Det er et helt vanlig budgettspørsmål, og her finnes mange løsninger. Noen ting her i verden bør være finansiert av det offentlige. Politi, skole, helsevesen, veier, brannvesen, rettsvesenet osv. Helt grunnleggende samfunnsfunksjoner som vi alle behøver at fungerer.Gjestemedlem: og skatteøkningene? hvem skal få de?
– Bompenger er for dyre å kreve inn | BADu får lese deg opp på f.eks. wikipedia. Det kan for meg synes som om du ikke selv kjører bil på norske veier ??4 av 10 kroner går til veien? ikke helt presist. Det aller verste eksempelet er 6 av 10. ellers så ligger det på gjerne 8 av 10. Hadde alle brukt autopass-brikker så ville enda mer penger gått til selve veien, men de verste bompengemotstanderne skal jo gjøre det dyrest mulig.
Her er noen fakta:
- I 2011 betalte trafikantene 6,6 mrd. kroner i bompenger, mens det i 2002 ble betalt inn 3,2 mrd. kroner.
- Bompengeselskapene hadde 818 millioner kroner i driftskostnader, noe som utgjør 12,5 prosent av bompengeinntektene.
Forresten så er det jo du som kommer med påstanden om at 6 av 10 kroner forsvinner i administrasjonen. Ville vært fint om du kunne frembringe noe dokumentasjon for den påstanden.
Hvilke kostnader skal kuttes? det finnes løsninger, sier du. Hvilke? budsjettet skal gå i balanse.Det er et helt vanlig budgettspørsmål, og her finnes mange løsninger. Noen ting her i verden bør være finansiert av det offentlige. Politi, skole, helsevesen, veier, brannvesen, rettsvesenet osv. Helt grunnleggende samfunnsfunksjoner som vi alle behøver at fungerer.Gjestemedlem: og skatteøkningene? hvem skal få de?
Land som Sverige har slik offentlig finansiering av sin infrastruktur, og bør vi også satse på.
Finansieres dette som det bør av det offentlige vil alle være med på å holde hjulene i gang her i samfunnet, og folk betaler skatt etter evne på vanlig måte. Alternativt kan man bruke av oljefondet på å bygge veier, det er en god investering for fremtiden, og man kan kutte ut unødvendige utgifter som å sløse bort milliarder på OL. Mange veiprosjekter kunne blitt finansiert hvis man hopper over disse 14 dagene med fest og kappløp.
Det burde uansett vært et grunnlovsforbud mot å finansiere veier med bompenger, som i praksis ikke er annet enn å stjele penger fra forbipasserende.
En ting er hva som svis av i administrasjon og innkreving.– Bompenger er for dyre å kreve inn | BA
Her er noen fakta:
- I 2011 betalte trafikantene 6,6 mrd. kroner i bompenger, mens det i 2002 ble betalt inn 3,2 mrd. kroner.
- Bompengeselskapene hadde 818 millioner kroner i driftskostnader, noe som utgjør 12,5 prosent av bompengeinntektene.
Tror du har misforstått litt hva et diskusjonsforum handler om.Dette var ment som en tråd for BOM MOTSTANDERE, derav mitt spørsmål om det var noen som støttet mitt syn. Du er helt tydelig FOR, da anbefaler jeg deg å starte en NY tråd for BOM TILHENGERE. Forøvrig glemmer du visst at disse bomselskapene har tatt ut MYE UTBYTTE opp gjennom årene.– Bompenger er for dyre å kreve inn | BADu får lese deg opp på f.eks. wikipedia. Det kan for meg synes som om du ikke selv kjører bil på norske veier ??4 av 10 kroner går til veien? ikke helt presist. Det aller verste eksempelet er 6 av 10. ellers så ligger det på gjerne 8 av 10. Hadde alle brukt autopass-brikker så ville enda mer penger gått til selve veien, men de verste bompengemotstanderne skal jo gjøre det dyrest mulig.
Her er noen fakta:
Forresten så er det jo du som kommer med påstanden om at 6 av 10 kroner forsvinner i administrasjonen. Ville vært fint om du kunne frembringe noe dokumentasjon for den påstanden.
