Bompenger.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Dette er en svært upopulær praksis.

Denne pillen kan imidlertid sukres på følgende måte:

La ALLE pengene bilistene betaler gå til nedbetaling uavkortet.

Drift av disse bomstasjonene bør være statens ansvar. Pga. statens grådighet,
så bør billige og effektive regimer raskt se dagens lys.

Ikke som nå med store sprik i innkrevingskostnadene. Dette bør være
statens bidrag i tillegg til den prosentsatsen som det ellers opereres med.


http://www.dagbladet.no/2011/09/20/nyheter/samferdsel/innenriks/bomavgift/18209065/
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva med alle de private broselskapene som finansieres av bompenger? Det er slik endel kommuner finansierer broer når staten ikke vil bygge. Skal staten betale private firmaer med gratis ansatte og bygninger? Jeg er som de fleste andre ikke glad i bompenger i det hele tatt. Tåpeligst har opplegget vært på mitt fødested Karmøy, som har de merkeligste inndelingene både mot sør og vest for Koperviks-buer. Men spørsmålet må likevel stilles.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
baluba skrev:
Hva med alle de private broselskapene som finansieres av bompenger? Det er slik endel kommuner finansierer broer når staten ikke vil bygge. Skal staten betale private firmaer med gratis ansatte og bygninger? Jeg er som de fleste andre ikke glad i bompenger i det hele tatt. Tåpeligst har opplegget vært på mitt fødested Karmøy, som har de merkeligste inndelingene både mot sør og vest for Koperviks-buer. Men spørsmålet må likevel stilles.
Nå er det vel brikker inne i bilene som passerer noen sensorer
på veien som er praksis...Har selv hatt en slik brikke lenge.
Manuelle løsninger er jo dyrest.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
realist skrev:
La ALLE pengene bilistene betaler gå til nedbetaling uavkortet.

Drift av disse bomstasjonene bør være statens ansvar. Pga. statens grådighet,
så bør billige og effektive regimer raskt se dagens lys.
Dette er jo en vanlig problemstilling når man skal se på private vs. offentlige løsninger på fellesoppgaver. Vil en eventuell effektivisering av at noe drives privat overstige de ekstra kostnadene det ligger i at private bedrifter drives for å få et størst mulig overskudd? Ingen fasit på dette.

Den beste måten man kan få ned kostnadene ved innkreving på er at alle bruker elektroniske brikker. Dette kan jo f.eks. løses ved at det enten blir påbudt med slik brikke i biler eller at det blir så store avgifter på dem som passerer uten at det vil være helt tullete å ikke skaffe seg en slik. Med et naturlig unntak for utenlandsregistrerte biler. Et annet viktig element er at disse brikkene bør kunne brukes i samtlige av landets bomstasjoner, uavhengig av hvem som drifter dem.

Bompenger kan være nødvendig i enkelte tilfeller. I Bergen ble både Sotra- og Aksøybroen bygget med bompengemidler, men når de var nedbetalte ble avgiften fjernet. Slikt tror jeg folk har stor forståelse for, og alternativet for dem var jo å betale de samme summer på en bilferge uansett. Mer skeptisk bør man være når bompenger blir bruk til alminnelig drift og vedlikehold av veinettet. Det bør være en samfunnsoppgave som bør finansieres på vanlig måte over budgettene.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Brikke er nok løsningen. Selv kjører jeg sporadisk gjennom bommer (mitt fylke er det eneste i landet uten bomfinansierte veier, enn så lenge) og får da av og til en regning på 10 til 30 kroner. Bare tull og tap for bomselskapet.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Har aldri hatt tro på bompenger som løsning. Vil mye heller ha lokal bensinavgift, mer sosialt slik.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.470
Antall liker
3.289
Torget vurderinger
1
Bompenger er bra! De som bruker veien betaler for veien.

I 2011 er "bomen" elektronisk. Altså et ubemannet registreringspunkt med brikke i bilene.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
pedal skrev:
Bompenger er bra! De som bruker veien betaler for veien.

I 2011 er "bomen" elektronisk. Altså et ubemannet registreringspunkt med brikke i bilene.
Mange steder er det slik at du betaler for å kjøre på en anleggsvei, eller en vei som kanskje kommer en gang. Da er bompenger slett ikke bra.
 
N

nb

Gjest
Jeg har brikke som ikke virker gjennom vinduet på bilen, så da blir det vel manuell kontroll av min. Jeg har prøvd å holde brikken ut vinduet bare for å verifisere at den funker da, hvilket den gjorde.

Mener at konstadene har gått opp etter at de tok bort manuell betjening på bomstasjoner. Særlig siden mange kjøretøy registrert i utlandet ikke betaler og det i praksis er umulig å drive inn pengene.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Offentlige veier er en del av infrastrukturen, infrastruktur betales over skatteseddelen.
 
N

nb

Gjest
Gammeln skrev:
Offentlige veier er en del av infrastrukturen, infrastruktur betales over skatteseddelen.
Mye infrastruktur som betales i forhold til bruk. Nettleie er kanskje det mest opplagte eksempelet.
 
N

nb

Gjest
Behovet for vei er nesten direkte avhengig av bruken av den, følgelig er det ikke urimleig at kostnadene i stor grad belastes de som forbruker vei. Greit nok at vei er infrastruktur, men hvor mye vei som trengs er langfra noen konstant størrelse. Det har også en del eksternaliteter dersom bruken er gratis, for eksempel ville det sannsynligvis være enda mer utrivelig inn og ut av byene i rushtiden dersom veibruk var gratis. Samt at andre formål måtte vike (eller skatter og avgifter måtte økes) dersom veiprosjekter i sin helhet skulle finansieres over offentlige budsjetter.

