Politikk, religion og samfunn Bom er lik helbom

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Gjestemedlem: og skatteøkningene? hvem skal få de?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er et helt vanlig budgettspørsmål, og her finnes mange løsninger. Noen ting her i verden bør være finansiert av det offentlige. Politi, skole, helsevesen, veier, brannvesen, rettsvesenet osv. Helt grunnleggende samfunnsfunksjoner som vi alle behøver at fungerer.

Land som Sverige har slik offentlig finansiering av sin infrastruktur, og bør vi også satse på.

Finansieres dette som det bør av det offentlige vil alle være med på å holde hjulene i gang her i samfunnet, og folk betaler skatt etter evne på vanlig måte. Alternativt kan man bruke av oljefondet på å bygge veier, det er en god investering for fremtiden, og man kan kutte ut unødvendige utgifter som å sløse bort milliarder på OL. Mange veiprosjekter kunne blitt finansiert hvis man hopper over disse 14 dagene med fest og kappløp.

Det burde uansett vært et grunnlovsforbud mot å finansiere veier med bompenger, som i praksis ikke er annet enn å stjele penger fra forbipasserende.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
511
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Dette var ment som en tråd for BOM MOTSTANDERE, derav mitt spørsmål om det var noen som støttet mitt syn. Du er helt tydelig FOR, da anbefaler jeg deg å starte en NY tråd for BOM TILHENGERE. Forøvrig glemmer du visst at disse bomselskapene har tatt ut MYE UTBYTTE opp gjennom årene.
4 av 10 kroner går til veien? ikke helt presist. Det aller verste eksempelet er 6 av 10. ellers så ligger det på gjerne 8 av 10. Hadde alle brukt autopass-brikker så ville enda mer penger gått til selve veien, men de verste bompengemotstanderne skal jo gjøre det dyrest mulig.
Du får lese deg opp på f.eks. wikipedia. Det kan for meg synes som om du ikke selv kjører bil på norske veier ??
– Bompenger er for dyre å kreve inn | BA

Her er noen fakta:

• I 2011 betalte trafikantene 6,6 mrd. kroner i bompenger, mens det i 2002 ble betalt inn 3,2 mrd. kroner.

• Bompengeselskapene hadde 818 millioner kroner i driftskostnader, noe som utgjør 12,5 prosent av bompengeinntektene.

Forresten så er det jo du som kommer med påstanden om at 6 av 10 kroner forsvinner i administrasjonen. Ville vært fint om du kunne frembringe noe dokumentasjon for den påstanden.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Det er et helt vanlig budgettspørsmål, og her finnes mange løsninger. Noen ting her i verden bør være finansiert av det offentlige. Politi, skole, helsevesen, veier, brannvesen, rettsvesenet osv. Helt grunnleggende samfunnsfunksjoner som vi alle behøver at fungerer.

Land som Sverige har slik offentlig finansiering av sin infrastruktur, og bør vi også satse på.

Finansieres dette som det bør av det offentlige vil alle være med på å holde hjulene i gang her i samfunnet, og folk betaler skatt etter evne på vanlig måte. Alternativt kan man bruke av oljefondet på å bygge veier, det er en god investering for fremtiden, og man kan kutte ut unødvendige utgifter som å sløse bort milliarder på OL. Mange veiprosjekter kunne blitt finansiert hvis man hopper over disse 14 dagene med fest og kappløp.

Det burde uansett vært et grunnlovsforbud mot å finansiere veier med bompenger, som i praksis ikke er annet enn å stjele penger fra forbipasserende.
Hvilke kostnader skal kuttes? det finnes løsninger, sier du. Hvilke? budsjettet skal gå i balanse.

Høyres modell er OPS. enda mer penger ut vinduet og inn i lomma på private via sugerør.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.912
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3

Her er noen fakta:

• I 2011 betalte trafikantene 6,6 mrd. kroner i bompenger, mens det i 2002 ble betalt inn 3,2 mrd. kroner.

• Bompengeselskapene hadde 818 millioner kroner i driftskostnader, noe som utgjør 12,5 prosent av bompengeinntektene.
En ting er hva som svis av i administrasjon og innkreving.

På grunn av den norske modellen for bombengefinansiering, så må bomselskapet låne inn hele anleggskostnaden ved start av prosjektet, og betale renter under hele anleggsperioden. Statens bidrag får de først når veien er ferdig. Om veien blir forsinket (og det skjer jo alllldriii), må bomselskapet betale enda mere renter.