Mulig det; men om jeg så har, er det likevel min mening at dem som har helt motsatt syn kanskje bør vurdere å starte egen tråd. Det går faktisk IKKE an å DISKUTERE når man snakker om så prinsipiellt forskjellig ståsted. Eller...?Tror du har misforstått litt hva et diskusjonsforum handler om.Dette var ment som en tråd for BOM MOTSTANDERE, derav mitt spørsmål om det var noen som støttet mitt syn. Du er helt tydelig FOR, da anbefaler jeg deg å starte en NY tråd for BOM TILHENGERE. Forøvrig glemmer du visst at disse bomselskapene har tatt ut MYE UTBYTTE opp gjennom årene.– Bompenger er for dyre å kreve inn | BA
Her er noen fakta:
Ja, jeg burde vel skjønt selv at det er ens egen feil når man velger å ikke bosette seg ved siden av jobben. Eller i det hele tatt hvis man velger å faktisk ha en jobb.Ja, da er det et valg du tar. bedre bolig mot lenger reiseveg og bompenger. Kontra lavere standard, men ingen reiseveg. Det er et valg du tar. Du kan alternativt bytte jobb da. Til en som ligger lokalt utenfor oslo, eller til en bedre betalt jobb så du kan få råd til tilsvarende bolig i nærheten.
Det er valg man tar. Man får ikke pose og sekk.
For det første er det fullstendig uinteressant med folk som ikke har andre meninger og synsvinkler enn en selv. For det andre er du nok kommet på helt feil plass om du tror at du kan starte en politisk tråd og så tro at alle skal være enige og klappe litt på hverandre.Mulig det; men om jeg så har, er det likevel min mening at dem som har helt motsatt syn kanskje bør vurdere å starte egen tråd. Det går faktisk IKKE an å DISKUTERE når man snakker om så prinsipiellt forskjellig ståsted. Eller...?
Det er ikke snakk om brukerfinansiering. Hvert eneste menneske fra de blir født er brukere av den norske infrastrukturen, direkte og indirekte. Brukerne er ikke dem som tilfeldigvis kjører forbi tyveripunktene.Snålt fenomen, dette. Eneste området i politikken hvor det er høyresida som er mot brukerfinansiering?
Å skifte til bedre betalt jobb er ikke så vanskelig som folk vil ha det til. Det innebærer bare gjerne mer ansvar, overtid, turnus osv. Så det er bare å sette i gang med å bygge nettverk og kompetanse for å komme seg videre. Ta initiativ.Ja, jeg burde vel skjønt selv at det er ens egen feil når man velger å ikke bosette seg ved siden av jobben. Eller i det hele tatt hvis man velger å faktisk ha en jobb.Ja, da er det et valg du tar. bedre bolig mot lenger reiseveg og bompenger. Kontra lavere standard, men ingen reiseveg. Det er et valg du tar. Du kan alternativt bytte jobb da. Til en som ligger lokalt utenfor oslo, eller til en bedre betalt jobb så du kan få råd til tilsvarende bolig i nærheten.
Det er valg man tar. Man får ikke pose og sekk.
På den andre siden er det befriende å vite at løsningen er så enkel som å bare bytte til en annen jobb med mye høyere lønn så man får råd til å bo hvor man vil (helst med jobben som nærmeste nabo). Skulle ønske jeg hadde kommet på det selv.![]()
Privat bil skal bli for de rike, de velstående og overklassen. Disse skal etterhvert få veiene for seg selv. Vanlige mennesker og arbeidere skal ikke ha råd til å kjøre selv på offentlig vei, eller eie en egen bil, men skal degraderes til buss og annen offentlig transport.Problemet ligger i det enkle faktum at "bil" i Norge, av det statsbærende partiet, har blitt sett på ( omtrent siden Boerkrigen, eller deromkring! ) som en totalt unødvendig luksus for overklasse og det bedre bemidlede borgerskap! Noe totalt uten nytte og eller betydning for arbeiderklassen. Og det synet har ikke endret seg mye på venstresiden av det politiske landskapet.