Norge går for øvrig for å være verdensledende på veiprising i følge en kompis av meg som har vært en del i veibransjen (jobbet for en av entrepenørene som bygger mye vei i Norge).
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.470
Antall liker
3.289
Torget vurderinger
1
Gammeln skrev:
Offentlige veier er en del av infrastrukturen, infrastruktur betales over skatteseddelen.
Greit nok. Men det er nå engang knapphet på veibudsjettene, og folk vil ha vei og tunnel i dette livet.
Man kan godt si at bompenger er en form for ekstra skatt, men jeg har valgt å akseptere den. Det koster meg et par tusen i året. Et bidrag til fellespotten.
Det er så lett å klage på skattenivået, samtidig som man forlanger mer og bedre ytelser. Derfor denne sporty innstilling fra undertegnede herom.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Gammeln skrev:
pedal skrev:
Bompenger er bra! De som bruker veien betaler for veien.

I 2011 er "bomen" elektronisk. Altså et ubemannet registreringspunkt med brikke i bilene.
Mange steder er det slik at du betaler for å kjøre på en anleggsvei, eller en vei som kanskje kommer en gang. Da er bompenger slett ikke bra.
Og skulle veien bli ferdig viser det seg at det er gjort så dårlig grunnarbeid at veien ødelegges i løpet av den første vinteren. Da får vi vel bompengerabatt?
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
10
klippet og limt:


Bompengeselskapene driver effektivt

20. september 2011|Kl 10:02
- Bompengeselskapene driver effektivt. Over 80 prosent av alle pengene som kommer inn over landets bomselskaper går direkte til vegbygging, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes.

Fung. vegdirektør Lars Aksnes deltar i dag på Norvegkonferanse i Bergen, som samler hele bompengemiljøet. Medier har de siste dager satt fokus på høye innkrevingskostnader for selskapene. Det ble krevd inn 6,2 milliarder kroner i bompenger i 2010 over de 51 bompengeanleggene som hadde avtale med Statens vegvesen.

- I snitt går 12,5 prosent av bompengeselskapenes inntekter til drift og administrasjon, mens 7,5 prosent går til renter på lånene. Dette er et nivå som ikke står tilbake for tilsvarende virksomheter. Vi stiller en rekke krav til selskapene – både teknisk, juridisk og administrativt – for å sikre en forskriftsmessig innkreving.
Målet er mest mulig penger på veg og raskest mulig nedbetaling av lånene og dermed fjerning av bommer, sier Aksnes.

Noen utslag finnes det likevel. Små anlegg har større driftsandel enn større, brikkeandel påvirker effektiviteten og i tillegg er kostnadsnivået høyt i forbindelse med oppstart og den første driftsfasen av et anlegg. Fjellinjen AS blir pekt på som landets dyreste innkreving, noe som adm. direktør Jacob Trondsen mener er en kombinasjon mellom avskrivning av tap og store investeringer.

- Drifts- og rentekostnadene er beskrevet i proposisjonen behandlet av Stortinget. Stort sett sammenfaller dette med de reelle tallene. Bompenger har kommet for å bli – og vil trolig øke i omfang de kommende årene. Vi vil i stadig større grad engasjere oss for å nå målene om mest mulig penger på veg og raskest mulig fjerning av bommer, sier fungerende vegdirektør Aksnes
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
At veien ER der, bør betales over skatteseddelen. At veien er der, er et fellesgode som er til nytte for alle som bor i nærheten - enten de har bil eller ikke.

Slitasje på veien kan betales via drivstoffavgift. De som kjører mye, bruker mye drivstoff, og betaler mer for slitasje enn de som som kjører lite. Helt millimeter-rettferdig blir det neppe - men store biler sliter mer på veiene og bruker også mer drivstoff, så det burde kunne passere.

I områder hvor veien blir ekstremt belastet i rushtiden, er rushtidsavgift - etter min vurdering - en fornuftig løsning. At man betaler mer for en plass på veien, når det er stor etterspørsel etter en plass på veien, er ikke noe annerledes enn at strøm koster mer når det er knapphet på strøm, eller at gulrøtter koster mer når det er knapphet på gulrøtter. Her bompengenger og bompengebrikker en elegant måte å løse dette på.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Bompenger er bra! De som bruker veien betaler for veien.

I 2011 er "bomen" elektronisk. Altså et ubemannet registreringspunkt med brikke i bilene.
BOMPENGER er IKKE bra og er en vettløs og dyrere måte å finansiere veier på enn for eksempel måten Sverige har gjort dette på.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bompenger er landeveisrøveri.

Alle som bor i Norge nyter godt av veier og infrastruktur, selv de som ikke kjører bilen selv. Hele samfunnet ville stoppet opp uten gode veier, broer og tunneler. Ingen vareleveringer, ingen lærer som kommer seg på jobb, ingen ambulanser, brannbiler eller noen annen. Vi ville vært tilbake til svarte Afrika i middelalderen uten veier.

Det bør derfor være en offentlig kjerneoppgave å finansiere dett på lik linje med politi, forsvar, skole og helsevesen.

Å stjele penger av tilfeldig forbipasserende er ikke et land som Norge verdig.

All heder til RV som er det eneste partiet i Norge som er i mot dette forbannade landeveisrøveriet.

Frp prøvde å forlede folk til å tro at de var mot dette, men de har avslørt seg som skamløst løgnerpakk. Dette var en av de få sympatiske sakene de hadde, nå har de snudd tvert om.
 
N

nb

Gjest
Det vitner om usedvanlig dårlig forståelse for faktiske forhold om man putter alt av bompenger i samme store sekk. Bompenger i utkantstrøk o.l. bør betraktes med ganske andre briller enn bomringen i Oslo f.eks. Skjønner man ikke det er det på tide å ta seg en tur i tenkeboksen.
 
Topp Bunn