En annen sak er at bomselskapet må ut med vesentlig høyere renter enn det staten må låne penger for - i et tilfelle saboterte fylkestinget i Nordland, slik at renten ble enda høyere (de la inn forbehold i garantiuttalelsen, slik at sikkerheten ble dårligere). Det er helt greit at den norske stat gir lån til tyske veier med rente på 1/2%. Norske bomselskaper må imidlertid ut å låne på markedet til 4-4,5%.

Når du begynner å regne sammen, så tror jeg nok at vi summa summarum er heldig hvis vi får vei for 4kr av hver tier som betales inn...

Det blir spennende å se om FrPs nye vegfinansieringsmodell vil utgjøre mye forskjell...

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Frps modell gjør ingen forskjell. De er svikefulle som få. Før valg lover de å få bukt med bompengehelvetet og det første de gjør når de får samferdselsministeren og finansministeren er å godkjenne nye miilliardbompengeprosjekter.

Da er det bedre med partier som er ærlig nok til å si at de støtter tyveriet. Smålighet og kleptomani er bedre enn falskhet og svik any day.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dette var ment som en tråd for BOM MOTSTANDERE, derav mitt spørsmål om det var noen som støttet mitt syn. Du er helt tydelig FOR, da anbefaler jeg deg å starte en NY tråd for BOM TILHENGERE. Forøvrig glemmer du visst at disse bomselskapene har tatt ut MYE UTBYTTE opp gjennom årene.
4 av 10 kroner går til veien? ikke helt presist. Det aller verste eksempelet er 6 av 10. ellers så ligger det på gjerne 8 av 10. Hadde alle brukt autopass-brikker så ville enda mer penger gått til selve veien, men de verste bompengemotstanderne skal jo gjøre det dyrest mulig.
Du får lese deg opp på f.eks. wikipedia. Det kan for meg synes som om du ikke selv kjører bil på norske veier ??

Her er noen fakta:

Forresten så er det jo du som kommer med påstanden om at 6 av 10 kroner forsvinner i administrasjonen. Ville vært fint om du kunne frembringe noe dokumentasjon for den påstanden.
Tror du har misforstått litt hva et diskusjonsforum handler om.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
511
Sted
Herja
Torget vurderinger
2

Her er noen fakta:

Tror du har misforstått litt hva et diskusjonsforum handler om.
Mulig det; men om jeg så har, er det likevel min mening at dem som har helt motsatt syn kanskje bør vurdere å starte egen tråd. Det går faktisk IKKE an å DISKUTERE når man snakker om så prinsipiellt forskjellig ståsted. Eller...?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.550
Sted
Sølvbyen
Ja, da er det et valg du tar. bedre bolig mot lenger reiseveg og bompenger. Kontra lavere standard, men ingen reiseveg. Det er et valg du tar. Du kan alternativt bytte jobb da. Til en som ligger lokalt utenfor oslo, eller til en bedre betalt jobb så du kan få råd til tilsvarende bolig i nærheten.

Det er valg man tar. Man får ikke pose og sekk.
Ja, jeg burde vel skjønt selv at det er ens egen feil når man velger å ikke bosette seg ved siden av jobben. Eller i det hele tatt hvis man velger å faktisk ha en jobb.
På den andre siden er det befriende å vite at løsningen er så enkel som å bare bytte til en annen jobb med mye høyere lønn så man får råd til å bo hvor man vil (helst med jobben som nærmeste nabo). Skulle ønske jeg hadde kommet på det selv. :rolleyes:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.888
Torget vurderinger
0
Problemet ligger i det enkle faktum at "bil" i Norge, av det statsbærende partiet, har blitt sett på ( omtrent siden Boerkrigen, eller deromkring! ) som en totalt unødvendig luksus for overklasse og det bedre bemidlede borgerskap! Noe totalt uten nytte og eller betydning for arbeiderklassen. Og det synet har ikke endret seg mye på venstresiden av det politiske landskapet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Snålt fenomen, dette. Eneste området i politikken hvor det er høyresida som er mot brukerfinansiering?

G

Gjestemedlem

Gjest
Mulig det; men om jeg så har, er det likevel min mening at dem som har helt motsatt syn kanskje bør vurdere å starte egen tråd. Det går faktisk IKKE an å DISKUTERE når man snakker om så prinsipiellt forskjellig ståsted. Eller...?
For det første er det fullstendig uinteressant med folk som ikke har andre meninger og synsvinkler enn en selv. For det andre er du nok kommet på helt feil plass om du tror at du kan starte en politisk tråd og så tro at alle skal være enige og klappe litt på hverandre.

