Politikk, religion og samfunn Bom er lik helbom

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.238
Antall liker
287
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
I min frustrasjon over måten vei blir finansiert på i Norge starter jeg denne tråden! Nå er det rett før en strekning på ca 2 -3 mil får fire AUTOPASS kameraer hvor hver fotopassering vil koste omlag 25 NOK for lette kjøretøy og 75 NOK for tyngre. Alle andre enn politikere i dette landet skjønner at dette er en usosial og feil måte å kreve inn veipenger på. FJERN LANDEVEISRØVERIET!! Ja, det er DET det er! Noen der ute som støtter mitt syn??
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Veier og infrastruktur bør finansieres av det offentlige slik skoler og sykehus blir det. Hvert eneste menneske i Norge er helt avhengig at av veitransport og det er en uting å finansiere dette gjennom å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.

Det burde rett og slett være et grunnlovsforbud mot bompenger på offentlig vei..
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Lær av Sverige. Vei kan de, om ikke det er mye annet galt der.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvorfor skal jeg betale for din transport på svindyre vegutbygginger på feks vestlandet?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vi får slutte å kjøre bil og melde oss på NAV hele gjengen !
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
bompenger usosialt? Det er vel ikke helt sant, er det. For har du ikke penger, så har du heller ikke bil.

Og det er jo fornuftig at de som bruker en tjeneste betaler for tjenesten? Man trenger jo ikke å kjøre på motorveien.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Samtlige norske borgere er avhengig av veinettet, ikke bare dem som kjører selv. Varelevering, persontransport, tjenster, post .. ja hele samfunnet er avhengig av det og det er en kjerneoppgave for det offentlige å sørge for det, og det er ikke noe kan skal stjele penger fra enkelte uheldige bilister for å betale for dette.

Svært vanskelig konsept for mange å forstå.

Å forlange bompenger av tilfeldig forbipasserende er nøyaktig det samme som å kreve tusenvis av kroner i skolepenger fra barna i Norge, eller å drite i offentlig finansiering av sykehusene og la de uheldige brukerne "betale for tjenesten".

Det er et lovlig politisk standpunkt, men det er svært usympatisk.

Etter at det helvetes svineriet dukker opp på Askøy også kan jeg ende opp med å betale mer enn 25.000, dvs en jævla måneds lønn forsvinner i året bare for å komme meg på jobb og hjem igjen, bare i bompenger ... og da er det ikke engang en bro, motorvei eller tunnel som ikke er nedbetalt en gang.

Politikerne som har gjort dette med landet burde fått slått ut fortennene med en kulehammer.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Buss er for barn, pensjonister og rusmisbrukere.

Dessuten ville det kastes bort 2-3 timer hver dag i reisetid ink. bussbytte. Fullstendig uaktuelt. Det er i tillegg bedritent å bli frarøvet retten til å kjøre på offentlig vei med mindre man finner seg i at noen står klar hver jævla dag for å stjele penger fra deg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg kjører konsekvent et kvarters omvei hver dag til og fra jobb, kun for å slippe å kjøre gjennom bommen som er her jeg bor. Det er ikke bare for å stick it to the man, jeg sparer faktisk penger på det selv om jeg bruker både mer tid og drivstoff.

Men jeg har hørt rykter om at det skal komme bom på den gamle, svingete veien jeg kjører også, sånn at man ikke skal kunne velge selv lenger om man vil betale for å kjøre motorveien, eller kjøre omvei og slippe.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Buss er for barn, pensjonister og rusmisbrukere.
Gjelder dette for tog, t-bane og trikk også? I så fall er det mange rusmisbrukere i verden. Du får kjøpe deg en Tesla. Da betaler du ikke bompenger.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.833
Antall liker
16.042
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Buss er for barn, pensjonister og rusmisbrukere.