Og vi er alle med på å betale for den, direkte og indirekte. Ser rett og slett ikke problemet.Det er ikke snakk om brukerfinansiering. Hvert eneste menneske fra de blir født er brukere av den norske infrastrukturen, direkte og indirekte. Brukerne er ikke dem som tilfeldigvis kjører forbi tyveripunktene.Snålt fenomen, dette. Eneste området i politikken hvor det er høyresida som er mot brukerfinansiering?
Dessuten er det ikke noen engang på høyresiden som er mot bompenger. Selv Frp er blitt logrende bompengesvin nå når de har fått makt.
Problemet er at dette svineriet rammer fullstendig vilkårlig. F.eks. hadde jeg bodd samme avstand i en litt annen retning ville jeg sluppet unne uten en krone i bompenger. Går det som jeg frykter vil jeg snart måtte betale nesten to månedslønner i bompenger bare for å komme meg på arbeid. Og det er sikker mange andre som har det på samme måten.Og vi er alle med på å betale for den, direkte og indirekte. Ser rett og slett ikke problemet.Det er ikke snakk om brukerfinansiering. Hvert eneste menneske fra de blir født er brukere av den norske infrastrukturen, direkte og indirekte. Brukerne er ikke dem som tilfeldigvis kjører forbi tyveripunktene.Snålt fenomen, dette. Eneste området i politikken hvor det er høyresida som er mot brukerfinansiering?
Dessuten er det ikke noen engang på høyresiden som er mot bompenger. Selv Frp er blitt logrende bompengesvin nå når de har fått makt.
Vel, en diskusjon - iallefall en konstruktiv en - forutsetter at man ikke lever på hver sin planet og har totalt forskjellig utgangspunkt. Da er enhver diskusjon dødfødt. Forøvrig er jeg enig med deg i det du sier.For det første er det fullstendig uinteressant med folk som ikke har andre meninger og synsvinkler enn en selv. For det andre er du nok kommet på helt feil plass om du tror at du kan starte en politisk tråd og så tro at alle skal være enige og klappe litt på hverandre.Mulig det; men om jeg så har, er det likevel min mening at dem som har helt motsatt syn kanskje bør vurdere å starte egen tråd. Det går faktisk IKKE an å DISKUTERE når man snakker om så prinsipiellt forskjellig ståsted. Eller...?
Bompenger er en helt kurant og aktuell politisk sak, og siden alle stortingspartiene sverger til kleptomanifinansiering i stedet for fellesskapsløsninger så må det jo en eller annen plass i deres sinn finnes en forklaringsmodell på dette fenomenet.
Ja, det er et artig politisk fenomen dette, om enn ikke særnorsk. Bompengefinansiering av vei belaster de fleste steder middelklassen hardest, og spesielt første generasjon som typisk har sentrumsnære arbeidsplasser men når de har fått familie og økonomi til det ønsker å bosette seg i enebolig utenfor sentrum.Snålt fenomen, dette. Eneste området i politikken hvor det er høyresida som er mot brukerfinansiering?
Ser egentlig ikke problemet med at arbeiderklassen henvises til kollektivtransport.Privat bil skal bli for de rike, de velstående og overklassen. Disse skal etterhvert få veiene for seg selv. Vanlige mennesker og arbeidere skal ikke ha råd til å kjøre selv på offentlig vei, eller eie en egen bil, men skal degraderes til buss og annen offentlig transport.Problemet ligger i det enkle faktum at "bil" i Norge, av det statsbærende partiet, har blitt sett på ( omtrent siden Boerkrigen, eller deromkring! ) som en totalt unødvendig luksus for overklasse og det bedre bemidlede borgerskap! Noe totalt uten nytte og eller betydning for arbeiderklassen. Og det synet har ikke endret seg mye på venstresiden av det politiske landskapet.
Trist og usosialt, og det er meg en evig gåte at venstresiden i norsk politikk støtter opp om dette.
Frp føreslår skattekutt på 10 mrd. - NRK – NorgeDette er den NYE inntektskilden til stat/kommuner. Finne områder å dobbeltbelaste innbyggerne på. Vi kommer til å få se mye flere og enda mer kreative varianter av dette. Husk jeg skrev dette. Etter hvert som sosialbudsjetter etc. anta astronomiske høyder har de ingen annen mulighet enn til å kl vanlige folk enda mer.