Bompenger er en helt kurant og aktuell politisk sak, og siden alle stortingspartiene sverger til kleptomanifinansiering i stedet for fellesskapsløsninger så må det jo en eller annen plass i deres sinn finnes en forklaringsmodell på dette fenomenet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Snålt fenomen, dette. Eneste området i politikken hvor det er høyresida som er mot brukerfinansiering?
Det er ikke snakk om brukerfinansiering. Hvert eneste menneske fra de blir født er brukere av den norske infrastrukturen, direkte og indirekte. Brukerne er ikke dem som tilfeldigvis kjører forbi tyveripunktene.

Dessuten er det ikke noen engang på høyresiden som er mot bompenger. Selv Frp er blitt logrende bompengesvin nå når de har fått makt.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Ja, da er det et valg du tar. bedre bolig mot lenger reiseveg og bompenger. Kontra lavere standard, men ingen reiseveg. Det er et valg du tar. Du kan alternativt bytte jobb da. Til en som ligger lokalt utenfor oslo, eller til en bedre betalt jobb så du kan få råd til tilsvarende bolig i nærheten.

Det er valg man tar. Man får ikke pose og sekk.
Ja, jeg burde vel skjønt selv at det er ens egen feil når man velger å ikke bosette seg ved siden av jobben. Eller i det hele tatt hvis man velger å faktisk ha en jobb.
På den andre siden er det befriende å vite at løsningen er så enkel som å bare bytte til en annen jobb med mye høyere lønn så man får råd til å bo hvor man vil (helst med jobben som nærmeste nabo). Skulle ønske jeg hadde kommet på det selv. :rolleyes:
Å skifte til bedre betalt jobb er ikke så vanskelig som folk vil ha det til. Det innebærer bare gjerne mer ansvar, overtid, turnus osv. Så det er bare å sette i gang med å bygge nettverk og kompetanse for å komme seg videre. Ta initiativ.

Og ja, det er din egen feil om du bor milevis unna jobben og må pendle. Sålenge du ikke bor i en bygd med nedlagt hjørnestensbedrift så bør det være mulig å finne noe lokalt. Uansett så er det mye bedre å prøve å se etter løsninger enn å bare klage på alle problemer man har.

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet ligger i det enkle faktum at "bil" i Norge, av det statsbærende partiet, har blitt sett på ( omtrent siden Boerkrigen, eller deromkring! ) som en totalt unødvendig luksus for overklasse og det bedre bemidlede borgerskap! Noe totalt uten nytte og eller betydning for arbeiderklassen. Og det synet har ikke endret seg mye på venstresiden av det politiske landskapet.
Privat bil skal bli for de rike, de velstående og overklassen. Disse skal etterhvert få veiene for seg selv. Vanlige mennesker og arbeidere skal ikke ha råd til å kjøre selv på offentlig vei, eller eie en egen bil, men skal degraderes til buss og annen offentlig transport.

Trist og usosialt, og det er meg en evig gåte at venstresiden i norsk politikk støtter opp om dette.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ikke snakk om brukerfinansiering. Hvert eneste menneske fra de blir født er brukere av den norske infrastrukturen, direkte og indirekte. Brukerne er ikke dem som tilfeldigvis kjører forbi tyveripunktene.

Dessuten er det ikke noen engang på høyresiden som er mot bompenger. Selv Frp er blitt logrende bompengesvin nå når de har fått makt.
Og vi er alle med på å betale for den, direkte og indirekte. Ser rett og slett ikke problemet.

G

Gjestemedlem

Gjest

Og vi er alle med på å betale for den, direkte og indirekte. Ser rett og slett ikke problemet.
Problemet er at dette svineriet rammer fullstendig vilkårlig. F.eks. hadde jeg bodd samme avstand i en litt annen retning ville jeg sluppet unne uten en krone i bompenger. Går det som jeg frykter vil jeg snart måtte betale nesten to månedslønner i bompenger bare for å komme meg på arbeid. Og det er sikker mange andre som har det på samme måten.

Bedre de med høyere skatt, høyere avgifter på vei, bil eller drivstoff enn bare tilfeldig tyveri fra forbipasserende.

Jag har ikke problem med å betale min del, men ender det opp med at jeg må selge hus og hjem for å få råd til å komme meg på jobb er det noe hakkande gale en plass.

Sist redigert av en moderator:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vilkårligheten er klart et problem. Enig der. Legg det heller over på drivstoff, tror vil bli mindre vilkårlig på den måten. I tillegg får man innført et incentiv for å anskaffe drivstoffgjerrige (og dermed miljøvennlige) biler.