Dessuten ville det kastes bort 2-3 timer hver dag i reisetid ink. bussbytte. Fullstendig uaktuelt. Det er i tillegg bedritent å bli frarøvet retten til å kjøre på offentlig vei med mindre man finner seg i at noen står klar hver jævla dag for å stjele penger fra deg.
Dette er jo kvalitetstid som du kan bruke til å poste på HFS ;)
 
R

RL69

Gjest
I min frustrasjon over måten vei blir finansiert på i Norge starter jeg denne tråden! Nå er det rett før en strekning på ca 2 -3 mil får fire AUTOPASS kameraer hvor hver fotopassering vil koste omlag 25 NOK for lette kjøretøy og 75 NOK for tyngre. Alle andre enn politikere i dette landet skjønner at dette er en usosial og feil måte å kreve inn veipenger på. FJERN LANDEVEISRØVERIET!! Ja, det er DET det er! Noen der ute som støtter mitt syn??
Pretty cheap, eeeeh?

MVH
KOL69
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
bompenger usosialt? Det er vel ikke helt sant, er det. For har du ikke penger, så har du heller ikke bil.

Og det er jo fornuftig at de som bruker en tjeneste betaler for tjenesten? Man trenger jo ikke å kjøre på motorveien.
Enig med deg. Og da kan vi kutte ut all beskattning. Så kan brukere av ulike offentlige tjenester betale det hva det faktisk koster.

Mulig vi må betale noe til forsvaret, men det kan jo som i en del andre land diferensieres ut fra i hvilken grad man deltar i forsvaret selv.

Og jeg som trodde at du var laaangt ute på venstresiden politisk! Ja så feil kan man ta!;)
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
G

Gjestemedlem

Gjest
Elbil er for stor risiko. Ved første anledning kommer de griske svina til å fjerne alle fordeler med å eie noe slikt, og man sitter igjen med en halvveis ubrukelig radiobil som er minst like dyr i drift som en normal bil.

Det begredelige er at det ikke finnes et eneste politisk parti som vil fjerne bompengedritten heller.

Den eneste praktiske løsningen er om noen tar til vettet og innfører et nasjonalt tak på hvor mye en enkelt må betale i året i bompenger samlet sett slik at det ikke stjeles titusenvis av kroner uhemmet fra dem som rammes av for mange passeringer av tyveripunktene.

F.eks. om man kommer over 12000 kr året, så er resten gratis. Et nasjonal bompengetak.

At man må betale noe er lite å gjøre noe med, men at man blir griseflådd er urimelig.

Eksempelet jeg gav over kommer forøvrig til å bli enda mer brutalt når bergenspolitikersvina bestemmer seg for rushtidsavgift på toppen. Vil to månedslønner forsvinne da i bompenger?
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
^
Da har jeg ikke annet forslag enn at du får trøste deg med reisefradraget på selvangivelsen, evnt. flytte innenfor/utenfor bomringen, avhengig av hvor du bor/arbeider. Eller kanskje emigrere til Utopia? :rolleyes:
 
G

Gjestemedlem

Gjest
^
Da har jeg ikke annet forslag enn at du får trøste deg med reisefradraget på selvangivelsen, evnt. flytte innenfor/utenfor bomringen, avhengig av hvor du bor/arbeider. Eller kanskje emigrere til Utopia? :rolleyes:
Lett informerte mennesker har vel fått med seg det er ikke engang anledning til å trekke fra utgifter til bompenger på selvangivelsen.

Synd at politikerne bidrar til å gjøre det ulønnsomt å jobbe 20 km fra der man bor.

Enda tristere er det at det ikke engang finnes ett enste parti man kan stemme på for å få fjernet dritten.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Vi hadde vel et som hadde dette som en topp sak - men vi vei alle hvor mye vi kan stole på svina.... Nei blir det rushtid avgift inn til Oslo blir det NAV på meg - ryggen har aldri vært helt god.....
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
G

Gjestemedlem

Gjest
^
Da har jeg ikke annet forslag enn at du får trøste deg med reisefradraget på selvangivelsen, evnt. flytte innenfor/utenfor bomringen, avhengig av hvor du bor/arbeider. Eller kanskje emigrere til Utopia? :rolleyes:
Lett informerte mennesker har vel fått med seg det er ikke engang anledning til å trekke fra utgifter til bompenger på selvangivelsen.
Skatteetaten - Utgifter til bom og ferge
" kan du få fradrag for disse kostnadene hvis reisetiden med bil er to timer kortere tur-retur enn når du bruker rutegående transportmiddel"

Med andre ord ... det er ikke mulig å få fradrag for en eneste krone selv om det ikke er usannsynlig at utgiftene til bompenger for denne strekningen kan bli 50.000 bruttokroner i året hvis det kommer rushtidsavgift i Bergen på toppen av det hele.

