seg vel slik at det ikke har gått helt upåaktet hen at undertegnede er en aldri så liten vinsnobb og jeg tenkte derfor at det var på tide at de andre også skulle få smake på hva virkelig god vin dreide seg om :)
Så vi reiste alle på en liten Oslotur og etter We Will Rock You show bar det tilbake til Lysebu hvor det ble servert følgende drikkevarer:

1. Hvit:
Bourgogne 2008 fra en ok produsent. Husker ikke navnet.
Egentlig bare ”ventevin” siden vinkjelleren ikke var åpnet når vi ankom…………

2. Hvit:
Chablis 1. Cru Vaillons 2003
Domaine René & Vincent Dauvissat

3. Hvit:
Puligny Montrachet 2006
Domaine Leflaive

4. Rød:
Chambolle Musigny 1. cru 1999
Domaine Comte Georges De Vogüé

5. Rød:
Chambolle Musigny 1. cru 2002
Domaine Comte Georges De Vogüé

6. Rød:
Romanée Saint Vivant 2001 ( Vosne Romanée Grand Cru )
Domaine J.J. Confuron

7. Rød:
Les Beaux Monts 1988 ( Vosne Romanée 1. cru )
Domaine Leroy

8. Sauternes dessertvin som nesten ingen likte........

9. Rød:
Les Beaux Monts 1989 ( Vosne Romanée 1. cru )
Domaine Leroy

10. Rød:
Romanée Saint Vivant 2001 ( Vosne Romanée Grand Cru )
Domaine J.J. Confuron

11. Masse brennevin…………….

Bør vel kanskje være unødvendig å nevne at det ble en riktig hyggelig aften ;D

PS. For dem som ikke er klar over det har Lysebu fantastisk hyggelige priser på slike kvalitetsviner :)
Utfordringen går først og fremst ut på å finne viner som er såpass gamle at de er drikkeklare og undertegnede hadde gjort en aldri så liten jobb i forkant for å komme frem til ovenstående utvalg.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Et ørlite sitat fra din egen munn under fjorårets besøk hos oss i Fjellsiden, kun som en liten korreksjon ;D

"Ellers så var vi denne kvelden også så heldige at vi kun fikk drikke god vin ( selv om den var en liten skade på den ene flasken ) og til og med Rhone vinene som undertegnede i utgangspunktet er svært så skeptiske til smakte fortreffelig
Når det er sagt så er jeg ikke helt overbevist om at det var genielt å åpne den siste flasken kl 04.15..........."


Du har forøvrig en utsøkt vinsmak Jens, det skal ingen ta fra deg.

mvh Elektron
 
Topp Bunn