Jeg sykler eller reiser kollektivt, og kan leve godt uten en fjaksenfelts motorvei på inntektsskatten.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
511
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
For det første er det fullstendig uinteressant med folk som ikke har andre meninger og synsvinkler enn en selv. For det andre er du nok kommet på helt feil plass om du tror at du kan starte en politisk tråd og så tro at alle skal være enige og klappe litt på hverandre.

Bompenger er en helt kurant og aktuell politisk sak, og siden alle stortingspartiene sverger til kleptomanifinansiering i stedet for fellesskapsløsninger så må det jo en eller annen plass i deres sinn finnes en forklaringsmodell på dette fenomenet.
Vel, en diskusjon - iallefall en konstruktiv en - forutsetter at man ikke lever på hver sin planet og har totalt forskjellig utgangspunkt. Da er enhver diskusjon dødfødt. Forøvrig er jeg enig med deg i det du sier.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.110
Ja, det er et artig politisk fenomen dette, om enn ikke særnorsk. Bompengefinansiering av vei belaster de fleste steder middelklassen hardest, og spesielt første generasjon som typisk har sentrumsnære arbeidsplasser men når de har fått familie og økonomi til det ønsker å bosette seg i enebolig utenfor sentrum.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.325
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hadde kollektiv transport vært like raskt så hadde vel folk litt utenfor sentrum brukt det i stedet, inklusive meg selv, men det ønsker vel ikke politikerne :p. La oss alle som bruker bilen og kjører gjennom bom la bilen stå en dag og bruke kollektivt, men da ler de vel bare av oss ?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.888
Torget vurderinger
0
Privat bil skal bli for de rike, de velstående og overklassen. Disse skal etterhvert få veiene for seg selv. Vanlige mennesker og arbeidere skal ikke ha råd til å kjøre selv på offentlig vei, eller eie en egen bil, men skal degraderes til buss og annen offentlig transport.

Trist og usosialt, og det er meg en evig gåte at venstresiden i norsk politikk støtter opp om dette.
Ser egentlig ikke problemet med at arbeiderklassen henvises til kollektivtransport.
Det gjør jo mitt liv så meget enklere når jeg slipper å kjøre i kø!:cool:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.055
^Hva slags kø er det du i såfall kan havne i? Reinsdyrkolonne?

:cool:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.325
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nå bygges det snart ikke en vei i sentrale strøk uten bom finansiering, men det stopper ikke der....

Selv kommer jeg fra et lite sted sør for Oslo - Svartskog, selv om jeg flyttet ut for mange år siden. Spredt bebyggelse og relativt få innbyggere, en liten perle for de som liker slikt. Kommunen har aldri tatt seg råd til å bygge ut noe vann og kloakknett - ingen problem da de fleste har brønnboring, stjernegrøft for gråvann og tett tank for toalett som tømmes en gang i året. Nå har Oppegård kommune som ikke har råd funnet at de ønsker at dette skal de som bor der dekke, i alle fall diskuteres dette, og kostnaden pr husstander blir ca 400 000,-. Og det snakkes ikke om et frivillig spleiselag, men tvang :eek:.

Altså folkens, bom er bare starten :confused:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Dette er den NYE inntektskilden til stat/kommuner. Finne områder å dobbeltbelaste innbyggerne på. Vi kommer til å få se mye flere og enda mer kreative varianter av dette. Husk jeg skrev dette. Etter hvert som sosialbudsjetter etc. antar astronomiske høyder har de ingen annen mulighet enn til å klå vanlige folk enda mer.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.055
Dette er den NYE inntektskilden til stat/kommuner. Finne områder å dobbeltbelaste innbyggerne på. Vi kommer til å få se mye flere og enda mer kreative varianter av dette. Husk jeg skrev dette. Etter hvert som sosialbudsjetter etc. anta astronomiske høyder har de ingen annen mulighet enn til å kl vanlige folk enda mer.
Frp føreslår skattekutt på 10 mrd. - NRK – Norge

Kommune og stat får stadig lavere inntekt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.656
Torget vurderinger
24
Dette evinnelige maset om skattekutt er både unødvendig og uansvarlig. Ingen feil på skattenivået her til lands.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.055
Ikke unødvendig i det hele tatt. Høster mange stemmer fra de som såvidt går over innslagspunktet for formueskatt. Frk. Jensen er herved i en vinn-vinn situasjon, hun får stemmene til plebeiene og høster gunst fra patriserne.

Topp Bunn