Jeg finner dette urimelig mye, men jeg kan jo forstå at folk som ikke setter pris på bil eller har lov til å kjøre dem gotter seg over slikt.


25 kr * 2 Bergen (dagens pris)
25 kr * 2 Askøy (pris fra november)
25 Kr * ekstra hvis det blir rushtidsavgift (estimert)

Sum 150kr dagen

150 Kr * 23 (jobbedager i måneden) * 11 måneder (- 1 for ferie) = 38.000 kr netto, dvs man må tjene ca 50.000 kr brutto for å betale bare bompengene for å komme seg til og fra jobb. kanskje -10% rabatt om når man betaler en god slump av gangen til selskapene.

Det er ganske rått. Ikke muligheter for å trekke fra én krone på skatten.

I tillegg kommer avgiftene og andre utgifter på drivstoff, veiavgifter, forsikring og andre bilutgifter.

Man er omtrent på et slikt nivå at det nesten hadde lønnet seg på sagt opp jobben, solgt bilen og levd på NAV.

Tror det regnestykket hadde gått i pluss.




 
Sist redigert av en moderator:

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
Buss er for barn, pensjonister og rusmisbrukere.

Dessuten ville det kastes bort 2-3 timer hver dag i reisetid ink. bussbytte. Fullstendig uaktuelt. Det er i tillegg bedritent å bli frarøvet retten til å kjøre på offentlig vei med mindre man finner seg i at noen står klar hver jævla dag for å stjele penger fra deg.
Her har du de 2-3 timene.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Buss er for barn, pensjonister og rusmisbrukere.

Dessuten ville det kastes bort 2-3 timer hver dag i reisetid ink. bussbytte. Fullstendig uaktuelt. Det er i tillegg bedritent å bli frarøvet retten til å kjøre på offentlig vei med mindre man finner seg i at noen står klar hver jævla dag for å stjele penger fra deg.
Her har du de 2-3 timene.
"to timer kortere tur-retur"

Tar kanskje 20 mins å gå til bussen, 25 mins til sentrum, kvarter til nytt busstopp og vente på bussen, 10 mins med neste buss. Om man er heldig. Så 2 og en halv time til sammen. Å kjøre ... tja, 30 mins hver vei.

Så med andre ord, ingen mulighet for å trekke fra en eneste krone.

Ikke engang på kilometerne. Kommer akkurat på grensen til egenandelen.

Ranet og rævkjørt... og ingenting å gjøre med det annet enn å betale og finne seg i det og håpe at noe vondt rammer de som er ansvarlig for det.

Eneste halmstrået er at noen tar til vettet og innfører et tak på hvor mye man kan belaste en person/kjøretøy til sammen i løpet av et år.

Sendte et brev tidligere til samferdselsministerens kontor med et forslag om å vurdere et nasjonalt bompengetak, enten gjennom refusjon, skattefradrag eller at det blir gratis etter at man har passert en viss sum. Men har ikke hørt noe tilbake. Vet ikke om det er lest en gang.

Greit nok å betale en viss andel, men slik det er nå vil det gi urimelige utslag for de uheldige.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.238
Antall liker
287
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
bompenger usosialt? Det er vel ikke helt sant, er det. For har du ikke penger, så har du heller ikke bil.

