Bootsy`s Rubber Band

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Blar for tiden i mine gamle LP`er.

Fant en skive med denne gjengen.
Det er den første fra 1976, Stretchin` Out In...

Denne har jeg ikke hørt på før....
Steike kult!!!



Lurer på hvem Prince hørte på før han kom med sin første plate i -78.... ;)

Dette er herlig funkadelic.



Her er en liste over utgivelser:

Discography
Year Album Label
1976 Stretchin' Out in Bootsy's Rubber Band Warner Brothers
1977 Ahh... The Name Is Bootsy Baby Warner Brothers
1978 Bootsy? Player of the Year Warner Brothers
1980 Ultra Wave Warner Brothers
1982 The One Giveth, the Count Taketh Away Warner Brothers
1988 What's Bootsy Doin'? Columbia
1990 Jungle Bass 4th & Broadway
1991 Save What's Mine for Me CBS
1994 Blasters of the Universe Rykodisc
1994 Fresh Outta 'P' University WEA
2002 Play With Bootsy - A Tribute To The Funk Warner Music

Lenge siden foten har trampet takten slik og jeg har hylt av latter/fryd samtidig.
Dette er underholdning etter min smak.

Og nei, jeg har ikke tatt noe....det er tidlig på dagen også :)

Noen som har flere av disse platene?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Bootsy er vel en av de som stiller sterkest når tittelen Godfather of Funk skal deles ut. Rolling Stones Bootsy-bio sier litt:

"The prodigiously gifted bassist Bootsy Collins was a professional player as a teen in the musical hotbed (seriously) that was Cincinnati in the mid to late 1960s. He took the slapping and popping bass style of his hero, Larry Graham (bassist for Sly & the Family Stone), and brought his own low-down outrageousness to it. By 1970 his band was James Brown's backing band, recording and playing with the Godfather of Soul. Collins then joined George Clinton's band Funkadelic and helped them define their over-the-top Acid Funk sound and look. He hit the top of the R&B charts with Bootsy's Rubber Band a number of times in the late '70s. Collins remains a huge international star and a big influence on hip-hop artists, who have sampled his basslines countless times. "

Og, ja...den lille lilla dvergen har nok tapetsert øregangene med Bootsy-grooves ;-)

PS! Og noen trodde Elton John hadde sær brille-smak?!

 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker for utfyllende opplysninger.

Ser på avarten din at Miles Davis muligens er en favoritt.... ;)
Kan det tenkes at han også den siste halvdelen av sitt liv var litt påvirket av bla. B. Collins?

Om jeg lytter til "the man with the horn" og "decoy" finner jeg mange elementer i musikken som minner om groovet fra funkmusikken fra 70-tallet.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
hehe...Miles er muligens en favoritt, ja ;-)

Siste halvdelen av hans liv er nok litt drøy periode, men spesielt på siste halvdel av 60-tallet og litt utpå 70-tallet var nok Miles påvirket av mye og mangt ...hehe....ikke minst musikalsk. Det er jo rimelig kjent at han var fascinert av og jobbet litt med Jimi Hendrix. Dessverre døde jo han før det ble noe konkret ut av det, men på den senere fullendte "First Rays Of The New Rising Sun" mener mange å finne tydelige tegn på gjensidig inspirasjon. Både Sly Stone og Bootsy var nok på flere måter inspirert av hva Hendrix gjorde. Ikke minst mht. attitude! Det de etterhvert utviklet til über-urban funk ble nok som du skriver en inspirasjon for Miles. Kort sagt tror jeg Miles både påvirket og lot seg påvirke av den tidlige funkens mestre, selvom jeg ikke kjenner til at han faktisk jobbet noen av dem.

Først og fremst tror jeg han lot seg inspirere mht. hva han forklarte med at han ønsket å lage "street music"....musikk som tok opp i seg den urbane komplekse og motstridende virkeligheten man hører på gata...i byen.
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Lenge siden foten har trampet takten slik og jeg har hylt av latter/fryd samtidig.
Dette er underholdning etter min smak.
Presis hva jeg føler når jeg spiller Bootsy's Rubber Band!! Det blir litt sånn: "Hva om Superlangbein hadde lyseblå nøtter fra Pfizer i hagen".

Jeg må igjen anbefale denne JB-plata. Bootsy (og resten av bandet) er helt fantastisk!
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Har berre ei samleplate med karen: Back in the day, the best of.. Den er bra. Er det nokre av originalalbuma som er spesielt bra?

Elles reknar eg med du har sjekka ut Parliament og Funkadelic og ;D

Og George Clinton spelar på ekstremsportveko på Voss i sommar ;D ;D ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Presis hva jeg føler når jeg spiller Bootsy's Rubber Band!! Det blir litt sånn: "Hva om Superlangbein hadde lyseblå nøtter fra Pfizer i hagen".

Jeg må igjen anbefale denne JB-plata. Bootsy (og resten av bandet) er helt fantastisk!

;D ;D ;D

Har fått med meg at Bootsy Collins gikk i "lære" hos James Brown :)
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Fritt etter minnet: Bootsy og broren Phelps spilte sammen med den gjengen som utgjør bandet på denne plata. De hadde greid seg med enkle midler inntil JB hyret dem etter en krangel med sitt forrige band. JB skal ha kjøpt Bootsy's første ordentlige bass. Han spilte før det på en gitar som han hadde laget en slags bass av, med fire strenger og greier. Etter en ganske kort levetid gikk samarbeidet med JB til H*****. Dette er etter det jeg vet alt som er kommet ut på plate med akkurat dette bandet.

Mulig the 'Godfather of Soul' var en smule vrang å ha med å gjøre. Det er i hvert fall sikkert at han oppnådde imponerende musikalske resultater med alle bandene han ledet.
 
Topp Bunn