Og det er jo fornuftig at de som bruker en tjeneste betaler for tjenesten? Man trenger jo ikke å kjøre på motorveien.
Jo, siden du spør meg, så er svaret helt sant. Ikke bare er det usosialt, det er direkte sløsing med bombetalernes penger! Hvorfor?? Fordi det er ca 4 av 10 NOK som betales i bomavgifter som går til bygging av veien. Resten går til administrasjon og kostnader for bompengeselskapene. Det er derfor jeg kaller det (moderne) landeveisrøveri.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
4 av 10 kroner går til veien? ikke helt presist. Det aller verste eksempelet er 6 av 10. ellers så ligger det på gjerne 8 av 10. Hadde alle brukt autopass-brikker så ville enda mer penger gått til selve veien, men de verste bompengemotstanderne skal jo gjøre det dyrest mulig.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Buss er for barn, pensjonister og rusmisbrukere.

Dessuten ville det kastes bort 2-3 timer hver dag i reisetid ink. bussbytte. Fullstendig uaktuelt. Det er i tillegg bedritent å bli frarøvet retten til å kjøre på offentlig vei med mindre man finner seg i at noen står klar hver jævla dag for å stjele penger fra deg.
Her har du de 2-3 timene.
"to timer kortere tur-retur"

Tar kanskje 20 mins å gå til bussen, 25 mins til sentrum, kvarter til nytt busstopp og vente på bussen, 10 mins med neste buss. Om man er heldig. Så 2 og en halv time til sammen. Å kjøre ... tja, 30 mins hver vei.

Så med andre ord, ingen mulighet for å trekke fra en eneste krone.

Ikke engang på kilometerne. Kommer akkurat på grensen til egenandelen.

Ranet og rævkjørt... og ingenting å gjøre med det annet enn å betale og finne seg i det og håpe at noe vondt rammer de som er ansvarlig for det.

Eneste halmstrået er at noen tar til vettet og innfører et tak på hvor mye man kan belaste en person/kjøretøy til sammen i løpet av et år.

Sendte et brev tidligere til samferdselsministerens kontor med et forslag om å vurdere et nasjonalt bompengetak, enten gjennom refusjon, skattefradrag eller at det blir gratis etter at man har passert en viss sum. Men har ikke hørt noe tilbake. Vet ikke om det er lest en gang.

Greit nok å betale en viss andel, men slik det er nå vil det gi urimelige utslag for de uheldige.
Kommer du akkurat på grensen så bor du cirka 10km unna arbeidsplassen, eller har deltidsjobb. Løsningen er ganske enkel. Flytt nærmere jobben. Da slipper du reisetid, kø og bompenger. Og mye mer miljøvennlig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Buss er for barn, pensjonister og rusmisbrukere.

Dessuten ville det kastes bort 2-3 timer hver dag i reisetid ink. bussbytte. Fullstendig uaktuelt. Det er i tillegg bedritent å bli frarøvet retten til å kjøre på offentlig vei med mindre man finner seg i at noen står klar hver jævla dag for å stjele penger fra deg.
Her har du de 2-3 timene.
"to timer kortere tur-retur"

Tar kanskje 20 mins å gå til bussen, 25 mins til sentrum, kvarter til nytt busstopp og vente på bussen, 10 mins med neste buss. Om man er heldig. Så 2 og en halv time til sammen. Å kjøre ... tja, 30 mins hver vei.

Så med andre ord, ingen mulighet for å trekke fra en eneste krone.

Ikke engang på kilometerne. Kommer akkurat på grensen til egenandelen.

Ranet og rævkjørt... og ingenting å gjøre med det annet enn å betale og finne seg i det og håpe at noe vondt rammer de som er ansvarlig for det.

Eneste halmstrået er at noen tar til vettet og innfører et tak på hvor mye man kan belaste en person/kjøretøy til sammen i løpet av et år.

Sendte et brev tidligere til samferdselsministerens kontor med et forslag om å vurdere et nasjonalt bompengetak, enten gjennom refusjon, skattefradrag eller at det blir gratis etter at man har passert en viss sum. Men har ikke hørt noe tilbake. Vet ikke om det er lest en gang.

Greit nok å betale en viss andel, men slik det er nå vil det gi urimelige utslag for de uheldige.
Kommer du akkurat på grensen så bor du cirka 10km unna arbeidsplassen, eller har deltidsjobb. Løsningen er ganske enkel. Flytt nærmere jobben. Da slipper du reisetid, kø og bompenger. Og mye mer miljøvennlig.
Akkurat det "løsningen er enkel, flytt nærmere jobben"-argumentet er helt usaklig dårlig. Jobber man i Oslo f.eks. skal det godt gjøres at man har råd til en bolig av samme størrelse og standard der, som det en bolig på landet koster.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Ja, da er det et valg du tar. bedre bolig mot lenger reiseveg og bompenger. Kontra lavere standard, men ingen reiseveg. Det er et valg du tar. Du kan alternativt bytte jobb da. Til en som ligger lokalt utenfor oslo, eller til en bedre betalt jobb så du kan få råd til tilsvarende bolig i nærheten.

Det er valg man tar. Man får ikke pose og sekk.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Kommer du akkurat på grensen så bor du cirka 10km unna arbeidsplassen, eller har deltidsjobb. Løsningen er ganske enkel. Flytt nærmere jobben. Da slipper du reisetid, kø og bompenger. Og mye mer miljøvennlig.
Nei det stemmer nok ikke. Full stilling og bor 20 km fra jobben, så det er 40km t/r. På skatteetatens kalkulator sier den at jeg får 344 kr i året i skattefradrag. Mao så godt som ingenting.

Når man har kjøpt hus er det ikke bare å flytte sånn uten videre heller..

Men ja, det hadde jo vært behagelig å bo i gangavstand til jobben. Men jobb skal ikke diktere alt her i livet heller.

http://www.skatteetaten.no/no/Perso...-reiser-hjem--arbeid/Reisefradragskalkulator/
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
nettopp. Jobb kan ikke diktere alt. Du har tatt et valg. Og følgene av valget er at du betaler bompenger og har reisetid til jobben. Alternativet er jo å bo midt i byen med de ulempene det medfører.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
nettopp. Jobb kan ikke diktere alt. Du har tatt et valg. Og følgene av valget er at du betaler bompenger og har reisetid til jobben. Alternativet er jo å bo midt i byen med de ulempene det medfører.
Nei. Alternativet er man protesterer mot dette svineriet bompenger er, og får folk til å innse at å stjele 1-2 månedslønner fra folk bare i bompenger til og fra jobb er total uakseptabelt.

Man kan også bruke en hver anledning til å skjelle ut de drittsekkene som er ansvarlige for dette, og håpe de dør en tidlig og smertefull død, og håpe på at man en gang får en anledning til å bidra til at livene deres mister kvalitet.

Man kan fremme politikerforakt, man kan bruke tid og krefter på å minne de verste politikerne på sitt svik.

Man kan også prøve å få gehør for tiltak som et nasjonalt bompengetak for å hindre de mest ekstreme utslagene av dritten.

Jeg jobber ikke en gang i Bergen, men er tvunget til å kjøre gjennom.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.238
Antall liker
287
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
4 av 10 kroner går til veien? ikke helt presist. Det aller verste eksempelet er 6 av 10. ellers så ligger det på gjerne 8 av 10. Hadde alle brukt autopass-brikker så ville enda mer penger gått til selve veien, men de verste bompengemotstanderne skal jo gjøre det dyrest mulig.
Du får lese deg opp på f.eks. wikipedia. Det kan for meg synes som om du ikke selv kjører bil på norske veier ??
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
alternativet til bompenger er ingen ny vei. Skru dessuten opp prisen for lastebiler. De sliter massivt på veiene, kontra bilistene.

At alle må innom storbyene får du ta med politikerne fra forrige århundre. De som satset på bilen som transportmiddel i bergen, oslo osv. Dagens politikere følger også opp. bygger vei vei vei som alle leder inn til storbyene, hvorpå det blir trafikkork. Skinner som er den mest effektivt måten å transportere på blir nedprioritert.
 
C

cruiser

Gjest
Uansett så er gjennomsnittsnordmannen ett underskuddsforetak for staten, man tar ut mer enn man putter inn. Alt skal betales uansett hvordan man vrir og vender på dette.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
4 av 10 kroner går til veien? ikke helt presist. Det aller verste eksempelet er 6 av 10. ellers så ligger det på gjerne 8 av 10. Hadde alle brukt autopass-brikker så ville enda mer penger gått til selve veien, men de verste bompengemotstanderne skal jo gjøre det dyrest mulig.
Du får lese deg opp på f.eks. wikipedia. Det kan for meg synes som om du ikke selv kjører bil på norske veier ??
– Bompenger er for dyre å kreve inn | BA

Her er noen fakta:

  • I 2011 betalte trafikantene 6,6 mrd. kroner i bompenger, mens det i 2002 ble betalt inn 3,2 mrd. kroner.

  • Bompengeselskapene hadde 818 millioner kroner i driftskostnader, noe som utgjør 12,5 prosent av bompengeinntektene.

Forresten så er det jo du som kommer med påstanden om at 6 av 10 kroner forsvinner i administrasjonen. Ville vært fint om du kunne frembringe noe dokumentasjon for den påstanden.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
At den norske modellen for veiutbygging og -finansiering er dårlig på kanskje alle måter er det nok lett å være enig om, men det er nå ikke noe mer enn en normalt dårlig sosialdemokratisk løsning. Noen ting fullfinansieres av staten, noen ting subsidieres og noe brukes som melkeku for å finansiere det andre, uten at det nok ligger noen hverken klok eller ondsinnet tanke bak. Vei er litt begge deler, men det er jo andre områder også. Når jeg kjører mellom Hordaland og Oslo kan jeg velge mellom ulike veier. Kjører jeg over 1300 meter Hardangerbru koster det 150.-, kjører jeg 25km Lærdalstunnel er det gratis. Blir man syk så betaler arbeidsgiver sykepenger for en typisk influensaperiode, mens Staten tar regningen om man blir langtidssyk av f.eks. et skadelig arbeidsmiljø. Nå diskuteres det å gi el-sykler momsfritak, men det samme nok ikke vil gis sykler der man må trå helt selv. Veifinansieringen er kanskje dårlig og urimelig, men det er det da mye som er. Hele sosialdemokratiet er systematisk tjuveri om man ønsker å se verden som de ivrigste bompengemotstanderne ser veipolitikken.

Hadde man vært litt lur så hadde man dratt inn bompenger på de veiene og til de tidene veiprising er nødvendig for å holde veien nyttig, i.e. at man gjør det så dyrt å bruke veien at trafikken flyter for de som har råd. I rushtiden har snart ingen glede av en del veistrekk i Oslo og Bergen pga tregheten. Et klassisk tilfelle av allmenningens tragedie, der fler og fler hiver seg ut på veien til trafikken går så sent at sistemann tjenner så godt som ingenting på å ta bilen. Når tilgangen til en begrenset resurs er gratis spises verdien opp av for stor rekruttering. Veiprising kaller man visst botemiddelet, og det vekker enda mer motstand enn vanlige flate bompenger. Hehe.

Hvis man tager en politikerstand med dennes evnenivå og måte å tilnærme seg problemløsning på, og lar denne møte den velgerskare de samme politikerne er nødt til å holde seg inne med, så er vel dagens veipolitikk minst på høyde med det man kunne håpe på.

Blid totte, som ikke tar bompenger personlig
 
G

Gjestemedlem

Gjest
alternativet til bompenger er ingen ny vei. Skru dessuten opp prisen for lastebiler. De sliter massivt på veiene, kontra bilistene.
Alternativet til bompenger er at veier og infrastruktur finansieres av det offentlige slik man gjør med skoler, sykehus og andre vitale samfunnsfunksjoner.

Det er ikke mer komplisert enn at selv svenskene har forstått dette.

Kan dette alternativet virkelig komme som en overraskelse på noen?
 
Topp Bunn